Wszystkie e-commersy generują dane o swoich użytkownikach oraz klientach, ale nie wszystkie potrafią z tych danych odpowiednio korzystać, by zwiększać sprzedaż. Czy w swoim biznesie używasz platformy do multichannel marketing automation, a jeśli tak – to czy wiesz, jak umiejętnie napędzać ją wiedzą uzyskaną z tych danych? Zanim zlecisz kolejną kosztowną kampanię w Internecie, przeczytaj ten artykuł.

Jakie dane o klientach zbierają platformy do marketing automation?

Sklepy internetowe zbierają całą masę wartościowych z punktu widzenia biznesu danych o swoich użytkownikach i klientach. Należą do nich:

  • dane demograficzne – czyli podstawowe dane pozwalające umieścić użytkowników w czasie i przestrzeni, a więc płeć, wiek, miejsce zamieszkania itd. Dane te użytkownicy często sami podają na etapie tworzenia konta w danym e-sklepie lub podczas finalizacji zakupu online;
  • dane behawioralne – czyli informacje o zachowaniach użytkowników na stronie (np. co klikają, a czego nie klikają, które kategorie produktów przeglądają najchętniej, czy porzucają koszyki, jaki sposób płatności preferują) oraz poza nią (które e-maile wysłane przez sklep otwierają i klikają, a które ignorują, w które reklamy klikają, co „lajkują” na profilach sklepu w mediach społecznościowych itd.);
  • dane zakupowe – czyli które produkty klienci kupują, z jakiej są one kategorii, w jakiej porze dnia/tygodnia/miesiąca, a także z jaką częstotliwością, za pośrednictwem którego kanału i za jaką kwotę kupują.
Dashboard w ExpertSender
Źródło: ExpertSender

Więcej na temat automatyzacji marektingu

W jaki sposób platformy do marketing automation zbierają i przechowują dane o klientach?

Platformy do marketing automation zbierają wszystkie powyższe dane – ale nie tylko te. Potrafią także czerpać dane z systemów zewnętrznych, takich jak np. CRM (Customer Relationship Management), ERP (Enterprise Resource Planning), systemy magazynowe, systemy rezerwacyjne oraz te zarządzające programami lojalnościowymi. Dane te są przechowywane w relacyjnych tabelach danych, zapewniających dużą elastyczność w ich wykorzystaniu.

Jak wykorzystać dane o klientach w praktyce, by zwiększyć wartość koszyka w Twoim sklepie internetowym?

Dane o użytkownikach, które gromadzi Twój sklep internetowy możesz wykorzystać na kilka sposobów. Każdy z nich zwiększa szansę na utrzymanie klienta oraz zwiększenie wartości jego zakupów (cross-selling). Oto Twoje możliwości, z których każda prowadzi do następnej:

  1. precyzyjna segmentacja – kombinacja danych demograficznych, behawioralnych i zakupowych umożliwia Ci tworzenie wąskich, precyzyjnych segmentów Twoich klientów;
  2. personalizacja – każdemu segmentowi klientów możesz wysyłać osobną, idealnie dostosowaną komunikację marketingową (np. e-maile lub web pushe), w 100% trafiającą w ich potrzeby i gusta;
  3. stworzenie scenariuszy zautomatyzowanej komunikacji – korzystając z segmentacji, personalizacji oraz treści dynamicznych możesz użyć platformy do multichannel marketing automation, aby wysyłać użytkownikom i klientom zautomatyzowane wiadomości SMS, e-mail, web push i mobile push w postaci:
  4. przypomnienia o konkretnych produktach, które ich zainteresowały podczas ostatniej wizyty;
  5. powiadomienia o obniżce ceny oglądanych przez nich produktów;
  6. przypomnienia o porzuconych koszykach zakupowych, zachęcając ich dodatkowym rabatem lub darmową wysyłką do finalizacji zakupu;
  7. rekomendacje innych, pokrewnych produktów, które mogą ich zainteresować (cross-selling).
Ekran segmentacji w ExpertSender
Źródło: ExpertSender

Podsumowanie

Aby skutecznie sprzedawać w swoim sklepie internetowym, musisz wiedzieć kim są Twoi potencjalni oraz obecni klienci. Im więcej wiesz o ich cechach, preferencjach i zachowaniach, tym łatwiej będzie Ci dopasować do nich zindywidualizowaną ofertę.

Tutaj kluczowym narzędziem jest platforma do multichannel marketing automation – umożliwiająca zarówno analizę danych, jak i budowę zaawansowanych, dynamicznych scenariuszy automatyzacji, uwzględniających precyzyjną segmentację, zaawansowaną personalizację oraz treści dynamiczne. Umiejętne jej wykorzystanie pomoże Ci zatrzymać klientów u siebie i sprawić, że będą kupowali więcej.

Infografika: Jak zwiększyć retencję?

Jak zwiększyć retencję? - infografika ExpertSender
Źródło: ExpertSender

Dobrze Ci radził:

Piotr Czynsz – związany z digital marketingiem i e-commercem od 6 lat, pomaga biznesom rozwijać się przy pomocy e-mail marketingu, automatyzacji, machine learningu oraz optymalizacji konwersji klientów. Propagator komunikacji omnichannelowej, w ExpertSender odpowiada za ekspansję na rynku polskim, europejskim i amerykańskim.