Blog

Słownik marketingu SMS: najważniejsze definicje

SMSAPI

Poznaj techniczne aspekty marketingu SMS zaczynając od definicji najważniejszych skrótów i terminów. Wyjaśniamy najpopularniejsze słownictwo związane z działaniem i pracą z systemem masowej wysyłki SMS. Przedstawiamy podstawowe teorie marketingu mobilnego.

Panel Klienta

Panel Klienta SMSAPI to podstawowa metoda wysyłki SMS dla firm. Aby w pełni wykorzystać możliwości naszych usług nie potrzeba wiedzy informatycznej. Wystarczy zalogować się do panelu z poziomu przeglądarki internetowej aby mieć dostęp do wszystkich narzędzi marketingu SMS. Przyda się także dobry pomysł oraz baza kontaktów!

Panel Klienta SMSAPI

Intuicyjny interfejs panelu oparty na zakładach pozwala wysyłać, planować wiadomości, a także zarządzać bazami kontaktów, polami nadawców czy skróconymi linkami. To tutaj także można edytować dane firmy, sprawdzić raporty i pobrać faktury.

W prawym dolnym rogu okna przeglądarki, w której otwarty jest panel znajdziesz dymek czatu. Po kliknięciu rozpoczniesz rozmowę z naszym działem wsparcia technicznego. Wykorzystaj to w przypadku wątpliwości lub problemów. Pamiętaj jednak, że w biurze jesteśmy od poniedziałku do piątku od 8 do 17.

API

API to angielski akronim od Application Programming Interface, który po polsku rozwiniemy jako Interfejs Programowania Aplikacji. Termin oznacza zbiór reguł, definicji dzięki, którym programy mogą się ze sobą komunikować.

Mówiąc jeszcze prościej, jest to “język”, który pozwala różnym aplikacjom na wymianę informacji i korzystanie ze swoich funkcjonalności. Na przykład, dzięki udostępnieniu API przez serwis pogodowy, możemy wyświetlić pogodę dla naszego miasta na telefonie.

Do czego służy API?

Nie musisz korzystać z API aby wysyłać SMS-y!
API to dodatkowe udogodnienie dla firm, którym zależy na dostosowaniu systemu masowej wysyłki wiadomości do swoich potrzeb (np. systemowych).

Znając już rozwinięcie i znaczenie skrótu, nazwa naszej platformy staje się z pewnością jaśniejsza. 🙂 SMSAPI to interfejs programistyczny, dzięki któremu można wysyłać wiadomości tekstowe z dowolnego urządzenia lub aplikacji

API daje duże możliwości, ale wymaga też wiedzy z zakresu programowania, dlatego jeżeli dopiero zaczynasz sugerujemy korzystanie z Panelu Klienta lub gotowej integracji. Interfejs programistyczny okaże się jednak niezbędny przy tworzeniu własnych rozwiązań, np. aplikacji, wysyłającej powiadomienia SMS do klientów firmy. W tym celu najlepiej skorzystać z gotowej biblioteki.

Większość wątpliwości związanych z zastosowaniem naszego API rozwiążesz zaglądając do Dokumentacji, w której szczegółowo opisaliśmy działanie wszystkich dostępnych modułów i funkcjonalności.

Integracja

Termin oznacza gotowe połączenie pomiędzy SMSAPI a inną platformą, np. e-commerce, CRM (customer relationship management) czy CMS (content management system). API wysyłkowe połączone z np. systemem Freshmail pozwala prowadzić spójne działania marketingowe oparte na wielu kanałach.

O ile w przypadku szybkich kampanii SMS oraz wysyłek na numery z gotowych baz (np. w pliku .csv) nasz Panel Klienta jest zupełnie wystarczający, to bardziej zaawansowane projekty będą wymagały integracji z zewnętrznymi platformami. Połączenie pomiędzy systemami możliwe jest dzięki zaimplementowaniu API.

Celem integracji jest z reguły zautomatyzowanie komunikacji i marketingu SMS. Jest to niezwykle pomocne w przypadku większych kampanii, których skala czy częstotliwość uniemożliwiają skuteczną wysyłkę ręczną z Panelu.

Automatyczne wiadomości informujące o przyjęciu zamówienia, wysyłce paczki czy zapisie wizyty w kalendarzu mają wiele zalet:

  • dają pewność, że wiadomość zostanie wysłana dokładnie w momencie ustalonym przez system;
  • odciążają BOK, który nie musi ręcznie tworzyć komunikatów;
  • raz przygotowany szablon wiadomości oraz ustalone zasady pozwalają w pełni zautomatyzować i przy okazji personalizować wysyłane SMS-y;
  • dzięki zastosowaniu segmentacji i targetowania możliwe jest także prowadzenie skuteczniejszych kampanii skierowanych do konkretnych grup.

Wśród najpopularniejszych integracji SMSAPI znajdują się takie, które umożliwiają wysyłkę SMS-ów jak i zbieranie numerów czy zarządzanie bazą klientów. Większość narzędzi e-commerce jest domyślnie zintegrowane z SMSAPI, np. Shoper, PrestaShop czy SALESmanago.

Zwykle uruchomienie automatycznych wysyłek wymaga jedynie zatwierdzenia opcji w panelu administracyjnym danej platformy. Niektóre systemy wymagają natomiast instalacji specjalnej wtyczki.

Dokumentacja

Dokumentacja to szczegółowa instrukcja obsługi opisująca działanie i dodatkowe funkcje danej platformy. W naszym przypadku jest to obszerny dokument, z którego dowiesz się jak w pełni wykorzystać potencjał komunikacji SMS. Całość podzieliliśmy na rozdziały, każdy poświęcony innemu aspektowi.

SMSAPI Dokumentacja
Dokumentacja SMSAPI

Aby zwiększyć przystępność, w szczególności dla początkujących użytkowników, do każdej funkcji dołączyliśmy przykłady kodu gotowego do skopiowania i wklejenia. Dokumentacja SMSAPI jest stale aktualizowana, tak aby odzwierciedlała faktyczny stan dostępnych możliwości platformy wysyłkowej.

Biblioteka

Biblioteka to zaawansowane narzędzie dla deweloperów pozwalające sterować funkcjonalnościami platformy z poziomu kodu. Nie musisz w ogóle z niej korzystać, jeżeli chcesz wysyłać SMS-y. Biblioteka służy bowiem do stworzenia integracji, a jej poprawne użycie wymaga wiedzy programistycznej.

Innymi słowy, jest to gotowy zestaw funkcji, których można użyć w zewnętrznym oprogramowaniu. Biblioteki usprawniają implementację oraz przyspieszają pracę, ponieważ pozwalają wielokrotnie wykorzystywać raz napisany kod. Biblioteki SMSAPI znajdziesz na GitHub w kilku językach: PHP, C# .net, Bash, Python, JavaScript (node.js) oraz Java.

Baza kontaktów

Jest to baza danych, w której znajdują się numery telefonów wraz z przypisanymi do nich ważnymi informacjami. Bazę w formacie .csv, .xls, .xlsx lub .odt wgrasz w Panelu Klienta. Informacje możesz także skopiować z pliku tekstowego. Nasz system sam przyporządkuje pola, pamiętaj jednak o poprawnym formatowaniu! 

Marketing SMS a RODO

Pamiętaj o uzyskaniu od klienta odpowiedniej zgody na komunikację!
Dowiedz się, jak prowadzić marketing SMS zgodnie z RODO z artykułu z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.

W tym celu możesz skorzystać z gotowych rozwiązań, np. widgetu Newsletter SMS. Jest to element kodu, który wkleisz na swojej stronie WWW. Prosty formularz pomoże Ci w pozyskiwaniu kontaktów i automatycznej synchronizacji bazy klientów. Narzędzie możesz z powodzeniem zastosować zarówno na stronie internetowej jak i w sklepie stacjonarnym.

Pamiętaj, że działając w duchu permission marketingu, należy zadbać także dogodną metodę opuszczenia bazy kontaktów. Nasz autorski system Wyp.is został stworzony dokładnie w tym celu.

Polega on na dodaniu linku w treści wiadomości, który po kliknięciu dodaje numer do czarnej listy tym samym blokując kolejne wysyłki. Takie łącze sugerujemy wysłać w pierwszej wiadomości, aby ograniczyć koszty związane z przesyłaniem SMS-ów do klientów, którzy zmienili zdanie odnośnie subskrypcji.

Personalizacja

Polega na dostosowywaniu przekazu pod konkretną grupę lub nawet pojedynczego odbiorcę. Celem jest maksymalizacja efektywności kampanii poprzez zaprezentowanie treści przygotowanych w oparciu o wcześniej pozyskane informacje lub przyjęte założenia.

Wychodzenie naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom odbiorcy zadomowiło się jak standard skutecznych praktyk marketingowych. Nie inaczej jest w przypadku wiadomości tekstowych.

Przykładem niech będzie sytuacja, w której klient dodaje produkt do listy życzeń w sklepie internetowym. Wysłanie SMS-a gdy dany artykuł pojawia się spowrotem w sprzedaży jest zdecydowanie skuteczniejsze niż inne formy przypomnienia. Dzieje się tak, ponieważ natężenie wiadomości odbieranych tym kanałem jest zdecydowanie niższe.

Personalizacja w marketingu SMS możliwa jest dzięki danym z bazy kontaktów. Pamiętaj, że użytkownik musi wyrazić zgodę na zbieranie i przetwarzanie informacji na jego temat. Przeczytaj więcej na temat RODO i marketingu SMS.

Najprostszym przykładem personalizacji w komunikacji SMS jest rozpoczęcie wiadomości tekstowej od imienia odbiorcy, najlepiej w wołaczu. Taki bezpośredni zwrot przykuwa uwaga, skraca dystant i zapewnia większą skuteczność następującego po nim komunikatu. Nasz system sam odmieni imię przez przypadek, tak by komunikat brzmiał naturalnie.

Targetowanie

Targetowanie czyli wybór odpowiedniej grupy odbiorczej. Targetować możesz zarówno szeroko jak i wąsko, ale jest to tylko podstawowy podział. Obydwie taktyki powinny być wykorzystywane w zależności od potrzeb.

W pierwszym przypadku odbiorca nie będzie sprecyzowany, a wybrane medium i treść dopasujesz do “uniwersalnego” tonu. Komunikat wysłany do szerokiej grupy odbiorczej niesie ogólniejsze informacje lub ma za zadanie zapewnić rozgłos kampanii. Większy zasięg zdobywany jest kosztem niższej konwersji. Co ciekawe, nadal możesz spersonalizować takie treści, dzięki wykorzystaniu danych z bazy klientów i funkcji naszego systemu.

Wąskie targetowanie polega na ścisłej kontroli przekazu, sposobu dystrybucji i przewidywanej widowni. Ograniczona grupa odbiorcza wymaga przygotowania kreacji dopasowanej do tematyki, chwili, upodobań i wiedzy widowni. Wyższy wskaźnik efektywności rekompensuje trud stworzenia i prowadzenia takiej kampanii. Możesz też spodziewać się wyższej konwersji.

W marketingu SMS targetowanie polega na dobraniu grupy w oparciu o dane z bazy danych. Lokalizacja jest jednym najczęściej wybieranych kryteriów. Pozwala kierować wiadomości do mieszkańców określonych miast, regionów. Jest to niezwykle pomocne w przypadku marek posiadających placówki w kilku miejscowościach. Dzięki temu, informacje o lokalnych promocjach trafiają wyłącznie do zainteresowanych klientów.

Targetować można także opierając się o np. płeć, historię zamówień czy system operacyjny telefonu, na którym odebrano SMS-a. Zdolność targetowania jest więc uzależniona od jakości Twojej bazy kontaktów.

Branding

Czyli nadanie cech, które pozwolą na identyfikację nadawcy komunikatu. Branding wiadomości tekstowej polega na dodaniu podpisu. Może być on zawarty w treści, ale lepszym rozwiązaniem jest zastąpienie losowego 9-cyfrowego numeru własnym polem nadawcy z nazwą firmy lub usługi. 

Pole nadawcy dodasz w Panelu Klienta. Każdą nazwę weryfikujemy i aktywujemy ręcznie, tak by wyeliminować pomyłki i próby nadużyć. Weź to pod uwagę, bo w biurze jesteśmy od poniedziałku do piątku (8-17). 

9 standardowych cyfr numery telefonu można zastąpić 11 alfanumerycznymi znakami. Według standardu GSM dostępne są:

  • małe litery: a-z (bez polskich znaków diakrytycznych np. ą, ę, ź)
  • wielkie litery: A-Z (bez polskich znaków diakrytycznych np. Ą, Ę, Ź)
  • cyfry: 0-9
  • symbole: . & @ – + _ ! %
  • spacja

Są także dodatkowe zasady, o których przeczytasz w naszym FAQ.

Dwukierunkowa komunikacja SMS

Czyli dialog firmy z konsumentem prowadzony dzięki wykorzystaniu numeru odbiorczego. Dwukierunkowa komunikacja SMS może opierać się o standardowe 9-cyfrowe numery lub krótsze short code (składające się z 4 lub 5 cyfr). Wysyłka wiadomości na takie numery nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami, klientów obowiązują ich normalne cenniki. Odpowiedzi klientów sprawdzisz w Panelu Klienta SMSAPI.

Pierwszym zastosowaniem jest oczywiście kontakt z klientem, ale SMS-y możesz wykorzystać także do zarządzania zakupami, dostawą czy kalendarzem, jak i do prowadzenia badania satysfakcji. Wymaga to jednak implementacji API lub integracji z danym systemem. 

Zamiast długiego, losowego numeru lub brandingu firmy, w polu nadawcy możesz także ustawić 4-cyfrowy numer odbiorczy, czyli short code. Łatwy do zapamiętania sprawdza się doskonale w kampaniach outdoorowych i radiowych, gdzie liczy się każda sekunda uwagi odbiorcy. 

Short code pozwala także na prowadzenie nietypowych kampanii. Dobrym przykładem jest akcja promocyjna Coca-Coli, podczas której przechodnie mogli sterować tekstem wyświetlanym na cyfrowym billboardzie przy pomocy SMS-ów wysłanych na 4-cyfrowy numer.