Dwukierunkowa komunikacja SMS

Poznaj zastosowania i możliwości dwukierunkowej komunikacji SMS

Zobacz, jak budować relacje z klientem oraz:

  • Jak wykorzystać wirtualne numery odbiorcze w kontakcie z klientem?
  • Jakie są rodzaje wirtualnych numerów odbiorczych?
  • Jak planować i realizować kampanie SMS?
  • Jak zdobywać wartościowe bazy kontaktów i automatyzować komunikację?

Jak prowadzić marketing oparty na dialogu z klientem?

Dwukierunkowa komunikacja zmienia tradycyjną rolę marki jako głównego nadawcy komunikatu, pozwala na prowadzenie dialogu i zbliża klienta do marki. Daje klientowi możliwość reakcji na wiadomość i wymianę informacji. Poznaj potencjał dwukierunkowej komunikacji SMS.

Dialog SMS-owy możliwy jest dzięki wykorzystaniu krótkich i długich wirtualnych numerów odbiorczych, które nazywamy Long code (standardowy 9-cyfrowy numer) i Short code (4- lub 5-cyfrowy numer).

Czym jest Short Code?

Short code to specjalny 4- lub 5-cyfrowy numer, który służy do wysyłania i odbierania wiadomości SMS. Od strony technicznej, krótkie numery funkcjonują podobnie do numerów Premium, jednak z tą istotną różnicą, że nie są to numery o podwyższonej płatności. Koszt wysłania wiadomości na numer Short code naliczany jest według standardowej stawki za wiadomość SMS.

Zaletą krótkich numerów (np. 4321) jest łatwość zapamiętania, dzięki czemu można wykorzystać je podczas kampanii w np. prasie, radiu czy telewizji. Oferujemy zarówno numery przypisane pojedynczej firmie oraz współdzielone, w których odpowiedzi oznacza się prefixem.

Jak wykorzystać odbiór SMS?

SMS-y, na które klient może odpowiedzieć upraszczają, automatyzują i usprawniają procesy działające w firmie. Na przykład, dzięki numerowi odbiorczemu klient może zmienić dzień dostaw zakupów, odwołać wizytę u lekarza czy potwierdzić rezerwację. Dwukierunkowa komunikacja SMS pomaga także w pozyskiwaniu leadów sprzedażowych – wysłanie SMS-a przez klienta jest jednoznacznym sygnałem, że jest on zainteresowany ofertą lub kontaktem z konsultantem.

Główne korzyści wynikające z wykorzystania numerów odbiorczych:

  • informacji zwrotna - prowadź błyskawiczne ankiety, sondaże opinii po wykonaniu usługi;
  • interakcja z klientem - organizuj kreatywne konkursy, które łączą inne kanały: telewizja, prasa, radio, outdoor czy digital; leady zebrane w ten sposób może wykorzystać także w przyszłych kampaniach;
  • prostota działania - odbieraj wiadomości SMS w Panelu Klienta SMSAPI, otrzymuj powiadomienia SMS/e-mail i zintegruj odbiór z własnym systemem lub aplikacji.

Dwukierunkowa komunikacja SMS - najczęściej zadawane pytania

  • Czy krótkie numery odbiorcze to numery “Premium” o podwyższonej płatności?

    Nie. Koszt wysłania wiadomości na Short Code naliczany jest według standardowej stawki operatora w obrębie danej sieci. W odróżnieniu od numerów Premium, usługi Long i Short code nie służą szybkiemu zarobkowi, ale budowaniu trwałych relacji z klientami, wymianie informacji oraz angażowaniu do interakcji. Nigdy nie oferowaliśmy i nie mamy w planach wspierania usługi numerów Premium. Jeżeli masz problem z otrzymywaniem takich wiadomości, wejdź na stronę Urzędu Komunikacji Elektronicznej, gdzie sprawdzisz wszystkich polskich nadawców Premium.

  • Ile kosztuje numer odbiorczy?

    Ze względu na koszty utrzymania numeru przez operatorów GSM koszty miesięczne zaczynają się od 99 zł za numer. Natomiast odbiór i odczytywanie wiadomości SMS są bezpłatne. Koszt wysyłki wiadomości przez użytkownika na numer odbiorczy naliczany jest według stawki operatora.

  • Czy dwukierunkowa komunikacja SMS jest zgodna z RODO?

    Tak, ale pamiętaj, że według postanowień RODO legalna zgoda musi być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w tym przypadku odbywa się poprzez dobrowolną wysyłkę wiadomości na podany numer. Dane osobowe uczestników konkursów SMS, sond, ankiet, zapisu do bazy przez SMS i innych form powinny być przetwarzane według zasad zawartych w art. 5 Rozporządzenia RODO, tj. zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, ograniczenia celu, minimalizacji danych, prawidłowości, ograniczenia przechowywania, integralności i poufności oraz rozliczalności.

  • Czym różni się numer Short Code z prefixem od przypisanego numeru?

    Rezerwacja numeru (Short Code lub numeru 9- cio cyfrowego) pozwala zastrzec dany ciąg cyfr na indywidualne potrzeby Twojej marki, czyniąc z niego dodatkowy znak rozpoznawczy. Konsument odpisując na współdzielony krótki odbiorczy numer (z prefixem) oprócz właściwej treści musi dopisać prefiks. Dzięki temu odpowiedź trafia do odpowiedniego nadawcy. Z tego powodu musisz odpowiednio zdefiniować możliwe odpowiedzi, np. dla prefiksu "G1" odpowiedź "TAK" będzie wyglądała w następujący sposób: "G1.TAK" lub "G1 TAK". Odpowiedzi nie pasujące do zdefiniowanego wzoru oznaczone będą jako "Inne".

  • Czy na numery odbiorcze można oddzwonić?

    Tak, istnieje możliwość wykupienia 9-cio cyfrowego numeru z możliwością odbioru zarówno wiadomości SMS oraz połączeń głosowych - w celu rezerwacji takiego numeru należy skontaktować się z opiekunem konta. Nie dotyczy to jednak numerów Short Code, na takie numery nie ma możliwości oddzwonienia.

  • Czy można ustawić automatyczne odpowiedzi na odebraną wiadomość w panelu SMSAPI?

    Tak, automatyczne odpowiedzi ustawisz w Panelu Klienta SMSAPI w zakładce “Opcje”.

  • Czy można ustawić własny numer jako numer odbiorczy?

    Tak, ustawienie własnego numeru jako odbiorczego jest możliwe poprzez przeniesienie prawa do własności numeru (umowę cesji). Czas oczekiwania na realizację wynosi około 3 miesięcy. Jednorazowy koszt takiej usługi wynosi 500 zł, a następnie 99 zł miesięcznie. W związku ze skomplikowaniem procesu, sugerujemy korzystanie z udostępnionych przez nas numerów wirtualnych.

  • Czym różni się własny 9-cio cyfrowy numer od wiadomości PRO 2Way?

    Wiadomość PRO 2Way oznacza wysyłkę z losowego numeru (za każdym razem innego) odbiorczego współdzielonego z innymi użytkownikami. Własny numer odbiorczy oznacza wyłączność wykorzystania numeru w wybranym okresie.

Jak wykorzystywać wiadomości tekstowe do zbierania leadów?

Komunikację SMS warto opierać na zasadach permission marketingu. Przynosi to najzwyczajniej lepsze rezultaty, zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe. W tym celu sugerujemy skorzystanie z dwóch funkcjonalności platformy SMSAPI:

  • Newsletter SMS - czyli wtyczki, która pozwala klientom dołączać do bazy kontaktów Twojej marki. Narzędzie opiera się o łatwy w implementacji formularz wraz ze zgodami marketingowymi.
  • Numer odbiorczy (Long lub Short code), który najlepiej umieścić w dobrze widocznym miejscu (na stronie, wideo, publikacji drukowanej). Nie zapomnij o pozyskiwaniu zgód od konsumentów!

Największą zaletą zastosowania numeru odbiorczego jest możliwość pominięcia standardowych etapów lejka sprzedażowego. Dzięki dwukierunkowej komunikacji SMS wyeliminujesz kłopotliwe kroki, takie jak odszukanie firmy, inicjacja kontaktu i zapytanie ofertowe, które cechują się dużym prawdopodobieństwem „zgubienia” leada. Na wiadomość przesłaną przez klienta możesz odpowiedzieć spersonalizowanym linkiem wiodącym wprost do strony produktu.

Kampanie wielokanałowe z Short Codem – case studies

  • Coca Cola

    W ramach kampanii “Podziel się radością” koncern Coca Cola ustawił na ulicach polskich miast interaktywne billboardy. Umieszczono na nich krótki numer odbiorczy oraz instrukcję, jak wyświetlić na cyfrowej butelce wybrane przez siebie imię.

    Akcja opierała się na wykorzystaniu numeru Short code spiętego poprzez API z system sterującym treścią prezentowaną na billboardzie. Przechodzień wysyłając SMS-a automatycznie dodawał swój wybór do kolejki imion do wyświetlenia. Warto zaznaczyć, że wysłanie takiej wiadomości nie było obarczone żadnymi dodatkowymi kosztami.

  • Magnat

    Magnat promując nowe farby zorganizował konkurs SMS. Prosił w nim o zabawne dokończenie zdania “Z Magnatem na ścianie...”. Odpowiedzi zbierane były na krótkim, czterocyfrowym numerze odbiorczym, a najciekawsze nagradzane były w codziennych losowaniach. Short code prezentowany był w spotach reklamowych oraz na stronie konkursu.

  • Ford

    Jeden z amerykańskich dealerów Forda wykorzystał SMS-y jako element większej kampanii. W lokalnej prasie zamieścił reklamę z dołączonym Short codem. Krótki numer został opatrzony dopiskiem, że po wysłaniu wiadomości udzielone zostaną dodatkowe informacje.

    Numery, z których dealer otrzymał wiadomości trafiły do bazy danych. Kontakty zostały wykorzystane podczas kolejnego kroku kampanii. Oddzwaniający konsultant nie tylko udzielał informacji na temat samochodów, ale co najważniejsze, umawiał na jazdę próbną.

Ankiety i głosowania SMS

Odbieranie wiadomości umożliwia także prowadzenie ankiet, głosowań czy nawet konkursów i quizów. Dużą zaletą rozwiązania, w porównaniu z aplikacjami, jest prostota działania, szybkość i brak wymogu posiadania łącza internetowego przez uczestników. Wystarczy Panel Klienta SMSAPI oraz numer odbiorczy. Odpowiedzi trafiają bezpośrednio do Panelu lub do wybranego systemu dzięki wykorzystaniu API.

Na tej zasadzie działają quizy SMS prowadzone podczas spotkań z partnerkami marki Arkana. Zabawa ma nie tylko angażować, ale także edukować na temat nowości. Dodatkową korzyścią jest pozyskiwanie numerów do bazy kontaktów. Przed przystąpieniem do konkursu, wszyscy chętni muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości od firmy. Dzięki temu, na każdym spotkaniu marka zdobywa nowe wartościowe leady.

Obsługa klienta i badanie satysfakcji

Numery odbiorcze pomagają zautomatyzować obsługę klienta. Zamiast badać satysfakcję podczas rozmowy lub w mailingu, można wysłać wiadomość tekstową. SMS dociera i jest odczytywany szybciej niż inne rozwiązania. Odpowiedź na szybkie pytanie nie wymaga zaangażowania, ponieważ w większości przypadków polega na odesłaniu pojedynczego słowa lub cyfry.

Wirtualny numer odbiorczy to także narzędzie, które pozwala klientom na samodzielną obsługę. Integracja z systemem administracyjnym sklepu, lokalu usługowego, urzędu umożliwia zarządzanie np. kalendarzem rezerwacji. Wysyłając wiadomość użytkownik może samodzielnie zmienić termin dostawy czy wizyty w lokalu.

Dwukierunkowa komunikacja SMS w pigułce

Teraz już znasz wszystkie najważniejsze aspekty wykorzystania numerów odbiorczych. W razie pytań zachęcamy do kontaktu, a tymczasem kilka punktów wartych zapamiętania:

  • Wirtualny numer jest przydatnym narzędziem zbierania danych, przeprowadzania ankiet i konkursów oraz upraszcza obsługę klienta.
  • Odbiór wiadomości SMS jest możliwy dzięki współdzielonym i dedykowanym numerom odbiorczym 4-, 5- lub 9-cyfrowym.
  • Zaletą Short code jest łatwość zapamiętania, dzięki czemu chętnie jest wykorzystywany w kampaniach multi- i omnichannelowych.
  • Wybór numeru odbiorczego najlepiej jest skonsultować z opiekunem konta z Biura Obsługi Klienta SMSAPI.

Zarejestruj się za darmo

Błyskawiczna rejestracja w 15 sekund. 50 SMS-ów na start!

Utwórz konto