Parametry UTM: SMS marketing

Table of Contents

Zobacz, jak stosować linki z UTM w kampanii SMS. Dowiedz się, co to jest i do czego wykorzystać śledzenie sesji w Google Analytics 4.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

Parametry, kody, tagi – o UTM mówi się w różny sposób, ale jedno pozostaje niezmienne: są stałym elementem większości działań online marketingu. Ten prosty w działaniu system jest bowiem powszechnym źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników.

Co to jest UTM?

UTM to dodatkowy składnik adresu URL, który pozwala monitorować skuteczność marketingu w GA4 i innych podobnych rozwiązaniach. Jest SMS marketing jest potężną strategią marketingową z wysokim wskaźnikiem otwarć, co czyni go skutecznym narzędziem. Każde kliknięcie w łącze z parametrami UTM oraz kolejne akcje na stronie niosą informacje dla systemu analityki internetowej. W zależności od przypisanych wartości, możesz śledzić: źródło, medium, kampanię, nazwę i zawartość. Skrót UTM pochodzi od narzędzia Urchin Tracking Module, które zostało zastąpione przez Google Analytics.

Dlaczego warto stosować parametry UTM?

Z perspektywy użytkownika taki link działa dokładnie tak samo jako zwykłe łącze bez UTM. Dla administratora strony lub specjalisty SEO niesie jednak sporo informacji.

Parametry UTM, czasem zwane też kodami UTM, pozwalają na monitorowanie ruchu pochodzącego z danej w Google Analytics. Dzięki nim można np. stwierdzić, która grafika czy treść podpięte do łącza w reklamie dają lepsze rezultaty. Czy kampania SMS jest skuteczna, można ocenić, stosując najlepsze praktyki i tworząc angażujące wezwania do działania w wiadomościach SMS. Dlatego też, tagi UTM są szeroko wykorzystywane podczas testów A/B.

Jak wyglądają parametry UTM?

Każdy tag UTM rozpoczyna się od znaku zapytania, poszczególne segmenty przedzielone są przy pomocy &. Kampanie SMS obejmują różne aspekty, takie jak rodzaje kampanii, targetowanie, planowanie, bezpośrednie targetowanie, integracja z innymi działaniami marketingowymi oraz skuteczność w zwiększaniu sprzedaży. Oto przykład adresu URL z parametrami UTM:

https://www.smsapi.pl/?utm_source=smsapi_blog&utm_medium=link_w_artykule&utm_campaign=wpis_o_utm

Jak widzisz, UTM składa się z kilku części składowych. Poniżej sprawdzisz, w jaki sposób wykorzystać każdą z nich w masowych wysyłkach SMS, e-mail lub reklamie. Zwróć uwagę, że wybór parametrów i ich wartości zależy tylko od Ciebie i metody, jaką przyjmiesz. Ważne jest jedynie, aby trzymać się raz przyjętego schematu, tak aby później łatwo było Ci filtrować i identyfikować ruch. Lista kodów UTM:

Parametr UTM source

Pierwszy z parametrów UTM określa źródło, z którego pochodzi ruch. W przypadku łączy na stronie będzie to zapewne adres, pod którym znajdował się link. Jeżeli zamierzasz wykorzystywać UTM w SMS marketingu możesz wpisać tutaj np. SMSAPI lub cokolwiek, co pomoże Ci w identyfikacji ruchu wygenerowanego przez wiadomość tekstową. Przy zbieraniu numerów do SMS marketingu, takich jak numerem telefonu przez rejestrację online, zapisy do newslettera, kluby lojalnościowe czy zakupy w sklepie, ważne jest budowanie zaufania i oferowanie zachęt. Innymi często wykorzystywanymi wartościami jest google czy newsletter.

utm_source=smsapi_blog

Parametr UTM medium

Następnie określane jest medium, czyli sposób w jaki dostarczono odbiorcy treść z linkiem. Większość marketerów ustawia tutaj wartości takie jak cpc, banner, e-mail czy właśnie SMS, integrując SMS z innymi kanałami komunikacji. Przykład:

utm_medium=link_w_artykule

Parametr UTM campaign

Ten parametr to najzwyczajniej nazwa kampanii, której częścią jest wiadomość, reklama. Można powiedzieć, że SMS marketing jest niezwykle skutecznym i ważnym narzędziem dla kampanii promocyjnych. Nadaj taką nazwę, którą po pierwsze zapamiętasz, a po drugie łatwo skojarzysz z konkretną akcją promocyjną. Na przykład:

utm_campaign=wpis_o_utm

Dwa następne tagi UTM są opcjonalne. Możesz je wykorzystać do precyzyjnego oznaczenia danego linku. Ich celem jest bardziej szczegółowa analiza, które słowo kluczowe oraz która z kreacji przyniosła efekty.

Parametr UTM term

Parametr term wykorzystasz głównie w płatnych kampaniach Google, dzięki niemu wskażesz, które słowo kluczowe wygenerowało ruch na Twojej stronie. Przykład:

utm_term=masowa_wysylka_sms

Masowa wysyłka SMS jest często używana do wysyłania indywidualnych kodów rabatowych osobom, które wyraziły zgodę na otrzymywanie marketingowych SMS-ów w ramach cyklicznej kampanii SMS lub klubu lojalnościowego. Pozwala to na ocenę skuteczności masowej wysyłki SMS i zachęca odbiorców do wykorzystania kodów przy zakupach.

Parametr UTM content

Ostatni element UTM jest niezbędnych w trakcie większych kampanii. To właśnie dzięki niemu rozróżnisz, która treść wewnątrz danej kampanii SMS przyniosła konwersję. Wiedza pozyskana dzięki temu będzie przydatna podczas optymalizacji skuteczności, szczególnie gdy tworzysz treści SMS, które są spersonalizowane, mają jasne wezwania do działania i są dostosowane do odbiorców, aby uniknąć bycia ignorowanym. Na przykład:

utm_content=link_sms

Campaign URL Builder – przykład

Przykład kodu UTM w Campaign URL Builder

Jak wykorzystać UTM w marketingu SMS?

Link, do którego dołożysz parametry UTM będzie długi, zapewne zajmie sporą część wiadomości. Pamiętaj, że pojedynczy SMS może mieć do 160 standardowych znaków. Użycie specjalnych symboli np. polskich ą, ę, ó obniży ten limit do 70. Możesz oczywiście wysłać wiadomość łączoną składająca się z kilku wiadomości tekstowych (na telefonie odbiorcy będzie ona wyświetlona jako jeden, długi komunikat), ale po co? Warto również rozważyć użycie własnym sender id, co pozwala na zastąpienie numeru telefonu nazwą firmy lub marki, zwiększając zaangażowanie i wiarygodność informacji.

Lepiej jest skrócić link do przyjaźniejszej postaci! Specjalnie w tym celu stworzyliśmy własny skracacz linków idz.do. Ten prosty w obsłudze system zamieni długie łącze w króciutkie idz.do/sufiks. Sufiks ustalasz samemu albo generujesz losowo, wedle potrzeb i uznania. Idz.do dostępne jest darmowo dla wszystkich aktywnych klientów SMSAPI.

Nasz skracacz jest zintegrowany z Panelem Klienta SMSAPI, dzięki temu zarządzanie linkami jest proste. W każdej chwili możesz podejrzeć liczbę i czas kliknięć w URL-e, a także dodać nowe, usunąć czy edytować już istniejące.

Procedura dodawania linku z UTM do wiadomości SMS jest prosta. Sugeruję wykorzystanie darmowego narzędzia Google Campaign URL Builder. Wklej tam swój adres, dopisz parametry i tak przygotowane łącze skróć za pomocą idz.do. Twoje łącze jest gotowe do masowej wysyłki SMS.

UTM w kampanii SMS – instrukcja wideo

Jak monitorować kampanię SMS, marketing w Google Analytics 4?

Przemysław Misztal Performace Marketer w SMSAPI
Przemysław Misztal
Performace Marketer

Po otagowaniu URL-a parametrami UTM, informacje na temat kliknięć w linki znajdziemy w Google Analytics w zakładce Acquisition -> Traffic acquisition. Możemy również wykorzystać te dane do retargetingu osób, które kliknęły skrócony link w treści SMS-a, dostarczając im informacje związane z ich zainteresowaniami. Parametry utm_source, utm_medium oraz utm_campaign mapują się odpowiednio do pól Źródło, Medium i Kampania. Przykładowo, kliknięcia dwóch różnych użytkowników w URL otagowany w następujący sposób:

?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=kampania_promocyjna

Spowoduje wyświetlenie danych w GA w formie jak na screenie poniżej:

UTM SMS w GA4
Podgląd wyników kampanii SMS z linkiem UTM w Google Analytics 4

Krótkie wiadomości tekstowe to nie tylko marketing SMS

Poznaj różnorodne zastosowania biznesowe wiadomości tekstowych.

  • Marketing SMS – Masowe oraz personalizowane wysyłki SMS zawierające zachętę do skorzystania z ofert, reklamę lub . Wiele firm dostosowuje komunikaty za pomocą imienia, wstawiając ulubiony produkt jako paramter dynamiczny. Wsprarte odpowiednim CTA (call to action) stają się skuteczną metodą na zwiększenie ruchu oraz konwersji na stronie sklepu.
  • Powiadomienia SMS – automatyczne komunikaty wysyłane przez sklepy internetowe, urzędy, lokale usługowe. SMS-y służą jako informacja o procesie zamówienia, reklamacji, przypomnienia o nadchodzacych terminach. Powiadomienia SMS nie wymagają zgody RODO.
  • Autoryzacja SMS (2FA) – wiadomości tekstowe mogą stać się dodatkową warstwa zabezpieczającą proces logownia oraz autoryzacji. Autoryzacja SMS nie wymaga zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych.

Więcej na temat praktycznego wykorzystania UTM i wiadomości SMS

Okładka: Lukas Blazek.