SMS reklamowy - jak napisać treść SMS

Spis treści

SMS reklamowy uchodzi za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi w arsenale marketingu mobilnego. Zanim jednak rzucisz się do swojej pierwszej masowej wysyłki, poznaj kilka zasad, dzięki którym stworzysz naprawdę skuteczny SMS reklamowy. Zobacz przykłady treści SMS, kodeks dobrych praktyk, sposoby na pomiar skuteczności i inne przydatne działania w marketingu mobilnym.

Istnieją takie rozmowy, których za nic w świecie nie możemy zapomnieć. Kilka zdań wymienionych mimochodem, a nagle pojawiają się nowe pomysły lub patrzymy na coś z zupełnie innej perspektywy. Tak samo powinno być w biznesowej komunikacji SMS!

Nie oznacza to, że zawsze musisz usilnie skracać dystans. Są inne, subtelniejsze sposoby na zdobycie zaufania i zbudowania pozytywnego wizerunku. Wiadomości tekstowe uważane są, z wielu powodów, za medium o wiele bliższe odbiorcy niż e-mail czy powiadomienia push.

Co istotne, te narzędzia nie powinny ze sobą konkurować. Kampnię zaplanuj tak, aby zarówno wiadomości SMS, mailing czy push wzajemnie się uzupełniały i wspierały tam, gdzie jedno z nich ma problemy. Więcej na temat dowiesz się z infografiki porównującej SMS, e-mail i push.

Szanse, jakie daje SMS są ogromne, ale musisz brać pod uwagę zasady rządzące komunikacją mobilną. Ważne, aby celem masowej wysyłki SMS było kreowanie wartości dodanej i pozytywnego wrażenia. Twoim nadrzędnym zadaniem jest przecież budowanie wizerunku marki! Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na zredagowanie treści reklamy SMS, który przyciągnie uwagę odbiorców i zmotywuje ich do działania.

Szybka lista dobrych praktyk marketingu SMS

  1. Nigdy nie wysyłaj wiadomości do klientów, którzy się na to nie zgodzili. Zobacz wzór zgody RODO na marketing SMS.
  2. Wykorzystaj własne pole nadawcy SMS.
  3. Unikalne oferty, dodatkowo ograniczone czasowo sprawdzają się lepiej.
  4. Personalizuj treść SMS-ów.
  5. Ponowna wysyłka tej samej wiadomości do tej samej grupy odbiorczej nie jest dobrym pomysłem.
  6. W pojedynczej wiadomości masz do dyspozycji 160 znaków, co nie oznacza, że ten limit musisz wykorzystać do końca.
  7. Skracaj linki! Zaoszczędzisz znaki, a także zbadasz skuteczność SMS (za pomocą linków z parametrami UTM).
  8. Wykorzystaj system opt-out SMS, aby klienci mogli łatwo wyłączyć SMS reklamowe.
  9. Czas wysyłki dopasuj do spodziewanego rytmu dnia odbiorców.
  10. Nie przesadzaj z częstotliwością kampanii SMS – mniej znaczy więcej.

Przy okazji, system wysyłkowy SMSAPI pozwala na wysyłanie SMS na cały świat. Jedno konto wystarczy, żeby komunikować się z posiadaczami telefonów z 194 państw. Sprawdź infografikę na temat międzynarodowych kampanii SMS.

Zanim wyślesz SMS reklamowy

Zgodnie z RODO reklamę SMS-ową należy kierować tylko i wyłącznie do konsumentów, którzy jednoznacznie i świadomie wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości marketingowych.

Pamiętaj o RODO

Wysyłkę SMS z kodem rabatowym czy zachętą do wejścia na stronę firmy musi poprzedzić uzyskanie zgody na otrzymywanie komunikatów marketingowych.

Wysłane wiadomości do klientów, którzy podali numer telefonu, ale nie wyrazi zgody na komunikację marketingową może mieć negatywny wpływ na wizerunek marki, a także skutkować konsekwencjami prawnymi!

Ponadto, nawet jeśli uzyskasz od konsumentów zgodę na przesyłanie treści reklamowych, należy przez cały czas pozostawić im możliwość wycofania zgody, a także aktualizacji swoich danych osobowych. Nasze darmowe narzędzie Newsletter SMS umożliwia zbieranie kontaktów zgodnie z postanowieniami RODO.

Świadoma zgoda jest fundamentem komunikacji SMS. Wyrażenie chęci otrzymywania SMS-ów z reklamami poprzez wpisanie numeru do formularza na stronie lub w zamian za kod rabatowy sprawia, że odbiorca spodziewa się wiadomości od marki. To działanie zgodne z zasadami permission marketingu, które pozwala na budowanie lojalności i więzi z konsumentem. Takie kampanie SMS są też naturalnie skuteczniejsze.

1. Treść jest kluczowa, czyli content marketing w reklamie SMS

Wbrew pozorom 160 znaków to wcale niemało, a w większości przypadków wystarczająco, aby stworzyć kompletny, spójny i atrakcyjny komunikat. Jak napisać dobry tekst reklamowy lub powiadomienie SMS? Jest kilka elementów, o których warto pamiętać.

Przedstaw się i określ warunki wysyłek

Otrzymując komunikat odbiorca powinien od razu wiedzieć przez kogo został wysłany i jaki charakter ma dana informacja. Dlatego tak ważne jest określenie celu komunikacji: marketing czy obsługa klienta. Ważne: sytemowe powiadomienia SMS np. takie wysłane automatycznie z platformy e-commerce nie mogą zawierać promocji produktów i innych przekazaów sprzedażowych.

Reklama nie może wprowadzać odbiorcy w błąd, sugerować korzyści, których ostatecznie nie otrzyma. Przekazanie informacji nieprawdziwej (obietnice bez pokrycia) może zostać zapamiętane przez odbiorcę jako próba oszustwa.

Jak prowadzić otwartą komunikację?

  • W polu nadawcy SMS umieść nazwę firmy, instytucji lub hasło, które kojarzą się z marką.
  • W przypadku komunikacji dwukierunkowej, pamiętaj o podpisie.
  • Rzetelnie informuj o celu przesłanych wiadomości.
  • Przekazuj tylko informacje zgodne z prawdą.

Brak informacji na temat nadawcy może utrudnić poprawną interpretację komunikatu, co może obniżyć jej skuteczność. Na szczęście, wysyłki wiadomości tekstowych z profesjonalnej bramki SMS mogą być obrandowane. Oznacza to, że zamiast losowego numeru w polu „Od:” umieścisz własne pole nadawcy SMS zawierające np. nazwę markę, produktu czy kampanii. Ta usługa jest darmowa. Przeczytaj więcej na temat brandingu SMS w artykule poniżej.

Dostosuj komunikat do profilu konsumenta – personalizacja treści SMS (przykłady)

Wiadomość SMS z personalizowaną treścią
Wiadomość z personalizowaną treścią (imieniem)

Przekazywanie odbiorcom interesujących treści jest równoznaczne z większym zaangażowaniem w kampanię reklamową marki. Pozwala to zredukować ilość niezainteresowanych, a przez to niekonwertujących odbiorców.

Dostosowywanie informacji do profilu odbiorcy, jest jednym z podstawowych czynników, które mają bezpośredni wpływ zarówno na skuteczność kampanii SMS, jak i długofalowe postrzeganie marki.

Masowa wysyłka wiadomości niespersonalizowanych, które nie uwzględniają zainteresowań i potrzeb konsumentów, może zostać potraktowana przez odbiorców jako spam. Tworząc kampanię kieruj się zdrowym rozsądkiem, bo Twój SMS niemal na pewno zostanie odczytany. Open rate SMS-ów wynosi ponad 90%.

Opierając się na danych pozyskanych w trakcie budowania własnej bazy kontaktów możesz tworzyć szablony wiadomości SMS. Reklama staje się dzięki temu bliższa odbiorcy np. poprzez wykorzystanie imienia, nazwy ulubionej kategorii produktowej. Przykłady treści SMS personalizowanych w systemach e-commerce: Shoper, PrestaShop.

Przy pomocy informacji z bazy danych możesz także zawężać grupy odbiorcze. W ten sposób stworzysz lepiej dopasowane, skuteczniejsze reklamy SMS. Przy okazji, ograniczasz także koszty prowadzenia SMS marketingu.

Bądź na czasie, dopasuj częstotliwość

Podanie powodu komunikacji np. wskazanie na udział w programie lojalnościowym, przesłanie prezentu z okazji urodzin klienta, zaproszenie na ciekawe wydarzenie związane z marką zwiększa szansę na kolejny krok – konwersję. Tworząc treść reklamy weź też pod uwagę specjalne okazje i nietypowe święta.

Ponadto, wiadomości w kampanii SMS powinny być wysyłane w takich godzinach i w takiej ilości, aby nie były postrzegane przez odbiorców jako uciążliwe. Z pewnością wysłanie wiadomości reklamowej we wczesnych godzinach porannych lub późnym wieczorem może negatywnie wpłynąć na odbiór komunikatu. Ale nie zawsze! Poznaj zwyczaje swoich klientów testując same kreacje wysłane do o różnych porach.

Najlepszym rozwiązaniem jest wysyłanie komunikatów od poniedziałku do soboty, ale nie wcześniej niż o 8 i nie później niż o 20. Od tej zasady są oczywiście wyjątki uzasadnione specyfiką akcji, grupy odbiorczej i tematyki.

Jak dopasować częstotliwość komunikacji?

  • Zapytaj klientów, w jakich odstępach czasowych chcieliby otrzymywać wiadomości.
  • Poinformuj odbiorców już na etapie zapisywania się do bazy, jak często i jakiej treści komunikaty będą otrzymywać.
  • Mierz i badaj poziom satysfakcji klientów np. za pomocą SMS-owego badania NPS.
  • Czytaj raporty branżowe.

Jeśli wiadomości SMS będą wysyłane zbyt często lub w niedogodnych dla odbiorcy godzinach, prawdopodobnie zrezygnuje on z otrzymywania takich informacji. Źle dopasowując harmonogram wysyłek ryzykujesz również wizerunkiem marki.

2. Co jest „wartością” dla klienta? Czyli o skutecznej zachęcie

Komunikat dobrze jest skonstruować w taki sposób, aby przedstawić konsumentowi bezpośrednie korzyści. Odbiorca po przeczytaniu wiadomości powinien mieć poczucie, że oferta, jaką otrzymuje jest wyjątkowa i skierowana bezpośrednio.

Elementem strategicznym w przedstawionych powyżej komunikatach jest zaoferowanie konkretnej korzyści. Bardzo często są nią kupony ze zniżkami, rabaty na wybrane usługi, darmowa dostawa czy produkty, informacje dla osób uczestniczących w programach lojalnościowych marek. Kanał SMS stanie się atrakcyjniejszy, jeśli zapewnienisz unikalne wartości Niech Twoi odbiorcy czekają na każdą wiadomość!

Inną skuteczną metodą jest wykorzystanie mechanizmu fear of missing out, czyli pominięcia okazji. Oferta ograniczona czasowo np. do końca dnia motywuje do sprawdzenia warunków, tym bardziej jeśli jest wzmocniona dobrym rabatem. Pamiętaj też o dodaniu call to action i krótkiego linku!

SMS reklamowy przykłady e-commerce

Wartością dodaną mogą być także zaproszenia na wydarzenia związane z marką, bezpłatne konsultacje czy możliwość udziału w konkursie lub oddania swojego głosu w ankiecie SMS. A także wszystko inne, co stanowi dla odbiorcy wymierną korzyść lub też świadczy o trosce firmy o indywidualne potrzeby klienta. Pisz zatem takie komunikaty, które sam chciałbyś otrzymać!

3. Sam konkret, czyli jak napisać treść SMS do klienta? Przykłady

Marketing mobilny z wykorzystaniem masowej wysyłki SMS jest bardzo skutecznym sposobem dotarcia do szerokiego grona konsumentów, jak i budowania relacji z obecnymi klientami. Jednocześnie, najlepsze rezultaty przynoszą kampanie mobilne ściśle dopasowane do gustów, przyzwyczajeń określonych grup odbiorców.

Poznanie, zrozumienie cech łączących poszczególnych klientów pomoże lepiej segmentować kontakty w bazie. Pomocne okażą się także persony zakupowe. Przy ich pomocy stworzysz lepiej dopasowane, przez to bardziej angażujące komunikaty. 160 znaków, które masz do wykorzystania, wystarcza, aby przekazać najważniejsze informacje: co, jak, kiedy i dlaczego, ale także dodać element, który wyróżni komunikat i być pomoże w konwersji.

Oznacza to skonstruowanie kampanii mobilnej tak, aby stanowiła ona dla odbiorców wartość, była odpowiedzią na ich potrzeby i zainteresowania, a nie tylko przypadkową wiadomością o danym produkcie czy usłudze, który akurat został przeceniony. Zawsze miej z tyłu główy wartość dodana, którą w marketingu SMS może być specjalna zniżka, darmowa dostawa, jak i wcześniejszy dostęp do treści, ekskluzywne oferty.

Na marginesie: kilka słów na temat poprawności. Nie musisz martwić się brakiem polskich znaków np. ą, ę czy ż. Przywykliśmy do czytania i rozumienia wiadomości pozbawionych diakrytyków. Ze względu na standard kodowania, użycie nawet pojedynczego symbolu specjalnego (w tym właśnie polskich znaków) zmniejsza dostępną pulę z 160 do 70 znaków.

Przykład kampanii SMS z kodem rabatowym

Dizajnerze, to Twoj dzien!
Tylko do konca dnia wszystkie ksiazki z kategorii Wzornictwo i Dizajn 33% taniej. Podaj kod tylko dla stalych klientow: DIZ33

Przykład: treść wiadomości zachęcającej do wizyty w restauracji

Mamy jeszcze ostatnie miejsca na piatek 18 listopada. 
Zarezerwuj stolik telefonicznie - pierwszy drink na koszt firmy.

Przykład treści SMS do nieaktywnych klientów

Kawa, ktora kupiles rok temu z pewnoscia sie juz skonczyla. 
Wroc do nas i uzupelnij zapasy. Darmowa dostawa do zamowienia powyzej 200 zlotych.

Komponując wiadomość do klientów skorzytaj z danych pozyskanych z systemu CRM oraz marketing autoamtion. W ten sposób zyskasz wgląd w przyzwyczajenia zakupowe, ustalisz również kontekst komunikacji. Analiza informacji, takich jak czas od ostatnich zakupów, wartość koszyka czy ulubione kategorie produktowe, pomoże Ci zaprojektować lepszy przekaz. Dostęp do danych i połączenie systemów pozwala także personalizować treści SMS.

Przeczytaj więcej na temat komponowania treści wiadomości

160 znaków to zdecydowanie wystarczająco, by sformułować klarowny i skuteczny komunikat. Wiadomość powinna być krótka, konkretna i prosta w odbiorze, tak aby przekazać najbardziej wartościową treść i nie zmęczyć odbiorcy. By wykorzystywać potencjał komunikacji mobilnej w pełni, treść SMS redaguj według zasad content i permission marketingu.

Kieruj się wspomnianymi podstawowymi pytaniami, tak aby klienci od razu widzieli, dlaczego na ich telefon przyszła wiadomość. Skomplikowane, zagadkowe przekazy zostaw na inne kanały komunikacji. Z definicji wiadomość tekstowa ma być szybka. Ucznyń takim też przekaz.

Przykłady reklamowych wiadomości SMS

Jak komponować SMS-y reklamowe? Poniżej znajdziesz kilka przykładów wiadomości, które zachęcą do wejścia na stonę marki, dokończenia zakupów czy zobaczenia webinaru.

SMS reklamowy to komunikat, któremu nie towarzyszą żadne inne elementy, jak np. zdjęcia, ilustracje czy dźwięki. Jedyne, co może znaleźć się obok tekstu, to miniatura linku. Jeśli w swojej kampanii zamierzasz wykorzystać łączą, to upewnij się, że podgląd adresu wyświetla się poprawnie. Przed zleceniem kampanii, przetestuj wiadomość wysyłając ją na kilka różnych telefonów.

Jak mierzyć skuteczność reklamy SMS?

Od jednego czy dwóch krótkich zdań, które zmieścisz w treści SMS-a, będzie zależało, czy potencjalny klient odwiedzi witrynę sklepu internetowego lub przyjdzie do oddziału stacjonarnego. Ustal wskaźniki, dzięki którym zmierzysz skuteczność kampanii SMS. Może nimi być np. CTR (stosunek kliknięć) linku dołączonego w treści, ilość rozmów przeprowadzonych przez dział konsultantów czy ilość zrealizowanych kuponów promocyjnych.

Dlatego do wiadomości warto dodać skrócony link do strony, mapy czy grafiki. W porównymi z długimi adresami, krótkie łącza mają sporo przewag. Najważniejszą jest jednak możliwość uruchomienia analityki, czyli śledzenia ruchu pozyskanego z kampanii SMS z linkiem. Poniżej znajdziesz obszerną instrukcję, jak mierzyć wyniki w kanale mobilnym dzięki parametrom śledzącym.

Jak zmierzyć skuteczność SMS w Google Analytics?

Zastosowanie parametrów UTM nie jest niczym nowym, od lat stosuje się je w przypadku reklam czy mailingów. A jednak nadal jest popularnym i wygodnym spobem na sprawdzenie, jak radzi sobie dana kampania. Dlaczego zatem nie przenieść tej metody do marketingu SMS?

Zasada działania jest niezwykle prosta: do skracanego łącza dodajesz parametr UTM, całość skraczasz przy użyciu np. Idz.do czy Bit.ly i umieszczasz w treści wiadomości. Szczegóły przeczytasz w artykule podlinkowanym powyżej lub zobaczysz w szybkiej instrukcji wideo. Podpowiem tylko, że parametry śledzące wygenerujesz samodzielnie przy pomocy darmowego narzędzia Campaign URL Builder.

O tym, że słowa mają wielką moc wiedzą doskonale i specjaliści ds. marketingu, PR-owcy i copywriterzy. Odpowiednio przygotowany komunikat może przyciągnąć uwagę potencjalnego konsumenta czy nawet zmotywować go do podjęcia konkretnego działania. Nie inaczej jest w przypadku masowych wysyłek SMS!