Blog

Kluczowe czynniki sukcesu kampanii SMS

Większość firm nie bada konwersji z wysyłki SMS – wynika z raportu Komunikacja SMS w firmach. Te, którym zależy na efektywności kampanii, mierzą ją za pomocą wskaźnika CTR linka w wiadomości, średniego przyrostu sprzedaży lub wykazując procent wykorzystania kodów rabatowych. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, aby uznać wysyłkę za udaną? 

Od kiedy komunikację międzyludzką przenieśliśmy na komunikatory typu WhatsApp czy Messenger, sygnału przychodzącego SMS-a nie słyszymy już tak często. Spowodowało to, że wiadomość tekstowa na telefon kojarzy nam się z czymś ważnym i pilnym.

W efekcie Open Rate (współczynnik otwarcia) wiadomości jest wciąż wysoki (do 98%), a większość osób czyta SMS-y do 5 minut od ich otrzymania (wg badania Komunikacja marki – oczekiwania konsumenta). To jednak dopiero połowa sukcesu, poza wskaźnikiem otwarcia, warto poznać także inne możliwości oceny skuteczności marketingu SMS. 

Dostarczalność to nie wszystko

Dobra baza odbiorców może powstawać latami, ale przez ten czas niejedna osoba może zmienić numer telefonu albo stracić zainteresowanie ofertą. Warto więc porównywać liczbę wysłanych i dostarczonych wiadomości i regularnie sprawdzać bazę pod kątem jej aktualności.

Sprawdzenie, czy numer jest aktywny jest możliwe dzięki funkcji HLR (Home Location Register), która ułatwia wykluczenie błędnych kontaktów oraz sprawdzenie przynależności numeru do odpowiedniej sieci GSM. Warto jest także poznać preferencje odbiorców, aby móc sprawnie personalizować wysyłkę i jednocześnie nie przepalać budżetu.

Kluczowe pytania

  • Czy w mojej bazie są powracający klienci czy jednorazowe strzały?
  • Czy personalizuję wiadomości po zainteresowaniach/preferencjach?
  • Czy odbiorcy są rzeczywiście zainteresowani ponownym zakupem mojego produktu?

Najłatwiejszym sposobem na poznanie preferencji jest krótka ankieta lub zbieranie bazy za pomocą widgetu Newsletter SMS. Obydwie metody umożliwiają targetowanie przyszłych kampanii według określonych parametrów (np. płci, numeru buta, rozmiaru), a także dostosowywanie treści i ofert pod konkretne grupy.

Poznaj wskaźnik Opt-Out

Wskaźnik Opt-Out to liczba wypisanych subskrybentów podzielona przez liczbę wszystkich kontaktów. Pozwala w prosty sposób zdefiniować grupę odbiorców, która nie jest zainteresowana przekazem. Choć może to przeczyć intuicji, z reguły warto jest uczciwie zasygnalizować możliwość wypisu z newslettera. 

Spersonalizowany link Opt-Out dołączony do treści SMS-a pozwoli subskrybentowi wypisać się bazy i tym samym wykluczy go z przyszłych kampanii. Usuwanie niezainteresowanych, niezadowolonych kontaktów działa na korzyść efektywności bazy, budżetu reklamowego i wizerunku marki.

SMSAPI Opt-out Link SMS

Działanie przykładowego linku Opt-Out

Jak mierzyć konwersję online i offline?

Kiedy wiadomość jest już dostarczona, powinno się śledzić dalsze reakcję odbiorców. To ilu otworzy wiadomość jest istotne, jednak pogłębioną wiedzą jest zestawienie osób, które kliknęły w link zamieszczony w wiadomości z liczbą kontaktów w całej bazie. Innymi słowy – warto badać CTR (Click Through Rate).

Z naszego raportu z 2017 wynika, że około 40% firm wykorzystuje możliwość zawierania linków w wiadomości, a średni CTR wynosi kilkanaście procent. Oznacza to, że odbiorcy nie tylko czytają wiadomości, ale też chętnie podejmują kolejne kroki w kierunku zakupu. 

Podobnie jak w kampaniach e-mail, także w przypadku wysyłek SMS-ów, głównym wyznacznikiem ich efektywności jest konwersja, czyli wskaźnik mówiący o tym ilu odbiorców dokonało zakupu i stało się klientami.

Jednym ze sposobów na jego oszacowanie jest śledzenie wzrostu ruchu na stronie e-sklepu np. w Google Analytics i porównanie go z analogicznym przedziałem czasu dla poprzednich dni lub z średnim ruchem dla tego dnia tygodnia.

W zmierzeniu rzeczywistej ilości wejść na stronę z otrzymanych SMS-ów pomoże dodanie w linku parametrów UTM zawierających rodzaj medium i nazwę kampanii, a skrócenie linku za pomocą narzędzia takiego jak idz.do ułatwi zachowanie zwięzłości komunikacji ważnej dla SMS-ów.

W przypadku sklepów stacjonarnych zadanie może wydawać się nieco trudniejsze. Pomocne może okazać się wykorzystanie w wiadomości kodu rabatowego albo linka do kuponu, który można wygenerować online, tak by kupujący musieli pokazać je przy kasie w celu skorzystania ze specjalnej oferty. Istotne jest jednak by danego kodu używać wyłącznie w kampanii SMS, dzięki czemu z łatwością sprawdzimy jej skuteczność.

Wskaźniki KPI

Kluczowe wskaźniki efektywności lub po prostu KPI (ang. Key Performance Indicators) dają spojrzenie na to, czy kierunek obrany w strategii spotyka się z pozytywną reakcją rynku, czy narzędzia dobrane do realizacji tego celu są prawidłowe a same komunikaty odpowiednie dla klientów.

Bez wiedzy, którą daje wskaźnik konwersji, CTR czy Opt-Out, marketer musiałby polegać wyłącznie na intuicji i nie mógłby szukać ani eliminować słabych punktów swoich kreacji. Dlatego właśnie należy mierzyć i poddawać próbie swoje działania.