Zagadnienia: content

Parametry UTM w kampanii SMS – monitorowanie w Google Analytics

23 kwietnia, 2021
Przeczytasz w 5 min. 05 sek.
Parametry UTM w kampanii SMS

Parametry, kody, tagi – o UTM mówi się w różny sposób, ale jedno pozostaje niezmienne: są stałym elementem większości działań online marketingu. Ten prosty w działaniu system jest bowiem powszechnym źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników. Zobacz, jak stosować linki z UTM w kampanii SMS. Dowiedz się, co to jest i do czego wykorzystać śledzenie sesji w Google Analytics.

Co to jest UTM?

UTM to dodatkowy składnik adresu URL, który pozwala monitorować skuteczność marketingu w Google Analytics i innych podobnych rozwiązaniach. Każde kliknięcie w łącze z parametrami UTM oraz kolejne akcje na stronie niosą informacje dla systemu analityki internetowej. W zależności od przypisanych wartości, możesz śledzić: źródło, medium, kampanię, nazwę i zawartość. Skrót UTM pochodzi od narzędzia Urchin Tracking Module, które zostało zastąpione przez Google Analytics.

Dlaczego warto stosować parametry UTM?

Z perspektywy użytkownika taki link działa dokładnie tak samo jako zwykłe łącze bez UTM. Dla administratora strony lub specjalisty SEO niesie jednak sporo informacji.

Parametry UTM, czasem zwane też kodami UTM, pozwalają na monitorowanie ruchu pochodzącego z danej kampanii SMS w Google Analytics. Dzięki nim można np. stwierdzić, która grafika czy treść podpięte do łącza w reklamie dają lepsze rezultaty. Dlatego też, tagi UTM są szeroko wykorzystywane podczas testów A/B.

Jak wyglądają parametry UTM?

Każdy tag UTM rozpoczyna się na znaku zapytania, poszczególne segmenty przedzielone są przy pomocy &. Oto przykład adresu URL z parametrami UTM:

https://www.smsapi.pl/?utm_source=smsapi_blog&utm_medium=link_w_artykule&utm_campaign=wpis_o_utm

Jak widzisz, UTM składa się z kilku części składowych. Poniżej sprawdzisz, w jaki sposób wykorzystać każdą z nich w masowych wysyłkach SMS, e-mail lub reklamie. Zwróć uwagę, że wybór parametrów i ich wartości zależy tylko od Ciebie i metody, jaką przyjmiesz. Ważne jest jedynie, aby trzymać się raz przyjętego schematu, tak aby później łatwo było Ci filtrować i identyfikować ruch. Lista kodów UTM:

Parametr UTM source

Pierwszy z parametrów UTM określa źródło, z którego pochodzi ruch. W przypadku łączy na stronie będzie to zapewne adres, pod którym znajdował się link. Jeżeli zamierzasz wykorzystywać UTM w SMS marketingu możesz wpisać tutaj np. SMSAPI lub cokolwiek, co pomoże Ci w identyfikacji ruchu wygenerowanego przez wiadomość tekstową. Innymi często wykorzystywanymi wartościami jest google czy newsletter. Przykład:

utm_source=smsapi_blog

Parametr UTM medium

Następnie określane jest medium, czyli sposób w jaki dostarczono odbiorcy treść z linkiem. Większość marketerów ustawia tutaj wartości takie jak cpc, banner, e-mail czy właśnie sms. Przykład:

utm_medium=link_w_artykule

Parametr UTM campaign

Ten parametr to najzwyczajniej nazwa kampanii, której częścią jest wiadomość, reklama. Nadaj taką nazwę, którą po pierwsze zapamiętasz, a po drugie łatwo skojarzysz z konkretną akcją promocyjną. Przykład:

utm_campaign=wpis_o_utm

Dwa następne tagi UTM są opcjonalne. Możesz je wykorzystać do precyzyjnego oznaczenia danego linku. Ich celem jest bardziej szczegółowa analiza, które słowo kluczowe oraz która z kreacji przyniosła efekty.

Parametr UTM term

Parametr term wykorzystasz głównie w płatnych kampaniach Google, dzięki niemu wskażesz, które słowo kluczowe wygenerowało ruch na Twojej stronie. Przykład:

utm_term=masowa_wysylka_sms

Parametr UTM content

Ostatni element UTM jest niezbędnych w trakcie większych kampanii. To właśnie dzięki niemu rozróżnisz, która treść wewnątrz danej kampanii SMS przyniosła konwersję. Wiedza pozyskana dzięki temu będzie przydatna podczas optymalizacji skuteczności.

utm_content=link_sms

Jak wykorzystać UTM w marketingu SMS?

Link, do którego dołożysz parametry UTM będzie długi, zapewne zajmie sporą część wiadomości. Pamiętaj, że pojedynczy SMS może mieć do 160 standardowych znaków. Użycie specjalnych symboli np. polskich ą, ę, ó obniży ten limit do 70. Możesz oczywiście wysłać wiadomość łączoną składająca się z kilku SMS (na telefonie odbiorcy będzie ona wyświetlona jako jeden, długi komunikat), ale po co?

Lepiej jest skrócić link do przyjaźniejszej postaci! Specjalnie w tym celu stworzyliśmy własny skracacz linków idz.do. Ten prosty w obsłudze system zamieni długie łącze w króciutkie idz.do/sufiks. Sufiks ustalasz samemu albo generujesz losowo, wedle potrzeb i uznania. Idz.do dostępne jest darmowo dla wszystkich aktywnych klientów SMSAPI.

Nasz skracacz jest zintegrowany z Panelem Klienta SMSAPI, dzięki temu zarządzanie linkami jest proste. W każdej chwili możesz podejrzeć liczbę i czas kliknięć, a także dodać nowe, usunąć czy edytować już istniejące.

Procedura dodawania linku z UTM do wiadomości SMS jest prosta. Sugerujemy wykorzystanie darmowego narzędzia Google Campaign URL Builder. Wklej tam swój adres, dopisz parametry i tak przygotowane łącze skróć za pomocą idz.do. Twoje łącze jest gotowe do masowej wysyłki SMS.

UTM w kampanii SMS – instrukcja wideo

Jak sprawdzić efekty kampanii w Google Analytics?

Przemysław Misztal Performace Marketer w SMSAPI
Przemysław Misztal
Performace Marketer

Po otagowaniu URL-a parametrami UTM, informacje na temat kliknięć w linki znajdziemy w Google Analytics w zakładce “Pozyskiwanie / Kampanie”. Parametry utm_source, utm_medium oraz utm_campaign mapują się odpowiednio do pól Źródło, Medium i Kampania. Przykładowo, kliknięcia dwóch różnych użytkowników w URL otagowany w następujący sposób:

?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=kampania_promocyjna

Spowoduje wyświetlenie danych w GA w formie jak na screenie poniżej:

Podgląd wyników kampanii z linkiem UTM w Google Analytics

Więcej na temat praktycznego wykorzystania UTM w kampanii SMS

Photo by Lukas Blazek on Unsplash