Jak wykorzystać odbiór SMS dla firm?

Spis treści

4321! Czas na odbiór SMS od klientów. Wyślij wiadomość, na którą odbiorcy będą mogli odpisać.

Komunikacja SMS dla firm jest często utożsamiania z jednokierunkowym przekazem na linii firma – klient. Nic bardziej mylnego, przecież wiadomości tekstowe są stworzone do rozmów! Poznaj odbiór SMS za pomocą numerów Short i Long code oraz wiadomości 2Way.

Jak wysłać SMS z możliwością odpowiedzi?

Poznaj usługi odbioru wiadomości tekstowych. Prowadź dialog z konsumentem, automatyzuj obsługę klienta, badaj satysfakcję, angażuj i sprzedawaj przy użyciu SMSów z możliwością odpowiedzi.

Sprawdź własny numer Short code oraz 2Way w SMSAPI – załóż darmowe konto testowe.

Poradnik składa się z dwóch części: teorii oraz praktycznych przykładów wykorzystania dwukierunkowej komunikacji SMS. Na wstępie poznasz różne usługi, zastosowania numerów wirtualnych, a także odpowiem na najczęstsze pytania odnośnie odbioru wiadomości na komputerze. W dalszej części znajdziesz przykłady zastosowania numerów odbiorczych oraz praktyczne porady na temat wiadomości wysyłanych z telefonu.

Poznaj odbiór SMS online w ośmiu krokach

1. Brak dodatkowych kosztów

SMSAPI oferuje bezpłatne odbieranie SMS. Co więcej, pisanie na numery odbiorcze nie jest obciążona dodatkowymi płatnościami. Nie musisz się obawiać przerzucenia kosztów na klientów. Wiadomości kosztują dokładnie tyle samo co te wysłane na normalne numery.

Dlatego aby rozwiać wszelkie wątpliwości, podkreśl brak dodatkowych opłat, umieszczając informację zaraz przy numerze odbiorczym. Zamiast jednak pisać o cenniku zgodnym z taryfą operatora, przedstaw to klientowi w przystępniejszy sposób np. wysyłka wiadomości kosztuje tyle, co zwykle, czyli nic.

2. Pełna zgodność z RODO

Odbieranie wiadomości SMS i prowadzenie konwersacji jest w pełni zgodne z RODO. Zapis na ten temat należy umieścić w polityce prywatności.

3. Prosta rejestracja w 5 minut

Aby prowadzić dwukierunkową komunikację w oparciu o bezpłatne odbiory SMSów potrzebujesz konta w serwisie SMSAPI. Rejestracja jest darmowa i trwa mniej niż 5 minut.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

Wiadomości SMS wyślesz i odbierzesz zarówno z Panelu Klienta, aplikacji, jak i za sprawą zintegrowanego systemu czy połączenia po SMS API.

4. Wybór typu numeru odbiorczego SMS

Odbieranie wiadomości SMS online odbywa się przy pomocy specjalnych numerów odbiorczych. Są one dostępne w dwóch formatach:

  • Short code SMS składa się z 4 lub 5 cyfr,
  • Long code SMS ma standardową długość (9 cyfr).

Numery nadawczo-odbiorcze możesz współdzielić lub mieć na wyłączność. Porównam je dokładniej w dalszej części. W ofercie SMSAPI jest także usługa odbierania wiadomości 2Way.

5. Zdecyduj: rezerwacja lub współdzielenie numeru odbiorczego

Aby odbierać wiadomości SMS przejdź do sekcji Numery odbiorcze w Panelu Klienta SMSAPI. Przed Tobą kilka wyborów, po pierwsze typ: text lub MMS; po drugie długość numeru oraz prefiks (jeśli zdecydujesz się na współdzielenie). Na końcu ustawisz czas, przez jaki chcesz korzystać z usługi – im dłuższy, tym niższy miesięczny abonament.

Numery odbiorcze SMS online
Zarezerwuj dany numer do odbierania SMS online

Wybrany długi numer odbiorczy SMS będzie zarezerwowany na Twój wyłączny użytek. Dostępne Short code możesz natomiast używać ekskluzywnie albo współdzielić. Pamiętaj, że jeżeli zdecydujesz się na współdzielenie, odpowiadając klienci będą musieli dodać prefix na początku wiadomości, przykład: NazwaFirmy.Tak.

6. Wiele zastosowań

Wiadomości możesz odbierać w Panelu Klienta SMSAPI na komputerze czy urządzeniu mobilnym lub też w systemie zintegrowanym poprzez API. Jedno nie wyklucza drugiego, a dzięki otwartemu API możesz nawet prowadzić kreatywne kampanie reklamowe.

Niezależnie jaki typ numeru wybrałeś, możesz wykorzystać go do pozyskiwania kontaktów do przyszłych kampanii. Pamiętaj jednak, aby informacje na ten temat umieścić w polityce prywatności firmy lub regulaminie konkursu. Przykłady znajdziesz poniżej.

7. Odebranie przychodzących wiadomości SMS – cennik dla firm

Całość kosztów odbioru SMS online zamyka się w miesięcznej opłacie utrzymaniowej narzuconej przez operatorów GSM za współdzielenie lub zarezerwowanie numeru odbiorczego. Aktualne stawki poznasz na stronie Cennik SMSAPI.

Wiadomości 2Way

Alternatywą jest wiadomość 2Way, czyli 9-cyfrowy numer dostępowy przypisany z ogólnodostępnej puli. Usługa nie jest obciążona dodatkowymi opłatami – płacisz standardowo za każdego SMSa wysłanego do klienta, a sam odbiór jest darmowy. To tańsze rozwiązanie, ale musisz brać pod uwagę, że może się zdarzyć, że z tego samego numeru klienci dostaną wiadomości również od innych firm.

Przekazywanie połączeń z telefonu

Krótki lub długi numer dostępowy możesz także wykorzystać do odbierania połączeń telefonicznych. Napisz lub zadzwoń do opiekuna konta SMSAPI, aby ustalić szczegóły. Dane kontaktowe znajdziesz po zalogowaniu do panelu.

8. Międzynarodowe wysyłki i odbieranie SMS-ów

System SMS pozwala także na wysyłkę i odbieranie przychodzących wiadomości SMS w 194 państwach. Przeczytaj więcej na temat globalnego zasięgu SMSAPI.

Jak wykorzystać odbiór SMS dla firm? Przykłady zastosowania

Odbieranie wiadomości z poziomu platformy wysyłkowej, takiej jak SMSAPI, jest prostą i tanią alternatywą dla aplikacji mobilnych i bardziej skomplikowanych rozwiązań. Dzięki połączeniu po API lub integracji wiadomości automatycznie trafiają do wybranego systemu.

Ankiety i głosowania SMS – moduł w Panelu Klienta SMSAPI

Panel Klienta SMSAPI wyposaża Cię w gotowe narzędzie, dzięki któremu zaplanujesz i przeprowadzisz głosowanie, badanie czy ankietę.

Zobacz nagranie webinaru, z którego dowiesz się, jak krok po kroku skonfigurować wysyłkę wiadomości z pytaniem, odpowiedzi, zwrotki oraz jak sprawdzić wyniki.

Badanie satysfakcji SMS – poznaj potrzeby i opinie klientów

Pierwszym, co zapewne przyszło Ci do głowy, są wszelkiego rodzaju badania satysfakcji. I dobrze, bo większość firm właśnie w ten sposób wykorzystuje dwukierunkowe wiadomości tekstowe. Można dzięki temu szybko i tanio sprawdzić, czy klienci są zadowoleni z usług i oferowanych produktów.

Przykład rozmowy SMS, w której firma pyta o opinię na temat pracy doradcy biznesowego
Wiadomość dwukierunkowe jako metoda badania opinii klienta

Dwukierunkowe numery SMS są bardziej intuicyjne niż ankietowanie online czy aplikacje, które wymagają kliknięcia we wskazany adres URL oraz zaangażowania w jej wypełnienie. Na postawione pytanie klient może odpowiedzieć jednym znakiem – cyfrą określającą satysfakcję.

To najzwyczajniej wygodniejszej i szybsze niż jakakolwiek inna forma badania opinii. Na marginesie, sprawdź efekty badania NPS wśród klientów SMSAPI.

Sondy i ankietki SMS to jedno z najpopularniejszych biznesowych zastosowań SMSa dwukierunkowego, ale nie jedyne! Funkcję ankiet, czyli zbierania odpowiedzi, znajdziesz po zalogowaniu do Panelu Klienta SMSAPI w zakładce Funkcje dodatkowe.

Odbieranie przychodzących wiadomości SMS jest także sposobem na automatyzowanie i usprawnianie interakcji z klientami, uczestnikami eventów. Połączenie systemu wysyłkowego i odbiorczego pozwala na prowadzenie rozmów, a także zarządzanie procesami. Dzięki wykorzystaniu otwartego API można stworzyć np. system obsługi rezerwacji czy nawet program dla hoteli.

Eventy, konferencje, targi i wydarzenia stacjonarne

Ciekawym przykładem zastosowania wiadomości podczas eventów stacjonarnych jest konferencja Moto Idea. Za sprawą prostej automatyzacji organizatorzy stworzyli sprawny system powiadamiania i wymiany informacji. Otrzymywane SMSy z pytaniami były przekazywane i następnie wyświetlane uczestnikom panelu dyskusyjnego. Ważną zaletą takiego rozwiązania był fakt, że wiadomości tekstowe działają na każdym telefonie. Dlaczego?

Przeczytaj case study: Moto Idea

Gry, zabawy, konkursy SMS

Odbieranie SMS-ów na komputerze pozwala także na organizowanie quizów i konkursów. Przykładem niech będzie firma Arkana, która na swoich szkoleniach produktowych wykorzystuje numer podczas konkursów, aby zwiększać zaangażowanie uczestników. Na koniec każdego ze spotkań, organizowany jest konkurs SMS z nagrodami. Sprawdzana jest na nim wiedza zdobyta podczas szkolenia.

Warto zaznaczyć, że na event może przyjść każdy, dlatego firma zdobywa nowe leady, czyli to właśnie potencjalni klienci wysyłają wiadomości. Przypisanie miasta do numeru ułatwia to zbieranie bazy kontaktów na potrzeby organizacji kolejnych edycji.

Przeczytaj case study: Arkana Cosmetics

Promocja biznesu w social media

Kampanie SMSowe z odbiorem są również przydatne jako narzędzie promocji biznesu. Przykładem niech będzie jedna z gliwickich lodziarni, która wykorzystała krótki numer, aby zaprosić klientów na otwarcie lokalu. Łączenie kanałów np. social media i wiadomości tekstowych to sposób na wzmocnienie przekazu.

Przeczytaj case study: biznes lokalny

Kampanie interaktywne

Wymagającym nieco więcej zachodu, jednak dającym najciekawsze efekty jest połączenie platformy komunikacji mobilnej z innymi systemami. Numery odbiorcze sprawdzają się jako skuteczny sposób na pozyskiwanie nowych kontaktów, ale także budowanie wizerunki marki. Właśnie na takich założeniach opierała się kampania outdoorowa koncernu Coca-Cola „Podziel się radością”. Wykorzystano w niej interaktywne billboardy oraz możliwość odbioru SMS.

Interaktywny billboard Coca-Cola, który wyświetla imię przesłane SMSem
Short code SMS w kampanii Coca-Cola

Wielkoformatowe ekrany ustawione na ulicach polskich miast zachęcały do wysłania wiadomości o określonej treści na podany numer krótki. W treści należało podać imię, które miało zostać wyświetlone na etykiecie wirtualnej butelki. Zabawa, poza wejściem w interakcję z przechodniami, spełniała także dodatkową funkcję – napisanie wiadomości równało się ze zgodą na otrzymywanie komunikatów marketingowych na potrzeby kolejnych akcji promocyjnych marki.

Przeczytaj case study: Coca Cola

W podobny sposób wykorzystał krótki numer producent farb Magnat. W konkursie promowanym w TV i online namawiał do dokończenia zdania za pomocą SMSa wysłanego z telefonu. Najlepsze odpowiedzi organizator nagradzał w codziennych losowaniach.

Marketing konwersacyjny

Przykład marketingu SMS z wykorzystaniem numeru odbiorczego
Wiadomości handlowe wysyłane przez jeden z polskich banków

Czy wiesz, że odbiór SMS na komputerze to również doskonałe narzędzie sprzedaży. Udowodnił to jeden z amerykańskich dealerów samochodów Ford wykorzystując krótki numer do pozyskiwania telefonów od wartościowych, zainteresowanych leadów.

Co najważniejsze, w efekcie połączenia reklamy w lokalnej prasie udało mu się nie tylko zaprosić klientów na jazdę testową, ale także sfinalizować sprzedaż. System SMS odpowiadał także za automatyczne odsyłanie odpowiedzi. W tym celu posłużył się zautomatyzowanym scenariuszem konwersacji, który umawiał zainteresowanych klientów na wizytę w salonie.

Trudno szukać niższego kosztu konwersji, licząc nawet wykupienie przestrzeni reklamowej w gazecie. W tej kampanii odbiór SMS-ów był kluczowym narzędziem, które pozwoliło firmie zaangażować klientów oraz zagwarantować wizytę w salonie.

Jak odbierać SMS online?

Dzięki połączeniu po API możesz odbierać wiadomości w dowolnym systemie np. e-commerce. Przeczytaj poradnik programisty i uruchom odbiór SMS online. Przejdź krok po kroku przez proces rejestracji numeru odbiorczego, pisanie skryptu, przykładowy kod, ustawienie adresu callback i testy. To proste!

Podsumowanie

Mnogość zastosowań dwukierunkowej komunikacji mobilnej czyni ją niezwykle przydatnym narzędziem dla firm, e-commerce, instytucji publicznych i wszystkich innych podmiotów, którym zależy na budowaniu relacji z klientami.

W odróżnieniu od jednokierunkowego marketingu SMS, usługa odbioru pozawala na interakcję i prowadzenie dialogu z konsumentem. Wśród najważniejszych zastosowań znajdziesz: pozyskiwanie numerów telefonów, wsparcie sprzedaży, usprawnienie obsługi klienta i badanie satysfakcji.

Porównanie: SMSów Short, Long i 2Way

W Panelu Klienta SMSAPI znajdziesz trzy typy numerów powalających na odebranie przychodzących wiadomości SMS.

cechaShort codeLong code2Way
długość4 lub 5 cyfr9 cyfr9 cyfr
wybór numerutaktaknie
wyłącznośćtaktaknie
współdzielenietaknietak
zastosowaniaoutdoor, TV, radio, social mediadruk, ulotki, social media, eventydruk, ulotki, social media, eventy
przekierowanie połączeń telefonicznychnietaknie
opłata za odbiór SMSbrakbrakbrak
kosztcomiesięczna opłatacomiesięczna opłatabrak
Tabela porównująca różne sposoby na odbieranie wiadomości tekstowych dla firm

Pamiętaj, że wysyłka wiadomości na dany numer odbiorczy nie jest obciążona żadną dodatkową opłatą. Nie są to numery premium! Twoi klienci zapłacą dokładnie tyle, ile płacą na wysłanie SMS-a na normlany numer.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.