Spis treści

Poznaj rozwiązanie WhatsApp Business API, które pozwoli Ci rozszerzyć i ulepszyć komunikację firmy o kanał WhatsApp. Przeczytaj, jak rozmawiać ze swoimi klientami przy pomocy jednego z najbardziej popularnych komunikatorów na Świecie.

Co to jest WhatsApp Business API?

WhatsApp to jeden z najpopularniejszych kanałów OTT. WhatsApp Business API natomiast pozwala Ci docierać do klientów w prosty, bezpieczny i pewny sposób. Z aplikacji korzysta już ponad 2 miliardy użytkowników w ponad 180 państwach. W porównaniu z innymi kanałami komunikacyjnymi cechuje się wyższymi współczynnikami dostarczenia, otwarcia i konwersji. Biznesowy WhatsApp posiada także szerg funkcji, które udoskonalą komunikację z klientami firmy.

Dwa sposoby na wykorzystanie WhatsApp w biznesie

Powiadomienia przez WhatsApp

Rozpocznij interakcję z konsumentem dzięki szablonom wiadomości wychodzących. Wystarczy zgoda odbiorcy, aby:

  • wysłać mu powiadomienie o ważnych etapach na ścieżce zakupu,
  • kontynuować dialog z klientem, który odpowiedział na wiadomość,
  • wybrać spośród 10 szablonów dostępnych na ścieżce klienta.

Firmy korzystające z WhatsApp Business API zaobserwowały wzrost współczynników dostarczalności, odczytu i konwersji komunikatów, a co za tym idzie lepszą retencję klientów.

Dialog z klientem na WhatsApp

Prowadź dwukierunkową komunikację, dzięki której poprawisz obsługę klienta. Dzięki dostępowi do API możesz odpowiadać na wiadomości klientów na komputerze, a także:

  • pomóc w instalacji, naprawianiu błędów i informowaniu o zmianach,
  • prowadzić badania NPS, które sprawdzają poziom satysfakcji,
  • udostępnić przyjazny klientom kanał komunikacji z firmą,
  • dostarczyć jeden z najczęściej wybieranych sposobów komunikacji,
  • po zakończonej rozmowie możesz poprosić klient o ocenę wsparcia.

Funkcje WhatsApp Business API

Co więcej, poza zaletami WhatsApp: prostotą, niezawodnoścą i bezpieczeństwem, możesz wykorzystać szereg funkcji, które ulepszą interakcję z klientami Twojej firmy. Poznaj funkcje WhatsApp Business API:

Tekst oraz łącza URL z podglądem

Pisz bez ograniczeń ilości i typu znaków. Wysyłaj linki z podglądam, które odeślą klientów to umów, warunków użytkowania, faktur, potwierdzeń zakupów, aplikacji czy płatności.

Zdjęcia, ilustracje i inne pliki graficzne

Możesz dodawać obrazki w wiadomości. Wykorzystaj to, aby przesyłać karty pokładowe, bilety do teatru czy instrukcje. W tej samej konwersacji, klient może zadać pytanie, na które będziesz mógł od razu odpowiedzieć, bez potrzeby wysyłania kolejnego e-maila.

Nagrania audio i dźwięki

Udostępniaj pliki dźwiękowe bezpośrednio w rozmowie WhatsApp. Dzięki formatowi audio zapewnisz także dostęp do informacji osobom niewidomym lub z problemami z widzeniem. Wykorzystaj to, żeby prowadzić bardziej naturalną komunikację uzupełnioną o:

  • powitania audio,
  • podziękowania dźwiękowe,
  • nagrane życzenia urodzinowe,
  • nagrania rozmów telefonicznych przeprowadzonych z klientem.

Wideo, animacje i GIF-y

Wykorzystaj konwersację z klientem na WhatsApp, aby zaprezentować przygotowane materiały wideo i animacje. Mogą to być:

  • instrukcje wideo tłumaczące jak korzystać z Twojego produktu czy usługi,
  • animacje produktowe,
  • poradniki i materiały edukacyjne, które pomogą Twoim klientom samemu rozwiązywać swoje problemy,
  • życzenia urodzinowe, świąteczne czy podziękowania za wizytę,

Dokumenty i inne typy plików

Zamiast odsyłać do pobrania, dokumenty i inne typy plików możesz przekazać prosto przez WhatsApp. Wykorzystaj to, aby przesyłać instrukcje, faktury czy też warunki korzystania, umowy i formularze aplikacyjne.

Lokalizacja

Dzięki usłudze udostępnienia lokalizacji wskażesz miejsce na mapie, które ułatwi dotarcie do celu lub pozwoli sprawdzić czas przyjazdu autobusu, pociągu czy taksówki. Dzięki temu klienci szybciej trafią do Twojej restauracji, hotelu, sklepu czy warsztatu.

To rozwiązanie jest idealne dla dostawców zamówień. Podczas rozmowy na WhatsApp użytkownicy mogą wykorzystać dane GPS do lokalizowania przesyłek i zamówień w czasie rzeczywistym. Co więcej, danych lokalizacyjnych użyjesz też do wysyłania powiadomień o postępie dowozu posiłków czy zakupów zamówionych w sklepach online.

Kontakty

WhatsApp Business API pozwala na przesyłanie kontaktów przez komuniaktor. Wysyłaj kontakty do np. przedstawiciela banku, ubezpieczalni, przewodnika turystycznego, zarządcy nieruchomości, służb porządkowych, trenerów osobistych czy nauczycieli i trenerów. Ta funkcja okaże się także niezbędną podczas eventów, wystaw i konferencji.

Dlaczego Twoja firma powinna używać WhatsApp?

Przykładowy profil firmowy w WhatsApp
Przykład profilu firmowego

Dzięki WhatsApp Business API dostarczysz swoim klientom, to czego potrzebują, w formie, którą lubią. Potwierdzają to statystki: z aplikacji WhatsApp korzysta już ponad 2 miliardy osób w ponad 180 krajach. Komunikator daje ogromne możliwości dotarcia, zaangażowania i wzmocnienia interakcji z konsumentami. Za pomocą tego kanału możesz:

  • docierać do klientów, którzy wyrazili na to zgodę, przy pomocy wiadomości z szablonu,
  • zwiększyć zaangażowanie dzięki treściom multimedialnym i plikom,
  • rozwiązywać problemy z prywatnych konwersacjach jeden na jeden.

Rozwiązanie buduje także zaufanie do oficjalnego profilu marki. Co więcej, WhatsApp gwarantuje prywatność i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Dokładamy wszelkich starań aby zapewnić trwałe i wielopłaszyznowe zabezpieczenie użytkowników i ich danych.

Ochrona prywatności i bezpieczeństwo WhatsApp

  • zbieramy minimalną wymaganą ilość informacji – wystarczy numer telefonu, aby rozpocząć konwersację;
  • każda z funkcji WhatsApp została zaprojektowana z myślą o najwyższym poziomie bezpieczeństwa;
  • każda wiadomość wysłana przy pomocy WhatsApp jest kodowana end-to-end, co oznacza, że nawet Facebook i WhatsApp nie mają wglądu w zawartość komunikacji.

Doświadczenie korzystania z aplikacji WhatsApp zostało zaprojektowane tak, aby łączyć ludzi w prosty sposób. Interfejs pozbawiano zbędnych elementów, które mogłyby utrudnić korzystanie z oferowanych udogodnień. Prostota użytkowania łączy się z wysoką funkcjonalnością – można z niego korzystać niezależnie od lokalizacji, urządzenia, jakości połączenia i wiedzy użytkownika.

WhatsApp został stworzony jako rozwiązanie zużywające niewielkie ilości energii i danych. Może zostać uruchomiony nawet na najtańszych urządzeniach z bardzo słabą jakością połączenia. W przypadku gdy inne formy komunikacji internetowej zawodzą, WhatsApp nadal działa.

Opt-in – zgoda na komunikację WhatsApp

Wiadomości wychodzące są oparte na szablonach treści. Podobnie, jak w przypadku powiadomień SMS, wykorzystasz je aby wysyłać pilne komunikaty, statusy relizacji zamówień czy jako składnik autoryzacji (2FA). Zgodnie z RODO, przed ich wysyłką firma musi uzyskać zgodę na komunikację za pomocą WhatsApp. Po tym, jak klient odpowie, możesz z nim swobodnie kontynuować rozmowę.

Poinformuj klientów, w jaki sposób mogą się z Tobą skontaktować za pomocą WhatsApp. Istnieje wiele sposobów, w jaki możesz to zrobić. Po pierwsze, musisz wiedzieć, gdzie są Twoi klienci i jakim kanałem najlepiej do nich dotrzeć. Po drugie, musisz wybrać najlepszą metodę na pozyskanie zgody Opt-in na komunikację WhatsApp. Poniżej przedstawiamy dostępne metody:

Kod QR

Stwórz kod QR, który wykorzystasz w swoich reklamach internetowych, na stronie internetowej czy w materiałach drukowanych. Potencjalni klienci nie potrzebują nawet zainstalowanej aplikacji, wystarczy w urządzenie mobilne z kamerą, aby przejść prosto do czatu.

Link Wa.me

Zachęć pracowników firmy do używania linków Wa.me, które są krótkimi adresami URL kierującymi wprost do konwersacji. Wykorzystasz je w e-mailach, wiadomościach SMS, aplikacjach, stronie WWW i wielu innych miejscach. Linki Wa.me tworzy się poprzez dodanie pełnego numeru firmowego zarejestrowanego w WhatsApp (przykład: wa.me/48123456789). Nie musisz dodawać żadnych dodatkowych znaków przed numerem, takich jak plus czy podwójne zero.

Strona WWW

Dodaj swój numer w WhatsApp do sekcji kontakt na stronie internetowej. Możesz tam także umieścić kod QR lub link wiodący do konwersacji. W celu zapewnienia najlepszej widoczności rozważ stworzenie oddzielnego landing page zachęcającego do kontaktu za pomocą WhatsApp.

Stopka w e-mail

Umieść numer WhatsApp, URL lub kod QR również w stopce e-maila firmowego, tak aby klienci mogli łatwo się z Tobą skontaktować przy pomocy nowego kanału.

Płatne reklamy

Promuj rozmowy przez WhatsApp w reklamach na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie. W tym celu wykorzystasz także kampanie Google Ads. Gdy użytkownik kliknie w link zostanie automatycznie przekierowany do Twojej konwersacji. Reklamy, które wiodą to kontaktu przez WhatsApp to szybki i wygodny sposób na inicjowanie dialogu z konsumentem.

Działania offline

Umieść kod QR, numer telefonu, link Wa.me i inne ważne informacje na opakowaniach Twojego produktu, ulotkach i plakatach, żeby poinformować wszystkich potencjalnych klientów o nowym kanale kontaktu.

Przykłady zastosowania WhatsApp Business API w biznesie

Logistyka

Zwiększ satysfakcję klienta za sprawą rzeczowej komunikacji. Prowadź dialog z klientem, informuj o postępach dostawy, a nawet udostępniaj aktualną lokalizację przesyłki. Wykorzystaj WhatsApp, aby wysyłać powiadomienia o dostawie oraz informacje na temat płatności faktur.

Bankowość, finanse i ubezpieczenia

Jeżeli działasz w sektorze finansowym, WhatsApp Business API okaże się niezwykle pożyteczny jako narzędzie obsługi klienta oraz kanał przekazywania ważnych komunikatów. Banki, instytucje finansowe i agencje ubezpieczeniowe wykorzystają komunikator do:

  • przesyłania informacji na temat salda konta i limitów kredytowych,
  • przekazywania wyciągów z kont bankowych,
  • udostępniania instrukcji działąnia w przypadku zgubienia karty,
  • informowania o podejrzanych transakcjach,
  • komunikowania o opłatach,
  • autoryzaowania transakcji (2FA),
  • przypominania o spotkaniach,
  • potwierdzenia realizacji wniosków,
  • udostępniania dokumnetów.

Firmy telekomunikacyjne

Firmy telekomunikacyjne odpowiadają na dużą ilość pytań konsumentów. WhatsApp Business API pozwala udzielać informacji i rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Niezależnie czy chodzi o status płatności, poszerzenie oferty, zmiany zamówienia czy opóźnienia dostawy, ten kanał sprawdzi się doskonale.

Sklepy, sieci handlowe i e-commerce

WhatsApp to sprawdzona metoda komunikacji klientów sklepów stacjonarnych i online. Multimedia pozwalają na estetyczną prezentację oferty, wraz z dodatkowymi materiałami ułatwiającymi podjęcie decyzji zakupowej. Służy do szybkiego informowania o zmianach w dostawie zamówionych produktów, przysłania rachunków i fakturę oraz:

  • potwierdzania zwrotów i reklamacji
  • informowania o dostępności produktów
  • przypominania o płatnościach
  • przekazywania danych dotyczących lokalizacji

Hotele i agencje turystyczne

WhatsApp umożliwia prowadzenie spójnej komunikacji zamkniętej w jednym kanale. Dzięki komunikatorowi możesz potwierdzać wyjazdy, rezerwacje i pobyty, a także informować o nagłych zmianach i wymogach bezpieczeństwa. Co więcej, może posłużyć do atrakcyjnego zaprezentowania dodatkowych usług i atrakcji, a nawet do poprowadzenia programu lojalnościowego.

Jak zacząć z WhatsApp Business API?

WhatsApp to nowy kanał komunikacji dla firm. Marki korzystające z niego zaobserwowały wzrost sprzedaży, satysfakcji i sprawności obsługi klienta. Zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami, którzy wyjaśnią jak uruchomić usługę w Twojej firmie!