Blog

Marketing SMS w Twojej branży – moda, obuwie i dodatki (część I)

Seria “Marketing SMS w Twojej branży” ma na celu prezentację przykładów, jak korzystać z narzędzi marketingu SMS, aby zwiększać sprzedaż, podnosić jakość obsługi klienta i realizować cele wizerunkowe. Serię zaczynamy od szeroko rozumianego rynku mody, obuwia i dodatków. Przedstawione rozwiązania potwierdzone są przez specjalistów z branży w wideoreferencjach i case studies, które znajdziesz na końcu artykułu.

Marketing SMS pozwala skutecznie i szybko docierać do klientów. Główną przewagą wiadomości tekstowych (w porównaniu z innymi metodami) jest bezpośredniość i wysoki open rate. Po obszerniejszą analizę kanałów komunikacji zestawionych z preferencjami klientów odsyłamy do naszego raportu: Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta.

Niestety, wiele sieci sprzedażowych zaniedbuje kanał SMS i nie wykorzystuje jego potencjału. Oto pięć praktycznych wskazówek, jak wykorzystać komunikację SMS na rynku odzieżowym.

1. Zbuduj własną bazę numerów

Ta kwestia ma najwyższy priorytet! Wiele firm decyduje się na zakup baz numerów od innych podmiotów, a to poważny błąd. Takie listy nigdy nie będą dostatecznie dobrze targetowane, co skutkuje niską skutecznością podjętych działań i co za tym idzie marnowaniem budżetu.

Mogą również powodować problemy w świetle przepisów RODO, dlatego gorąco zachęcamy do samodzielnego zbierania kontaktów do bazy odbiorców.

Przede wszystkim, wysyłki realizowane do własnej bazy numerów są zdecydowanie bardziej skuteczne! W jaki sposób pozyskać wartościową bazę? Akurat w branży odzieżowej jest to stosunkowo łatwe.

Klienci często wyrabiają wszelkiego rodzaju karty stałego klienta, zapisują się do programów lojalnościowych. Przy rejestracji podają dane teleadresowe, dzięki którym, po uzyskaniu odpowiednich zgód, można rozpocząć komunikację.

Pamiętaj

  • Klient musi zgodzić się na przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych oraz otrzymywanie wiadomości o charakterze marketingowym!

Bazy numerów można również budować online. Jednym z rozwiązań jest responsywny widget Newsletter SMS, który możesz zaimplementować na stronie sklepu lub marki. W panelu klienta SMSAPI wybierzesz kolorystykę, treść i inne parametry. Instalacja widgetu polega na wklejeniu skryptu do kodu źródłowego strony.

Newsletter SMS
Wygląd przykładowego widgetu Newsletter SMS

2. Stosuj kody rabatowe

Popularność poczty e-mail jako kanału dystrybucji promocji i marketingu jest zarazem jego głównym mankamentem. Krótko mówiąc, trudno przebić się oferując nawet najatrakcyjniejszy rabat.

Dlatego warto wysyłać rabaty nie tylko przez e-mail, ale i przez SMS. Takie kody rabatowe cechują się wysoką skutecznością – telefon zawsze mamy ze sobą, a więc otrzymane wiadomości również.

Korzystając z faktu, że większość SMS-ów odbierana jest w przeciągu pierwszych kilku minut od dostarczenia, można włączyć do swoich kampanii element ograniczenia czasowego.

Kilkudniowy lub nawet kilkugodzinny limit jest doskonałym impulsem wspierającym sprzedaż, szczególnie w przypadku produktów niszowych. Warto także pamiętać, że wiadomości SMS dochodzą niezależnie od połączenia z internetem.

3. Wysyłaj spersonalizowane wiadomości

Klienci lubią, gdy traktujesz ich w wyjątkowy, bezpośredni i indywidualny sposób. Nowoczesny marketing w coraz większym stopniu musi opierać się na personalizacji przekazu i oferty. Na szczęście, masowa wysyłka SMS-ów nie wyklucza jednostkowego podejści do potrzeb konsumenta.

Targetowanie i prosta segmentacja (wg płci, wieku, miejsca zamieszkania, preferowanego rozmiaru) mogą jednak nie wystarczyć. Szczególnej wagi nabiera to w takiej branży jak moda, która wiąże się ze stylem bycia i wyrażaniem siebie. Należy zastanowić się jak wykorzystać chwilowe trendy oraz zaangażowanie klientów w życie marki. SMS może bowiem stanowić łącznik pomiędzy działaniami online i offline.

SMS jest także dobrym kanałem do prowadzenia remarketingu. Przypomnienie wysłane na drugi dzień po wizycie w sklepie może być impulsem, który popchnie klienta do zakupu produktu. W wiadomości można zawrzeć o kodzie rabatowym na produkty znajdujące się w koszyku albo zaproponować modne dodatki, które uzupełnią kreację.

Dołączenie skróconego linku jest równie dobrym pomysłem, ponieważ pozwala przenieść zainteresowanego klienta prosto na stronę sklepu. Rozwiązań na domykanie porzuconego koszyka jest wiele, ale we wszystkich należy pamiętać o umiarze i zdrowym rozsądku.

4. Weź pod uwagę czas i lokalizację

To, że klienci zgodzili się otrzymywać informacje drogą SMS-ową, nie oznacza, że chcą otrzymywać takie wiadomości codziennie (lub w środku nocy). Branża odzieżowa cechuje się regularną zmianą oferty. Kontaktuj się z klientami właśnie przy tej okazji, gdy wyprzedajesz starą kolekcję i wprowadzasz nową.

Wykorzystaj wiadomości SMS do informowania o sezonowej wyprzedaży, na którą stały klient może dostać na przykład dodatkowy rabat z wykorzystaniem kodu otrzymanego w SMS-ie. Oczywiście w innych terminach także warto korzystać z komunikacji SMS, lecz trzeba to robić z umiarem, aby klienci nie zniechęcili się do marki. Zgoda na komunikację SMS to przywilej, z którego należy korzystać mądrze i z wyczuciem.

Pamiętaj o targetowaniu wysyłanych komunikatów. Jeśli posiadasz wiele punktów sprzedażowych, a dla nich jedną, wspólną bazę numerów, to podziel ją na mniejsze bazy i zrób dedykowaną wysyłkę dla poszczególnych lokalizacji.

Jeśli punktów jest naprawdę wiele, możesz także skorzystać z jednego szablonu wysyłki i użyć z zmiennych odnoszących się do lokalizacji najbliższego sklepu. Klient ze Szczecina z pewnością nie będzie zachwycony otrzymując informację, że w salonie odzieżowym w Rzeszowie jest dzisiaj promocja. Zbyt częste wysyłanie wiadomości lub źle dobrana grupa odbiorcza mogą przynieść odwrotne skutki do zamierzonych.

5. Korzystaj z doświadczeń tych, którzy już korzystają z marketingu SMS

marketing sms w handlu
Magdalena Wieczorek
IC Companys

Czasy, w których reklama masowa przynosiła oczekiwane efekty odchodzą do lamusa. Zauważyliśmy, że jej miejsce zajmuje krótki przekaz informacyjny docierający do precyzyjnie wybranego adresata. Stąd idea komunikacji za pośrednictwem SMS-a – szybkiego w dotarciu, precyzyjnego i stargetowanego do konkretnej grupy.  

Pierwszy raz zastosowaliśmy ten kanał około 4 lat temu, a ponieważ spotkał się z pozytywnym odbiorem ze strony klientów, używamy go do dzisiaj. Niemal wszystkie akcje promocyjne i wyprzedażowe komunikowane za pośrednictwem kanału SMS odnoszą sukces w postaci zwiększonej ilości klientów odwiedzających salony sprzedażowe, co prowadzi do zwiększonych obrotów…

Przeczytaj całość wywiadu z Magdaleną Wieczorek: Wywołać oczekiwaną reakcję…

O praktycznych zastosowaniach narzędzi marketingu SMS w swojej branży przeczytasz także na łamach magazynu marketerplus.pl. Skuteczność i szeroki zakres możliwości marketingu SMS potwierdza Aleksandra Berezecka (agencja Zjednoczenie.com mająca na swoim koncie między innymi kampanię dla Reserved):

Aleksandra Berezecka
zjednoczenie.com

SMSAPI: Czy oprócz pobierania przez uczestników kampanii kuponów rabatowych poprzez SMS, krótkie wiadomości tekstowe pełnią jeszcze inne funkcje w kampaniach internetowych?

Aleksandra Berezecka: Możliwości jest bardzo dużo i mamy wiele pomysłów, w jaki sposób rozbudować dotychczas prowadzone kampanie w oparciu o ten kanał. Najbardziej oczywiste, to podziękowanie za zakupy, bądź dosłanie kuponu na następne.

SMSAPI: Czy z Pani doświadczenia wynika, że istnieją takie kreacje, przy których wdrożenie kanału SMS jest niemal gwarantem osiągnięcia lepszych wyników? A jeśli tak, jakie czynniki o tym decydują?

Aleksandra Berezecka: Ten kanał z pewnością ułatwia działania offline. Telefon zawsze mamy przy sobie, co powoduje, że jest to bardzo dobre narzędzie do wykorzystania przez marki sprzedające tradycyjnie. Z pewnością może ono pomóc osiągnąć bardzo dobre wyniki.

Przeczytaj całość wywiadu z Aleksandrą Berezecką: Od wyboru narzędzi po spójne komunikaty

Do zobaczenia i poczytania

Na zakończenie zobacz wideoreferencje przygotowane wraz z Przyjaciółmi SMSAPI. Na naszym kanale YouTube znajdziesz więcej filmów z tej serii. Przy okazji, zapraszamy do zapoznania się z case studies opisującymi wykorzystanie kanału komunikacji SMS przez dwie polskie znane marki fashion: ANSWEAR i Gino Rossi.