Komunikacja SMS w służbie zdrowia

Spis treści

Wiadomości tekstowe to nie tylko informacje marketingowe i powiadomienia, to przede wszystkim kanał skutecznej komunikacji. Wykorzystanie go do wymiany informacji z pacjentem w przychodniach i prywatnych gabinetach lekarskich oszczędza czas i pieniądze. Wzbudza w przekonanie, że są w dobrych i troskliwych rękach. Odpowidamy na pytanie: jak wiadomości tekstowe mogą usprawnić działanie przychodni i przyczynić się do dobrego pozycjonowania marki gabinetu lekarskiego?

O komunikacji SMS w sytuacjach kryzysowych

Zaufanie i wiarygodność w komunikacji

Branża medyczna jest szczególnym sektorem, w której narzędzia marketingowe powinny być dobierane z wyczuciem i szczególną ostrożnością. Wszystkie działania promocyjne powinny mieć na względzie dobro pacjenta. Łatwo o tym zapomnieć, traktując komunikację gabinetu czy prywatnej przychodni, jak zwykłego punktu usługowego.

Ten wpis skupia się na drobnych detalach, które pomogą poprawić jakość obłsugi pacjenta zamiast na działaniach czysto promocyjnych. Co nie oznacza, że marketing SMS nie sprawdza się w branży medycznej – wręcz przeciwnie! Przeczytaj artykuł o wykorzystaniu numeru odbiorczego Short code w promocji aplikacji medycznej:

Magnesem przyciągającym pacjentów są oczywiście kompetentni lekarze. Jednak poza wiedzą ściśle medyczną, o tym, czy klienci wrócą do danego specjalisty, decyduje także czynnik czysto psychologiczny – nastawienie lekarza i pracowników.

Powiadomienia SMS o wynikach badań, ważnych informacjach

Aby polepszyć poziom obsługi pacjentów system powiadomień SMS można wykorzystać do przekazywania pacjentom ważnych informacji. Mogą być to być m.in. wiadomość, że zwolnił się wcześniejszy termin u danego lekarza i możliwa jest szybsza wizyta czy zmiana godzin otwarcia gabinetu.

Wiadomości tekstowe mogą być wykorzystywane również do informowania pacjentów o możliwości odebrania wyników badań lekarskich, co ułatwia życie zwłaszcza osobom przewlekle chorym. W ten sposób działają na przykład mobilne urządzenia do badań KTG produkowane przez polską firmę Carebits. Przeczytaj więcej na temat wykorzystania komunikacji SMS w medycynie:

Takie wiadomości mają podstawową zaletę wysokiej otwieralności (czyli współczynnika wysłanych do odczytanych wiadomości) oraz szybkość dotarcia (poniżej porównanie SMS i e-mail) z informacją. W przypadku ochrony zdrowia te cechy są nieocenione. Co więcej, dzięki wykorzystaniu integracji z systemem zarządzania placówką sporą część powiadomień można zautoamtyzować. Dzięki czemu nie tylko odejmuje się obowiązków pracownikowi recepcji, ale także zapewnia natychmiastowość wysyłki wiadomości.

Przypomnienia o terminach wizyt i dawkowania leków

Wiadomości tekstowe są niezwykle pomocne, szczególnie w przypadku zapominalskich lub zwyczajnie zapracowanych pacjentów. Dlatego wiele przychodni i gabinetów ustawia SMS przypominający o wizycie. Przykłady znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej.

Jeśli przychodnia korzysta z systemu komputerowego do zarządzania wizytami, można ustawić automatyczną wysyłkę wiadomości. System SMS sam uzupełni treść wiadomości danymi pobranymi z programu. Przewagą SMS-ów względem innych kanałów jest brak wymogu podłączenia do Internetu.

Przykład SMS przesłanego przez przychodnię
Przykładowy SMS przypominający o lekach

Takie rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne i mniej angażujące pracowników przychodni niż każdorazowe dzwonienie do klientów lub ręczne wysyłanie wiadomości. Raz odebraną wiadomość pacjent może zawsze odczytać ponownie zamiast dzwonić do recepcji.

Dwukierunkowa komunikacja SMS oparta o numer odbiorczy

Możliwe jest także uruchomienie specjalnego numeru odbiorczego, pod który pacjenci mogą wysyłać SMS-owe prośby o przełożenie wizyty, co oszczędza czas i pieniądze zarówno ich samych jak przychodni. Dzięki integracji zarządzanie kalendarzem można zautomatyzować. W przypadku nagłych sytuacji i nieobecności, za pomocą SMS można także szybko wyznaczyć godziny przyjęć.

SMS mogą stać się także pomocnym narzędziem w komunikacji wewnętrznej. Szczególnie dobrze sprawdzając się jako system powiadomień na linii rejestracja – specjalista, a dzięki wykorzystaniu dwukierunkowej komunikacji nawet bez dostępu do internetu, lekarze mogą ustalać swoje grafiki.

SMS poprzez swoją dostępność i niskie koszty stwarza możliwość skutecznej komunikacji dla przychodni. Jednocześnie pacjent, któremu ułatwia się kontakt z lekarzami jest bardziej skłonny powrócić do zakładu opieki zdrowotnej. Jeśli tylko w parze z dobrą komunikacją idą znakomite kompetencje lekarzy, na sukces nie trzeba długo czekać.

Galeria wiadomości SMS: przypominający o wizycie przykłady z branży medycznej