Blog

Odbiór SMS dla firm – jak wykorzystać wiadomości od klientów?

Komunikacja SMS dla firm jest często utożsamiania z jednokierunkowym przekazem na linii firma – klient. Nic bardziej mylnego, przecież wiadomości tekstowe są stworzone do rozmów, także tych biznesowych! Poznaj numery Short code i Long code, które pozwalają prowadzić dialog z konsumentem, automatyzować obsługę klienta oraz dużo, dużo więcej.

Poradnik składa się z dwóch części: teorii oraz praktycznych przykładów wykorzystania dwukierunkowej komunikacji SMS. Na wstępie warto wyjaśnić kilka podstawowych kwestii związanych z odbiorem SMS-ów na komputerze. W dalszej części znajdziesz natomiast przykłady zastosowania numerów odbiorczych SMS.

Odbiór SMS online – 8 rzeczy, o których warto pamiętać

1. Brak dodatkowych kosztów

Wysyłka SMS na numery odbiorcze nie jest obciążona dodatkowymi płatnościami. Dlatego nie musisz się obawiać przerzucenia kosztów na klientów. Wiadomości kosztują dokładnie tyle samo co te wysłane na normalne numery.
Dla rozwiania wszelkich wątpliwości, pamiętaj o umieszczeniu tej informacji przy numerze odbiorczym. Zamiast jednak pisać “Cennik zgodny z taryfą operatora“, lepiej przedstawić tę informację w przystępniejszy sposób np. “Odpowiedź na wiadomość kosztuje tyle, co zwykły SMS“.

2. Pełna zgodność z RODO

Korzystanie z odbioru SMS i prowadzenie w ten sposób konwersacji z klientami firmy jest w pełni zgodne z RODO. Zapis na ten temat należy umieścić w polityce prywatności.

3. Rejestracja konta

Aby prowadzić dwukierunkową komunikację SMS potrzebujesz konta w serwisie SMSAPI. Rejestracja jest darmowa i trwa mniej niż 5 minut.

4. Wybór typu numeru odbiorczego SMS

Odbioru SMS online odbywa się przy pomocy numerów odbiorczych. Są one dostępne w dwóch formach:

  • Short code składa się 4 lub 5 cyfr,
  • Long code ma standardową długość.

Do porównania obydwu typów przejdziemy dalej.

5. Rezerwacja lub współdzielenie numeru odbiorczego

Wybrany długi numer odbiorczy będzie zarezerwowany na Twój wyłączny użytek. Short code możesz natomiast używać ekskluzywnie albo współdzielić. Pamiętaj, że jeżeli zdecydujesz się na współdzielenie, odpowiadając klienci będą musieli dodać prefiks na początku wiadomości np. NazwaFirmy.Tak.

6. Pozyskiwanie kontaktów

Niezależnie jaki typ numeru wybrałeś, możesz wykorzystać go do pozyskiwania kontaktów do przyszłych kampanii. Pamiętaj jednak, aby informacje na ten temat umieścić w polityce prywatności firmy lub regulaminie konkursu.

7. Wiele zastosowań

Wiadomości możesz odbierać w Panelu Klienta SMSAPI na komputerze czy urządzeniu mobilnym lub też w systemie zintegrowanym poprzez API. Jedno nie wyklucza drugiego, a dzięki otwartemu API możesz nawet prowadzić kreatywne kampanie reklamowe, ale o tym dalszej części!

8. Odbiór SMS dla firm – cennik

Całość kosztów odbioru SMS online zamyka się w miesięcznej opłacie narzuconej przez operatorów za współdzielenie lub zarezerwowanie numeru odbiorczego. Nasze stawki poznasz w Cenniku SMSAPI.

Jak wykorzystać odbiór SMS dla firm? 5 przykładów

Pierwszym, co zapewne przyszło Ci do głowy, są wszelkiego rodzaju badania satysfakcji. I dobrze, bo większość firm właśnie w ten sposób wykorzystuje odbiór SMS. Można dzięki temu szybko i tanio sprawdzić, czy klienci są zadowoleni z usług i oferowanych produktów.

Short code wykorzystany jako metoda badania opinii klienta

Dwukierunkowe numery SMS są bardziej intuicyjne niż ankiety online, które wymagają przejścia na stronę oraz zaangażowania w jej wypełnienie. Na postawione w SMS-ie pytanie klient może odpowiedzieć jednym znakiem – liczbą określającą satysfakcję. To najzwyczajniej wygodniejszej i szybsze niż jakakolwiek inna forma badania opinii. Na marginesie, sami wykorzystujemy SMS, z bardzo dobrymi rezultatami, do regularnego badania NPS wśród klientów SMSAPI.

Sondy i ankiety SMS to jedno z najpopularniejszych zastosowań dwukierunkowej komunikacji SMS dla biznesu, ale nie jedyne! Odbiór SMS  jest także sposobem na automatyzowanie i usprawnianie interakcji z klientami. Połączenie systemu wysyłkowego i odbiorczego pozwala na prowadzenie dialogu, a także zarządzanie procesami. Dzięki wykorzystaniu otwartego API można zaprogramować np. system obsługi rezerwacji.

Odbieranie SMS-ów na komputerze pozwala także na organizowanie quizów i konkursów. Przykładem niech będzie firma Arkana, która na swoich szkoleniach produktowych wykorzystuje numer Long code do zwiększania zaangażowania uczestników. Na koniec każdego ze spotkań, organizowany jest konkurs SMS z nagrodami. Sprawdzana jest na nim wiedza zdobyta podczas szkolenia. Warto zaznaczyć, że na event może przyjść każdy, dlatego po każdym firma zdobywa nowe leady.

akcja coca-cola z smsapi short code
Short code w kampanii Coca-Cola

Wymagającym nieco więcej zachodu, jednak dającym najciekawsze efekty jest połączenie platformy komunikacji SMS z innymi systemami. Numery odbiorcze sprawdzają się jako skuteczny sposób na pozyskiwanie nowych kontaktów, ale także budowanie wizerunki marki. Właśnie na takich założeniach opierała się kampania outdoorowa koncernu Coca-Cola „Podziel się radością”. Wykorzystano w niej interaktywne billboardy oraz możliwość odbioru SMS.

Wielkoformatowe ekrany ustawione na ulicach polskich miast zachęcały do wysłania wiadomości na podany numer Short code. W treści należało podać imię, które miało zostać wyświetlone na etykiecie wirtualnej butelki. Zabawa, poza wejściem w interakcję z przechodniami, spełniała także dodatkową funkcję – wysłanie wiadomości równało się ze zgodą na otrzymywanie komunikatów marketingowych na potrzeby kolejnych kampanii.

W podobny sposób wykorzystał krótki numer producent farb Magnat. W konkursie SMS promowanym w TV i online namawiał do dokończenia zdania, a najlepsze odpowiedzi nagradzał w codziennych losowaniach.

Odbiór SMS na komputerze to również doskonałe narzędzie sprzedaży. Udowodnił to jeden z amerykańskich dealerów samochodów Ford wykorzystując krótki numer do pozyskiwania wartościowych leadów. Co najważniejsze, w efekcie połączenia reklamy w lokalnej prasie udało mu się nie tylko zaprosić klientów na jazdę testową, ale także sfinalizować sprzedaż. W tym celu posłużył się zautomatyzowanym scenariuszem konwersacji, który umawiał zainteresowanych klientów na wizytę w salonie. Trudno szukać niższego kosztu konwersji, licząc nawet wykupienie przestrzeni reklamowej w gazecie.

Podsumowanie

Mnogość zastosowań dwukierunkowej komunikacji SMS czyni ją niezwykle przydatnym narzędziem dla firm, e-commerce, instytucji publicznych i wszystkich innych podmiotów, którym zależy na budowaniu relacji z klientami.

W odróżnieniu od jednokierunkowego marketingu SMS, numery odbiorcze pozawalają na interakcję z konsumentem. Wśród najważniejszych zastosowań znajdziesz: pozyskiwanie numerów telefonów, wsparcie sprzedaży, usprawnienie obsługi klienta i badanie satysfakcji.

Numery odbiorcze SMS

  • Short code – krótki numer odbiorczy składający się z 4 lub 5 cyfr. Ze względu do swoją długość nadaje się bardziej do wykorzystania w połączeniu z innymi środkami przekazu, w których masz tylko chwilę na złapania uwagi odbiorcy np. outdoor, radio, TV, social media.
  • Long code – standardowy, 9-cyforwy numer. Zwykle jest to tańszy odpowiednik, który wykorzystasz wszędzie, gdzie możesz zatrzymać odbiorcę na dłużej: strona WWW, prasa, event.

Pamiętaj, że wysyłka wiadomości na Twój numer odbiorczy nie jest obciążona żadną dodatkową opłatą. Twoi klienci zapłacą dokładnie tyle, ile płacą na wysłanie SMS-a na normlany numer!