SMS marketing na Black Friday 2020

Spis treści

Święta i poprzedzający je Black Friday 2021 zbliża się wielkimi krokami! Czy Twój biznes jest już gotowy? Zanim jednak podzielimy się opłatkiem w domowym zaciszu minie jeszcze kilka tygodni, w tym czasie będziemy musieli przetrwać bombki, renifery i wszędobylskie “Last Christmas”. Pierwszą oznaką świątecznej gorączki są dni szalonych wyprzedaży czyli Black Friday i Cyber Monday.

Co zrobić, aby nie przespać końcówki roku i zawalczyć o konsumenta, który w tym okresie jest skory wydać więcej i częściej niż zwykle? Odpowiedzią będzie przemyślana strategia na Black Friday! Sprawdź, jak Twoja firma może przygotować się do sezonu wyprzedaży.

Kiedy jest Black Friday 2021?

Black Friday jest 26 listopada 2021. Zapoznaj się z krótkim poradnikiem, z którego dowiesz się jak stworzyć i poprowadzić skuteczną kampanię SMS dla firm. Cyber Monday odbędzie się w poniedziałek, 29 listopada 2021.

Sprawdź aktualne oferty Black Friday 2021

Black Friday – dlaczego tak się nazywa?

Termin Black Friday pochodzi najprawdopodniej z lat ’60 XX wieku. Policjanci z Filadelfii nazwali tak nagłą falę turystytów, która zjechałą do miasta na zakupy po Święcie Dziękczynienia. Tłumy spowodowały utrudnienia w ruchu drogowym i samych sklepach. Z biegiem lat, Black Friday (czyt. blak fraidey) zaczęto nazywać szał zakupowy przed Świętami Bożego Narodzenia związany z wyprzedażami i promocjami.

Black Friday w Polsce

W Polsce Black Friday nie jest jeszcze tak popularny jak na zachodzie. Jednak z roku na rok, święto promocji zyskuje na znaczeniu. Już teraz mówi się nie tylko o Czarnym Piątku, ale nawet o Czarnym Tygodniu (Black Week), podczas którego sklepy ze wszystkich branży prowadzą bardzo atrakcyjne wyprzedaże.

Garść danych o Black Friday

Aby poprawnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto inwestować w promocje na Black Friday, najlepiej sięgnąć do danych dotyczących klientów e-commerce i sklepów stacjonarnych. Według badania Komunikacja sklepów internetowych, największą grupą odbiorców, którzy chcą otrzymywać wiadomości SMS zawierające oferty handlowe, są osoby w wieku 20-24 lata (29,3%) oraz 25-29 (25,2%) zamieszkujące duże miasta. To właśnie do nich warto kierować komunikaty. W jaki sposób najskuteczniej dotrzeć do tej grupy konsumentów?

Poznaj odbiorcę

Kanał SMS uważany jest za bardziej osobisty, a przez to skuteczniejszy w dotarciu z komunikatem. Dlatego przesyłaj wyłączanie treści dopasowene do konkretnego odbiorcy o rozsądnych porach!

W 2020 wraz z Shoper sprawdziliśmy także stosunek konsumentów do specjalnych promocji przygotowywanych przez sklepy internetowe. Na 1000 ankietowanych, większość (83,5%) zadeklarowała zainteresowanie ofertą Black Friday, z czego 35,2% odpowiedziało, że z pewnością z niej skorzysta. Potwierdza to ogromny potencjał wydarzenia, a także jest impulsem do przygotowania i rozreklamowania atrakcyjnej akcji promocyjnej.

Badanie SMSAPI i Shoper - stosunek klientów do promocji Black Friday
Wykres pochodzi z raportu Komunikacja sklepów internetowych

Jak przygotować biznes do kampanii Black Friday w 2021?

Niezależnie czy sprzedajesz produkty w internecie, stacjonarnie czy prowadzić biznes w modelu SaaS, możesz w prosty sposób zadbać o lepsze wykorzystanie potencjału, jaki daje coroczne święto zakupów! Black Friday kojarzy się z niskimi cenami i niespotykanymi promocjami opartymi na regule niedostępności.

Black Friday i reguła niedostępności

Reguła niedostępności oparta jest na mechanizmie pożądania rzeczy (ale nie tylko) , które są poza bezpośrednim zasięgiem lub występują w bardzo ograniczonych ilościach. Im mniej egzemplarzy danego dobra lub im trudniej jest ono dostępne, tym większą ma wartość w oczach nabywcy. Z tej właśnie zasady wynikają zawrotne ceny luksusowych samochodów czy produktów robionych na zamówienie. Teoria została opracowana przez Roberta Cialdiniego.

Naturalnie, reguła niedostępności w Black Friday sprawdzi się jako motor napędowy promocji. Ograniczenie czasu trwania akcji czy też klientów, którzy mają do niej dostęp zwiększa jej atrakcyjność. Dlatego kampanię Black Friday połączyć ze strategią angażującą najbardziej lojalnych odbiorców komunikacji marki. Poniżej znajdziesz 6 prostych rad, dzięki którym lepiej przygotujesz swój biznes do Czarnego Piątku i Cyber Monday!

1. Od czego zacząć, czyli przegląd historii zakupów

Jeżeli chcesz stworzyć efektywną strategię, najpierw przeanalizuj historię sprzedaży z ubiegłego roku w tym samym okresie. Sprawdź, które słowa kluczowe, hasła, rodzaje treści i poszczególne produkty przyczynił się do wygenerowania największego ruchu na stronie i konwersję w sklepie internetowym lub przyciągały do stacjonarnego punktu sprzedaży.

Odpowiedzi na pytania pozwolą skupić się na Twoich najcenniejszych zasobach i dopasować obniżki do preferencji konsumentów. Nawet najlepszy pomysł warto oprzeć na twardych danych i statystykach! Pomocne będą zatem raporty branżowe i zestawienia z poprzednich lat.

2. Wiadomość SMS trafia w dziesiątkę

Profesjonalna kampania SMS przeprowadzona pomiędzy poniedziałkiem a Czarnym Piątkiem może przynieść zdumiewające rezultaty. Warunkiem jest jednak odpowiednie przygotowanie. Oprócz personalizacji wiadomości SMS, warto wykorzystać element humorystyczny i zaoferować realną korzyść dla odbiorcy.

Masowa wysyłka SMS ma fundamentalną przewagę względem innych metod dotarcia. Wiadomości tekstowe odczytywane są szybciej i pewniej niż e-mail, a także nie są tak obleganym kanałem komunikacji. Firmy korzystające z marketingu SMS na Black Friday mogą zatem liczyć na lepsze rezultaty, o ile chodzi o open rate i CTR dołączonych linków.

3. Wartość dodana to nie tylko cena

Umówmy się, 2% czy 5% zniżki nie przyniesie oszałamiającego rezultatu w dniu największych wyprzedaży w Polsce. Dlatego zaproponuj odbiorcy konkretny produkt lub grupę produktów i zaznacz ograniczenie asortymentu np. do wyczerpania zapasów oraz czas trwania oferty np. jedynie w piątek.

Przykłady SMS-ów informujących o czarno-piątkowych promocjach.
Który z tych komunikatów będzie skuteczniejszy?

Dzień szalonych obniżek nie musi dotyczyć jedynie rekordowo niskich cen. Jeżeli nie jesteś w stanie zaoferować większej obniżki niż np. 15%, postaraj się dostarczać odbiorcy dodatkowe korzyści: darmowe wypróbowanie usługi, kod rabatowy na przyszłość, darmową dostawę, pobranie e-booka czy innych materiałów lub dostęp do webinara.

Dla ponad 60% klientów kupujących online darmowa dostawa zamówienia to wystarczajacy powód, żeby zdecydować się na zakupy w danym sklepie. Weź to pod uwagę ustalając strategię na Black Friday w 2021.

Pamiętaj, że Black Friday wiążę się także ze wzmożoną aktywnością konkurencji, dlatego przygotuj ekskluzywną ofertę, która sprawi, że to Ty zwrócisz uwagę potencjalnego klienta. Wykorzystaj grupę najbardziej lojalnych klientów!

4. Efekt synergii dzięki strategii omnichannel 

Kampanię SMS warto dopełnić innymi działaniami, tak by informacja o wyprzedażach nie ominęła żadnego z klientów. Bezcenną cechą strategii omnichannel jest spójność doświadczenia z marką, niezależnie od kanału do odbiorcy dociera ten sam, prosty komunikat – znaczne obniżki cen.

Oprócz SMS-a, który otwierany jest po 3 sekundach od dostarczenia, wiele korzyści może przynieść e-mail marketing, płatne reklamy w mediach społecznościowych, Google Ads oraz działania w outdoorze. Możesz wykorzystać Google Trends, aby odnaleźć słowa kluczowe, frazy i tematy popularne przed Czarnym Piątkiem wyprzedaży.

By nie umknąć uwadze konsumenta, działania warto wzmocnić i odpowiednio rozplanować przed oczekiwanym momentem prawdy, czyli zakupami w Twoim sklepie w odpowiednim terminie.

5. Jak wybrać idealny czas na komunikację?

Kiedy wsyłać promocje Black Friday?
Stosunek wszystkich SMS-ów wysłanych w czarnym tygodniu 2018
do SMS-ów zawierających odwołanie do Black Friday. Źródło: SMSAPI

Wykres jasno przedstawia najkorzystniejszy dzień na wysyłkę kampanii. Aby nie zniknąć w natłoku komunikacji najlepiej wysłać ofertę Black Friday w środę. To wtedy Twoja konkurencja jest najmniej aktywna. Choć SMS-y otwierane są niezwykle szybko, lepiej nie ryzykować całej kampanii czekając aż do piątku.

Sprawę ułatwia możliwość zaplanowania wysyłki o określonej porze. Dzięki temu kampanię można podzielić na mniejsze partie i rozesłać w ściśle ustalonym czasie. Po pierwsze, pozwala to zminimalizować ryzyko przeciążenia serwerów podczas tego i tak już intensywnego okresu. A po drugie, daje większą kontrolę nad efektywnością marketingu SMS. Czas wysyłki należy dopasować do preferencji adresatów.

6. Pójdź o krok dalej w obsłudze klienta

Pamiętaj, że przyciągnięcie klientów do sklepu (stacjonarnego lub internetowego) to dopiero początek ich ścieżki z pełnym koszykiem do kasy. Po drodze musisz ich jeszcze obsłużyć. A nic tak nie odpycha klientów, jak wolno działająca strona. Nie mówiąc już nawet o serwerze przeciążonym zwiększonym ruchem.

Na jakim urządzeniu robisz zakupy online?
Źródło: raport Komunikacja sklepów internetowych

Zadbaj więc o niski loadtime sklepu online. Pamiętaj także, że ponad połowa ruchu związanego z odbieranie promocji pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego Twoja strona powinna być dostosowana do smartfonów i tabletów. Warto również odpowiednio przeszkolić dział obsługi klienta, tak by był gotowy rozładowywać przedświąteczne emocje.

Galeria wiadomości SMS przesyłanych przez polskie firmy z okazji Black Friday (aktualizacja listopad 2021)

Photo by rupixen.com on Unsplash