Spis treści
W jaki sposób wykorzystać odbiór SMS w promocji lodziarni, restauracji czy małej firmy usługowej? Przeczytaj krótki case study.
W skrócie: wydarzenie Facebook + promocja SMS
- Otwarciu rzemieślniczej lodziarni towarzyszyła kampania w social media
- Wydarzenie Facebook zgromadziło 354 osoby
- Częścią akcji promocyjnej były kody SMS na darmowe gałki lodów
- Z okazji skorzystała niemal połowa uczestników wydarzenia FB
- Lodziarnia sprzedała cały zapas lodów przewidziany na otwarcie
Jak promować mały biznes lokalny?
Biorąc po uwagę niestabilność rynku oraz obostrzenia związane pandemią, start lodziarni (czy innego biznesu) był w 2021 niejakim wyzwaniem. Aby zminimalizować ryzyko, właściciele postanowili zawęzić działania promocyjne, jednocześnie opierajac się na najsilniejszych stronach poszczegółnych kanałów.
O otwarciu lokalu informowali online w social media, a za pomocą ulotek docierali do klientów offline. Materiały drukowane rozdawane na ulicach są niezmiennie skuteczne. Aby zapewnić porównywalne efekty, obecność firmy w internecie wymagała jednak więcej pracy.
Promocja firmy w mediach społecznościowych to bez wątpienia skuteczny i opłacalny sposób na przyciągnięcie konsumentów. Facebook notorycznie tnący zasięgi postów organicznych wypycha biznes do rozwiązań płatnych.
Z tego właśnie powodu treści publikowane przez mniejsze marki nie mają z reguły szansy, aby przebić się szerzej. Sposobem na to są kampanie reklamowe. Jak zapewne wiesz, działania płatne, które zapewniają lepszą widoczność i dotarcie do nowych odbiorców mogą być jednak kosztowne. Z pomocą przychodzi łączenie kanałów.
Jak przyciągnąć klientów do lokalu?
Lodziarnia skorzystała i nadal korzysta z reklam w social media. Budżety przeznaczone na dotarcie do nowych klientów nie mogły się jednak równać tym, którymi dysponuje konkurencja lub większe firmy z okolicy. Zamiast przepalania środków na zasięgi, firma postawiła na poprawę jakości pozyskiwanego ruchu. Właściciele zdecydowali się dodać element, który zadecydował o sukcesie w dniu otwarcia lokalu.
Wspomniane działania, niezależnie od kosztów czy kanału, są tym skuteczniejsze, im lepiej wpasują się w zainteresowania, gusta odbiorców. A kto nie lubi dobrych lodów? W tym przypadku, wartością dla klientów była właśnie darmowa porcja słodkości. Warunkiem odebrania bonusu był udział w promocji SMS.
Przetestuj kampanie SMS
Załóż darmowe konto biznesowe w SMSAPI i testuj kampanie SMS, odbiór wiadomości i inne narzędzia komunikacji mobilnej.
Czy kampania z niskim budżetem ma sens?
Finalnym celem kampanii social media było przyciągnięcie uwagi jak największej grupy gliwiczan i mieszkańców okolicznych miejscowości. Dotarcie do potencjalnych konsumentów to jednak dopiero pierwszy krok. Właściciele lodziarni chcieli mieć najzwyczajniej pewność, że pozyskani online faktycznie pojawią się w trakcie otwarcia. Ważnymi założeniami były także niski budżet i ścisła kontrola wydatków na promocję.
Przeczytaj więcej: odbiór SMS
Ekipa lodziarni sięgnęli po wiadomości tekstowe, które miały wesprzeć działania w social media. Na specjalnie stworzonym w tym celu wydarzeniu publikowali informacje dotyczące otwarcia lodziarni i promocji czekających na gości. Od początku komunikowali także możliwość otrzymania darmowej porcji w zamian za wysyłkę wiadomości na wskazany krótki numer Short code.
Co to jest krótki numer odbiorczy SMS?
Krótki numer SMS (Short code) służy do odbioru wiadomości tekstowych od klientów. Short code ma od czterech do pięciu cyfr np. 4321. Jest łatwy do zapamietania, dlatego sprawdza się w kampaniach outdoor, social media i tradycyjnych nośnikach reklamy (TV, radio, prasa).
Zobacz, jak zarezerwować numer odbiorczy w panel klienta SMSAPI.
Czy promocja SMS się opłaca?
W dwa dni firma odebrała 116 wiadomości od klientów i przesłała tyle samo kodów na darmowe lody. Wydarzenie Facebook przyciągnęło w sumie 354 osoby. Oznacza to, że co trzeci użytkownik skorzystał z oferty.
Krótki numer SMS okazał się doskonałym dopełnieniem kampanii social media. Pozwolił zaangażować odbiorców, a także okazał się wystarczającym impulsem do wizyty w lokalu. W efekcie lodziarnia sprzedała wszystkie lody przewidziane na otwarcie.
Pomysł z wykorzystaniem SMS-ów okazał się strzałem w dziesiątkę. Tłumy, jakie pojawiły się podczas otwarcia w 100% uzasadniły dodatkowy wydatek. Fakt, że wyprzedano cały zapas potwierdza tylko, że takie kampanie mają sens.
Proste zasady korzystania z numeru odbiorczego i przystępna cena były równie ważne co łatwość, z jaką udało się ustawić działanie automatu do SMS i odpowiedzi z kodami. Całość nie zajęła dłużej niż paręnaście minut pracy w Panelu Klienta SMSAPI.
Jak wykorzystać SMS w promocji małej firmy?
Rozwiązaniem problemu okazało się zatem dodanie wiadomości tekstowych do kampanii promocyjnej.
Informacja na temat promocji SMS pojawiła się wyłączenie w wydarzeniu na Facebooku. A jej zasady były proste: druga gałka gratis dla klientów z kodem SMS. Dlatego lodziarnia może dokładnie wyliczyć opłacalność wykorzystania odbioru SMS.
Klienci, którzy napisali swoje imię na krótki numer SMS otrzymywali kod uprawniający do otrzymania bonusu. Kolejnym etapem było przyjście do lokalu w wyznaczonym dniu i pokazanie wiadomości przy kasie. Udział w promocji wiązał się dołączeniem do bazy odbiorców komunikacji SMS, czyli zgodą RODO na SMS marketing.
Przeczytaj także artykuł o wykorzystaniu wiadomości SMS podczas wydarzeń
Jednorazowa kampania czy budowanie relacji?
Jak jednak przekuć sukces jednorazowej akcji w długotrwałą relację? Czy w ogóle takie działania mają zastosowanie w przypadku mniejszych firm, takich jak lodziarnie, bary, restauracje czy lokale usługowe?
Lodziarnia działa nieprzerwanie od 2021. W akcjach promocyjnych opiera się na marketingu szeptanym, social media oraz ulotkach. SMS marketing oraz odbiór wiadomości tekstowych jest dodatkowym narzędziem wykorzystywanym w ramach potrzeb. Pozwala to na budowanie lepszych relacji oraz rozszerza możliwości oferowane przez tradycyjne kanały. Dodanie wiadomości tekstowych ma zatem wiele zalet.
Zalety dwukierunkowej komunikacji SMS
- prosta obsługa
- przyjazny kanał dostępny na każdym telefonie
- budowanie świadomości konsumenckiej
- zliczanie zainteresowanych klientów
- kontrola zasięgu i kosztów kampanii
- pozyskanie kontaktów do przyszłych kampanii SMS