Blog

W treści siła – czyli jak tworzyć kampanie SMS zgodnie z ideą content marketingu?

W dobie wszechotaczającej technologii, komunikaty marketingowe docierają do odbiorcy z każdego zakątka, czy tego chce czy nie. Neonowy billboard, product placement podczas ulubionego klipu na YouTube czy zapętlone wideo przepełnione treścią – przeciętny Kowalski bombardowany jest setką tysięcy słów dziennie, choć w najlepszym przypadku jest w stanie zapamiętać jedynie 10% z nich.  

Produkujemy coraz więcej słów, dystrybuowanych coraz większą ilością kanałów, niestety mają one coraz mniej znaczenia i użyteczności dla konsumenta. W rezultacie przeciążony odbiorca staje się obojętny na nasze komunikaty. Impas rozwiążemy jednak dbając o jakość, rzetelność i aktualność oferowanych treści, które zmuszą klienta do wizyty na stronie internetowej lub powrotu do sklepu stacjonarnego. A nawet, do ponownych zakupów! Jak pisać, by zaciekawić, dostarczyć rozrywki lub edukować konsumenta, a w efekcie zyskać jego lojalność? Oto zasady content marketingu, który działa również w komunikacji SMS.

Z tego artykułu dowiesz się

  • czym jest content marketing i jak go wykorzystać w komunikacji SMS,
  • jakie są korzyści z zastosowania content marketingu,
  • jak wykorzystać personalizację, aby zwiększyć efektywność kampanii SMS,
  • jakie funkcje SMS wspierają tworzenie wartościowych treści za pomocą SMS.

Od ludzi, dla ludzi

Zarówno w B2B (Business to Business) jak i B2C (Business to Consumer) należy pamiętać, że w praktyce komunikacja odbywa się w relacji H2H (Human to Human).  Przecież to nie komputery czy budynki firm prowadzą dialog, lecz właśnie człowiek z człowiekiem. 🙂 W realu stawia się na autentyczność, szybką reakcję, spontaniczność i przede wszystkim zrozumienie dzielących nas różnic. Taka komunikacja to pogawędka, luźna niewymuszona rozmowa, której owocem jest lojalność i zaufanie. Warto, więc potraktować działania marketingowe z wykorzystaniem SMS-ów jako rozmowę oraz obietnicę złożoną odbiorcy. Krótka wiadomość tekstowa to 160 znaków, z których część warto wykorzystać na personalizację treści. Jeżeli baza kontaktów zawiera imiona i nazwiska, można je wykorzystać w powitaniu, np. „Witaj Magdaleno”. Oprócz tego, należy rozważyć użycie bezpośrednich zwrotów do adresata i wykorzystanie trybu rozkazującego: „Przyjdź”, „Specjalnie dla Ciebie”. Z przeprowadzonego przez nas badania Trendy w komunikacji mobilnej wynika, że wysyłanie spersonalizowanych i skierowanych bezpośrednio ofert handlowych jest znacznie bardziej skuteczne niż tych ogólnych, mówiących do wszystkich, a zarazem do nikogo. Zostało to potwierdzone przez przedstawicieli sklepów stacjonarnych oraz internetowych:

screen-raport-1

screen-raport-2

 

Wysyłka SMS daje jeszcze jedną istotną możliwość dla H2H – targetowanie. Podczas tworzenia bazy odbiorców przy wykorzystaniu Newslettera SMS, warto zbierać także dodatkowe dane demograficzne lub behawioralne, takie jak płeć, zainteresowania czy rozmiar obuwia. Wykorzystując te dane, można zwrócić się z wyjątkowo precyzyjnie dopasowanym komunikatem do konkretnej grupy osób. To także prosta droga do oszczędzenia czasu oraz pieniędzy, a przede wszystkim zwiększenia efektywności kampanii SMS.

Troska o użyteczność treści

W świecie przeładowanym informacjami spamu należy wystrzegać się jak ognia. Barbara Stawarz stwierdza wręcz, że content marketing to nic innego jak tworzenie i dystrybucja wartościowych treści, które będą odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Pisząc SMS-a, warto zadać sobie pytanie: czy ta wiadomość może się do czegoś przydać? Użyteczny tekst spełnia określoną rolę, dostarcza edukacji lub rozrywki. Skuteczny SMS nie zajmuje niepotrzebnie i tak bardzo ograniczonej uwagi odbiorcy, a wręcz przeciwnie – przedstawia konkrety i jest pozbawiony pustych frazesów. Komunikat w myśl content marketingu powinien być zwięzły, rzeczowy, na temat – w sam raz na 160 znaków. 🙂

2

Mów językiem korzyści

Skuteczny SMS to taki, który wywołuje w odbiorcy pożądane zachowanie, uczucie lub działanie np. wypełnienie formularza zgłoszeniowego, przejście do skróconego linku lub dostarcza informacji oczekiwanej przez klienta (np. potwierdzenie wysyłki, rezerwacji). Zasypywanie odbiorcy przymiotnikami, metaforami czy hiperbolami może przynieść jedynie odwrotność oczekiwanego efektu. Dobry komunikat to taki, który dostarcza odbiorcy konkretne doświadczenie związane z marką wpływając jenocześnie na jego wyobraźnię. Zamiast długiego sznureczka epitetów, warto skupić się na realnej korzyści dla konsumenta i przedstawić jasne argumenty.

3

Kliencie, kim jesteś?

„Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć” – mówiła polska noblistka. Tak samo jest z klientem! By odpowiedzieć na potrzeby, należy zrozumieć sposób myślenia, bodźcie wpływające na decyzje, zainteresowania i inne uwarunkowania demograficzne i behawioralne klientów. Z jakimi wyzwaniami się mierzy? Jak Twój produkt czy usługa odpowiada na te wyzwania? Te pytania to nic innego, jak część procesu tworzenia person zakupowych. W praktyce oznacza to podzielenie całej grupy docelowej na jednego, dwóch, trzech wzorcowych przedstawicieli, nadanie im imion i zrozumienie potrzeb. Więcej na temat tworzenia person pisze Paweł Tkaczyk na swoim blogu we wpisie Persona – narzędzie budowania marki.

Słowo to potężne narzędzie. Jego umiejętne wykorzystanie może być wielką wartością i impulsem pobudzającym biznes. By tworzyć treści, które można nazwać interesującymi i użytecznymi, warto znać i stosować zasady content marketingu. Wystarczy odrobina cierpliwości, by przekonać się, że marketing może być rozmową, która przynosi obustronne korzyści.  I choć konsumenci wykształcili w sobie wiele odruchów obronnych przed komunikatami marketingowymi, nadal możesz wygrać dialogiem i spersonalizowanymi treściami SMS.

Źródła:

  • Paweł Tkaczyk blog;
  • Barbara Stawarz, „Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów?”.