Masz pomysł na aplikację i szukasz źródeł finansowania? Brakuje Ci zaplecza technicznego i doświadczenia w zakresie prowadzenia własnego biznesu? Zgłoś się do programu EuropeanPioneers, zdobądź grant w wysokości nawet 250 tys. euro i skorzystaj z porad specjalistów. Zbuduj nowoczesną aplikację w zaledwie 8 miesięcy!

Witaj na blogu SMSAPI

SMSAPI to profesjonalna bramka SMS dla firm, start-upów, urzędów i instytucji publicznych. Działamy globalnie, w Polsce i każdym innym państwie świata. Sprawdź skrzynkę odbiorczą SMS, na pewno znajdziesz wiadomości wysłane naszych klientów.

Jak zdobyć bezzwrotny grant na stworzenie aplikacji?

EuropeanPioneers to akcelerator przedsiębiorczości, z którego mogą skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy z całej Europy (jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: firmę możesz założyć nawet po tym, jak otrzymasz decyzję o przyznaniu grantu).

Na dofinansowanie w wysokości od 50 do 250 tys. euro ma szansę 13 najlepszych projektów. Uczestnicy oprócz wsparcia finansowego zyskają darmowy dostęp do nowoczesnych technologii FIWARE, które posłużą im do stworzenia własnych aplikacji. Otrzymają też wsparcie techniczne, szereg przydatnych porad biznesowych, finansowych i marketingowych, a ponadto wezmą udział w wielu ciekawych warsztatach i seminariach.

Po zakończeniu 8-miesięcznego programu akceleracyjnego staną się dojrzałymi e-przedsiębiorcami. Organizatorzy programu pomogą im w nawiązaniu kontaktu z potencjalnymi inwestorami i przedstawicielami środowiska venture capital, dzięki czemu będą mieli okazję pozyskać fundusze na dalszy rozwój swojego biznesu.

Co musisz zrobić, aby zdobyć grant?

Wystarczy, że przygotujesz pomysł na aplikację, która będzie wykorzystywała co najmniej jedną technologię FIWARE. Co ważne, nie musisz pisać skomplikowanego wniosku. Chęć udziału w programie zgłaszasz, wypełniając prosty formularz online. Odpowiadasz po prostu na kilka pytań dotyczących swojego pomysłu na biznes. Nadesłane projekty są oceniane zarówno pod kątem technologicznym (innowacyjność aplikacji oraz umiejętność zastosowania technologii FIWARE), jak i biznesowym (gotowość rynkowa i skalowalność biznesu, a także umiejętności zarządcze jego twórców).

Zgłoszenia do drugiej rundy programu będzie można składać od 30 marca do 22 czerwca 2015 roku. W tym czasie na oficjalnej stronie EuropeanPioneers zostanie opublikowany formularz zgłoszeniowy, który należy wypełnić w języku angielskim. Najlepsze spośród nadesłanych projektów zostaną zakwalifikowane do finału, a ich autorzy zaprezentują swój pomysł na biznes przed niezależnym jury. Prezentacje odbędą się w Berlinie, w siedzibie lidera międzynarodowego konsorcjum, które jest organizatorem programu. Granty zostaną przyznane 13 najciekawszym pomysłom.

W październiku 2014 roku zakończył się pierwszy nabór do EuropeanPioneers. Spośród 265 zgłoszeń z 30 krajów Europy wyłoniono 12 projektów, które łącznie otrzymały ponad 2 mln euro dofinansowania. Jednym z laureatów została polska firma Zylia Sp. z o.o., która zajmuje się tworzeniem wysokiej jakości rozwiązań i produktów z zakresu telewizji cyfrowej oraz obróbki dźwięku i obrazu. Grant pozyskała na realizację projektu AudioImmersion – nowoczesnego systemu do rejestrowania i przetwarzania dźwięku przestrzennego.

Jako entuzjaści muzyki chcielibyśmy mieć możliwość nagrania koncertu, a następnie odtworzenia go w taki sposób, aby ponownie uczestniczyć w tym wydarzeniu. Istnieją technologie, takie jak hełmy do rzeczywistości wirtualnej, dzięki którym możemy zobaczyć to, co się wydarzyło, angażują one jednak tylko nasz zmysł wzroku. Zylia tworzy rozwiązanie, które pozwoli na przeniesienie dźwięku przestrzennego z nagranego przez nas koncertu do wirtualnej rzeczywistości, a zatem będziemy mogli odczuwać również wrażenia słuchowe.

Tomasz Żernicki – Zylia

System AudioImmersion składa się z urządzenia rejestrującego dźwięk oraz serwisu internetowego w chmurze, służącego do jego obróbki. Dźwięk nagrany w tej technologii znajdzie zastosowanie w wirtualnej rzeczywistości. AudioImmersion pozwoli też na tworzenie profesjonalnych nagrań studyjnych. Platforma internetowa umożliwi odseparowanie poszczególnych warstw dźwięku, tj. poszczególnych instrumentów, głosu, itp. wraz z informacją o ich lokalizacji w przestrzeni. Z AudioImmersion skorzystają zatem zarówno inżynierowie, jak i muzycy (profesjonaliści oraz amatorzy).

Fundusze i wsparcie techniczne, które otrzymaliśmy w ramach programu EuropeanPioneers ułatwią nam stworzenie wersji produkcyjnej AudioImmersion i rozpoczęcie sprzedaży. Liczymy na to, że akcelerator pomoże nam pozyskać inwestorów, którzy wesprą dalszy rozwój naszego produktu.

Piotr Szczechowiak – Zylia

Chcesz dołączyć do grona beneficjentów EuropeanPioneers i tak jak Zylia otrzymać szansę na zrealizowanie marzenia o stworzeniu własnej aplikacji? Zajrzyj na ich stronę. Znajdziesz tam wszystkie potrzebne informacje, w tym warunki uczestnictwa w programie, szczegółowy opis kryteriów oceny, harmonogram programu i szereg wskazówek dla potencjalnych uczestników.

Na wszelkie pytania dotyczące EuropeanPioneers z chęcią odpowiedzą przedstawiciele firmy Weblify – koordynatora programu w Europie Środkowo-Wschodniej. Zapraszamy do kontaktu.

Jak się robi popularne aplikacje? Wywiad z Jakubem Pomykała

Przeglądając ostatnio sklep Google Play trafiliśmy na grę stworzoną przez Jakuba Pomykała. Jego Prawda czy Fałsz? znajduje się czołówce najpopularniejszych, bezpłatnych aplikacji. Ilość pobrań mieści się w przedziale 500000 – 1000000! Postanowiliśmy zadać mu kilka pytań odnośnie jego doświadczeń z tworzeniem aplikacji mobilnych oraz ich promocją. Zapraszamy do przeczytania wywiadu!

Czemu zająłeś się aplikacjami mobilnymi? Czy Twoje zainteresowania programistyczne wychodzą poza tę tematykę?

Na początku, chyba jak każdy, zaczynałem od pisania programów konsolowych w C++. Później wyszedł system Google – Android. Uważałem, że możliwość aktualizacji systemu i wolność jeśli chodzi o wybór aplikacji to świetna sprawa i chciałem w jakiś sposób uczestniczyć w tym. Prawdopodobnie głównym powodem dla którego zainteresowałem się tematem aplikacji mobilnych jest możliwość docierania do ogromnej liczby ludzi dzięki sklepowi Google Play (wtedy Android Market). Ta myśl, że można coś dać ludziom od siebie w kilku linijkach kodu jest dla mnie po prostu wspaniała.

Na jakie systemy najchętniej programujesz i dlaczego? Jeśli programujesz na coś więcej niż Androida, to na jakiej platformie Twoje aplikacje są najpopularniejsze?

Aktualnie skupiam się tylko na Androidzie, ale ostatnio myślę coraz więcej o Windows Phone. Skoro aktualnie zajmuję się tylko aplikacjami na Androida to siłą rzeczy na tym systemie moje aplikacje są też najpopularniejsze. Google oferuje bardzo dużo pomocy i różnych gadżetów ułatwiających programowanie oraz dystrybucję. Ale rzucane są nam też kłody pod nogi w postaci błędów w przykładowych kodach źródłowych (dotyczy to głównie Google Play Services).

Czy zarabianie na aplikacjach jest łatwe i opłacalne (np. jeśli porównasz czas poświęcony na ich rozwój do dochodów)?

To wszystko zależy na jakim poziomie programujemy, jak szybko potrafimy tworzyć kod, jakie pieniądze będą dla nas satysfakcjonujące za wykonaną pracę. Jak będziemy tworzyć z myślą o zarabianiu, to nic nie zarobimy. W gruncie rzeczy jest to trudne pytanie dla mnie i może odpowiem trochę dyplomatycznie – łatwo jest zarobić pieniądze na aplikacjach, ale trudno jest zarobić duże pieniądze. Niby oczywiste, ale zarobienie chociaż średniej krajowej jest sporym wyzwaniem.

Czym się kierujesz dobierając tematykę aplikacji?

Głównie tym, czy taka aplikacja już istnieje w Google Play, bo jeśli już jest, to po co miałbym robić kolejną. Oczywiście mógłbym zrobić lepszą, ale pytanie czy użytkownicy to docenią. Ja bardzo nie lubię, jak aplikacje chodzą w tle i zabierają pamięć operacyjną, dlatego stworzyłem swój widget baterii i widget odliczający dni. Na początku tworzyłem je pod siebie, dopiero później troszeczkę bardziej dopracowałem wygląd i interfejs żeby użytkownicy mogli się połapać co, gdzie i jak. 🙂

Co robisz, aby aplikacja miała więcej pobrań? Czy to kwestia samej jakości apki, czy promocji w social media, powiązania aplikacji z innymi platformami (np. Google+ w przypadku Androida)?

Jakość aplikacji niestety dla użytkowników Androida jest bez znaczenia. Ważne żeby aplikacja była ładna (akurat ja mam z tym problemy). Może nawet nie działać, ale jak jest ładna, to będzie mieć więcej pobrań. Według mnie połączenie aplikacji z Facebookiem czy Google+ jest bez znaczenia. Nie wpływa to w ogóle na liczbę instalacji, ale ciężko jest mi to zbadać dokładniej.

Najlepiej samemu sobie zadać pytanie: czy jak widzimy post na tablicy znajomego z jakiejś gry, to czy rzeczywiście zwracamy na to uwagę? Jeśli już połączymy aplikację z jakimś portalem społecznościowym to ważne żeby nie spamować wiadomościami. Ani użytkownik nie będzie zadowolony, ani osoby, które zobaczą taki spam u znajomego na tablicy. Dam wszystkim radę. Bardzo oklepaną, ale warto się tego trzymać. Jeśli chcecie osiągnąć dużą liczbę instalacji, to stwórzcie taką aplikację, z której sami chętnie byście korzystali.

Nie spieszcie się. Dobrze jest wszystko dopracować i zaplanować. W przypadku gry Prawda czy fałsz, przygotowanie wszystkiego, (czyli reklama, grafiki reklamowe, sama aplikacja, baza pytań) zajęło mi około 1,5 miesiąca. Ważne jest też samo ustawienie, czy aplikacja będzie dla wszystkich, dla młodzieży, czy tylko dla dorosłych. Wiadomo, że jeśli ustawimy „dla wszystkich” to pobrań będzie zdecydowanie więcej. Młodzi użytkownicy stworzą „trend” na aplikację, ale oceny będą na bardzo niskim poziomie, nawet jeśli sama aplikacja jest dobra.

Jaki model w Twoim przypadku najlepiej monetyzuje – aplikacje płatne, czy darmowe z reklamami? A może rozwijasz także aplikacje w modelu freemium?

Zdecydowanie aplikacje darmowe z reklamami plus możliwość wyłączenia reklam jeśli komuś bardzo przeszkadzają. Aplikacje płatne cechują się wyższym poziomem w komentarzach, ale i mniejszą liczbą instalacji. Dochód z nich będzie zależał jedynie od ilości sprzedanych kopii, a nie, jak w przypadku reklam, ciągły dochód generowany przez kliknięcia. Oczywiście nikogo tu nie zdziwię mówiąc, że nie ma złotego środka w tej kwestii. Ostatnio nawet zauważyłem, że niektórzy ludzie są wręcz oburzeni tym, że daję możliwość wyłączenia reklam w aplikacji za drobną opłatą.

Dzięki wielkie za wywiad i podzielenie się swoimi doświadczeniami. Powodzenia w pracy nad kolejnymi apkami!

Jakub Pomykała pochodzi ze Szczecina. Jest studentem pierwszego roku Politechniki Wrocławskiej na kierunku informatyka. Programowaniem póki co zajmuje się hobbystycznie. To jego pasja, na którą poświęca cały wolny czas. O swojej motywacji do tworzenia aplikacji mobilnych mówi tak: Uwielbiam tworzyć coś, z czego inni skorzystają. Moim zdaniem to jest piękne.

Artykuł przeniesiony z Marketing Mobilny. Zdjęcie Sincerely Media z Unsplash.