Masowa wysyłka SMS - warunki efektywności kampanii

Spis treści

Chcesz, aby masowe wysyłki SMS przynosiły określone rezultaty?

SMS marketing to nie tylko narzędzie do masowych wysyłek wiadomości. To przede wszystkim kanał skutecznej komunikacji z klientami, o ile spełnisz pewne podstawowe założenia. Skorzystaj z listy kontrolnej i sprawdź, czy planując komunikację SMS, pamiętasz o efektywności kampanii SMS.

Wiadomości tekstowe jako narzędzie marketingowe cenione są ze względu na prostotę, szybkość i osobisty charakteru. Ich skuteczność wyrażona jest też bardzo często poprzez ogólny wzrost sprzedaży, współczynnik konwersji czy bezpośredni odzew klientów. Przed uruchomieniem kampanii SMS warto jednak sprawdzić kilka kluczowych kwestii, które mogą zadecydować o powodzeniu!

1. Czy posiadasz własną bazę odbiorców SMS?

Zgoda odbiorców na otrzymywanie treści marketingowych to nie tylko wymóg prawny, ale także czynnik zwiększający efektywność kampanii SMS. Dlatego tak ważne jest organiczne pozyskiwanie kontaktów od faktycznie zainteresowanych odbiorców.

Oczywiście możesz pójść na skróty i kupić listę z numerami. Adresaci zewnętrznej bazy numerów nie spodziewają się wiadomości SMS. To obniża szanse na pozytywną reakcję i powodzenie kampanii. Pieniądze wydane na wątpliwej jakości rekordy, lepiej poświęcić na… cokolwiek innego!

Budowa własnej bazy danych z numerami klientów

Jeśli nie masz swojej bazy, skorzystaj z widgetu Newsletter SMS lub numeru odbiorczego do zbierania danych. Obydwa narzędzia są zintegrowane z Panelem Klienta. Ich konfiguracja jest prosta i zabiera tylko chwilę.

W sklepie internetowym sprawa jest jeszcze prostsza. Subskrypcja firmowego newslettera może być elementem rejestracji konta. Odpowiedni checkbox może pojawić się także ma etapie podsumowania zamówienia. Więcej na temat preferencji zakupowych i roli, jaką w e-commerce spełnia wiadomość tekstowa, przeczytasz w raporcie Komunikacja sklepów internetowych.

Co to jest permission marketing SMS?

Pamiętaj, aby zgodnie z RODO poinformować klienta o tym, jak może wypisać się z bazy. W celu uniknięcia problematycznych sytuacji wstaw do pierwszej przesłanej wiadomości personalizowany link Opt-out

Po kliknięciu w takie łącze, klient automatycznie usunie numer z bazy kontaktów – zaoszczędzając sobie i Tobie czasu na ręczne blokowanie wysyłki. Choć z pozoru może brzmieć to niekorzystanie, to w rzeczywistości permission marketing ma wiele zalet.

2. Czy pole nadawcy informuje, od kogo jest SMS?

Pole nadawcy (branding SMS) powinno jednoznacznie informować, od kogo jest wiadomość. Dlatego w polu nadawcy SMS powinna pojawić się nazwa marki czy sklepu, w którym klient dokonuje zakupów, a nie np. oficjalna nazwa firmy, która widnieje jedynie na fakturach i rejestrach. Zadbaj o to by wiadomość opatrzona była hasłem, które jednoznacznie kojarzy się z marką.

Kampanie SMS z nazwą w polu nadawcy wykazują wyższą skuteczność. Własny SMS sender ID uwiarygadnia komunikację, co przekłada się na np. otwieralność wiadomości, współczynnik klikalności, a zatem i współczynnik konwersji. Pola nadawcy SMS dają pewną informację na temat pochodzenia wiadomości.

3. Czy firmowe kampanie SMS wykorzystują dane?

Jeśli posiadasz bazę, warto żeby była podzielona na podgrupy (np. w oparciu o dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania). Przygotowując wysyłkę upewnij się, że kierujesz ją do odpowiedniej grupy. Segmentacja pozwala w większości przypadków osiągać większą efektywność niż wysyłanie wszystkim tego samego komunikatu. Więcej na temat zalet segmentacji:

Najwyższe ROI uzyskują kampanie SMS, które zostaną poprawnie przygotowane w oparciu o odpowiednie założenia. Dla przykładu, sklepy stacjonarne mogą wysłać kod rabatowy tylko klientom, którzy dołączyli do grona odbiorców w ostatnim miesiącu.

Poznaj wskaźnik efektywności kampanii SMS (KPI)

Komunikacja SMS do ściśle określonej grupy docelowej jest także okazją do przeprowadzenia precyzyjnych testów A/B. Pozwolą one podnieść efektywność kolejnych kampanii, a także samodzielnie wypracować najlepsze warunki, takie jak dopasować czas wysyłki, wysokość rabatu czy nawet ton wypowiedzi. Ocena efektywności kanału SMS i idąca za nią optymalizacja, choć czasochłonne, przynoszą mierzalne wyniki.

4. Czy w treści wiadomości SMS pojawia się CTA (call to action)?

Call to action to bezpośredni zwrot wzywający odbiorcę do podjęcia konkretnego działania. Jeśli chcesz, aby odbiorcy po otrzymaniu wiadomości zachowali się w określony sposób, powiedz im to! Możesz użyć zwrotów typu: skorzystaj, zaoszczędź, kliknij, wejdź, odwiedź. Dodaj adres WWW (najlepiej krótki link z UTM), dzięki któremu przekierujesz klientów na stronę sklepu lub marki czy specjalnie przygotowany landing page.

Zastanów się także, które czasowniki sprawdzą się najlepiej w roli CTA. Standardowe kup, sprawdź, odbierz może być mniej skuteczne niż zwrot dopasowany do specyfiki Twojej niszy. Możesz pójść o krok dalej i przetestować różne CTA i wybrać, te które ma najwyższy procentowy odzew czy generuje najwięcej zamówień w sklepie.

5. Czy Twój SMS marketing jest oparty na korzyściach dla klienta?

Aby odbiorca podjął konkretne działanie, musi mieć w tym jakiś interes. Dlatego zaoferuj mu określoną korzyść. Możesz napisać np. „Skorzystaj z rabatu 10%”, „Zaoszczędź kupując 2 w cenie 1”, „poznaj promocyjną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie”.

Skuteczność kampanii SMS zależy od treści wiadomości

Inną drogą jest zaoferowanie unikalnych korzyści. Rzeczywiste przykłady treści SMS-ów, które nie mają na celu sprzedaży lecz pozytywnych budowanie relacji:

Zadbaj o to by SMS-y wysyłane przez Twoją firmę były atrakcyjne dla odbiorców. Zaoferuj treści niedostępne nigdzie indziej np. kody rabatowe albo ekskluzywne informacje o nowościach. Jeśli odsyłasz odbiorcę do strony internetowej, zadbaj, aby znalazła się na niej informacja potwierdzająca zaoferowaną korzyść.

Wprowadzenie nowej kolekcji, start wyjątkowej oferty czy premiera e-booka są doskonałymi przykładami informacji, które warto przekazać w pierwszej kolejności grupie najbardziej lojalnych klientów. Uczyń firmową komunikację SMS wyjątkowym kanałem z unikalnymi treściami.

Przykład humorystycznej wiadomości SMS przesłanej przez PizzaPortal
Angażujący content SMS marketing

6. Czy ton wiadomości SMS jest poprawnie dobrany?

Dobierz język wiadomości do typu odbiorcy! Na przykład, jeśli Twoi klienci to głównie młodzież, to zapewne musisz tytułować ich per Pan/Pani. Innego tonu wymaga komunikacja z osobami starszymi, którzy mogą zwrócić uwagę na zbytnią bezpośredniość lub brak form grzecznościowych. Jest to kwestia, której nie należy lekceważyć w przypadku kampanii SMS.

Wzbogać przyszłe kampanie elementami content marketingu

Krótszy dystans pozwala na bardziej humorystyczne, czasem nawet zaczepne komunikaty. Pamiętaj, że jeżeli odbiorcy zaakceptują daną formę rozmowy, to kolejne SMS-y powinny być konsekwentnie utrzymane w tym samym tonie. Konsekwencja i spójność wysłanych wiadomości jest nadrzędna, ponieważ tworzy wizerunek marki.

7. Czy stosujesz personalizację SMS?

Kampanię marketingową najlepiej opierać na danych. Jeśli posiadasz więcej informacji niż sam numer, to aż się prosi, żeby zastosować personalizację treści SMS. Wiadomość zaczynająca się od imienia (np. Hej Piotrze) wzbudza pozytywne emocje i pozwala zmniejszyć psychologiczną barierę dzielącą sprzedawcę i konsumenta. Na marginesie, odmiana imion jest wbudowana w profesjonalną bramkę SMS.

A imię to dopiero początek. Sklepy internetowe są zapewne najlepszym przykładem, jak wiele informacji można wykorzystać, aby przygotować lepiej dopasowane, a przez to skuteczniejsze, komunikaty marketingowe.

Przeczytaj więcej na temat SMS w e-commerce

8. Czy masowa wysyłka SMS następuje w odpowiednim czasie?

Dobierz odpowiedni moment dla masowej wysyłki SMS. Nikt nie będzie chciał skorzystać z promocji, jeśli wiadomość obudzi w środku nocy. Weź pod uwagę także aspekt marketingowy i oferuj promocje na produkty i usługi, którymi odbiorcy mogą być zainteresowani w danym okresie.

Jak poprawnie wybrać okazję i czas wysyłki?

Przeczytaj artykuł na temat planowania SMS. W Panelu Klienta SMSAPI znajdziesz także sekcje Gorące daty. Prezentujemy tam ciekawe okazje, takie jak Black Friday, Boże Narodzenie, walentynki czy niedziela handlowa, jako konteksty do zaangażowania potencjalnego klienta.

9. Czy nie wysyłasz wiadomości SMS za często?

Ważne jest nie tylko kiedy, ale także, jak często się komunikujesz. Zbyt intensywne wysyłki SMS mogą rozdrażnić i zniechęcić odbiorców i zamiast skorzystać z akcji promocyjnej, zaczną się wypisywać z następnych wysyłek.

Jeżeli masz wątpliwości odnośnie doboru częstotliwości zacznij od czterech SMS-ów na miesiąc. Sprawdź reakcje wybranej grupy odbiorczej i w zależności od potrzeb zwiększ lub zmniejsz częstotliwość. Analiza raportów pomoże w dobraniu odpowiedniej częstotliwości.

10. Czy stosujesz skrócone linki w wiadomościach SMS?

SMS to tylko 160 znaków, więc szkoda marnować je na długi adres URL. Jeśli chcesz skłonić odbiorcę do kontynuowania akcji na stronie internetowej (np. stronie z kodem rabatowym lub promocją), to skorzystaj z narzędzia do skracania linków. Wówczas Twój odnośnik będzie wyglądał np. tak: www.idz.do/xyz123

Serwis idz.do jest zintegrowany z Panelem Klienta SMSAPI. Dlatego możesz śledzić kliknięcia (a przy okazji skuteczność kampanii) i w dowolnym momencie edytować skrócone linki.

Jak mierzyć skuteczność kampanii SMS?

Z użyciem skróconych linków łączy się także jeszcze jeden temat – analityka ruchu generowanego z kampanii. Choć nie technicznych możliwości na sprawdzenie reakcji na samą treść wiadomości, to już bez problemu można prześledzić zachowanie odbiorcy, który kliknął w załączony link.

W tym celu wystarczy do skracanego adresu dodać parametr UTM, dzięki któremu możesz filtrować użytkowników, którzy dostali się na stronę marki za sprawą linku w SMS. Zobacz krótki poradnik wideo, w którym wyjaśniamy, jak wykorzystać parametry UTM do analizy efektywność kampanii SMS:

Powodzenia podczas Twojej kolejnej masowej wysyłki SMS!