Blog

SMS w służbie zdrowia – jak komunikować się z pacjentami?

SMSAPI Zdrowie SMS Para

Wiadomości tekstowe to nie tylko informacje marketingowe i powiadomienia, to przede wszystkim kanał skutecznej komunikacji. Wykorzystanie go do wymiany informacji z pacjentem w przychodniach i prywatnych gabinetach lekarskich oszczędza czas i pieniądze. Wzbudza w przekonanie, że są w dobrych i troskliwych rękach. Odpowidamy na pytanie: jak wiadomości tekstowe mogą usprawnić działanie przychodni i przyczynić się do dobrego pozycjonowania marki gabinetu lekarskiego?

Zaufanie i wiarygodność w komunikacji

Zacznijmy od tego, że branża medyczna jest szczególnym sektorem, w której narzędzia marketingowe powinny być tu dobierane z wyczuciem i szczególną ostrożnością. Wszystkie działania promocyjne powinny mieć na względzie dobro pacjenta. W pogoni za zyskiem łatwo o tym zapomnieć, traktując gabinet czy prywatną przychodnię lekarską, jak zwykły punkt usługowy, tym samym zatracając sens istnienia zawodu lekarza.

W związku z powyższym, ten wpis skupi się na podwyższaniu poziomu obłsugi pacjenta zamiast na działaniach czysto promocyjnych. Co nie oznacza, że marketing SMS nie sprawdza się w branży medycznej – wręcz przeciwnie.

Magnesem przyciągającym pacjentów do danego gabinetu lekarskiego są oczywiście kompetentni lekarze. Jednak poza wiedzą ściśle medyczną, o tym, czy klienci wrócą do danego specjalisty, decyduje także czynnik czysto psychologiczny – nastawienie lekarza i pracowników.

Poznaj zastosowania SMS-ów w gabinetach lekarskich

Powiadomienia o wynikach badań, ważnych informacjach

Aby polepszyć poziom obsługi pacjentów system powiadomień SMS można wykorzystać do przekazywania pacjentom ważnych informacji. Mogą być to być m.in. wiadomość, że zwolnił się wcześniejszy termin u danego lekarza i możliwa jest szybsza wizyta czy zmiana godzin otwarcia gabinetu.

Wiadomości tekstowe mogą być wykorzystywane również do informowania pacjentów o możliwości odebrania wyników badań lekarskich, co ułatwia życie zwłaszcza osobom przewlekle chorym.

Takie wiadomości mają podstawową zaletę wysokiej otwieralności (czyli współczynnika wysłanych do odczytanych wiadomości) oraz szybkość dotarcia (poniżej porównanie SMS i e-mail) z informacją. W przypadku ochrony zdrowia te cechy są nieocenione. Co więcej, dzięki wykorzystaniu integracji z systemem zarządzania placówką sporą część powiadomień można zautoamtyzować. Dzięki czemu nie tylko odejmuje się obowiązków pracownikowi recepcji, ale także zapewnia natychmiastowość wysyłki wiadomości.

Przypomnienia o terminach wizyt i dawkowania leków

SMS-y znajdują zastosowanie także w przypadku przypominania pacjentom o terminach wizyt lekarskich. Jeśli przychodnia korzysta z systemu komputerowego do zarządzania wizytami, można ustawić automatyczną wysyłkę wiadomości. Serwis SMSAPI sam uzupełni treść wiadomości danymi pobranymi z programu. Przewagą SMS-ów względem innych kanałów jest brak wymogu podłączenia do Internetu.

Przykładowy SMS przypominający o lekach

Takie rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne i mniej angażujące pracowników przychodni niż każdorazowe dzwonienie do klientów lub ręczne wysyłanie wiadomości. Raz odebraną wiadomość pacjent może zawsze odczytać ponownie zamiast dzwonić do recepcji.

Dwukierunkowa komunikacja oparta o numer odbiorczy

Możliwe jest także uruchomienie specjalnego numeru odbiorczego, pod który pacjenci mogą wysyłać SMS-owe prośby o przełożenie wizyty, co oszczędza czas i pieniądze zarówno ich samych jak przychodni. Dzięki integracji zarządzanie kalendarzem można zautomatyzować. W przypadku nagłych sytuacji i nieobecności, za pomocą SMS można także szybko wyznaczyć godziny przyjęć.

SMS mogą stać się także pomocnym narzędziem w komunikacji wewnętrznej. Szczególnie dobrze sprawdzając się jako system powiadomień na linii rejestracja – specjalista, a dzięki wykorzystaniu dwukierunkowej komunikacji nawet bez dostępu do internetu, lekarze mogą ustalać swoje grafiki.

SMS poprzez swoją dostępność i niskie koszty stwarza możliwość skutecznej komunikacji dla przychodni. Jednocześnie pacjent, któremu ułatwia się kontakt z lekarzami jest bardziej skłonny powrócić do zakładu opieki zdrowotnej. Jeśli tylko w parze z dobrą komunikacją idą znakomite kompetencje lekarzy, na sukces nie trzeba długo czekać.