Blog

Linki w SMS + marketing cloud = dane!

Wpis gościnny

Przedstawiamy pierwszy wpis gościnny na naszym blogu! O analizie danych po kampaniach SMS z linkiem opowiada Jan Biłyk, CEO w Laurens Coster – firmie zajmującej się analityką, automatyzacją i personalizacją danych zbieranych przez marki.

Jan Biłyk
Laurens Coster

Od kilku miesięcy realizowane przez nas kampanie SMS kończą się personalizowanym odnośnikiem. Oczywiście indywidualny, krótki link kieruje użytkownika do docelowej strony, ale w międzyczasie pozostawia ślad w marketing cloud, w którym odnotowujemy to konkretne, indywidualne kliknięcie.

To dokładnie ten sam trick, który stosuje się zbierając dane do analizy kampanii emailowych. Z jakichś niejasnych powodów, tak rzadko stosowany w przypadku wiadomości SMS.

Przyjrzeliśmy się kilku kampaniom z ostatnich miesięcy i rzuciło nam się w oczy (a potem potwierdził to chi-kwadrat, bo przeczucia to jednak trochę za mało) – nie ma przypadku!

źródło: Laurens Coster

Siła linku w SMS-ie

Osoba, która kliknie w link wewnątrz wiadomości SMS ma ponaddwukrotnie większe szanse (odds ratio) na pojawienie się w sklepie w kolejnych dniach w porównaniu do osoby, której treść nie zaangażowała.

Oczywiście, to nie fakt, że kliknęła jakoś magicznie pcha ją do sklepu, raczej ten klik jest wyrazem jej zainteresowania i pomaga przewidzieć dalsze zachowanie. To tylko korelacja. Correlation does not imply causation.

Ten prosty zabieg zmiany statycznego linka na indywidualny daje masę możliwości. Wiedząc, kto z odbiorców kliknął w link:

  • możemy automatycznie przypominać o promocji, jeżeli dana osoba z niej nie skorzystała;
  • możemy osadzić cookie z identyfikatorem w najbardziej osobistym urządzeniu – telefonie;
  • możemy dostosowywać treść także w innych kanałach;
  • potrafimy budować profil technograficzny danej osoby;
  • wiemy jak dynamicznie ustawiać utm‘y przy przekierowaniu dalej lub podawać w URL dodatkowe parametry, od których zależy to, co zobaczy klient…

Czyli wszystko to, co jest od dawna oczywiste w e-mail marketingu a jakoś nie trafiło do skrzynki z narzędziami tych, którzy wysyłają wiadomości SMS.

W naszym przypadku wymagało to kilku godzin pracy aby na styku Selligent Marketing Cloud z SMSAPI zacząć zbierać i analizować nowe dane.

Źródło danych

Dane pochodzą z kampanii obsłużonych za pomocą Selligent Marketing Cloud i SMSAPI w 2018 roku. Poszczególne wartości zostały zmienione, w taki sposób by zachować strukturę oraz nie zmieniać znacząco przedziałów ufności dla ilorazu szans. Konwersje, CTRy, wielkości wysyłek nie są rzeczywiste ale proporcjonalne do zrealizowanych w rzeczywistości.