Blog

Marketing SMS w Twojej branży – RTV i AGD (część III)

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie

W trzeciej części naszego poradnika skupimy się na branży RTV i AGD, czyli rynku, na którym panuje ogromna konkurencja. Poza ceną, firmy bowiem prześcigają się także w dziedzinie obsługi klienta. Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego (lub e-commerce jest dla Ciebie kolejnym kanałem sprzedaży produktów), to wiesz jak ważne jest, aby Twój klient cały czas znał status swojego zamówienia.

Standardowo informujesz go o trzech akcjach: złożeniu zamówienia, przyjęcia do realizacji i dacie wysłania towaru. Dzięki usłudze powiadomień SMS możesz zadbać o to, aby użytkownik zawsze wiedział, kiedy może spodziewać się zamówionego produktu. Niewiele rzeczy irytuje tak bardzo, jak nieterminowa przesyłka. Problem dotyka również właścicieli sklepów ponieważ, jeżeli dostawca nie zastanie odbiorcy w domu, to towar wraca do magazynu i w najlepszym wypadku musisz wysłać go jeszcze raz. Ile wynoszą takie koszty w porównaniu z wysyłką powiadomienia SMS o wartości kilku groszy?

Marketing SMS zgodny z RODO

Pamiętaj, że jednym z praw nadanych konsumentom przez RODO jest prawo do bycia zapomnianym. Odbiorca komunikatów marketingowych, zapisując się do newslettera SMS czy e-mail, powinien zostać poinformowany o możliwych drogach wypisu (Opt-out).

Marketing SMS z perspektywy specjalisty

Maciej Marchwicki
MixElectronics

We wszystkich sklepach internetowych naszych marek wdrożyliśmy kanał mobilny, który jest ważnym narzędziem komunikacji z klientami. Wiadomości tekstowe służą przede wszystkim celom informacyjnym. SMS-y pozwalają nam w szybki i pewny sposób zawiadamiać naszych klientów o losach złożonych przez nich zamówień.

Szczególnie ważne jest dla nas informowanie o możliwości podjęcia zamówienia z wybranego sklepu. Warto podkreślić, że klienci, którzy zdecydowali się skorzystać z usługi powiadamiania SMS, odbierają swoje zamówienia ponad dwukrotnie szybciej niż pozostali.

Klienci drogą SMS-ową otrzymują powiadomienia o kolejnych statusach zamówienia. Szczególnie ważnymi wiadomościami są informacje o wysyłce zamówienia (zawierające nr listu przewozowego) oraz zawiadamiające o możliwości odbioru towaru z naszych sklepów stacjonarnych. Ponadto, system SMSAPI jest wykorzystywany przez nas także do wewnętrznego raportowania, np. działania sklepów internetowych, działania systemów wewnętrznych firmy czy podstawowych danych sprzedażowych.

komorka

Nie tylko powiadomienia

Oczywiście, powiadomienia SMS to tylko jedno z wielu możliwych zastosowań wiadomości tekstowych w branży RTV i AGD. Poza obsługą klienta można wykorzystywać je do przeprowadzania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych. Skoro większość użytkowników telefonów i smartfonów odbiera SMS-y zaraz po otrzymaniu, warto ten fakt wykorzystać do informowania ich o ograniczonych czasowo ofertach lub przypominać o zbliżających się promocjach.

Z racji szybkiego czasu reakcji odbiorców na otrzymane komunikaty, SMS jest niezwykle precyzyjnym narzędziem promocji. Przykładem niech będą akcje ograniczone czasowo lub takie opierające się na przewidzeniu i wykorzystaniu zachowania klienta o ściśle określonej porze. SMS-y można także użyć do przesłania kodu rabatowego, z którego klienci będą mogli skorzystać podczas następnej wizyty w sklepie. Dodatkową zachętą jest ograniczenie terminu, w którym powinien zostać zrealizowany kod.

SMS może też być odpowiednim kanałem do przekazania informacji o kończącej się gwarancji. Wysyłkę wiadomości wystarczy zgrać z systemem obsługi klienta. Krok dalej jest informacja na temat produktów komplementarnych, które uzupełnią możliwości zakupionych urządzeń. W przypadku materiałów eksploatacyjnych wystarczy przewidzieć lub nawet sprawdzić częstotliwość zamawiana kolejnych. SMS ze względu na swą bezpośredniość jest idealnym narzędziem do takich zadań.

SMS wspierający sprzedaż może zawierać:

  • przypomnienie o porzuconym koszyku;
  • ofertę limitowaną lub ograniczoną czasowo;
  • targetowanie konkretnych klientów;
  • wiadomość o kończącej się gwarancji;
  • propozycję uzupełnienia zapasów;
  • kod rabatowy.

Podsumowanie

Pamiętaj o tym, że każdy z klientów, który podał numer telefonu, zrobił to dlatego, że ma zaufanie do Twojej firmy – postaraj się go nie zawieść. Wysyłki SMS-ów przeprowadzaj regularnie, ale tak, aby nikt nie uznał ich za spam.

Wbrew pozorom ludzie lubią otrzymywać powiadomienia o promocjach ich ulubionych marek, jednak nie gdy są nimi zasypywani codziennie. Więcej na temat oczekiwań względem komunikacji mobilnej dowiesz się z naszego raportu za 2018: Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta.

Jeżeli masz wątpliwości, czy marketing SMS faktycznie może wspierać branżę RTV i AGD, przypominamy historię jednego z polskich e-sklepów ze sprzętem elektronicznym.

Właściciele marki nie docenili bowiem potencjału SMS-ów przesłanych do klientów. Niedługo po wysyłce wiadomości z linkiem, serwer sklepu padł pod natłokiem większego niż zwykle natężenia ruchu. Twórcy kampanii nie przewidzieli i nie przygotowali się na szturm klientów.

Dowodzi to możliwości marketingu SMS i jest przestrogą na przyszłość: do masowej wysyłki należy się przygotować, bo efekty mogą przerosnąć oczekiwania. Poza serwerem sugerujemy zadbać także o odpowiednie przeszkolenie personelu i sprawdzenie wydajności systemu logistycznego.