Zagadnienia: baza danych

Jak zbierać numery do masowej wysyłki SMS?

9 maja, 2014
Przeczytasz w 3 min. 51 sek.

Zbieranie numerów do wysyłki SMS wymaga czasu i dobrego zaplanowania działań marketingowych. Przemyślane decyzje odnośnie sposobu i zakresu zbieranych danych czynią przyszłe kampanie skuteczniejszymi. Podpowiadamy, w jaki sposób budować bazy odbiorcze na potrzeby komunikacji mobilnej.

We wpisie omawiającym różnice pomiędzy kupioną i własną bazą danych rozpatrywaliśmy korzyści i wady obu rozwiązań. Jak wykazaliśmy, lepszym rozwiązaniem jest oczywiście stworzenie własnej listy kontaktów. Istnieje kilka sposobów, aby ją zbudować.

Wybierz właściwe narzędzia

Zbieranie baz danych może być aktywnością, która towarzyszy prowadzonym już akcjom promocyjnym i odbywa się przy ich wsparciu lub częściowym wykorzystaniu znanych już narzędzi.
Niektóre sposoby na zbieranie własnych baz danych wymagają czasu i/lub nakładów finansowych, inne, odpowiednio zaplanowane, umożliwiają stosunkowo szybkie i niskobudżetowe inicjatywy.

1. Numery dedykowane

Wykupienie dedykowanego numeru, na który mogą się zapisać obecni lub potencjalni klienci to jedna z możliwości pozyskiwania danych. Dwukierunkowa komunikacja SMS jest rozwiązaniem, które nie wymaga wysokiego budżetu marketingowego. Informacje na stronie internetowej, plakatach, ulotkach powinny zachęcić do wysłania SMS-ów, które następnie zapisywane są w bazie.

Jak zmobilizować grono konsumentów do przesyłania SMS-ów na dedykowane numery? Poprzez zaoferowanie wartości dodanej. Mogą nią być nagrody za rejestrację, kupony rabatowe czy specjalne oferty. Zaletami tej metody są:

  • niskie koszty,
  • łatwość przeprowadzenia takiej akcji,
  • możliwość szybkiego wdrożenia pomysłu.

2. Zapis na stronie internetowej

Strona internetowa to dla użytkowników sieci dobre źródło wiedzy na temat firmy, a dla przedsiębiorców szansa na zdobycie klienta i/lub zawarcie bliższych relacji z odwiedzającymi. Internauta, którego zainteresuje treść zamieszczona na stronie www, będzie szukał bliższego kontaktu z marką.

Udostępniając możliwość dopisania się do Newslettera SMS z najnowszymi informacjami o wydarzeniach w obrębie firmy oraz związanych z jej branżą – pozyskuje się cenną bazę danych zainteresowanych klientów.

Dzięki wysyłaniu najciekawszych informacji o wydarzeniach w firmie poprzez SMS komunikacja on-line może przenieść się także off-line. Konsument po zapisaniu się do newslettera poprzez sieć, może być w kontakcie z firmą także wtedy, gdy nie ma dostępu do Internetu. Newsletter SMS-owy dociera więc do Klienta znacznie szybciej niż standardowy mailing. Zaletami tej metody są:

  • zerowe koszty,
  • łatwość implementacji,
  • możliwość dopasowania formularza.

3. Konkursy SMS

Organizacja konkursów SMS to dobry sposób na inicjowanie kontaktu z konsumentami. Stwarzając klientom możliwość uczestnictwa w konkursach i grach związanych z marką, zwiększa się tym samym prawdopodobieństwo jej zapamiętania w szerokich kręgach konsumenckich, a dzięki możliwości wygrania nagrody utrwalają się pozytywne emocje związane z marką.

Uczestnicy, którzy wezmą udział w konkursie, wyrażają w ten sposób zgodę na przetwarzanie swoich danych i dodanie do bazy adresowej. Chętniej będą oni uczestniczyć także w kolejnych kampaniach reklamowych i informacyjnych organizowanych promujących produkt czy usługę. Zaletami tej metody są:

  • mobilizowanie konsumentów do kontaktu z firmą,
  • budowanie pozytywnego sentymentu;
  • wzrost rozpoznawalności marki.

4. Organizacja programów lojalnościowych

Oferując klientom karty rabatowe i zniżki przy kolejnych zakupach, można oczekiwać, że chętnie wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Tworzenie tzw. VIP Clubów, czyli społeczności zaangażowanej w życie marki przynosi wymierne korzyści zarówno firmie (wsparcie sprzedaży, budowanie wizerunku marki), jak i konsumentom (zniżki i rabaty). Zaletami tej metody są:

  • zbieranie wartościowych rekordów (danych osób rzeczywiście zainteresowanych marką),
  • marketing szeptany;
  • wzrost lojalności klientów.

Tworzenie programów lojalnościowych wymaga jednak zaangażowania specjalistów planujących i koordynujących akcje oraz przygotowania się na dłuższy czas trwania kampanii (np. kilka miesięcy czy nawet rok i dłużej).

Program lojalnościowy jest także zobowiązaniem marki wobec swoich klientów, którego trzeba dotrzymać (stworzyć regulamin dostępu do usługi, przeszkolić personel firmy do uczestnictwa w akcji, realizować zniżki i rabaty w określonym terminie).

Podsumowanie

Tworzenie własnej bazy danych na potrzeby marketingu SMS to czasochłonne zadanie. Jednocześnie korzyści, które z niego wynikają są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z poniesionymi kosztami.

Zbieranie danych jest możliwe dzięki wielu funcjonalnościom SMSAPI m.in.: wykupieniu numeru dedykowanego czy wykorzystaniu narzędzia Newsletter SMS na stronie internetowej.

Photo by Jan Antonin Kolar on Unsplash