Blog

10 warunków efektywnej masowej wysyłki SMS

Marketing SMS to nie tylko narzędzie do masowych wysyłek. To również kanał skutecznej i przemyślanej komunikacji z klientami. Chcesz, aby Twoje wysyłki SMS przynosiły określone rezultaty? Skorzystaj z naszej listy kontrolnej i sprawdź, czy podczas planowania wysyłki SMS nie zapomniałeś o najważniejszych elementach decydujących o jej jakości.

Przed wysłaniem wiadomości SMS odpowiedz sobie na pytania:

1. Czy posiadasz własną bazę odbiorców?

Zgoda odbiorców na otrzymywanie treści marketingowych to nie tylko wymóg prawny, ale także czynnik zwiększający efektywność wysyłki. Adresaci z kupionej bazy numerów nie spodziewają się wiadomości SMS konkretnie od Twojej firmy. To obniża szanse na pozytywną reakcję i powodzenie kampanii. Jeśli nie masz swojej bazy, skorzystaj z widgetu Newsletter SMS lub numeru odbiorczego do zbierania danych. Pamiętaj, aby zgodnie z RODO poinformować klienta o tym, jak może wypisać się z bazy – skorzystaj z opcji wstawienia personalizowanego linku w treści SMS –  Opt-out SMS.

2. Czy pole nadawcy informuje, od kogo jest SMS?

Pole nadawcy powinno jednoznacznie informować od kogo jest wiadomość (oczywiście przy założeniu, że odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości i oczekuje SMS). Dlatego lepiej, aby w polu nadawcy pojawiła się nazwa sklepu, w którym klient dokonuje zakupów, a nie np. oficjalna nazwa firmy, która widnieje jedynie na fakturach i rejestrach lub losowy numer.

3. Czy dobrze targetujesz wiadomość w oparciu o segmentowaną bazę?

Jeśli posiadasz bazę, warto żeby była podzielona na podgrupy (np. w oparciu o dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania). Przygotowując wysyłkę upewnij się, że kierujesz ją do odpowiedniej grupy docelowej. Segmentacja pozwala w większości przypadków osiągać większą efektywność niż wysyłanie wszystkim tego samego komunikatu.

4. Czy w treści wiadomości pojawia się element call-to-action?

Call-to-action to bezpośredni zwrot wzywający odbiorcę do podjęcia konkretnego działania. Jeśli chcesz, aby odbiorcy po otrzymaniu wiadomości zachowali się w określony sposób, po prostu ich o to poproś. Możesz użyć zwrotów typu: skorzystaj, zaoszczędź, kliknij, wejdź, odwiedź, itp.

5. Czy SMS jasno komunikuje konkretną korzyść dla odbiorcy?

Aby odbiorca podjął konkretne działanie, musi mieć w tym jakiś interes. Dlatego zaoferuj mu określoną korzyść. Możesz np. napisać „Skorzystaj z rabatu 10%”, „Zaoszczędź kupując 2 w cenie 1”, „kliknij w link, aby poznać promocyjną ofertę przygotowaną specjalnie dla Ciebie”. Jeśli odsyłasz odbiorcę do strony internetowej, zadbaj, aby znalazła się na niej informacja potwierdzająca zaoferowaną korzyść.

6. Czy język komunikatu jest dobrany do typu odbiorcy?

Dobierz język wiadomości do typu odbiorcy. Na przykład, jeśli Twoi klienci to głównie młodzież, to być może zbędne jest tytułowanie ich per Pan/Pani. Może to przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Więcej o content marketingu w wysyłce SMS przeczytasz we wpisie: W treści siła – czyli jak tworzyć kampanie SMS zgodnie z ideą content marketingu?

7. Czy stosujesz personalizację?

Jeśli w bazie posiadasz zmienne w postaci imion, to zastosuj personalizację. Wiadomość zaczynająca się od odmienionej formy imienia (np. Witaj Piotrze) wzbudza bardziej pozytywne emocje i pozwala zmniejszyć psychologiczną barierę dzielącą sprzedawcę i konsumenta.

8. Czy wysyłka następuje w odpowiednim czasie?

Dobierz odpowiedni moment dla masowej wysyłki SMS. Nikt nie będzie chciał skorzystać z promocji, o której się dowie z wiadomości, która go obudziła w środku nocy. Weź pod uwagę także aspekt marketingowy i oferuj promocje na produkty i usługi, którymi odbiorcy mogą być akurat zainteresowani w danym okresie.

9. Czy nie wysyłasz SMS-ów za często?

Ważne jest nie tylko kiedy, ale także, jak często się komunikujesz. Zbyt intensywne wysyłki SMS mogą rozdrażnić i zniechęcić odbiorców i zamiast korzystać z Twojej oferty, zaczną wypisywać się z bazy. Więcej o częstotliwości przeczytasz we wpisie: Czas się liczy! Jak wybrać odpowiedni moment na wysyłkę SMS?

10. Czy stosujesz skrócony link w wiadomości?

SMS to tylko 160 znaków (bez znaków diakrytycznych – ą, ę, ź itd.), więc szkoda je marnować na długi adres URL. Jeśli chcesz skłonić odbiorcę do kontynuowania akcji na stronie internetowej (np. stronie z kodem rabatowym lub promocją), to skorzystaj z narzędzia do skracania linków. Wówczas Twój odnośnik będzie wyglądał np. tak: idz.do/XYZ123