SMS reklamowy - jak napisać treść SMS

Spis treści

SMS reklamowy uchodzi za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi w arsenale marketingu mobilnego. Zanim jednak rzucisz się do swojej pierwszej masowej wysyłki, warto poznać kilka zasad, dzięki którym stworzysz naprawdę skuteczny SMS reklamowy. Przykłady treści, kodeks dobrych praktych SMS, sposoby na pomiar skuteczności i wiele więcej – zapraszam do lektury.

Istnieją takie rozmowy, których za nic w świecie nie możemy zapomnieć. Kilka zdań wymienionych mimochodem, a nagle pojawiają się nowe pomysły lub patrzymy na coś z zupełnie innej perspektywy. Tak samo powinno być w biznesowej komunikacji SMS!

Ważne, aby celem masowej wysyłki SMS było kreowanie wartości dodanej i pozytywnego wrażenia. Twoim nadrzędnym celem jest przecież budowanie wizerunku marki! Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na zredagowanie treści reklamy SMS, który przyciągnie uwagę odbiorców i zmotywuje ich do działania.

Szybka lista dobrych praktyk marketingu SMS

  1. Kontakty zbieraj zawsze wraz z odpowiednimi zgodami. Zobacz wzór zgody RODO na marketing SMS.
  2. Wykorzystaj system opt-out SMS, aby klienci mogli łatwo wyłączyć SMS reklamowe.
  3. Skracaj linki! W ten sposób oszczędzisz na znakach oraz poprawisz skuteczność SMS z linkiem.
  4. Nie przesadzaj z częstotliwością – mniej znaczy więcej.

Zanim wyślesz SMS reklamowy

Reklamę SMS-ową należy kierować tylko i wyłącznie do konsumentów, którzy jednoznacznie i świadomie wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości marketingowych.

Pamiętaj o RODO

Wysyłka wiadomości do konsumentów, którzy nie wyrazi na to zgody może mieć negatywny wpływ na wizerunek marki, a także skutkować konsekwencjami prawnymi!

Ponadto, nawet jeśli uzyskasz od konsumentów zgodę na przesyłanie treści reklamowych, należy przez cały czas pozostawić im możliwość wycofania zgody, a także aktualizacji swoich danych osobowych. Nasze darmowe narzędzie Newsletter SMS umożliwia zbieranie kontaktów zgodnie z postanowieniami RODO.

Wyrażenie chęci otrzymywania SMS-ów z reklamami poprzez wpisanie numeru do formularza na stronie lub w zamian za kod rabatowy sprawia, że odbiorca oczekuje wiadomości SMS od marki. To działanie zgodne z zasadami permission marketingu, które pozwala na budowanie lojalności i więzi z konsumentem.

1. Treść jest kluczowa, czyli content marketing w reklamie SMS

Wbrew pozorom 160 znaków to wcale niemało, a w większości przypadków wystarczająco, aby stworzyć kompletny, spójny i atrakcyjny komunikat. Jak napisać dobry tekst reklamowy lub powiadomienie SMS? Jest kilka elementów, o których warto pamiętać.

Przedstaw się i określ warunki wysyłek

Otrzymując komunikat odbiorca powinien od razu wiedzieć przez kogo został wysłany i jaki charakter ma dana informacja. Reklama nie może wprowadzać odbiorcy w błąd, sugerować korzyści, których ostatecznie nie otrzyma.

Jak prowadzić otwartą komunikację?

  • W polu nadawcy SMS umieść nazwę firmy, instytucji lub hasło, które kojarzą się z marką.
  • W przypadku komunikacji dwukierunkowej, pamiętaj o podpisie.
  • Rzetelnie informuj o celu przesłanych wiadomości.
  • Przekazuj tylko informacje zgodne z prawdą.

Brak informacji na temat nadawcy może utrudnić poprawną interpretację komunikatu, co może obnizyć jej skuteczność. Przekazanie informacji nieprawdziwej (obietnice bez pokrycia) zostanie zapamiętane przez odbiorcę jako próba oszustwa.

Wysyłki wiadomości tekstowych z profesjonalnej bramki SMS mogą być obrandowane. Oznacza to, że zamiast losowego numeru w polu „Od:” umieścisz własne pole nadawcy SMS zawierające np. nazwę markę, produktu czy kampanii. Ta usługa jest darmowa. Przeczytaj więcej na temat brandingu SMS w artykule poniżej.

Dostosuj komunikat do profilu konsumenta – personalizacja treść SMS

Wiadomość SMS z personalizowaną treścią
Wiadomość z personalizowaną treścią (imieniem)

Przekazywanie odbiorcom interesujących treści jest równoznaczne z większym zaangażowaniem w kampanię reklamową marki. Pozwala to zredukować ilość niezainteresowanych, a przez to niekonwertujących odbiorców.

Dostosowywanie informacji do profilu odbiorcy, jest jednym z podstawowych czynników, które mają bezpośredni wpływ zarówno na skuteczność kampanii SMS, jak i długofalowe postrzeganie marki.

Masowa wysyłka niespersonalizowanych wiadomości, które nie uwzględniają zainteresowań i potrzeb konsumentów, może zostać potraktowana przez odbiorców jako spam. Przy tworzeniu kamapnii kieruj się zdrowym rozsądkiem, a Twój SMS zostanie odczytany.

Opierając się na danych pozyskanych w trakcie budowania własnej bazy kontaktów możesz tworzyć szablony wiadomości SMS. Reklama staje się dzięki temu bliższa odbiorcy np. poprzez wykorzystanie imienia, nazwy ulubionej kategorii produktowej.

Przy pomocy informacji z bazy danych możesz także zawężać grupy odbiorcze. W ten sposób stworzysz lepiej dopasowane, skuteczniejsze reklamy SMS. Przy okazji, ograniczasz także koszty prowadzenia SMS marketingu.

Bądź na czasie, dopasuj częstotliwość

Podanie powodu komunikacji np. wskazanie na udział w programie lojalnościowym, przesłanie prezentu z okazji urodzin klienta, zaproszenie na ciekawe wydarzenie związane z marką zwiększa szansę na kolejny krok – konwersję. Tworząc treść reklamy weź też pod uwagę specjalne okazje i nietypowe święta.

Ponadto, wiadomości SMS powinny być wysyłane w takich godzinach i w takiej ilości, aby nie były postrzegane przez odbiorców jako uciążliwe. Z pewnością wysłanie wiadomości reklamowej we wczesnych godzinach porannych lub późnym wieczorem może negatywnie wpłynąć na odbiór komunikatu.

Najlepszym rozwiązaniem jest wysyłanie komunikatów od poniedziałku do soboty, ale nie wcześniej niż o 8 i nie później niż o 20. Od tej zasady są oczywiście wyjątki uzasadnione specyfiką akcji, grupy odbiorczej i tematyki.

Jak dopasować częstotliwość komunikacji?

  • Zapytaj klientów, w jakich odstępach czasowych chcieliby otrzymywać wiadomości.
  • Poinformuj odbiorców już na etapie zapisywania się do bazy, jak często i jakiej treści komunikaty będą otrzymywać.
  • Mierz i badaj poziom satysfakcji klientów z tej formy komunikacji.
  • Czytaj raporty branżowe.

Jeśli wiadomości SMS będą wysyłane zbyt często lub w niedogodnych dla odbiorcy godzinach, prawdopodobnie zrezygnuje on z otrzymywania takich informacji. Źle dopasowując harmonogram wysyłek ryzykujesz również wizerunkiem marki.

2. Co jest „wartością” dla klienta? Czyli o skutecznej zachęcie

Komunikat dobrze jest skonstruować w taki sposób, aby przedstawić konsumentowi bezpośrednie korzyści. Odbiorca po przeczytaniu wiadomości powinien mieć poczucie, że oferta, jaką otrzymuje jest wyjątkowa i skierowana bezpośrednio do niego.

Elementem strategicznym w przedstawionych powyżej komunikatach jest zaoferowanie konkretnej korzyści. Bardzo często są nią kupony ze zniżkami, rabaty na wybrane usługi czy produkty, informacje dla osób uczestniczących w programach lojalnościowych marek.

Kanał SMS stanie się atrakcyjniejszy, jeśli zadbasz o zapewnienie unikalnych wartości np. kod rabatowy czy darmowa dostawa tylko dla członków programu lojalnościowego. Niech Twoi odbiorcy czekają na każdą wiadomość!

Inną skuteczną metodą jest wykorzystanie mechanizmu fear of missing out, czyli pominięcia okazji. Oferta ograniczona czasowo np. do końca dnia motywuje do sprawdzenia warunków, tym bardziej jeśli jest wzmocniona dobrym rabatem. Pamiętaj też o dodaniu call to action i krótkiego linku!

SMS reklamowy przykłady e-commerce

W niektórych przypadkach, wartością dodaną mogą być także zaproszenia na wydarzenia związane z marką, bezpłatne konsultacje czy możliwość udziału w konkursie lub oddania swojego głosu w ankiecie SMS.

Wartością dodaną jest to, co stanowi dla odbiorcy wymierną korzyść lub też świadczy o trosce firmy o indywidualne potrzeby klienta. Piszmy więc przede wszystkim takie komunikaty, jakie sami chcielibyśmy otrzymać!

3. Sam konkret, czyli jak napisać treść SMS do klienta?

Marketing mobilny z wykorzystaniem masowej wysyłki SMS jest bardzo skutecznym sposobem dotarcia do szerokiego grona konsumentów, jak i budowania relacji z obecnymi klientami. Jednocześnie, najlepsze rezultaty przynoszą kampanie mobilne ściśle dopasowane do gustów, przyzwyczajeń określonych grup odbiorców.

Oznacza to skonstruowanie kampanii mobilnej tak, aby stanowiła ona dla odbiorców wartość, była odpowiedzią na ich potrzeby i zainteresowania, a nie tylko przypadkową wiadomością o danym produkcie czy usłudze.

Przeczytaj więcej na temat komponowania treści wiadomości

160 znaków to zdecydowanie wystarczająco, by sformułować klarowny i skuteczny komunikat. Wiadomość powinna być krótka, konkretna i prosta w odbiorze, tak aby przekazać najbardziej wartościową treść i nie zmęczyć odbiorcy.

SMS reklamowy to komunikat, któremu nie towarzyszą żadne inne elementy, jak np. zdjęcia, ilustracje czy dźwięk. By wykorzystywać jego potencjał w pełni, treść SMS redagować należy według zasad content i permission marketingu.

Jak mierzyć skuteczność reklamy SMS?

Od jednego czy dwóch krótkich zdań, które zmieścisz w treści SMS-a, będzie zależało, czy potencjalny klient odwiedzi witrynę sklepu internetowego lub przyjdzie do oddziału stacjonarnego. To dlatego do wiadomości warto dodać skrócony link do strony, mapy czy grafiki.

Pamiętaj zatem o ustaleniu wskaźników, dzięki którym zmierzysz skuteczność kampanii SMS. Może nimi być np. CTR (stosunek kliknięć) linku dołączonego w treści, ilość rozmów przeprowadzonych przez dział konsultantów czy ilość zrealizowanych kuponów promocyjnych.

Zobacz, jak dodać parametr UTM w SMS

Dodając skrócony link w wiadomości SMS pamietaj, że możesz umieścić w nim parametr UTM, który pozwoli Ci na śledzenie pozyskanego ruchu w Google Analytics.

O tym, że słowa mają wielką moc wiedzą doskonale i specjaliści ds. marketingu, PR-owcy i copywriterzy. Odpowiednio przygotowany komunikat może przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta czy nawet zmotywować go do podjęcia konkretnego działania. Nie inaczej jest w przypadku masowych wysyłek SMS!