Spis treści

Przeczytaj, jak wykorzystać SMS wyborczy podczas kampanii politycznej.

Komunikacja SMS sprawdza się nie tylko w biznesie. Zalety szybkiego i skutecznego kanału informacji widać również podczas kampanii wyborczych. SMS wyborczy jest doskonałym narzędziem komunikacji z wyborcami. Wiadomości tekstowe pomagają także w organizacji pracy sztabu wyborczego. A ze względu na powszechność telefonów, sprawdzają się na każdym szczeblu: od lokalnego, ogólnokrajowego po europejski.

SMSAPI to profesjonalna bramka SMS

Poznaj SMSAPI – polską markę komunikacji mobilnej, która działa na rynku od ponad 15 lat. Codziennie pomagamy ponad 9000 firm, urzędów i instytucji publicznych prowadzić skuteczny dialog z klientami na całym świecie. Posiadamy certyfikat ISO 27001.

Załóż darmowe konto testowe i sprawdź nasze możliwości.

Jak dotrzeć do wszystkich potencjalnych wyborców?

Plakaty, ulotki, spotkania z mieszkańcami i ogłoszenia w lokalnej prasie to najpopularniejsze, jednak nie jedyne kanały komunikacji z wyborcami. Internet ora media masowe, takie jak radio i telewizja, choć niezwykle skuteczne, wiążą się ze zdecydowanie wyższymi kosztami.

Ciekawie na tym tle wypadają masowe wysyłki SMS. Dzięki szybkiemu i bezpośredniemu dotarciu do zainteresowanych osób są one niezwykle przydatnym narzędziem komunikacji z wyborcami.

Komunikacja SMS dla sztabu wyborczego

  • Wysyłanie SMS-ów z informacją o kandydacie lub programie (tak jak każda inna forma agitacji) w trakcie ciszy wyborczej jest zabronione.
  • Nie przesadzaj z częstotliwością wysyłanych wiadomości SMS: staraj się przekazywać tylko najważniejsze komunikaty, przypominać o głosowaniu, numerze listy i pozycji.
  • Ze względu na szybkość dotarcia i wysoki współczynnik otwarć SMS-y doskonale sprawdzają się do organizowania akcji społecznych i natychmiastowego przekazywania informacji (np. pomiędzy pracownikami sztabu wyborczego).
  • Jeśli odbiorca poprosi o usunięcie numeru z bazy kontaktów, zrób to niezwłocznie. Możesz również to zautomatyzować wykorzystując gotową funkcję Opt-out.

Przeczytaj także o komunikacji SMS w sytuacjach kryzysowych

Dlaczego warto wysłać SMSy do wyborców?

Podobno młody człowiek szybciej wróci do domu po komórkę niż po portfel. Większość osób ma cały czas przy sobie urządzenie, na którym może odczytać komunikat, który chcesz mu przekazać. Dlatego korzystając z komunikacji SMS masz pewność, że komunikat zostanie przeczytany przez odbiorcę.

Potwierdza to nasz raport Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta. Według badania przeprowadzonego pod koniec 2018, 69,1% zapytanych deklaruje, że odczytuje SMS-y w przeciągu 5 minut od ich otrzymania. Choć raport dotyczy komunikacji na linii marka – klient, to wnioski, jakie wyciągnęliśmy po przepytaniu 1000 Polaków można z powodzeniem odnieść także do komunikacji przedwyborczej.

Napisz SMS do polityka – odbiór wiadomości od wyborców

Profesjonalna bramka SMS, taka jak SMSAPI, oferuje także możliwość nawiązania dwukierunkowej komunikacji z wyborcami. Panel klienta SMSAPI wyposażyliśmy w system SMS do odbioru wiadomości. Przeczytaj więcej na temat odbioru SMS.

Dwukierunkowa komunikacja SMS to tani i szybki sposób, aby zaangażować elektorat przed wyborami. Zachęć obywateli to wejścia w dialog wykorzystując media masowe i poprowadź kampanię SMS wykorzystującą długi lub krótki numer odbiorczy SMS. Pamiętaj, że pisanie na takie numery nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami – rozmówcy płacą według standardowej stawki operatora GSM.

Odbiór SMS to także doskonały sposób na prowadzenie szybkich ankiet, sond oraz badanie sentymentów przed wyborami. Dla przykładu, w ten sposób wiele firm bada poziom satysfakcji konsumenckiej. My też to robimy – przeczytaj o naszych badania NPS klientów SMSAPI.

Jak napisać treść SMS do wyborców? Przykłady

Wspomniane wcześniej plakaty i ulotki to najpopularniejsze i ciągle skuteczne kanały komunikacji z wyborcami. Niewielkim kosztem druku i dystrybucji pozwalają streścić część programu. W rzeczywistości jednak tempo codziennego ruchu powoduje, że mamy okazje odczytać najwyżej imię, nazwisko, hasło i nazwę partii.

Długość SMS ograniczona jest do 160 znaków. Oczywiście istnieje możliwość zwiększenia tej liczby, poprzez wysłanie wiadomości łączonych lub wiadomości MMS. Treść SMS o wyborach rozszerzysz także przy pomocy krótkich linków. Czy jednak 160 znaków, to naprawdę mało? Zobacz do czego możesz wykorzystać SMS w wyborach.

1. Zachęć do przyjścia na wybory za pomocą wiadomości tekstowych

Wiadomość tekstowa idealnie sprawdzi się, jako przedstawienie swojej kandydatury i przypomnienie o głosowaniu. Wysyłaj SMS-y z przypomnieniami o nadchodzących wyborach, debatach, spotkaniach z kandydatem czy innych istotnych wydarzeniach związanych z kampanią. Powiadomienia SMS pomagają w zwiększeniu frekwencji i angażuje wyborców.

Przykład SMS-a zachęcającego do pójścia na wybory

2. Potwierdzenie SMS spotkania z kandydatem

Bezpośredni kontakt z wyborcami jest nieodłącznym elementem każdej kampanii. SMS z zaproszeniem na spotkanie z kandydatem na pewno zwiększy frekwencję.

Wiadomość z przypomnieniem spotkania

3. Wyślij SMS z programem wyborczym

Poinformuj wyborców o programie i celach Twojej kampanii. Dziel się informacjami na temat planowanych działań politycznych i rozwiązań, które proponujesz. Choć jeden SMS z pewnością nie pomieści całego programu, to w zupełności wystarczy do umieszczenia w nim adresu strony lub skróconego linku, pod którym wyborca znajdzie wszystkie potrzebne informacje.

Skracanie linków przy pomocy narzędzia idz.do ma dodatkową zaletę — każde kliknięcie w łącze jest zapisywane. Pozwoli to przeanalizować skuteczność wyborczej kampanii SMS, dlatego śledź stopień otwierania i reagowania na wiadomości. Na podstawie danych podejmuj decyzje dotyczące dalszych działań. Więcej na temat pomiaru efektywności komunikacji SMS możesz przeczytać we wpisać poświęconych KPI i personalizacji linków.

Wyborczy SMS z linkiem

Wiadomości SMS podczas kampanii wyborczej

Wykorzystanie komunikacji SMS w kampanii wyborczej jest skutecznym narzędziem do dotarcia do wyborców i przekazania ważnych informacji. Pamiętaj jednak, aby wysyłki SMS prowadzić zgodnie z RODO. To kluczowe, aby uniknąć niechcianej korespondencji i przestrzegać regulacji dotyczących prywatności.

Po wyborach wyślij też SMS-y z podziękowaniami. Osoby, które czują się docenione, są bardziej skłonne do angażowania się i mobilizowania innych.

Polityczny SMS: przykład z USA

SMS-y z powodzeniem wykorzystywane są przez sztaby wyborcze, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Zobacz przykład amerykańskiej kampanii, pokazujący że komunikacja SMS w marketingu politycznym w realny sposób przekłada się na wyniki.