Link w wiadomości SMS

Spis treści

Jakie korzyści daje połączenie analityki internetowej z kampanią mobilną? O sprytnym (i praktycznym) wykorzystaniu danych w marketingu SMS opowiada Jan Biłyk, CEO w Laurens Coster.

Przedstawiamy pierwszy wpis gościnny na naszym blogu! O analizie danych po kampaniach SMS z linkiem opowiada Jan Biłyk, CEO w Laurens Coster – firmie zajmującej się analityką, automatyzacją i personalizacją danych zbieranych przez marki.

Krótkie łącza w SMS

Od kilku miesięcy realizowane przez nas kampanie SMS kończą się personalizowanym odnośnikiem. Oczywiście indywidualny, krótki link kieruje użytkownika do docelowej strony, ale w międzyczasie pozostawia ślad w marketing cloud, w którym odnotowujemy to konkretne, indywidualne kliknięcie.

To dokładnie ten sam trick, który stosuje się zbierając dane do analizy kampanii emailowych. Z jakichś niejasnych powodów, tak rzadko stosowany w przypadku wiadomości SMS.

Jak skracać linki na potrzeby masowej wysyłki SMS?

Przeczytaj obszerny poradnik, z którego dowiesz się więcej na temat korzyści płynących ze skracania linków na potrzeby masowych wysyłek SMS.

Przykład skróconego linku z UTM

Analiza efektów kampanii SMS

Przyjrzeliśmy się kilku kampaniom z ostatnich miesięcy i rzuciło nam się w oczy (a potem potwierdził to chi-kwadrat, bo przeczucia to jednak trochę za mało) – nie ma przypadku!

Tabela pokazująca wyniki trzech kampanii SMS, w których zastosowano skrócone linki.
Źródło: Laurens Coster

Siła linku w kampanii SMS

Osoba, która kliknie w link wewnątrz wiadomości SMS ma ponaddwukrotnie większe szanse (odds ratio) na pojawienie się w sklepie w kolejnych dniach w porównaniu do osoby, której treść nie zaangażowała.

Oczywiście, to nie fakt, że kliknęła jakoś magicznie pcha ją do sklepu, raczej ten klik jest wyrazem jej zainteresowania i pomaga przewidzieć dalsze zachowanie. To tylko korelacja. Correlation does not imply causation.

Ten prosty zabieg zmiany statycznego linka na indywidualny daje masę możliwości. Wiedząc, kto z odbiorców kliknął w link:

  • możemy automatycznie przypominać o promocji, jeżeli dana osoba z niej nie skorzystała;
  • możemy osadzić cookie z identyfikatorem w najbardziej osobistym urządzeniu – telefonie;
  • możemy dostosowywać treść także w innych kanałach;
  • potrafimy budować profil technograficzny danej osoby;
  • wiemy jak dynamicznie ustawiać utm’y przy przekierowaniu dalej lub podawać w URL dodatkowe parametry, od których zależy to, co zobaczy klient…

Czyli wszystko to, co jest od dawna oczywiste w e-mail marketingu a jakoś nie trafiło do skrzynki z narzędziami tych, którzy wysyłają wiadomości SMS.

W naszym przypadku wymagało to kilku godzin pracy aby na styku Selligent Marketing Cloud z SMSAPI zacząć zbierać i analizować nowe dane.

Źródło danych

Dane pochodzą z kampanii obsłużonych za pomocą Selligent Marketing Cloud i SMSAPI w 2018 roku. Poszczególne wartości zostały zmienione, w taki sposób by zachować strukturę oraz nie zmieniać znacząco przedziałów ufności dla ilorazu szans. Konwersje, CTRy, wielkości wysyłek nie są rzeczywiste ale proporcjonalne do zrealizowanych w rzeczywistości.