Spis treści

Baza danych do marketingu SMS to fundament działań w kanale mobilnym. Samo zbieranie numerów wymaga czasu i dobrego planowania. Przemyślane decyzje odnośnie sposobu i zakresu pozyskiwania danych przekładają się na skuteczność kampanii SMS. Przeczytaj, w jaki sposób budować bazy odbiorcze na potrzeby sprzedażowej komunikacji mobilnej.

Prowadząc komunikację SMS nastawioną na budowanie relacji i sprzedaż musisz kierować się obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności. Nie możesz kontaktować się z przypadkowymi odbiorcami, tym bardziej, że jest to równie ryzykowne co nieskuteczne.

Bez wątpienia lepiej jest pisać tylko do rzeczywiście zainteresowanych Twoimi usługami i produktami. Jak zatem robić to skutecznie i zgodnie z prawem?

Własna baza danych telefonów – zbierać czy kupić?

Zanim jednak przejdę do metod samodzielnego budowania bazy numerów telefonów, warto poruszyć jeszcze jedną kwestię. Leady na potrzeby marketingowych masowych wysyłek SMS możesz pozyskiwać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zakupienie bazy klientów, a drugim samodzielne zbieranie rekordów.

Podobnie, jak w przypadku budownictwa, również w SMS marketingu – dobra baza to podstawa. Baza kontaktów to fundament, na którym na lata budujesz efektywność komunikacji SMS. Jeśli już na początku popełnisz błąd opierając się na wątpliwych założeniach, to nawet najlepsze wykończenie w postaci kreatywnych tekstów i wspaniałych promocji nie przyniesie spodziewanych rezultatów.

Proste porównanie ma pokazać, że choć kupione bazy danych dostępne są od ręki, to ich skuteczność jest co najmniej wątpliwa. Co więcej, ryzykujesz więcej niż tylko niską efektywnością kampanii!

Własna baza danychZakupiona baza danych
❌ długi czas pozyskiwania✔️ dostępna od ręki
✔️ niski koszt❌ wysoki koszt
✔️ wysoka skuteczność❌ niska skuteczność
✔️ wielokrotne użycie❌ jednorazowe użycie
✔️ kontrola nad pozyskiwanymi danymi❌ brak kontroli nad pozyskiwanymi danymi
✔️ brak zagrożenia dla wizerunku marki❌ zagrożenie dla wizerunku marki
✔️ zgodność z RODO❌ ryzyko niezgodności z RODO

Jak widzisz, jedyną przewagą zewnętrznych baz danych telefonów jest czas. Choć pozyskiwanie cennych kontaktów trwa dłużej niż kupienie gotowej listy numerów, to korzyści działań organicznych są niepodważalne.

W dodatku, samodzielnie zbierając numery wraz z odpowiednimi zgodami marketingowymi masz pewność, że każdy z odbiorców to faktycznie zainteresowany, potencjalny klient. A stąd już tylko krok do konwersji!

Wolisz oglądać i działać?

Zobacz poradnik wideo SMSAPI Zrób to sam, z którego dowiesz się, jak praktycznie wykorzystać narzędzia do budowania własnej bazy odbiorców, wysyłki wiadomości i zarządzania kontaktami klientów.

Narzędzia do zbierania numerów na potrzeby marketingu SMS

Zbieranie baz danych jest ciągłą aktywnością wymagającą planowania, a także, raz na jakiś czas, kontroli efektów. Towarzyszy prowadzonym już akcjom promocyjnym i odbywa się przy ich wsparciu. Sprawdź, jak pozyskiwać numery telefonów od klientów wykorzystując narzędzia dostępne w bramce SMS.

1. Numer odbiorczy SMS – zapisy przez SMS

Poza wysyłką wiadomości do klientów, SMSAPI pozwala także odbierać SMS od klientów. Dwukierunkowa komunikacja SMS to podstawowe narzędzie w marketingu mobilnym, obsłudze klienta i badaniu satysfakcji. Ale czy wiesz, że numery odbiorcze SMS pomocne są także w trakcie budowania bazy klientów?

Wykupienie lub wynajęcie numeru SMS, dzięki któremu Twoi klienci będą mogli zapisać się do newslettera jest proste i szybkie. Komunikacja 2-WAY SMS nie wymaga też wysokiego budżetu marketingowego.

Brak opłat dodatkowych

Klienci piszący na numer odbiorczy SMS nie ponoszą dodatkowych kosztów. Obowiązują standardowe stawki operatorów.

Po uruchomieniu, ustawieniu zwrotek i innych parametrów, umieść informacje o numerze na swojej stronie, plakatach, ulotkach, reklamach wielkoformatowych. Możesz także wykorzystać inne media (radio, prasę, TV) czy wspomnieć o nim podczas wystąpienia publicznego. Pamiętaj jednak, żeby wspomnieć o braku opłat dla piszących klientów!

Jak mobilizować klientów do pisania wiadomości SMS?

Poprzez oferowanie wartości dodanej! Mogą nią być nagrody za rejestrację, kupony rabatowe czy specjalne oferty. Jeśli sprzedajesz online, możesz nawet rozważyć dodanie darmowej dostawy do pierwszego zamówienia. Zaletami takich działań są:

  • niskie koszty,
  • prostota działania,
  • szybkie wdrożenie.

Doskonale sprawdzają się także bardziej nietypowe akcje, takie jak kampania Coca-Cola. Dzięki spięciu numeru odbiorczego SMS z interaktywnym billboardem udało się zaangażować konsumentów, a także pozyskać kontakty do przyszłych działań. Więcej na temat numerów Short code (krótkich numerów odbiorczych) w ATL przeczytasz w poniższym artykule.

2. Subskrypcja SMS na stronie internetowej

Strona internetowa to dla użytkowników sieci dobre źródło wiedzy na temat firmy, a dla przedsiębiorców szansa na zdobycie klienta i zawarcia bliższej relacji. Internauta, którego zainteresują treści na witrynie, będzie szukał bliższego kontaktu z marką. Kanał SMS może stać się medium tej relacji!

O ile stworzenie własnego rozwiązania do zbierania numerów wraz ze zgodami RODO może nie stanowić problemu dla firm zatrudniających własnych deweloperów, to mniejsze podmioty mogą najzwyczajniej nie mieć czasu na takie działania. W jaki sposób pozyskiwać telefony od klientów na stronie WWW? Poniżej znajdziesz trzy najprostsze rozwiązania tego dylematu.

Integracja i wykorzystanie wtyczek SMSAPI

Po pierwsze, możesz posłużyć się jedną z wielu przygotowanych integracji SMSAPI. Dla przykładu, w platformie do prowadzenia sklepów internetowych Shoper udostępniliśmy niedawno nową wersję wtyczki. Za jej pomocą nie tylko zbierzesz kontakty klientów, ale także przeprowadzisz kampanię czy zaplanujesz automatyzację komunikacji SMS.

Newsletter SMS – gotowy widget do zbierania klientów

Po drugie, do Twojej dyspozycji oddaliśmy również widget Newsletter SMS. Z pozoru proste narzędzie to skuteczny sposób na automatyczne, i co najważniejsze, darmowe pozyskiwanie niezbędnych danych od użytkowników przeglądających witrynę marki.

Działanie Newslettera SMS opiera się na przygotowaniu formularza w Panelu Klienta SMSAPI i wklejeniu wygenerowanego kodu na stronie. Każdy z elementów, układ, kolory, a nawet poszczególne pola są edytowalne, tak aby odpowiadały potrzebom identyfikacji wizualnej i Twojej kampanii.

Udostępniając możliwość dopisania się do Newslettera SMS z najnowszymi informacjami o wydarzeniach, aktualnościach czy właśnie ofertach i nowościach produktowych zyskujesz cenną bazę zainteresowanych odbiorców. Zobacz, jak robi to Urząd Miasta Katowice:

Dodatkową zaletą Newslettera SMS jest możliwość zarządzania subskrypcją. Odbiorcy, którzy chcą zrezygnować z otrzymywania SMS, mogą zablokować wysyłki klikając w taką opcję na dole formularza.

Otwarte API – własne rozwiązanie

Bramka SMSAPI, poza Panelem Klienta i aplikacją mobilną, to także… API, czyli interfejs programistyczny. Oznacza to, że możesz w połączyć nasze usługi z niemal dowolnym systemem, a nawet napisać własny program do komunikacji SMS.

Temat wymaga oczywiście wiedzy programistycznej. Polecam serię Biblioteki SMS API, w której nasz Product Manager Jakub tłumaczy konfiguracje bramki SMS w każdym z najpopularniejszych języków. Poniżej dla przykładu, wpis o wysyłce SMS w PHP:

3. Szybkie konkursy SMS i zabawy online i offline

Organizacja konkursów SMS to dobry pomysł na inicjowanie kontaktu z konsumentami. Stwarzając możliwość uczestnictwa w quizach i grach związanych z marką, zwiększasz prawdopodobieństwo zapamiętania marki. Zwycięstwo w konkursie jest również wyśmienitym tematem, którym klienci z pewnością będą chcieli podzielić się z najbliższymi.

Uczestnicy, którzy wezmą udział w konkursie, wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych i dodanie do bazy adresowej. Nie zapomnij umieścić stosownego zapisu w polityce prywatności i regulaminie konkursu. Klienci, którzy dołączyli za sprawą konkursu SMS, chętniej będą także uczestniczyć w kolejnych kampaniach.

Konkursy SMS-owe do swojego działania wykorzystują numery odbiorcze SMS. Występują one w dwóch formatach: długiej (Long code, standardowe 9 cyfr) i krótkiej (Short code, 4 lub 5 cyfr).

4. Program lojalnościowy – buduj długotrwałe relacje z klientami

Karty rabatowe i zniżki na kolejne zakupy to sprawdzona metoda na podbijanie sprzedaży. Często, lepsza oferta stanowi zachętę do pozostawienia numeru telefonu, e-maila czy innych danych. To faktycznie działa, ale znacząco lepsze rezultaty przynosi po raz kolejny cierpliwe budowanie lojalności.

Tworząc klub lub program dla stałych klientów nie tylko dostarczasz unikalnych wartości, ale także wiążesz konsumentów z marką. Ekskluzywne promocje czy wcześniejszy dostęp do zamówienia jest bardzo silnym argumentem, aby dołączyć do subskrypcji. Ważne jednak jest utrzymanie poczucia wyjątkowości. Ściśle ograniczona oferta przekazana pojedynczym kanałem może nawet zainicjować marketing szeptany.

Tworzenie programów lojalnościowych wymaga jednak zaangażowania specjalistów planujących i koordynujących akcje oraz przygotowania się na dłuższy czas trwania kampanii SMS.

Program lojalnościowy jest także zobowiązaniem marki wobec swoich klientów, którego trzeba dotrzymać. Trzeba przecież stworzyć regulamin dostępu do usługi, przeszkolić personel firmy do uczestnictwa w akcji, realizować zniżki i rabaty w określonym terminie.

Jak dbać o higienę bazy danych?

Po pewnym czasie pozyskane informacje mogą ulec (i ulegną) zmianom, a cześć z nich straci nawet na znaczeniu. Nie ma na to rady, dlatego aktualizacja danych kontaktowych (takich jak numer telefonu czy e-mail) powinna stać się nawykiem marketera.

Tym bardziej, że higienizacja, bo tak się zwykło ją określać, jest prosta! Wystarczy baza numerów oraz system HLR. Jest to spis abonentów telefonów komórkowych. Za jego pomocą można wykluczyć nieaktywne kontakty. To najszybsza, a zarazem jedna z najskuteczniejszych metod na poprawę jakości bazy danych.

Podsumowanie

Tworzenie własnej bazy danych na potrzeby marketingu SMS to czasochłonne zadanie. Jednocześnie korzyści, które z niego wynikają są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z poniesionymi kosztami. Zbierać dane klientów można na wiele sposobów:

  • odbiór SMS;
  • formularz kontaktowy;
  • Newsletter SMS;
  • integracja;
  • otwarte API;
  • konkurs SMS;
  • program lojalnościowy;
  • kontakt z biurem obsługi klienta.

Nadrzędną zasadą w komunikacji SMS (i każdej innej) jest poszanowanie prywatności odbiorcy. Umiar i zdrowy rozsądek to klucz to sukcesu, a zarazem sposób na zjednanie sobie klientów.