Blog

5 kroków do skutecznej promocji SMS, która nie zaszkodzi wizerunkowi marki

SMSMAPI Wizerunek Marki Marketing SMS

Dobrze przygotowana kampania SMS może przynieść Twojej marce wiele korzyści m.in. zwiększyć ruch na stronie, poprawić wizerunek, podnieść poziom obsługi klienta i ostatecznie sprzedaż. Pamiętaj jednak, że reklama w telefonie komórkowym – medium bardzo prywatnym – musi być umiejętnie skonstruowana, by przynosiła Ci profity, a nie etykietkę nachalnego sprzedawcy. Jak zatem przygotować skuteczną kampanię SMS?

1. Poznaj preferencje swojej grupy docelowej

To podstawa każdej kampanii reklamowej, bez względu na wybór mediów. Telefon komórkowy to jednak urządzenie osobistego użytku, dlatego w tym wypadku tym bardziej warto dokładnie zbadać preferencje grupy docelowej co do formy i częstotliwości otrzymywania wiadomości tekstowych, zanim rozpocznie się konkretne działania. Jeżeli nie możesz zbadać ich samemu, możesz oprzeć się na raportach branżowych.

Wysyłka SMS-ów powinna być tak zorganizowana, aby wiadomość trafiła do konsumenta w momencie, w którym jej odczytanie nie będzie dla niego kłopotliwe, a wręcz przeciwnie – skłoni go do proponowanego działania. Najlepiej trafić w moment, w którym rozważa zakup lub przegląda oferty.

Należy zatem unikać wysyłania wiadomości wczesnym rankiem, w nocy lub w wielu przypadkach w dni wolne. Nie są to jednak “twarde zasady”, każda grupa odbiorcza, produkt i usługa cechuje się innymi preferencjami i wyznacznikami. O innej porze będzie komunikowała się sieć kawiarni, a o innej sklep internetowy sprzedający ubrania.

Wszystko opisane powyżej wynika z faktu, że większość SMS-ów (69%) odczytywana jest w przeciągu pierwszych 5 minut od dostarczenia. Wykorzystaj to do prowadzenia marketingu SMS opartego na czasie oferując klientom promocje ograniczone godzinowo.

2. Wybierz łatwy do zapamiętania numer i prefiks

To jasne, że trudny do zapamiętania numer czy skomplikowane hasło do wpisania w treść SMS-a zwrotnego zmniejszają efektywność promocji. Pamiętaj o tym przygotowując kampanię. W zależności od budżetu, postaraj się o jak najlepszy numer (Long code) czyli taki, który możliwie łatwo zapamiętać. Ideałem są tzw. “złote numery” np. składające się z tych samych cyfr lub z powtarzających się ciągów.

Dwukierunkową komunikację SMS możesz oprzeć na nieco droższym numerze skróconym. Short code ma podstawową przewagę nad standardowymi numerami – składa się z tylko 4 lub 5 cyfr. Jest to niezwykle użyteczne w przypadku mediów outdoorowych, radia czy telewizji, czyli wszędzie tam gdzie na dotarcie z komunikatem masz tylko kilka sekund.

Numer odbiorczy możesz wykupić na wyłączne użycie Twojej firmy lub korzystać z numeru dzielonego z innymi podmiotami. W takiej sytuacji odpowiedzi należy oznaczyć odpowiednim prefiksem, który pomoże zidentyfikować kampanię.

Wybierając hasło, które konsumenci będą wpisywać w treść SMS-a zwrotnego, pamiętaj, by było ono proste, zapadało w pamięć lub skłaniało do wykonania czynności. Gdy planujesz wysyłkę newslettera na telefon komórkowy, poproś o napisanie w odpowiedzi SMS-a „ZAPISZ”. Kiedy organizujesz konkursy SMS-owe, w których uczestnicy odpowiadają na zadane pytanie, skonstruuj je tak, by możliwa była odpowiedź „TAK”/„NIE” lub „A”/„B”.

3. Poinformuj konsumentów o rodzaju i częstotliwości wysyłek

Bardzo ważne jest, by osoby zapisujące się do Newslettera SMS miały świadomość, na co tak naprawdę wyrażają zgodę. Jest to podstawą owocnej komunikacji poprzez wiadomości tekstowe (i każdej innej – zgodnie z zasadami permission marketing). Niezastosowanie się do tej wskazówki może tylko spowodować irytację odbiorców wysyłanej reklamy.

Daj więc jasno do zrozumienia, jak częste będą wysyłki wiadomości tekstowych i jakiego rodzaju będzie to oferta. Uwierz, że dużo więcej wart jest jeden klient naprawdę zainteresowany Twoją marką, niż sto przypadkowych osób, które otrzymają niechciany komunikat.

Do pierwszej przesłanej wiadomości warto jest dodać link Wyp.is. To nasz autorski system Opt-out, który pozwala klientom samemu zarządzać subskrypcją. Kliknięcie w link automatycznie zablokuje następne wysyłki, dzięki temu zaoszczędzisz nie tylko pieniądze podczas kolejnej kampanii, ale także czas potrzebny na ręczne usuwanie numeru z bazy kontaktów.

4. Personalizuj wiadomości

Jeśli masz możliwość zwrócić się po imieniu do odbiorców Twoich wiadomości tekstowych – zrób to! Zwiększasz w ten sposób znacznie prawdopodobieństwo ich reakcji. Personalizacja wykorzystywana w e-mail marketingu od lat przynosi dobre efekty. Ludzie są po prostu bardziej skłonni odpisać na bezpośrednią wiadomość, nawet jeśli otrzymują ją od nieznajomego.

Nasz system automatycznie dołoży i nawet odmieni przez przypadki imiona Twoich klientów z bazy kontaktów. Poza imionami możesz także wykorzystać inne dane, które konsumenci zgodzili się udostępnić marce. Promocje na produkty damskie warto wysłać wyłącznie do kobiet, a młodzieżowe treści lepiej jest wysyłać do grupy, która zrozumie i dobrze je odczyta.

5. Nie poprzestawaj na jednym kanale komunikacji

Promocja SMS wsparta dobrze przygotowanym mailingiem czy np. reklamą online jest zawsze bardziej skuteczna niż koncentrowanie wszystkich sił na jednym kanale. Zwiększasz w ten sposób zasięg promocji oraz rozpoznawalność marki. Kanały promocji możesz zmieniać w zależności od tego, jaki efekt pragniesz w danym momencie uzyskać lub stosować jednocześnie, gdy znasz preferencje poszczególnych grup odbiorców.

Dywersyfikuj swoje działania reklamowe, a nie tylko zdobędziesz więcej klientów, ale zaczniesz być postrzegany jako specjalista w dziedzinie wykorzystywania narzędzi współczesnego marketingu! Inwestując przy tym w marketing SMS i stosując się do wymienionych powyżej zasad, masz szansę na doskonały zwrot z inwestycji (ROI) i celne dotarcie do osób, które naprawdę będą zainteresowane ofertą Twojej firmy.