Blog

Audyt kampanii SMS – zrób to sam!

SMSAPI Audyt Kampanii SMS

Kiedy ostatnio poddałeś analizie swoje działania marketingowe? Spokojnie, nie musisz zlecać tego zadania na zewnątrz. Przeczytaj, jak samemu przeprowadzić szybki audyt kampanii SMS! Sprawdź czy korzystasz z najważniejszych funkcjonalności i czy spełniasz wszystkie wymogi prawne oraz zasady permission marketingu. Poznaj 5 wskazówek, które ułatwi Ci pracę i uczyni wysyłki skuteczniejszymi.

Przyjrzyj się bazie kontaktów

Posiadanie własnej bazy kontaktów zebranej zgodnie z postanowieniami RODO jest kluczowe. Jak dowodzą nasze doświadczenia, efektywność kupionych baz danych jest 10-krotnie niższa i z reguły można wykorzystać je tylko raz. Dlatego sugerujemy, żeby środki przeznaczyć na zebranie własnej. Tak, zajmuje to więcej czasu, ale inwestycja z pewnością się zwróci, bo poza grupą odbiorczą budujesz także lojalność i zaufanie klientów – coś czego nie da się kupić.

Przy okazji zaufania warto wspomnieć o transparentności. W przypadku komunikacji SMS, niezwykle istotne jest wskazanie klientowi prostych reguł wyjścia. W pierwszej wiadomości wysłanej na dany numer, warto jest więc umieścić link, dzięki któremu odbiorca będzie mógł zrezygnować z otrzymywania kolejnych wiadomości.

O zaletach tego rozwiązania pisaliśmy już w artykule na temat permission marketingu, dlatego wspomnimy tylko, że wbrew pozorom taki szybki Wyp.is (autorski system do zarządzania subskrypcją) ma wiele zalet. Najważniejszymi są jednak samodzielne rozwiązanie problemu przez klienta oraz automatyczna optymalizacja bazy.

Home Location Register

Masz wątpliwości, co do aktualności numerów w bazie kontaktów lub chcesz sprawdzić przynależność numeru do sieci komórkowej? Skorzystaj z darmowej usługi sprawdzenia numeru w HLR (Home Location Register)!

Jeżeli dopiero zaczynasz budowę swojej bazy kontaktów, pamiętaj o wymogach stawianych przez RODO, a zarazem o danych, których możesz potrzebować w przyszłości. W większości przypadków będziesz mieć tylko jedną okazję na zadanie pytania o szczegóły, które pozwolą Ci w przyszłości lepiej dopasować treść komunikatu reklamowego.

Pamiętaj o RODO!

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt c RODO zbierane przez Ciebie dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.

Zadbaj o rozpoznawalność

Zapewne korzystasz z własnego pola nadawcy, a jeżeli nie – zacznij! Dla przypomnienia: własne pole nadawcy to 11 znaków zastępujących numer nazwą, która identyfikuje podmiot wysyłający wiadomość. To podstawowa, a zarazem niezwykle skuteczna, metoda na zwiększenie rozpoznawalności marki. Usługa jest bezpłatna, wszystko ustawisz w Panelu Klienta.

Przykładowy SMS z własnym polem nadawcy. Źródło: auto awa

Pamiętaj, że wiadomości możesz wysyłać z różnymi polami nadawców, w zależności od potrzeb kampanii możesz kreować nowych „nadawców”. Zadbaj jednak by odbiorcy nie byli zaskoczeni przekazem! Pozostaw jakiś łącznik: człon nazwy czy podpis w treści samego SMS-a.

W przypadku konsekwentnie prowadzonych działań, opłacalne może okazać się również wykupienie własnego numeru Long lub Short Code. Ciąg cyfr, szczególnie jeżeli jest w jakiś sposób łatwy do zapamiętania (ze względu na powtórzenia, długość czy rym), może stać się wtedy dodatkową wizytówką firmy. Pomyśl o numerach rozgłośni radiowych czy firm przewozowych.

Zacznij słuchać klientów

Jeżeli sądzisz, że biznesowa komunikacja SMS to narzędzie wyłącznie nadawania treści, pora poznać wirtualne numery odbiorcze. Dwukierunkowa komunikacja SMS to narzędzie przede wszystkim budowania relacji z klientami. Tak jak inne kanały wiadomości tekstowe możesz wykorzystać do zbierania opinii czy udzielania wsparcia.

Tym, co odróżnia SMS-y są wszystkie nietypowe zastosowania np. ankiety, konkursy czy kampanie interaktywne. Dwa pierwsze są niezwykle proste do zrealizowania, wystarczy Panel Klienta i numer odbiorczy, pomysł na treść i gotowe! W przypadku trzeciego, przyda się jednak pomoc programisty, który przygotuje połączenie pomiędzy systemem i API wysyłkowym.

Opłaty za Long i Short Code

Utrzymanie numeru Long lub Short Code wiąże się z comiesięczną opłatą wynikającej z umów z operatorami.
Natomiast przesłanie odpowiedzi na takie numery nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla Twoich klientów. Obowiązują ich standardowe stawki operatora za wysłanie wiadomości SMS.

SMS-y działają niezależnie od dostępności łącza internetowego, co nie oznacza, że nie mogą zawierać w swej treści linków. W odróżnieniu od innych kanałów, standard GSM dopuszcza jedynie czysty tekst, bez możliwości zakodowania żadnych dodatkowych funkcji. Dlatego tak istotne jest skracanie linków!

Za pomocą narzędzi takich jak bit.ly czy idz.do (skracacz zintegrowany z naszym Panelem) możesz nie tylko skrócić długi link i oszczędzić kilka dodatkowych znaków, ale także zaszyć parametry UTM, które przydadzą Ci się później, w trakcie analizy skuteczności w Google Analytics.

Doskonałym wprowadzeniem w temat jest gościnny artykuł Jana Biłyka z Laurens Costers. Dzięki niemu poznasz zalety personalizacji linków w marketingu SMS. Jeżeli sądzisz, że nie potrzebujesz tak daleko idącej kontroli nad ruchem, to pamiętaj, że klikalność (współczynnik CTR, jeśli wolisz) łącza skróconego domeną idz.do sprawdzisz także w Panelu Klienta SMSAPI.

Kontroluj efekty kampanii

Raporty i ich analiza to jedno, ale pamiętaj także o odpowiednim przygotowaniu zaplecza technicznego i personelu! Polecamy case study Gino Rossi, w którym prezentujemy wyniki kampanii SMS w przełożeniu na ruch i konwersję sklepu.

W SMSAPI krąży historia klienta, który wysyłając atrakcyjną kampanię SMS z linkiem do sklepu online, nie zadbał o przepustowość swoich łączy. Zamiast rekordowej sprzedaży zaliczył kilka godzin offline.

Case przywoływaliśmy już kilkukrotnie, ale doskonale pokazuje, że firmy często nie doceniają potencjału SMS-ów. Dlatego większe kampanie SMS warto podzielić na mniejsze grupy, tak by dać oddech zarówno obsłudze klienta, logistyce i serwerom.

Podsumowanie

Jak widzisz, przeprowadzenie wstępnej analizy oraz wprowadzenie niezbędnych zmian jest proste i nie wymaga angażowania zewnętrznej firmy. Powyższe pięć kroków to dopiero początek drogi ku pełnej optymalizacji marketingu SMS.

Zacznij od najbardziej podstawowych kwestii: jakości bazy kontaktów, użycia nazwy odbiorcy, wirtualnych numerów odbiorczych, polityki linków i przygotowania do obsługi klienta. W następnym etapie możesz przyjrzeć się zawartości wiadomości, pozycji SMS-ów w lejku sprzedażowym oraz doborze czasu wysłania kampanii… Ale to tematy na kolejny artykuł!