Blog

Polacy o komunikacji z urzędami i instytucjami publicznymi [Raport]

SMSAPI UrządSMS Cover

Jakiej komunikacji oczekują Polacy w kontaktach z urzędem? Dlaczego bezpośrednia komunikacja może rozwiązać niektóre z codziennych problemów polskich miast i wsi? Na te i inne pytania odpowiadamy w nowym raporcie opracowanym na podstawie badanie przeprowadzonego przez Biostat. Sprawdzamy też, czy, jak często i o czym chcielibyśmy być informowani za pomocą wiadomości tekstowych.

Ponad 67% ankietowanych zadeklarowało, że w ich miejscu zamieszkania dostępna jest usługa powiadomień SMS od urzędów lub instytucji publicznych. Tych, którzy odpowiedzieli nie lub nie wiem (czyli pozostałym 32%) zapytano, czy korzystaliby z takiej formy komunikacji, gdyby była on dostępna. Zdecydowana większość, bo prawie 87% chciałaby otrzymywać powiadomienia od swojego urzędu.

Jak docierać z aktualnościami z regionu?

Interesująco rozkłada się także zakres preferowanej tematyki. Przeważają ostrzeżenia, pogoda oraz alerty smogowe – czyli bieżące komunikaty związane z bezpieczeństwem i zdrowiem mieszkańców. Wydaje się to naturalne, biorąc pod uwagę szybkość z jaką dochodzą i są odczytywane SMS-y. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poprzednim badaniu za 2018: Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta.

Kolejną kategorią wiadomości są eventy i wydarzenia kulturalne. Wiadomości przychodzące na telefony są dobrą metodą na przypominanie o nadchodzących imprezach. Ponad 1/3 mieszkańców zadeklarowała, że chciałaby być informowana o sprawach urzędowych, ich realizacji oraz nadchodzących płatnościach i podatkach.

SMSAPI_UrządSMS Pobierz Raport
previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Według większości z ankietowanych (ponad 39%) wiadomości z urzędu powinny przychodzić kilka razy w tygodniu. Dla 1/3 mieszkańców jest to jednak zbyt często, dlatego woleliby otrzymywać je parokrotnie na miesiąc.

Bezpośrednia komunikacja SMS dla urzędów

Wyniki badania dowodzą potrzeby prowadzenia przez urzędy cyklicznych wysyłek wiadomości tekstowych. Inne formy komunikacji okazują się zwyczajnie zbyt powolne, kosztowne lub niepraktyczne. Telefon, nawet bez stałego dostępu do internetu, posiada większość z nas, dlatego tak komunikacja SMS jest tak skuteczna.

Dowodzi tego również zainteresowanie samych urzędów. Według naszych danych ponad 280 urzędów w Polsce oferuje powiadomienia SMS, z czego 150 jest klientami SMSAPI. Co ważne, rozwiązanie dostępne jest także dla instytucji publicznych, takich jak komendy policji, szpitale, straże pożarne, oraz organizacji pozarządowych.

SMSAPI-Jonasz-Malec-KW-300x300
Jonasz Malec
SMSAPI

Do niedawna lokalna gazeta była podstawowym źródłem nowin z naszej gminy czy dzielnicy. Powoli tę rolę przejmują subskrypcje wiadomości z ratusza. Dla urzędników to ogromna szansa. Wielu z nas wciąż ma stereotypowo negatywne skojarzenia z urzędami: biurokracyjny chaos, kolejki, mało przyjazna obsługa. Kontakty z nimi ograniczamy do ważnych i niekoniecznie miłych spraw.

Przekazując mieszkańcom regularnie informacje o istotnych dla nich wydarzeniach, albo np. przypominając o nawadnianiu podczas upałów urzędnicy mogą pokazać, że zajmują się naszymi codziennymi problemami, co pomaga w budowaniu dobrych relacji.

Po więcej informacji na temat bezpośredniej komunikacji na linii urzędy – mieszkańcy odsyłam na nową stronę UrządSMS. Znajdziesz tam także pełną wersję raportu wraz z komentarzem eksperckim. Badanie nad podstawie, którego opracowaliśmy raport przeprowadziła dla nas agencja badawcza Biostat w lutym 2019.