
Spis treści
Komunikacja mobilna bogatsza o treści multimedialne, przyciski, lokalizowanie czy profil nadawcy? Oczywiście! Poznaj nowy standard Rich Communication Services (RCS), który już wkrótce będzie dostępny w Polsce i zagranicą. Sprwadź, jak wygląda technologia okrzyknięta SMS 2.0.
Operatorzy i producenci telefonów już dekadę temu rozpoczęli starania o uatrakcyjnienie formatu SMS, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności pierwowzoru. I tak, ostatnie lata upłynęły pod znakiem Rich Communication Services (RCS).
Co to jest RCS?
Rich Communication Services (RCS) to nowy standard komunikacji mobilnej rozwijany przez GSMA (międzynarodowa organizacja zrzeszająca operatorów GSM) oraz Google.
System RCS ma również inne nazwy: SMS 2.0, jibe, joyn, RCS-e, Message+ czy SMS+. Data oficjalnej premiery nie jest jeszcze znana – ciągle trwają prace nad wdrożeniem standardu. RCS może w przyszłości zastąpić SMS, jednak do tego czasu wiadomości tekstowe pozostaną wiodącym kanałem komunikacji mobilnej.
Dzięki nowej technologii, wiadomości otrzymywane na numer telefonu będą wyglądały bardziej jak te z komunikatorów, takich jak Facebook Messenger, WhatsApp, Teams czy Slack. Zyskają też dużo więcej funkcji.
Od SMS do wiadomości RCS
Krótka wiadomość tekstowa na zawsze zmieniła komunikację, ale od czasu pierwszej wysyłki SMS zmienił się także sposób przekazywania i odbierania informacji. Coraz częściej okazuje się, że w dzisiejszych czasach potrzeba czegoś więcej niż samych słów.
Zobacz wideo prezentujące RCS
Myśli, emocje wyrażamy przy pomocy zdjęć, grafik, GIF-ów, wideo czy emoji. Często piszemy też dłuższe wiadomości, a wiele rozmów prowadzimy w czatach grupowych. Zależy nam też na informacji, że wysłane treści zostały odczytane.
Dostęp do RCS
Rich Communication Services nie jest dostępne na każdym urządzeniu. Aby uruchomić czat RCS potrzebujesz odpowiedniego telefonu z systemem Android. Apple nie wspiera RCS, dlatego standard obecnie nie działa na iMessage i telefonach iPhone.
Funkcje Rich Communication Services
Standard RCS łączy w sobie funkcje znane z komunikatorów internetowych z szybkością i przystępnością tradycyjnych wiadomości tekstowych. Poznaj nowe możliwości czatu RCS.
Zintegrowane wiadomości
- komunikacja SMS, MMS i czat w jednym oknie (P2P),
- pewność dostarczenia wiadomości, dzięki mechanizmowi SMS fallback – jeżeli rozmówca nie korzysta z RCS, może otrzymać wiadomość tekstową (P2P),
- możliwość dzielenia się różnymi plikami: obrazkami, wideo, lokalizacją, dźwiękami, naklejkami, GIF-ami,
- karty i karuzele multimedialne,
- InTyping, czyli informacje o tym, że ktoś pisze w danej chwili wiadomość oraz że odczytał komunikat,
- czat grupowy dostępny dla maksymalnie 100 uczestników.
Zaawansowane rozmowy głosowe i wideo
- rozmowy telefoniczne za pośrednictwem IP,
- rozmowy wideo,
- możliwość zdefiniowania tematu rozmowy, obrazka wyróżniającego, lokalizacji, przeznaczenia rozmowy,
- możliwość wymiany treści podczas rozmowy (obrazków, wideo, map).
Jakie możliwości daje czat RCS?
- dzielenie się linkami;
- przesyłanie plików (do 100 MB):
- grafika (zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, obrazy, GIF),
- emoji, naklejki,
- wideo,
- dźwięki,
- dokumenty,
- karty treści (tekst plus media);
- karuzele multimedialne;
- udostępnianie lokalizacji,
- rozmowy grupowe.
Czat RCS – jak włączyć?
Jeśli posiadasz telefon z systemem Android 10.0 zarejestrowany w sieci Play (więcej informacji), to RCS zostanie uruchomiony automatycznie po zalogowaniu. Nie musisz nic robić.
Wybierz Settings (Ustawienia) i następnie RCS Chat settings (Funkcje czatu RCS). Jeżeli Twoje urządzenie i operator GSM spełniają wymagania, znajdziesz tam suwak – przesuń go w prawo. Gotowe, masz RCS na telefonie!
Proces może się różnić względem modelu telefonu i operatora GSM.
Korzyści usługi RCS: marketing, sprzedaż, obsługa klienta
RCS to przede wszystkim krok w kierunku nowoczesności. Standard SMS ma już swoje lata, od jego premiery w 1992 zmieniły się trendy, pojawiły się nowe kanały i zadania stawiane komunikacji B2C.
Nowy czat RCS łączy najlepsze cechy wiadomości tekstowych i komunikatorów internetowych. Obydwa od lat wykorzystywane są do celów biznesowych: jako nośnik komunikatów sprzedażowych, część procesów obsługi klienta i metoda weryfikacji tożsamości. Podobnie będzie w przypadku Rich Communication Services.
1. Media w konwersacji
Marketerzy już wkrótce będą mogli zintensyfikować swoje działania w mobile marketingu. Zamiast samego tekstu wyślą zdjęcie, odpowiedzą śmieszną animacją, czy też zaprezentują produkt za pomocą wysokiej jakości wideo. To wszystko bez opuszczania aplikacji, w tym samym okienku konwersacji.
2. Spójny branding i bezpieczeństwo
Branding wiadomości tekstowych, czyli oznaczanie za pomocą nazwy nadawcy, jest funkcją ogólniedostępną i niezwykle popularną. Ze względu na ograniczenia standardu GSM, SMS z nazwą jest jednak narzędziem jednokierunkowym. Klient nie może odpowiedzieć na otrzymaną od firmy wiadomość z własnym polem nadawcy SMS.
RCS rozwiązuje ten problem. Firmy nie muszą wybierać pomiędzy brandingiem komunikacji a możliwością rozmowy. Łatwiejsze staje się także kontrolowanie spójnego wizerunku firmy. RCS pozwala ustawić własny awatar (np. logo firmy), a także domyślne kolory. Dzięki weryfikacji nadawcy, wyeleminowane zostaną próby podszywania się i inne nadużycia.
3. Wyższa konwersja
RCS oferuje także funkcje wspierające konwersję. Tradycyjne odnośniki można zastąpić własnymi przyciskami wiodącymi do np. strony produktu, pobrania załącznika, wyświetlenia wideo, udostępniania lokalizacji, umówienia spotkania, połączenia z konsultantem czy ściągnięcia aplikacji.
Przyciski z call-to-action usprawniają komunikację, są też po prostu wygodne. Sklep internetowy może wykorzystać je do potwierdzania zamówień, a kurier do zmiany daty dostawy. Zdefiniowane etapy konwersacji wprowadzają porządek oraz ułatwiają proces zakupowy i obsługę konsumenta.
W porównaniu z SMS, RCS oferuje także lepsze narzędzia analityczne. Można zmierzyć otwieralność, zaangażowanie odbiorców oraz generować zaawansowane raporty. Dostęp do dokładniejszych danych pozwala lepiej planować działania i optymalizować przyszłe kampanie RCS.
Dostępność RCS w Polsce
Wprowadzenie technologii do poszczególnych krajów zależy od lokalnych operatorów GSM (Play, Orange, T-Mobile, Polkomtel). Sam standard jest opracowywany i promowany przez między innymi Google oraz GSMA.

Od niemal dekady trwają negocjacje z Apple, które nie chce udostępnić komunikacji RCS na swoich urządzeniach. Niedawno jednak rozmoway została podjęta na nowo, co daje szanse na obsługę tego kanału na telefonach z logo nadgryzionego jabłka.
Jeśli dojdzie do szczęśliwego zakończenia, to zyska znacznie mocniejszą pozycję, zwłaszcza na rynkach, gdzie iPhone jest bardziej popularny niż w Polsce. Będzie to legitymizowało RCS jako rozwiązanie uniwersalne, które zyskało aprobatę ponad ekosystemowymi podziałami.
Jakub Kluz – Product Manager SMSAPI
Czy RSC działa już w Polsce? I tak, i nie. Cztery największe telekomy działające w naszym kraju, Play, Orange, T-Mobile i Polkomtel, należą do wspomnianej organizacji GSMA. Nie wszystkie jednak oficjalnie wdrożyły technologię RCS.
Niezależnie od ich działań, własną aplikację do odbierania wiadomości RCS stworzył również Google. W ten sposób stara się upowszechniać standard, przy okazji prowadzi także rozmowy z producentami, tak aby aplikacja była preinstalowana w smartfonach. Docelowo mają z niej korzystać wszyscy użytkownicy Androida.
Przetestuj RCS już teraz
Przedpremierowo usługę RCS możesz przetestować wraz z SMSAPI! Skontaktuj się z nami, aby umówić rozmowę na temat biznesowej komunikacji RCS.