Blog

10 warunków efektywnej masowej wysyłki SMS

Marketing SMS to nie tylko narzędzie do masowych wysyłek. To również kanał skutecznej i przemyślanej komunikacji z klientami. Chcesz, aby Twoje wysyłki SMS przynosiły określone rezultaty? Skorzystaj z naszej listy kontrolnej i sprawdź, czy podczas planowania wysyłki SMS nie zapomniałeś o najważniejszych elementach decydujących o jej jakości.

Przed uruchomieniem kampanii SMS sprawdź:

1. Czy posiadasz własną bazę odbiorców?

Zgoda odbiorców na otrzymywanie treści marketingowych to nie tylko wymóg prawny, ale także czynnik zwiększający efektywność wysyłki. Adresaci z kupionej bazy numerów nie spodziewają się wiadomości SMS konkretnie od Twojej firmy. To obniża szanse na pozytywną reakcję i powodzenie kampanii.

Jeśli nie masz swojej bazy, skorzystaj z naszego widgetu Newsletter SMS lub numeru odbiorczego do zbierania danych. Obydwa narzędzia są zintegrowane z Panelem Klienta. Ich konfiguracja jest prosta i zabiera tylko chwilę.

Słowo o permission marketingu

Pamiętaj, aby zgodnie z RODO poinformować klienta o tym, jak może wypisać się z bazy. W celu uniknięcia problematycznych sytuacji wstaw do pierwszej przesłanej wiadomości personalizowany link Opt-out.
Po kliknięciu w takie łącze, klient automatycznie usunie numer z bazy kontaktów – zaoszczędzając sobie i Tobie czasu na ręczne blokowanie wysyłki. Choć z pozoru może brzmieć to niekorzystanie, ma to w rzeczywistości wiele zalet.

2. Czy pole nadawcy informuje, od kogo jest SMS?

Pole nadawcy (branding SMS) powinno jednoznacznie informować od kogo jest wiadomość. Dlatego lepiej, aby w polu nadawcy pojawiła się nazwa marki czy sklepu, w którym klient dokonuje zakupów, a nie np. oficjalna nazwa firmy, która widnieje jedynie na fakturach i rejestrach. Zadbaj o to by wiadomość opatrzona była nazwą, która jednoznacznie kojarzy się z Twoją marką.

3. Czy targetujesz wiadomości w oparciu o segmentowaną bazę?

Jeśli posiadasz bazę, warto żeby była podzielona na podgrupy (np. w oparciu o dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania). Przygotowując wysyłkę upewnij się, że kierujesz ją do odpowiedniej grupy. Segmentacja pozwala w większości przypadków osiągać większą efektywność niż wysyłanie wszystkim tego samego komunikatu. Więcej na temat zalet segmentacji:

4. Czy w treści wiadomości pojawia się element call to action?

Call to action to bezpośredni zwrot wzywający odbiorcę do podjęcia konkretnego działania. Jeśli chcesz, aby odbiorcy po otrzymaniu wiadomości zachowali się w określony sposób, powiedz im to! Możesz użyć zwrotów typu: skorzystaj, zaoszczędź, kliknij, wejdź, odwiedź. Nie zapomnij dodać łącza, dzięki któremu przekierujesz klientów na stronę sklepu lub marki.

5. Czy SMS jasno komunikuje konkretną korzyść dla odbiorcy?

Aby odbiorca podjął konkretne działanie, musi mieć w tym jakiś interes. Dlatego zaoferuj mu określoną korzyść. Możesz napisać np. „Skorzystaj z rabatu 10%”, „Zaoszczędź kupując 2 w cenie 1”, „poznaj promocyjną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie”. Inną drogą jest zaoferowanie unikalnych korzyści. Rzeczywiste przykłady treści SMS-ów, które nie mają na celu sprzedaży lecz pozytywnych budowanie relacji:

Zadbaj o to by SMS wysyłane przez Twoją firmę były atrakcyjne dla odbiorców. Zaoferuj treści niedostępne nigdzie indziej np. kody rabatowe albo ekskluzywne informacje o nowościach. Jeśli odsyłasz odbiorcę do strony internetowej, zadbaj, aby znalazła się na niej informacja potwierdzająca zaoferowaną korzyść.

6. Czy ton komunikatu jest poprawnie dobrany?

Dobierz język wiadomości do typu odbiorcy! Na przykład, jeśli Twoi klienci to głównie młodzież, to zapewne zbędne jest tytułowanie ich per Pan/Pani. Innego tonu wymaga komunikacja z osobami starszymi, którzy moga zwrócić uwagę na zbyt bezpośrednie zwroty lub brak form grzecznościowych. Jest to kwestia, której nie należy lekceważyć.

Podobnie jest w przypadku zawartości wiadomości. Krótszy dystans pozwala na bardziej humorystyczne, czasem nawet zaczepne, komunikaty. Pamiętaj, że jeżeli odbiorcy zaakceptują daną formę rozmowy, to kolejne wiadomości powinny być konsekwentnie utrzymane w tym samym tonie.

7. Czy stosujesz personalizację?

Jeśli w bazie posiadasz zmienne w postaci imion, to zastosuj personalizację. Wiadomość zaczynająca się od odmienionej formy imienia (np. Witaj Piotrze) wzbudza pozytywne emocje i pozwala zmniejszyć psychologiczną barierę dzielącą sprzedawcę i konsumenta.

8. Czy wysyłka następuje w odpowiednim czasie?

Dobierz odpowiedni moment dla masowej wysyłki SMS. Nikt nie będzie chciał skorzystać z promocji, o której się dowie z wiadomości, która go obudziła w środku nocy. Weź pod uwagę także aspekt marketingowy i oferuj promocje na produkty i usługi, którymi odbiorcy mogą być zainteresowani w danym okresie.

9. Czy nie wysyłasz SMS-ów za często?

Ważne jest nie tylko kiedy, ale także, jak często się komunikujesz. Zbyt intensywne wysyłki SMS mogą rozdrażnić i zniechęcić odbiorców i zamiast korzystać z Twojej oferty, zaczną wypisywać się z bazy.

Jeżeli masz wątpliwości odnośnie doboru częstotliwości zacznij od czterech SMS-ów na miesiąc. Sprawdź reakcje wybranej grupy odbiorczej i w zależności od potrzeb zwiększ lub zmniejsz częstotliwość.

10. Czy stosujesz skrócony link w wiadomości?

SMS to tylko 160 znaków, więc szkoda je marnować na długi adres URL. Jeśli chcesz skłonić odbiorcę do kontynuowania akcji na stronie internetowej (np. stronie z kodem rabatowym lub promocją), to skorzystaj z narzędzia do skracania linków. Wówczas Twój odnośnik będzie wyglądał np. tak:
www.idz.do/xyz123

Nasz serwis idz.do jest zintegrowany z Panelem Klienta SMSAPI. Dlatego możesz śledzić kliknięcia (a przy okazji skuteczność kampanii) i w dowolnym momencie edytować skórcone linki.