Blog

Słownik marketingu SMS: najważniejsze definicje techniczne

SMSAPI

Poznaj techniczne aspekty marketingu SMS zaczynając od definicji najważniejszych skrótów i terminów. W pierwszym odcinku serii edukacyjnej wyjaśniamy najpopularniejsze słownictwo związane z działaniem i pracą z systemem masowej wysyłki SMS. 

Panel Klienta

Panel Klienta SMSAPI to podstawowa metoda wysyłki SMS dla firm. Aby w pełni wykorzystać możliwości naszych usług nie potrzeba wiedzy informatycznej. Wystarczy zalogować się do panelu z poziomu przeglądarki internetowej aby mieć dostęp do wszystkich narzędzi marketingu SMS. Przyda się także dobry pomysł oraz baza kontaktów!

Panel Klienta SMSAPI

Intuicyjny interfejs panelu oparty na zakładach pozwala wysyłać, planować wiadomości, a także zarządzać bazami kontaktów, polami nadawców czy skróconymi linkami. To tutaj także można edytować dane firmy, sprawdzić raporty i pobrać faktury.

W prawym dolnym rogu okna przeglądarki, w której otwarty jest panel znajdziesz dymek czatu. Po kliknięciu rozpoczniesz rozmowę z naszym działem wsparcia technicznego. Wykorzystaj to w przypadku wątpliwości lub problemów. Pamiętaj jednak, że w biurze jesteśmy od poniedziałku do piątku od 8 do 17.

API

API to angielski akronim od Application Programming Interface, który po polsku rozwiniemy jako Interfejs Programowania Aplikacji. Termin oznacza zbiór reguł, definicji dzięki, którym programy mogą się ze sobą komunikować.

Mówiąc jeszcze prościej, jest to “język”, który pozwala różnym aplikacjom na wymianę informacji i korzystanie ze swoich funkcjonalności. Na przykład, dzięki udostępnieniu API przez serwis pogodowy, możemy wyświetlić pogodę dla naszego miasta na telefonie.

Do czego służy API?

Nie musisz korzystać z API aby wysyłać SMS-y!
API to dodatkowe udogodnienie dla firm, którym zależy na dostosowaniu systemu masowej wysyłki wiadomości do swoich potrzeb (np. systemowych).

Znając już rozwinięcie i znaczenie skrótu, nazwa naszej platformy staje się z pewnością jaśniejsza. 🙂 SMSAPI to interfejs programistyczny, dzięki któremu można wysyłać wiadomości tekstowe z dowolnego urządzenia lub aplikacji

API daje duże możliwości, ale wymaga też wiedzy z zakresu programowania, dlatego jeżeli dopiero zaczynasz sugerujemy korzystanie z Panelu Klienta lub gotowej integracji. Interfejs programistyczny okaże się jednak niezbędny przy tworzeniu własnych rozwiązań, np. aplikacji, wysyłającej powiadomienia SMS do klientów firmy. W tym celu najlepiej skorzystać z gotowej biblioteki.

Większość wątpliwości związanych z zastosowaniem naszego API rozwiążesz zaglądając do Dokumentacji, w której szczegółowo opisaliśmy działanie wszystkich dostępnych modułów i funkcjonalności.

Integracja

Termin oznacza gotowe połączenie pomiędzy SMSAPI a inną platformą, np. e-commerce, CRM (customer relationship management) czy CMS (content management system). API wysyłkowe połączone z np. systemem Freshmail pozwala prowadzić spójne działania marketingowe oparte na wielu kanałach.

O ile w przypadku szybkich kampanii SMS oraz wysyłek na numery z gotowych baz (np. w pliku .csv) nasz Panel Klienta jest zupełnie wystarczający, to bardziej zaawansowane projekty będą wymagały integracji z zewnętrznymi platformami. Połączenie pomiędzy systemami możliwe jest dzięki zaimplementowaniu API.

Celem integracji jest z reguły zautomatyzowanie komunikacji i marketingu SMS. Jest to niezwykle pomocne w przypadku większych kampanii, których skala czy częstotliwość uniemożliwiają skuteczną wysyłkę ręczną z Panelu.

Automatyczne wiadomości informujące o przyjęciu zamówienia, wysyłce paczki czy zapisie wizyty w kalendarzu mają wiele zalet:

  • Dają pewność, że wiadomość zostanie wysłana dokładnie w momencie ustalonym przez system.
  • Odciążają BOK, który nie musi ręcznie tworzyć komunikatów.
  • Raz przygotowany szablon wiadomości oraz ustalone zasady pozwalają w pełni zautomatyzować i przy okazji personalizować wysyłane SMS-y.
  • Dzięki zastosowaniu segmentacji i targetowania możliwe jest także prowadzenie skuteczniejszych kampanii skierowanych do konkretnych grup.

Wśród najpopularniejszych integracji SMSAPI znajdują się takie, które umożliwiają wysyłkę SMS-ów jak i zbieranie numerów czy zarządzanie bazą klientów. Większość narzędzi e-commerce jest domyślnie zintegrowane z SMSAPI, np. Shoper, PrestaShop czy SALESmanago.

Zwykle uruchomienie automatycznych wysyłek wymaga jedynie zatwierdzenia opcji w panelu administracyjnym danej platformy. Niektóre systemy wymagają natomiast instalacji specjalnej wtyczki.

Dokumentacja

Dokumentacja to szczegółowa instrukcja obsługi opisująca działanie i dodatkowe funkcje danej platformy. W naszym przypadku jest to obszerny dokument, z którego dowiesz się jak w pełni wykorzystać potencjał komunikacji SMS. Całość podzieliliśmy na rozdziały, każdy poświęcony innemu aspektowi.

SMSAPI Dokumentacja
Dokumentacja SMSAPI

Aby zwiększyć przystępność, w szczególności dla początkujących użytkowników, do każdej funkcji dołączyliśmy przykłady kodu gotowego do skopiowania i wklejenia. Dokumentacja SMSAPI jest stale aktualizowana, tak aby odzwierciedlała faktyczny stan dostępnych możliwości platformy wysyłkowej.

Biblioteka

Biblioteka to zaawansowane narzędzie dla deweloperów pozwalające sterować funkcjonalnościami platformy z poziomu kodu. Nie musisz w ogóle z niej korzystać, jeżeli chcesz wysyłać SMS-y. Biblioteka służy bowiem do stworzenia integracji, a jej poprawne użycie wymaga wiedzy programistycznej.

Innymi słowy, jest to gotowy zestaw funkcji, których można użyć w zewnętrznym oprogramowaniu. Biblioteki usprawniają implementację oraz przyspieszają pracę, ponieważ pozwalają wielokrotnie wykorzystywać raz napisany kod. Biblioteki SMSAPI znajdziesz na GitHub w kilku językach: PHP, C# .net, Bash, Python, JavaScript (node.js) oraz Java.

Baza kontaktów

Jest to baza danych, w której znajdują się numery telefonów wraz z przypisanymi do nich ważnymi informacjami. Bazę w formacie .csv, .xls, .xlsx lub .odt wgrasz w Panelu Klienta. Informacje możesz także skopiować z pliku tekstowego. Nasz system sam przyporządkuje pola, pamiętaj jednak o poprawnym formatowaniu! 

Marketing SMS a RODO

Pamiętaj o uzyskaniu od klienta odpowiedniej zgody na komunikację!
Dowiedz się, jak prowadzić marketing SMS zgodnie z RODO z artykułu z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.

W tym celu możesz skorzystać z gotowych rozwiązań, np. widgetu Newsletter SMS. Jest to element kodu, który wkleisz na swojej stronie WWW. Prosty formularz pomoże Ci w pozyskiwaniu kontaktów i automatycznej synchronizacji bazy klientów. Narzędzie możesz z powodzeniem zastosować zarówno na stronie internetowej jak i w sklepie stacjonarnym.

Pamiętaj, że działając w duchu permission marketingu, należy zadbać także dogodną metodę opuszczenia bazy kontaktów. Nasz autorski system Wyp.is został stworzony dokładnie w tym celu.

Polega on na dodaniu linku w treści wiadomości, który po kliknięciu dodaje numer do czarnej listy tym samym blokując kolejne wysyłki. Takie łącze sugerujemy wysłać w pierwszej wiadomości, aby ograniczyć koszty związane z przesyłaniem SMS-ów do klientów, którzy zmienili zdanie odnośnie subskrypcji.