Marketing SMS: Elementarz

Poznaj najważniejsze aspekty marketingu SMS

Dowiedz się, jak przeprowadzić pierwszą kampanię SMS oraz:

  • Jak budować bazę odbiorców do wysyłki wiadomości SMS?
  • Jakie funkcje mogą pełnić wiadomości SMS?
  • Jakie są najważniejsze elementy efektywnej wysyłki wiadomości?
  • Jak mierzyć skuteczność kampanii SMS?

Budowanie bazy do marketingu SMS - krok po kroku

Podstawą solidnie przygotowanej kampanii SMS jest baza odbiorców. W blogowym wpisie Baza danych do wysyłki SMS – wynająć czy budować? rozpatrywaliśmy różnice, korzyści i wady budowania lub kupowania baz odbiorców. Z naszych badań przeprowadzonych na klientach SMSAPI wynika, że aż 94% firm zbiera własne bazy do wysyłki. Budowanie bazy adresatów jest dużo skuteczniejsze niż zakup bazy zewnętrznej, która zawiera kontakty do osób nieznających marki. Wśród najczęściej wykorzystywanych sposobów zbierania numerów telefonu znajdują się zapisy:

  • podczas zakupów stacjonarnych,
  • podczas rejestracji w sklepie internetowym,
  • do newslettera,
  • do klubu lojalnościowego,
  • za pomocą narzędzia gromadzącego dane np. poprzez LeadAds w FastTony.es,
  • za pomocą numeru odbiorczego.
  • Przegląd 5 sposobów budowania własnych baz odbiorców

  • 1. Podczas rejestracji
    w e-commerce

    Zakupy w sklepie internetowym są dobrym momentem na poproszenie konsumenta o numer telefonu. Przy okazji, warto jest zaproponować klientowi dodatkową korzyść np. rabat na kolejne zakupy, darmową wysyłkę. Wystarczy, że dodasz pole zapisu do newslettera przy rejestracji w sklepie lub skorzystać z gotowego widgetu Newsletter SMS, dzięki któremu uzyskasz odpowiednie dane. Poza numerem telefonu oraz adresem e-mail mogą to być dane służące przyszłej personalizacji przekazu np. numer buta, płeć czy rozmiar.

  • 2. Podczas zakupów w sklepie stacjonarnym

    Numer telefonu możesz także pozyskać w łatwy sposób podczas odwiedzin klienta w sklepie stacjonarnym - wystarczy do tego tablet z prostym formularzem online lub nawet formularz papierowy. Pamiętaj jednak o zasadach RODO m.in. umieszczeniu klauzuli informacyjnej oraz wskazanie celu przetwarzania danych. Więcej na temat RODO w marketingu SMS we wpisie: RODO w marketingu SMS – najczęściej zadawane pytania [FAQ].

  • 3. Numer odbiorczy w połączeniu z e-mail, outdoor, prasa

    Kolejną metodą pozyskania danych jest numer odbiorczy, za pomocą którego do bazy mogą zapisać się potencjalni klienci. Wystarczy, że taki numer (może to być Short Code lub standardowy 9-cyfrowy numer) umieścisz na stronie internetowej, ulotkach, billboardzie, plakacie lub grafikach w mediach społecznościowych, a odbiorca wysyłając wiadomości o określonej treści zapisze się do bazy. Ważne jest, aby z taką kampanią wiązała się dodatkowa zachęta np. udzielenie kodu rabatowego lub darmowa przesyłka na kolejne zakupy.

  • 4. Newsletter SMS

    Dla uproszczenia pozyskiwania danych przez klientów stworzyliśmy narzędzie, które umożliwia zapisy do bazy odbiorców w kilku prostych krokach. Widget Newsletter SMS możesz umieścić w dowolnym miejscu na stronie internetowej lub zachęcić odbiorców np. w mailu lub kampanii na Facebooku do zapisu poprzez link kierujący do takiego formularza. Każdy element widgetu możesz spersonalizować, co pozwoli Ci dostosować go do wyglądu strony internetowej marki. Instalacja polega na skopiowaniu i wklejeniu kodu źródłowego. Narzędzie to z powodzeniem wykorzystuje TEDxKatowice - o ich działaniach poczytasz w sekcji Case Study.

  • 5. Program lojalnościowy

    Tworzenie tzw. VIP Clubów może być efektywnym sposobem pozyskiwania danych i jednocześnie wpływać na wzrost liczby stałych, powracających klientów. Jeżeli tylko zaproponujesz klubowiczom wymierne i regularne korzyści to z chęcią podzielą się swoimi danymi. Warto jest pamiętać, że do założenia programu lojalnościowego nie trzeba wielkiego budżetu, na początku wystarczy formularz papierowy i regularny kontakt z klubowiczami za pomocą np. SMS lub e-mail.

Komunikacja SMS - podział według zastosowań

Komunikacja mobilna oparta na wiadomościach SMS może zostać podzielona na trzy główne kategorie zależne od funkcji, które spełniają.

  • Marketing

    SMS, których celem jest wsparcie sprzedaży. Za ich pomocą można informować o nowej ofercie, promocji czy limitowanej okazji. Na wysyłkę takich SMS-ów należy uzyskać zgodę każdego z adresatów. Istotnym dla skuteczności kampanii marketingowych jest targetowanie i wynikająca z niego personalizacja treści. Dzięki wykorzystaniu danych z bazy kontaktów proces tworzenia skutecznych treści sprzedażowych można zautomatyzować . Dla maksymalnego efektu zalecane jest stosowanie własnego pola nadawcy, call to action, skróconych linków oraz odwołania do odbiorcy.

  • Powiadomienia

    Alerty, szybkie informacje o statusie zamówienia, przesyłki czy realizacji złożonego wniosku w urzędzie. Z racji niższego natężenia otrzymywanych wiadomości (w porównaniu z e-mail), komunikacja SMS jest preferowanym kanałem dostarczania potwierdzeń i alertów. Powiadomienia SMS trudniej zignorować, co zapewnia wyższe prawdopodobieństwo odczytania najważniejszych informacji.

    Notyfikacje otrzymywane przez SMS są też standardowym elementem sprawnie działającego sklepu internetowego, a dzięki gotowym bibliotekom integracji (np. z CRM) z łatwością je zautomatyzujesz. Naturalnym rozwinięciem powiadomień są SMS-y z sondami i ankietami badającymi satysfakcję klientów.

  • Autoryzacja

    Ze względu na staranność, z jaką użytkownicy chronią dostępu do swoich telefonów, SMS-y są jedną z najbezpieczniejszych, a na pewno najczęściej wykorzystywaną, formą autoryzacja wrażliwych danych. Wiadomości przychodzące od banków, instytucji finansowych, ale także wszystkich innych firm, stały się standardem, ponieważ dostępne są natychmiastowo i niezależnie od dostępu do internetu. Za pomocą SMS-ów przekazywane są także przypomnienia haseł oraz kody weryfikujące - to wszystko możliwe jest dzięki funkcji SMS Authenticator dostępnej w panelu użytkownika SMSAPI.

Elementy SMS - anatomia wiadomości i personalizacja

Komunikacja SMS to zdecydowanie więcej niż 160 znaków. Choć standard wiadomości tekstowej ma już swoje lata, to dzięki zastosowaniu np. linków w wiadomości rozszerzysz jego możliwości i przeniesiesz odbiorcę ze świata offline do online. Poznaj główne elementy składowe dobrze zaprojektowanej wiadomości SMS:

Pole nadawcy

Nazwa firmy w polu nadawcy pozwala w szybki i jednoznaczny sposób zidentyfikować kto wysyła wiadomość. Dodanie własnej nazwy wymaga weryfikacji ze strony pracownika SMSAPI, dlatego nie może być mowy o podszywaniu się lub próbach oszustwa. Pole nadawcy ograniczone jest do 11 alfanumerycznych znaków.

Short Code

Krótki, cztero- lub pięciocyfrowy numer, który umożliwia komunikację dwustronną, czyli zarówno wysyłanie, jak i odbieranie wiadomości. Główną przewagą jest łatwość zapamiętania, co sprawia, że krótkie numery odbiorcze są użyteczne w kampaniach outdoorowych, telewizji, radiu, prasie i mediach społecznościowych. Short code sprawdza się najlepiej w sytuacjach, w których masz tylko kilka sekund na nawiązanie kontaktu z odbiorcą.

Numer odbiorczy

Zwykły, dziewięciocyfrowy numer odbiorczy, który pozwoli klientom odpowiedzieć na Twoje wiadomości. Głównym zastosowaniem są wszelkie sytuacje, w których wymagana jest szybka odpowiedź lub uzyskanie opinii od konkretnych odbiorców, np. podczas badania satysfakcji klientów. Pamiętaj o pamiętaj o dodaniu w treści podpisu czy innego identyfikatora, który pomoże rozpoznać markę.

Bezpośredni zwrot do adresata

Prosty, choć niezwykle efektywny sposób na przyciągnięcie uwagi. Użycie imienia w wołaczu na początku treści SMS-a pokazuje indywidualny stosunek do komunikacji. Panel Klienta SMSAPI w połączeniu z dobrze przygotowaną baza kontaktów pozwala zautomatyzować proces personalizacji treści. Wykorzystaj to do wysyłania masowych, targetowanych wiadomości. W zależności od potrzeb, nasz algorytm sam odmieni imię przez przypadki.

Skrócony link

Ze względu na ograniczenie ilości długości SMS-ów, skracanie linków jest powszechnie stosowaną metodą oszczędzania znaków. Co więcej, pozwala uniknąć nieelegancko wyglądających linijek długiego łącza. Dzięki wykorzystaniu narzędzi, takich jak skracacz linków idz.do, możesz śledzić ilości kliknięć. Choć SMS-y można odbierać bez dostępu do internetu, to dołączenie odnośnika pozwala przekierować ruch z offline do online.

Kody rabatowe

Indywidualne kody rabatowe umieszczone w wiadomości SMS pozwolą na skuteczną analizę efektywności kampanii. Wystarczy, że odbiorca wiadomości wykorzysta spersonalizowany kod podczas zakupów w sklepie stacjonarnym lub internetowym, a otrzymasz informację realizacji zniżki. W panelu SMSAPI istnieje także możliwość wygenerowania jak i wgrania kodów z systemu np. CRM.

Call to action

Zwrot, który ma za zadanie wywołać reakcję odbiorcy. Jest to z reguły czasownik w trybie rozkazującym (np. kup, sprawdź, wejdź), dlatego dobrze uzupełnić go linkiem lub numerem odbiorczym, dzięki któremu od razu przekierujesz klienta do kolejnego etapu kampanii.

Ograniczenie czasowe

Czyli jedna z podstawowych zasad wywierania wpływu na odbiorcę zwana według R. Cialdiniego “regułą niedostępności”. Dowodzi, że ograniczenie czasowe oferty (np. tylko do północy) skłania odbiorcę do szybszej reakcji np. zakupu lub skorzystania z oferty. Co więcej, w przypadku SMS-ów lepiej sprawdzi się krótszy czas (np. 1-2 dni zamiast tygodnia), ponieważ większość wiadomości odczytywane jest w przeciągu 5 minut od dostarczenia.

Targetowanie

Wysyłka kampanii do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. W praktyce oznacza to wcześniejszą segmentację grupy odbiorczej według przyjętego klucza. Może być nim lokalizacja geograficzna, preferencje zakupowe czy przynależność do programu lojalnościowego. Treści tworzone pod konkretną grupę wykazują wyższą skuteczność niż te przygotowane dla niezdefiniowanego odbiorcy. Segmentować możesz ręcznie lub oprzeć się na zautomatyzowanych funkcjach Panelu Klienta.

Ankieta

Funkcja ankiety i głosowania pozwala przeprowadzać proste badania potrzeb lub satysfakcji za pomocą wiadomości SMS. Wystarczy, że odbiorca wyśle odpowiedź na zadane pytanie na numer odbiorczy. Po takiej kampanii, dostępne są pełne raporty i statystyki.

Opt-out

Komunikację SMS warto prowadzić w duchu permission marketingu. W przypadku wiadomości tekstowych opiera się to na dołączeniu w treści (np. pierwszej wysłanej wiadomości) linku do wypisania się subskrypcji. Ten prosty zabieg nie tylko zaoszczędzi pracę działu obsługi klienta, który nie będzie musiał ręcznie usuwać numeru z bazy odbiorców, ale także pozwoli ograniczyć koszt kolejnej kampanii.

Badanie efektywności kampanii SMS

Wysłanie wiadomości to jedno, analiza efektywności kampanii to drugie. Z naszego badania z 2017 roku wynika, że większość firm nie bada konwersji z wysyłki SMS. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, aby nazwać kampanię udaną?

  • Dostarczalność - podczas wyboru firmy do przeprowadzenia masowej wysyłki SMS sprawdź jej możliwości techniczne. Zapytaj o przepustowość wiadomości na godzinę oraz dostarczalność, które zależą od jakości i bezpośredniości podłączenia systemu do wysyłki SMS z operatorem GSM. Przed pierwszą wysyłką sprawdzić swoją bazę kontaktów pod kątem ważności numerów za pomocą usługi HLR (Home Location Register), która umożliwia wykluczenie błędnych kontaktów.
  • Open Rate - współczynnik otwieralności wiadomości SMS, według naszych statystyk wynosi on nawet do 98%, a większość osób czyta wiadomości do 5 minut od ich otrzymania. Wynika to przede wszystkim z faktu, że telefon komórkowy zawsze mamy przy sobie, a wiadomości SMS traktowane są jako personalna forma kontaktu.
  • CTR linków w wiadomości - CTR (Click-though rate) to wskaźnik obrazujący procent osób, które kliknęły w link w wiadomości SMS. Wykorzystanie skróconych linków idz.do pozwala na pełną analitykę kliknięć i sprawdzenie liczby przekierowań do witryny.
  • Wskaźnik Opt-Out - wskazuje procent osób, które kliknęły w link wyp.is w wiadomości podzielony przez liczbę wszystkich kontaktów. Spersonalizowany link Opt-Opt umożliwia odbiorcy wypisanie się z bazy w dowolnym momencie. Wysoki wskaźnik opt-out informuje o tym, że treści nie są dopasowane do grupy odbiorczej. Jego analiza pozwoli Ci zoptymalizować koszty kampanii poprzez wykluczenie tych osób, które nie są zainteresowane ofertą.
  • Kody rabatowe - spersonalizowane kody rabatowe w wiadomości SMS mogą zostać zrealizowane przez klienta w sklepie stacjonarnym lub internetowym dzięki czemu możliwe jest zmierzenie wpływu wiadomości SMS na sprzedaż.
  • Średni wzrost przychodów - warto jest także obserwować wzrost przychodów po wysyłce SMS. Dzięki wyselekcjonowaniu transakcji, w których zrealizowano kod rabatowy przesłany SMS-em można z łatwością prześledzić skuteczność kampanii. W podobny sposób można sprawdzić skuteczność przesłanych linków, do których dołączono UTM.
  • Wzrost ruchu w witrynie - jeżeli w wiadomości SMS znajdują się linki kierujące do witryny można w łatwy sposób zmierzyć wzrostu ruchu na stronie internetowej zaraz po wysyłce. W zmierzeniu rzeczywistej ilości wejść na stronę oraz konwersji z wiadomości SMS pomoże dodanie w linku parametrów UTM zawierających rodzaj medium i nazwę kampanii. Dzięki temu śledzenie ruchów użytkownika w Google Analytics będzie o wiele bardziej precyzyjne.

Więcej o badaniu efektywności wysyłki SMS przeczytasz we wpisie: Kluczowe czynniki sukcesu kampanii SMS

Eksperci o SMS marketingu

Dzisiaj większość kursów realizujemy z polecenia znających i ufających nam klientów. Dzięki współpracy z firmą SMSAPI docieramy do odbiorców w szybko i bezpośrednio. Staramy się nie sprzedawać samej usługi. Rzadziej niż częściej dajemy rabaty, a zarazem „tropimy” sytuacje, w których możemy dodać coś od siebie. Zdecydowanie taniej i łatwiej jest utrzymywać obecnych klientów, niż ciągle pozyskiwać nowych. To bardzo proste – jeśli raz pozyskasz klienta, z którym uda ci się zbudować pozytywne relacje – zyskasz więcej.

Łukasz Gapa

Auto awa

Wiadomości SMS są niezwykle istotnym narzędziem w działaniach marketingowych Gino Rossi. Dzięki szybkiej i bezpośredniej komunikacji utrzymujemy stały kontakt z naszymi klientami, co realnie wpływa na wolumen sprzedaży, szczególnie gdy ogłaszamy wyprzedaż lub specjalne promocje. Słupki potwierdzają, że SMS to jeden z najlepiej działających kanałów komunikacji marketingowej. Warto jednak pamiętać, że dla zapewnienia maksymalnych efektów należy łączyć kanały, np. SMS z e-mail. Takie kampanie przynoszą najlepsze rezultaty.

Wojciech Chochołowicz

Gino Rossi

Wybraliśmy kanał SMS-owy ze względu na personalną relację, którą tworzy z odbiorcą. Z wiadomości korzystamy przy okazji większych kampanii kilka razy w roku, aby zwiększyć skuteczność akcji łączymy kilka kanałów jednocześnie, co zdecydowanie wpływa na konwersję. Nasze doświadczenie wskazuje, że kampanie łączące e-mail i SMS mogą osiągać nawet 30% większe wyniki.

Wojciech Tomaszewski

Answear.com

Pierwsza wysyłka - krok po kroku

Od wejścia na stronę SMSAPI do pierwszej wysyłki dzieli Cię zaledwie kilka minut. Jest to zasługa naszego systemu self-sign up (czyli samodzielnej rejestracji). Wyłączając potwierdzenie pola nadawcy, wszystkie funkcje Panelu Klienta SMSAPI działają bez potrzeby kontaktu z naszym działem obsługi klienta. Przejdźmy teraz ten proces krok po kroku:

  • Kliknij przycisk Rejestracja na stronie SMSAPI.pl
  • Uzupełnij formularz, aby założyć darmowe konto testowe
  • Wpisz kod polecenia, jeśli go posiadasz
  • Zaloguj się do Panelu Klienta wykorzystując dane, które wpisałeś w formularzu rejestracyjnym
  • Choć ten krok nie jest wymagany do pierwszej, testowej wysyłki, zalecamy kliknąć przycisk płatności, wybrać zakładkę Dane do faktury i uzupełnić wymagane pola
  • Na stronie głównej Panelu kliknij przycisk Wyślij SMS
  • Wybierz pole nadawcy (domyślnie dostępny będzie wyłącznie losowy numer)
  • Wpisz numery telefonów odbiorców lub wgraj bazę danych
  • Wpisz treść wiadomości
  • Kliknij przycisk Wyślij, aby rozpocząć wysyłkę swojej pierwszej kampanii SMS

Zarejestruj się za darmo

Błyskawiczna rejestracja w 15 sekund. 50 SMS-ów na start!

Utwórz konto