SMS integracja poradnik

Spis treści

Oto twoja lista zadań przed i po integracji z bramką SMS. Sprawdź, jak połączyć dowolny system, usługę czy produkt cyfrowy z SMS API.

Pierwsze kroki z API do wiadomości SMS

Rozważasz uruchomienie masowych wysyłek kampanii SMS w swoim systemie, narzędziu? Dobrze trafiłeś, bo w SMSAPI posiada jedno z najlepiej opisanych interfejsów programistycznych SMS API. Zanim jednak przejdziesz do naszej dokumentacji, załóż darmowe konto testowe. Bez tego ani rusz dalej! Nasz dział wsparcia technicznego jest zawsze pod twoją ręką w przypadku problemów, których nie porusza instrukcja.

1. Uzyskaj dostęp do SMS API

Jeśli potrzebujesz podstawowych informacji na temat SMSAPI i tego, w jaki sposób skonfigurować system SMS –  polecam serię poradników wideo SMSAPI Zrób to sam. Początek jest zawsze taki sam: zakładasz darmowe konto testowe, przechodzisz prosty proces weryfikacji (podajesz dane firmy), a my zajmujemy się resztą. Całość nie zajmie więcej niż dwa kwadranse.

Zapewnie zainteresują cię własne pola nadawcy SMS lub jeśli zależy ci na odbiorze wiadomości – numery odbiorcze SMS. Oczywiście, obydwa tematy porusza wspomniana seria poradników wideo.

Rada na start: jeśli planujesz większe kampanie SMS lub działania na rynkach zagranicznych – odezwij się do konsultanta. Jestem pewien, że znajdziemy coś dopasowanego do twoich potrzeb.

SMSAPI to międzynarodowy dostawca SMS dla firm

Zasięg SMSAPI to ponad 194 kraje, z drobnymi wyjątkami Korei Północnej, Białorusi i Rosji. Posiadamy bezpośrednie umowy z operatorami GSM. Oznacza to, że za pomocą jednego konta dotrzesz do niemal wszystkich użytkowników telefonów komórkowych na świecie. Robi wrażenie, zgodzisz się?

Czytaj dalej i przetestuj powiadomienia SMS, marketing oraz inne zastosowania API do wiadomości SMS.

2. Sprawdź wymagania oprogramowania

Nasze potężne API SMS jest otwarte dla każdego, jedynym wymaganiem jest wersja TLS. Wymagamy TLS 1.2 lub wyższego. Wcześniejsze zawierają luki w bezpieczeństwie. Szukasz jeszcze jednego powodu do aktualizacji? Oto on!

3. Zdecyduj pomiędzy bezpośrednim połączeniem po API lub biblioteką

Będzie nam niezwykle miło, jeśli zdecydujesz się skorzystać z jednej z naszych bibliotek. Z pewnością oszczędzą ci mnóstwo czasu podczas deweloperki. Pamiętaj, mają one swoje wymagania, które mogą się zmieniać wraz z wersjami, dlatego zawsze zalecamy używanie najnowszej biblioteki. Starsze wersje powinny działać, ale nie ręczmy za brak problemów – z jakiegoś powodu je aktualizujemy, prawda?

Obszerna Dokumentacja SMSAPI będzie zatem twoim pierwszych przystankiem w razie jakichkolwiek problemów z API. Ciągle doskonalimy ją, żeby zawsze zawierała aktualne i rzetelne informacje, przykłady kodu i wiedzę niezbędną dla deweloperów.

Zakładanie i konfiguracja bramki SMS – zacznij tutaj

Wróćmy teraz do zakładania konta, ponieważ jest kilka kwestii, które warto omówić już na starcie.

1. Jak wygenerować token API?

Wygeneruj token API SMS, skopiuj i wklej go do swojej aplikacji. Masz tylko jedną okazję, żeby go podejrzeć i zapisać. Ze względów bezpieczeństwa po schowaniu pozostanie ukryty, więc zapisz token w bezpiecznym miejscu. Możesz także potwierdzić uprawnienia korzystając z OAuth Weblow.

Token OAuth2 to ciąg znaków, które pozwalają na połączenie z API naszej platformy. Z perspektywy systemu IT, którego zadaniem jest wysłać wiadomość SMS automatycznie bez użycia Panelu Klienta, ten token można porównać do nazwy użytkownika i hasła do konta SMSAPI. Tokeny wygenerujesz w ustawieniach API w lewej kolumnie menu w zakładce Tokeny API (OAuth).

Jakub Kluz, Product & Frontend Manager w SMSAPI

Przeczytaj więcej na temat tokenów SMS API

2. Jak zabezpieczyć konto SMSAPI?

Przeczytaj, dlaczego to takie ważne, żeby odpowiednio zabezpieczyć konto w SMSAPI. Dowiedz się o bezpiecznych hasłach, subkontach, uprawnieniach i innych zaawansowanych ustawieniach. I zawsze stosuj unikalne, długie i mocne hasła. Nigdy nie wykorzystuj tych samych danych logowania. Ważne: pracownik SMSAPI nigdy nie zapyta Cię o login i hasło.

Logowanie z wykorzystaniem kodu SMS (2FA)

Zachęcamy do logowania z kodem jednorazowym przesyłanym SMS-em. Przy każdej próbie dostatnia się na konto, system zapyta o hasło SMS. Dla Twojej wygody udostępniliśmy też opcję dodawania urządzeń do zaufanej listy.

3. Kontrola dostępu biała i czarna lista IP (IP whitelisting i blacklisting)

Te dwie oddzielne funkcje pozwalają na ograniczenie (whitelist) oraz zablokowanie (blacklist) dostępu do konta określonym adresom IP.

4. Formatowanie danych i liczb na potrzeby integracji po API

Pliki CSV z danymi są preferowane przez system SMS. Najzwyczajniej mniej rzecz może pójść nie tak, w porównaniu z formatami XLSX czy innymi. Jeśli jednak chcesz używać arkuszy, to pamiętaj, żeby całość danych zawrzeć w pierwszym arkuszu. System pomija pozostałe.

5. Przetestuj kod do wysyłania SMSów

To niezwykle ważne: sprawdź swój kod i najlepiej wyślij sobie wiadomość testową przed odpaleniem kampanii do klientów. Jeśli napotkasz problemy, sprawdź kody dostarczenia i błędów w dokumentacji. Jak zawsze, nasz dział wsparcia pomoże Ci rozwiązać wszelkie problemy związane z integracją. Do przemyślenia: powiadomienie o niskim stanie konta pozwolą uniknąć przerw w wysyłkach. Podobnie plan miesięczny, dzięki któremu zawsze będziesz mógł wysłać wiadomości SMS do klientów.

SMSAPI to profesjonalna bramka SMS dla firm

Stwórz darmowe konto testowe i sprawdź SMSAPI! Startujesz z darmowymi punktami na wysyłki SMS oraz pełnym wsparciem.

Szybka checklista po integracji

Poniższa lista dotyczy kroków po pomyślnej integracji systemów. Skupiamy się na tworzeniu treści SMS, wydajności bazy kontaktów i innych czynnikach wpływających na opłacalność masowych wysyłek SMS. To oczywiście skrót, szczegółowe informacje znajdziesz w załączonych artykułach. Jeśli to Twoja pierwsza wysyłka SMS – czytaj dalej, w innych przypadkach oczywiście też.

Marketing SMS jest zgodny z RODO

Powyższe stwierdzenie należy rozwinąć o ważne JEŚLI. Możesz wysyłać SMSy reklamowe, jeśli masz na to zgodę. Każdy odbiorca musi wyrazić ją świadomie.

Nie narażaj się na kary finansowe czy utratę wizerunku wysyłając komunikaty do niesprawdzonych odbiorców czy zakupionych baz. Zdecydowanie lepsze efekty przynosi wolniejsze budowanie własnych grup kontaktów.

Zobacza też: nagranie webinaru o RODO

Jak pisać skuteczne treści sprzedażowe i powiadomienia SMS?

Jesteś o krok od wysyłki SMS do klientów. Czy znasz najważniejsze wyznaczniki skutecznego contentu SMS? Przeczytaj poradnik!

Masowa wysyłka SMS z nazwą firmy zamiast numeru

Pole nadawcy SMS to nazwa, która zastępuje numer w skrzynce odbiorczej na urządzeniu mobilnym klienta. Dzięki tej darmowej funkcji poprawisz widoczność marki, a zarazem skuteczność przesyłanych komunikatów.

Nowe pole nadawcy dodasz w Panelu Klienta. Możesz wykorzystać do jedenastu alfanumerycznych znaków, czyli podstawowych liter, cyfr i symboli. Pamiętaj, że usługa nie działa w każdym państwie, dlatego zalecamy kontakt z biurem obsługi klienta przed wysyłkami międzynarodowymi. Zakazane są nazwy nawiązujące do znanych marek, urzędów lub zbyt ogólne. Wszystkie nazwy SMS weryfikowane są przez pracowników SMSAPI.

Pamiętaj o kodowaniu znaków i polskich literach

Jeśli tworzysz treści wiadomości SMS w Wordzie lub podobnym oprogramowaniu, polecamy ustawienie automatycznego zastępowaniu znaków specjalnych. Te prosty mechanizm oszczędzi sporo frustracji i pomożesz ograniczyć niepotrzebne koszty.

Standard SMS bazuje na podstawowych literach, cyfrach i symbolach. Lokalne litery, jak polskie ą, ę czy emoji, wymagają specjalnego kodowania. Użycie go powoduje ograniczenie długości wiadomości. W rezultacie może okazać się, że taką wiadomość system będzie musiał podzielić na części. Wspomniana funkcja zastępowania znaków rozwiązuje ten problem. Bramka SMS zamieni wszystkie kłopotliwe litery i symbole standardowymi odpowiednikami w każdej wiadomości.

Śledź ruch dzięki parametrom UTM

Pojedyncza wiadomość tekstowa to raptem 160 znaków bez żadnych obrazków, przycisków, ozdobników, pod którymi możesz schować linki. Część aplikacji do odbioru SMS ów wyświetla natomiast podglądy łączy. Długie adresy URL zabierają cenne miejsce oraz w niektórych przypadkach wyglądają nieestetycznie. Dlatego wielu marketerów decyduje się na skracanie linków. Pomaga to rozwiązać te problemy oraz pozwala włączyć śledzenie ruchu dzięki parametrom UTM.

Choć może brzmieć skomplikowanie, całość jest dość prosta. Przygotuj łącze w Google Campaign URL Builder. Narzędzie jest w pełni darmowe. Wklej link, wypełnij niezbędne pola (source, medium i nazwa wystarczą), następnie skopiuj wygenerowany adres. Wklej i skróć łącze w wybranym skracaczu. Polecamy idz.do, ponieważ jest połączony z naszą bramką SMS, ale możesz wybrać też jakikolwiek inny. Gotowe! Masz krótki link WWW, które kliknięcia możesz śledzić w Google Analytics.

Krótkie wiadomości tekstowe z komputera – ważne definicje

Dużo nowego słownictwa? Poradnik SMS API nie obejdzie się bez krótkiego glosariusza!

SMS Integracja – definicja

Integracja oznacza połączenie pomiędzy różnymi usługami, produktami, oprogramowaniem, aby stworzyć większe, kompletniejsze rozwiązanie. W naszym przypadku, oznacza to uruchomienie wysyłek SMS w zewnętrznym systemie. Może to być aplikacja z funkcją powiadomień SMS, połączenie platformy e-commerce czy marketing automation z bramką wysyłkową, taką jak SMSAPI.

API – definicja

API, czyli application programming interface lub interfejs programistyczny aplikacji to standard, dzięki któremu systemu lub programy mogę wymieniać się danymi lub współpracować.

Komunikacja SMS P2P i A2P – definicje

P2P i A2P to dwie strony komunikacji SMS. Pierwsza, person-to-person (P2P), oznacza codzienną wymianę wiadomości pomiędzy zwykłymi użytkownikami sieci GSM, czyli rozmowy prowadzone ze znajomymi, rodziną itd. za pomocą telefonów komórkowych.

Druga, application-to-person (A2P), to całość komunikacji związanej z biznesem, marketingiem, dostawą itp. Wiadomości tekstowe wysyłane są z komputera za sprawą dostawców SMS np. SMSAPI.

Bramka SMS – definicja

Profesjonalna bramka SMS to usługa dla firm, urzędów, startupów oraz wszystkich innych biznesów, które chcą komunikować się z klientami używając narzędzi komunikacji mobilnej, a w szczególności wiadomości tekstowych.

Szukasz materiałów na deweloperów?

Personalizacja wiadomości SMS

Uruchomienie integracji, przygotowanie kampanii,  treści, linków to masa roboty na start. Nie zapomnij jednak, że krótkie wiadomości tekstowe stanowią część szerszych działań. Określ jasny cel komunikacji i wykorzystaj odpowiednie słowa, dzięki którym precyzyjnie poprowadzisz odbiorców do kolejnych kroków. Call-to-action (CTA) to czasowniki, których celem jest wywołanie zamierzonej akcji, przykłady: kup, zobacz, zamów, umów, odbierz.

Bądź precyzyjny i blisko klienta

Przed tobą 160 znaków, dzięki którym przekażesz co, dlaczego, jak i za ile. Praktyka ponad 8500 klientów SMSAPI dowodzi, że jest to zupełnie wystarczające, aby prowadzić angażujący i skuteczny SMS marketing. Co więcej, szablony treści wsparte danymi ze zintegrowanych systemów to świetny pomysł, aby urozmaicić komunikację SMS, nadać jej bardziej personalnego charakteru i w efekcie podnieść konwersję.

I jeśli nie możesz zmieścić wszystkiego w 160 znakach, zawsze możesz wysłać dłuższą wiadomość podzieloną na części. Powodzenia!