Komunikacja SMS w służbie zdrowia

Spis treści

SMS w służbie zdrowia to nie tylko informacje marketingowe i powiadomienia, ale przede wszystkim kanał skutecznej komunikacji z pacjentami.

Wykorzystanie SMS-ów do wymiany informacji z pacjentem w przychodniach i prywatnych gabinetach lekarskich oszczędza czas i pieniądze. Internetowe Konto Pacjenta pozwala na dostęp do szczegółowych informacji zdrowotnych i historii leczenia, w tym e-recept otrzymywanych również za pomocą wiadomości tekstowych.

SMS w służbie zdrowia zbudza w przekonanie, że są w dobrych i troskliwych rękach. Odpowidamy na pytanie: jak wiadomości tekstowe mogą usprawnić działanie przychodni i przyczynić się do dobrego pozycjonowania marki gabinetu lekarskiego?

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

O komunikacji SMS w sytuacjach kryzysowych

Zaufanie i wiarygodność w komunikacji SMS

Branża medyczna jest szczególnym sektorem, w której narzędzia marketingowe powinny być dobierane z wyczuciem i szczególną ostrożnością. Marketing dla branży medycznej powinien mieć na względzie wygodę i dobro pacjenta. Łatwo o tym zapomnieć, traktując komunikację gabinetu czy prywatnej przychodni, jak zwykłego punktu usługowego.

Ten wpis skupia się na drobnych detalach, które pomogą poprawić jakość obłsugi pacjenta zamiast na działaniach czysto promocyjnych. Co nie oznacza, że marketing SMS nie sprawdza się w branży medycznej – wręcz przeciwnie! Przeczytaj artykuł o wykorzystaniu numeru odbiorczego Short code w promocji aplikacji medycznej:

Magnesem przyciągającym pacjentów są oczywiście kompetentni lekarze. Jednak poza wiedzą ściśle medyczną, o tym, czy klienci wrócą do danego specjalisty, decyduje także czynnik czysto psychologiczny – nastawienie lekarza i pracowników.

Każdy nauczył się korzystac ze swojego internetowego konta pacjenta przez internet, dlatego włączenie komunikacji SMS w obsługę wizyt, odbioru recept jest naturalnym rozwinięciem możliwości placówki medycznej. Internetowe konto pacjenta zwiększa zaufanie, zapewniając bezpieczny dostęp do informacji zdrowotnych i e-recept.

Jak ustawić nazwę zamiast numeru SMS?

Zastępowanie numeru nazwą firmy jest podstawową i darmową funkcją bramki SMS. Nadpis SMS może mieć od 3 do 11 znaków. Przeczytaj więcej:

Powiadomienia SMS o e-recepcie, wynikach badań, ważnych informacjach

można wykorzystać do przekazywania pacjentom ważnych informacji. Mogą być to być m.in. wiadomość, że zwolnił się wcześniejszy termin u danego lekarza i możliwa jest szybsza wizyta czy zmiana godzin otwarcia gabinetu.

Powiadomienia SMS mogą być wykorzystywane również do informowania pacjentów o możliwości odebrania wyników badań lekarskich, co ułatwia życie zwłaszcza osobom przewlekle chorym. W ten sposób działają na przykład mobilne urządzenia do badań KTG produkowane przez polską firmę Carebits. Przeczytaj więcej na temat wykorzystania komunikacji SMS w medycynie:

Takie powiadomienia SMS mają podstawową zaletę wysokiej otwieralności (czyli współczynnika wysłanych do odczytanych wiadomości) oraz szybkość dotarcia (poniżej porównanie SMS i e-mail) z informacją. W przypadku ochrony zdrowia te cechy są nieocenione. Co więcej, dzięki wykorzystaniu integracji

z systemem EDM zarządzania placówką sporą część powiadomień do klientów można zautoamtyzować. Dzięki czemu nie tylko odejmuje się obowiązków pracownikowi recepcji, ale także zapewnia natychmiastowość wysyłki wiadomości o wystawieniu recepty przez specjalistę.

Dlaczego dostajemy e-recepty SMS-em?

E-recepta to nowoczesne rozwiązanie, które umożliwia pacjentom szybki i wygodny dostęp do przepisanych leków za pomocą SMS-ów.

E-recepty to duże ułatwienie – pacjenci mogą łatwo wykupić przepisane leki w dowolnej aptece. E-recepty, które lekarz przepisał również są przekazywane za pomocą powiadomienia SMS. Większość systemów EDM (elektronicznej dokumentacji medycznej) oferuje funkcję automatycznej wysyłki wiadomości SMS na telefon pacjenta. To niezwykle wygodne, ponieważ pozwala zrezygnować z papierowej recepty. Aby odebrać lek w dowolnej aptece wystarczy podać kod przesłany w treści wiadomości SMS oraz podać numer PESEL.

Przypomnienia o terminach wizyt i dawkowania leków

Wiadomości tekstowe są niezwykle pomocne, szczególnie w przypadku zapominalskich lub zwyczajnie zapracowanych pacjentów. Dlatego wiele przychodni i gabinetów ustawia SMS przypominający o wizycie lub e-skierowania. Przykłady znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej.

Jeśli przychodnia korzysta z systemu komputerowego do zarządzania wizytami, można ustawić automatyczną wysyłkę wiadomości. System SMS sam uzupełni treść wiadomości danymi pobranymi z programu EDM. Przewagą SMS-ów względem innych kanałów jest brak wymogu podłączenia do Internetu. Przypomnienie SMS od lekarza dojdzie na każdy telefon, niezależnie od modelu czy systemu operacyjnego.

Przykład SMS przesłanego przez przychodnię
Przykładowy SMS przypominający o lekach

Takie rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne i mniej angażujące pracowników przychodni niż każdorazowe dzwonienie do klientów lub ręczne wysyłanie wiadomości. Raz odebraną wiadomość pacjent może zawsze odczytać ponownie zamiast dzwonić do recepcji. Powiadomienie SMS w służbie zdrowia to wygoda i oszczędność, która dodatkowo ułatwia i przyspiesz leczenie.

Dwukierunkowa komunikacja SMS oparta o numer odbiorczy

Możliwe jest także uruchomienie specjalnego numeru odbiorczego, pod który pacjenci mogą wysyłać SMS-owe prośby o przełożenie wizyty, co oszczędza czas i pieniądze zarówno ich samych jak przychodni. Dzięki integracji zarządzanie kalendarzem można zautomatyzować. W przypadku nagłych sytuacji i nieobecności, za pomocą SMS można także szybko wyznaczyć godziny przyjęć.

SMS mogą stać się także pomocnym narzędziem w komunikacji wewnętrznej. Szczególnie dobrze sprawdzając się jako system powiadomień na linii rejestracja – specjalista, a dzięki wykorzystaniu dwukierunkowej komunikacji nawet bez dostępu do internetu, lekarze mogą ustalać swoje grafiki.

SMS poprzez swoją dostępność i niskie koszty stwarza możliwość skutecznej komunikacji dla przychodni. Jednocześnie pacjent, któremu ułatwia się kontakt z lekarzami jest bardziej skłonny powrócić do zakładu opieki zdrowotnej. Jeśli tylko w parze z dobrą komunikacją idą znakomite kompetencje lekarzy, na sukces nie trzeba długo czekać. Następnie wybierz odpowiednią opcję, aby zarządzać swoimi wizytami lub receptami.

Galeria wiadomości SMS: przypominający o wizycie przykłady z branży medycznej

Potrzebujesz inspiracji? Poniżej sprawdzisz przykłady wiadomości SMS w służbie zdrowia: przypomnienie o wizycie, lekach, potwierdzenie terminu wizyty.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.