SMSAPI SMS Transakcyjny Zautomatyzowane Wiadomości Tekstowe Poradnik dla Biznesu

Spis treści

Biznesowe wiadomości tekstowe to zdecydowanie więcej niż komunikaty sprzedażowe. Z tego artykułu dowiesz się o przewagach, jakie daje zautomatyzowanie wysyłek SMS. Są one standardem w e-commerce i obsłudze klienta, ale sprawdzają się także w innych branżach. Poznaj najczęstsze sposoby wykorzystania i zalety SMS-ów transakcyjnych.

Zacznijmy od ustalenia podstawowej definicji: SMS transakcyjne to wszystkie wiadomości wysyłane przez zautomatyzowany system. Ich tematem może być zarówno weryfikacja danych, komunikaty warunkowane czasem lub konkretnym wydarzeniem czy chociażby powiadomienia związane z postępem zamówienia.

Weź pod uwagę, że według ostatnich badań, ponad połowa ruchu związanego ze sprzedażą pochodzi z urządzeń mobilnych. Jednocześnie, większość transakcji finalizowana jest na desktopach. Kanał komunikacji SMS pozwala zamknąć cały proces na jednym urządzeniu – smartfonie klienta.

Podstawowe narzędzie obsługi klienta

SMS-y transakcyjne są niezwykle wartościowe dla klienta. Rzeczowe informowanie o aktualnym stanie zamówienia jest nieodzownym elementem obsługi klienta, w szczególności w e-handlu.

Rozwiązanie zgodne z RODO

W odróżnieniu od SMS-ów marketingowych, nie potrzebujesz zgody klienta na przesyłanie wiadomości dotyczących transakcji – są one w pełni zgodne z RODO jako element procesu sprzedaży (powinno to być jednak ujęte w polityce prywatności Twojej firmy).

1. Uwierzytelnianie dwuetapowe SMS

Uwierzytelnianie dwuetapowe (ang. two-factor authentication, 2FA) polega na wykorzystaniu dwóch urządzeń (lub metod) do potwierdzenia decyzji, transakcji lub przekazania danych. Weryfikacja może nastąpić za pomocą łącza (linku) lub PIN-u.

SMS-y są szybkie, bezpieczne i docierają bezpośrednio na telefon klienta, dlatego idealnie nadają się do tego zadania.

Potwierdzanie tożsamości za pomocą wiadomości tekstowych jest stosowane przez banki, instytucja finansowe oraz organy publiczne i służbę zdrowia. W większości przypadków jest też tańsze niż produkcja własnej aplikacji lub wykorzystanie innych rozwiązań.

Jeżeli Twoja marka ma problemy z nieaktywnymi lub nieprawdziwymi kontami, rozważ wprowadzanie aktywacji za pomocą SMS-ów. Ten dodatkowy krok nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także zmusza nowych użytkowników do potwierdzenia podanego przy rejestracji numeru telefonu.

Potwierdzenie rejestracji za pomocą SMS zwiększa bezpieczeństwoTwoich klientów. Co więcej, ma także efekt psychologiczny – marka korzystająca z niej oraz jej produkty są postrzegane jako godne zaufania.

Przykład treści SMS: 645131 - to Twój kod aktywujący konto w programie LV-426 Soft
Przykład wiadomości aktywującej konto

Aktywacja może odbyć się poprzez kliknięcie w przesłany link albo za sprawą kodu. Te rozwiązanie jest popularne w przypadku wszystkich usług online (dotyczy to zarówno oprogramowania, jak i gier).

2. Powiadomienia zakupowe

Powiadomienie SMS o dostawie zamówienia przesłane przez RTVeuroAGD

Jaki sens ma wysyłanie SMS-ów, jeżeli e-maile i push-e są tak popularne? Dokładnie dlatego! Wiadomość tekstowa jest skuteczną alternatywą, która pozwala przebić się z komunikatem przez szum informacyjny wygenerowany przez Twoją konkurencję.

SMS jest używany przez większość marek działających w internecie. Nic dziwnego, automatyczne powiadomienia są uważane za podstawowy i jeden z najważniejszych elementów obsługi klienta. Pozwalają szybko i skutecznie informować o postępach w realizacji zamówień. Dodatkowo, transparentność informacji łagodzi stres związany z opóźnieniami czy innymi problemami.

Zautomatyzowane powiadomienia przydatne są podczas każdego etapu procesu sprzedaży. Wiadomość może informować o: przejęciu zamówienia, jego skompletowaniu, wysyłce i odbiorze itp. Dlatego są tak przydatne firmom prowadzącym działalność w internecie

Weź także pod uwagę, że takie wiadomości to wspaniała okazja na budowanie relacji z klientem. Wybierz odpowiedni (zgodny z linią marki) ton i stwórz atrakcyjną treść. W końcu, powiadomienia systemowa nie muszą być neutralne i nudne.

Możesz nawet wykorzystać dwukierunkowe SMS-y do uzyskania opinii od swoich klientów!

3. Wiadomości warunkowane

Co istotne, możesz samemu ustalać warunki wysyłki wiadomości.

Najprostszym przykładem jest wiadomość powitalna wysyłana nowym użytkownikom lub klientom. Postaraj się by była angażująca, tak by nie została odczytana jako spam.

Planowanie wysyłki SMS

Sprawdź, czy jesteś w stanie znaleźć prawidłowości w zamówieniach klientów. Powtarzające się zakupy, takie jak artykuły biurowe, catering dla firm czy wymiana opon to doskonała okazja na ustawienie powtarzalnych wiadomości.

Integracja z kalendarzem pozwoli Ci wysyłać zautomatyzowane przypomnienia. Wykorzystaj w tym celu szablony wiadomości, które system samodzielnie uzupełni danymi klienta. Funkcja jest nieoceniona dla wszystkich biznesów działających z systemami rezerwacji terminów np. salony urody, warsztaty samochodowe i wiele innych.

Przykład treści SMS: Dzień dobry, nie zapomnij o jutrzejszej myjni o 16:00 - załoga Myjni Błysk
Przykład wiadomości z przypomnieniem

Przypomnienia SMS w sklepie internetowym to pewna metoda na zwiększenie skuteczności realizacji zamówień, co oznacza czysty zysk dla Ciebie. Wystarczy tylko zadbać, żeby klient wykorzystał ustalony termin.

4. Powiadomienia natychmiastowe

Aby alerty były skuteczne muszą docierać natychmiastowo. Wykorzystanie w tym celu automatycznych SMS-ów jest doskonałym pomysłem. Nie tylko są szybkie, ale także w większości przypadków są odczytywane od razu po dostarczeniu.

Szybki SMS to świetny sposób na informowanie klientów o nowych dostawach lub unikalnych seriach produktów. Co więcej, ekskluzywność kanału czyni go tym bardziej atrakcyjnym.

W przypadku komunikatów dotyczących produktów ekskluzywnych, o ograniczonej dostępności, wiadomość tekstowa ma niepowtarzalną przewagę – dociera wprost na telefon klienta.

Przykład? Przeczytaj case study TEDxKatowice. Wykorzystali oni nasz widget Newsletter SMS do podniesienia skuteczności sprzedaży biletów. Przy okazji, udało się ograniczyć liczbę niezainteresowanych leadów i tym samym obniżyć koszty promocji.

Tym co czyni wiadomości tekstowe idealnym kanałem na przekazywanie natychmiastowych powiadomień jest jego niezależność od dostępu do internetu. Tak długo jak użytkownik będzie w zasięgu sieci komórkowej, będzie mógł odczytać Twoją wiadomość.

Aktywność na kartach kredytowych, podróże, loty czy powiadomienia o zmianie hasła to tylko kilka z przykładów możliwych zastosowań natychmiastowych powiadomień systemowych.

Przy okazji, wiadomość tekstowa jest także medium informacji i newsów. Wykorzystują ją dziennikarze do przekazywania w czasie rzeczywistym bezpośrednich relacji z ważnych wydarzeń. Takie rozwiązanie może stać się w przyszłości trendem nowoczesnego dziennikarstwa.

Jak wysłać SMS transakcyjny?

W celu uruchomienia automatycznych wysyłek musisz zintegrować swój system (np. CRM, e-commerce) z SMSAPI. Możesz wykorzystać którąś z gotowych integracji (np. wspomnianą wcześniej Magento) albo stworzyć własną dzięki naszemu otwartemu API.

Integracja to połączenie pomiędzy systemami, które pozwala na przekazywanie danych pomiędzy nimi.

API to rdzeń każdej integracji. Mimo, że może brzmieć to skomplikowanie, większość integracji jest prosta w uruchomieniu. W przypadku problemów lub pytań, napisz do naszego Działu Wsparcia.

Odwiedź sekcję Integracje SMSAPI, żeby zobaczyć pełną listę dostępnych połączeń. Jeżeli nie znajdziesz tam interesującego Cię systemu, możesz zawsze skorzystać z Zapiera. To prosta metoda na łączenie usług i automatyzowania workflow.