Blog

Wielkie promocje, czyli jak przygotować się na Black Friday 2018

Zanim podzielimy się opłatkiem w domowym zaciszu minie jeszcze kilka tygodni, w tym czasie będziemy musieli przetrwać kolorowe bombki, renifery i wszędobylskie “Last Christmas”. Pierwszą oznaką świątecznej gorączki są dni szalonych wyprzedaży: Black Friday (przede wszystkim w sklepach tradycyjnych) i Cyber Monday (głównie w e-commerce), które stają się coraz bardziej popularne w Polsce.

Co zrobić, aby nie przespać końcówki roku i zawalczyć o konsumenta, który w tym okresie jest skory wydać więcej i częściej niż zwykle? Jeżeli nie jesteś jeszcze gotowy na 23 listopada, zapoznaj się z krótkim poradnikiem, z którego dowiesz się jak stworzyć i poprowadzić skuteczną kampanię SMS informującą o wyprzedaży w Twoim sklepie. Pamiętaj jednak, że kanał SMS uważany jest za bardziej osobisty, a przez to skuteczniejszy w dotarciu z komunikatem. Dlatego przesyłaj wyłączanie treści dopasowene do konkretnego odbiorcy.

1. Od czego zacząć, czyli przegląd historii zakupów

Jeżeli chcesz stworzyć efektywną strategię, najpierw przeanalizuj historię sprzedaży z ubiegłego roku w tym samym okresie. Które słowa kluczowe, hasła, rodzaje treści i poszczególne produkty powodowały największy ruch w sklepie internetowym lub przyciągały osoby do stacjonarnego punktu sprzedaży? Odpowiedzi na pytania pozwolą skupić się na Twoich najcenniejszych zasobach i dopasować obniżki do preferencji konsumentów.

2. SMS trafia w dziesiątkę

Kampania SMS przeprowadzona pomiędzy poniedziałkiem a Czarnym Piątkiem może przynieść zdumiewające rezultaty, jeśli zostanie odpowiednio przygotowana. Oprócz personalizacji wiadomości, warto wykorzystać element humorystyczny i zaoferować realną korzyść dla odbiorcy. Umówmy się, 2% czy 5% zniżka nie przyniesie oszałamiającego zainteresowania w dniu największych wyprzedaży w Polsce. Zaproponuj odbiorcy konkretny produkt lub grupę produktów i zaznacz ograniczenie asortymentu np. do wyczerpania zapasów oraz czas trwania oferty np. jedynie w piątek. Tak skonstruowany SMS jest zgodny z regułą niedostępności, opracowaną przez Roberta Cialdiniego w bestsellerowej książce „Wywieranie wpływu na ludzi”. Ograniczenie wyboru w naturalny sposób wywołuje oczekiwany efekt – większe zainteresowanie potencjalnego klienta zakupem Twojego produktu w trakcie wyprzedaży.
Przykłady SMS-ów informujących o czarno-piątkowych promocjach.

3. Wartość dodana to nie tylko cena

Dzień szalonych obniżek nie musi dotyczyć jedynie rekordowo niskich cen. Jeżeli nie jesteś w stanie zaoferować większej obniżki niż 15%, postaraj się dostarczać odbiorcy dodatkowe korzyści: darmowe wypróbowanie usługi, kod rabatowy na przyszłość, darmową dostawę (14 grudnia to dzień darmowej dostawy), pobranie e-booka, czy dostęp do webinara. Pamiętaj, że Black Friday wiążę się także ze wzmożoną aktywnością konkurencji, dlatego przygotuj ekskluzywną ofertę, która sprawi, że to Ty zwrócisz uwagę potencjalnego klienta. 🙂
Przykłady SMS-ów informujących o czarno-piątkowych promocjach.

4. Efekt synergii dzięki strategii omnichannel 

Kampanię SMS warto dopełnić innymi działaniami, tak by informacja o wyprzedażach nie ominęła żadnego z klientów. Bezcenną cechą strategii omnichannel jest spójność doświadczenia z marką, niezależnie od kanału do odbiorcy dociera ten sam, prosty komunikat –  znaczne obniżki cen w konkretnym dniu. Oprócz SMS, który otwierany jest po 3 sekundach od dostarczenia, wiele korzyści może przynieść e-mail marketing, płatne reklamy w mediach społecznościowych, AdWords oraz działania w outdoorze. Możesz wykorzystać Google Trends, aby odnaleźć słowa kluczowe, frazy i tematy popularne przed Czarnym Piątkiem wyprzedaży. By nie umknąć uwadze konsumenta, działania warto wzmocnić i odpowiednio rozplanować przed oczekiwanym momentem prawdy, czyli zakupami w Twoim sklepie w odpowiednim terminie.

E-commerce Concept: Businessman with omnichannel on the screen. All graphics are made up.

5. Pójdź o krok dalej w obsłudze klienta

Pamiętaj, że przyciągnięcie klientów do sklepu (stacjonarnego lub internetowego) to dopiero początek ich ścieżki z pełnym koszykiem do kasy. Po drodze musisz ich jeszcze obsłużyć. A nic tak nie odpycha klientów, jak wolno działająca strona. Nie mówiąc już nawet o serwerze przeciążonym zwiększonym ruchem. Zadbaj więc o niski loadtime Twojego sklepu online. Warto również odpowiednio przeszkolić dział obsługi klienta, tak by był gotowy rozładowywać przedświąteczne emocje.

Według przeprowadzonego przez nas badania, największą grupą odbiorców, którzy chcą otrzymywać wiadomości SMS zawierające oferty handlowe, są osoby w wieku 20-24 lata (29.3%) oraz 25-29 (25,2%), zamieszkujące duże miasta. To do nich powinieneś kierować swoję komunikaty o rzygotowanych ofertach. Black Friday i Cyber Monday to idealny czas na pozyskanie nowego klienta, więc nie spóźnij się! Czas start! 🙂