Blog

SMS w marketingu sportowym. Jak prowadzić komunikację małego klubu sportowego z kibicami?

zbieranie bazy numerów do wysyłki SMS przez Facebooka

Jakiś czas temu pisaliśmy o udanej komunikacji z kibicami klubu sportowego Ruch Chorzów, którą poprowadzono za pomocą SMS-ów i komunikatów głosowych.  Teraz podobne rozwiązania sprzyjające budowaniu relacji  między organizacjami sportowymi a związaną z nimi społecznością wybierają także mniejsze kluby. O tym, że także w ich przypadku jest to możliwe, i co najważniejsze – skuteczne,  możemy się przekonać chociażby na przykładzie klubu sportowego Stal Pleszew.

Pozyskanie bazy – efektywnie i bez wysokiego budżetu

Problem pozyskania bazy do wysyłek dotyczy oczywiście nie tylko organizacji sportowych. Przed takim samym dylematem postawione zostają także firmy prowadzące sprzedaż usług i produktów w kanale B2B i B2C oraz urzędy miejskie czy organizacje typu non-profit. Niektóre metody pozyskiwania baz dla wymienionych działalności mogą być bardzo uniwersalne. Prezes klubu sportowego Stal Pleszew – Tomasz Zawada, który koordynuje wdrożenie SMS-owej komunikacji z kibicami wymienia dwa podstawowe narzędzia, które zostały wykorzystane w pierwszej kolejności. Są nimi: aplikacja Rabaty SMS zainstalowana na facebookowym fanpage’u oraz aplikacja służąca do zbierania zapisów przez stronę internetową klubu.

Stal Pleszew - zbieranie bazy numerów do wysyłki SMS przez Facebooka

Formularz zbierania zapisów poprzez portal Facebook

stal pleszew - powiadomienia sms w marketingu sportowym

Formularz zbierania zapisów poprzez stronę www

Do tej pory za pomocą portalu społecznościowego zebrano 25% wszystkich leadów, cała reszta pochodzi ze strony www.  Jak przyznaje Tomasz Zawada, chociaż do tej pory dzięki Facebookowi zapisało się mniej osób, nie warto umniejszać roli tego kanału:

Dzięki aplikacji na www udało nam się pozyskać przede wszystkim grupę młodszych osób, dla których portale społecznościowe są „naturalnym środowiskiem”. Część z nich być może nie dotarłaby do informacji, którą chcieliśmy przekazać, gdyby nie zostały one opublikowane na naszym fan page’u.

Na tym jednak nie koniec – w sezonie wiosennym zapisywanie się do bazy klubu zostanie wzbogacone o jeszcze jeden kanał – kibice będą mogli wyrazić chęć otrzymywania informacji od klubu poprzez wysłanie SMS-a na numer odbiorczy. Ta funkcja została już przetestowana i jest gotowa do uruchomienia. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest możliwość zapisania się do bazy nawet bez dostępu do Internetu. Wystarczy mieć przy sobie komórkę. Informacja o przyjmowaniu zapisów będzie nagłaśniana podczas meczów, a w miejscach związanych z klubem powieszone zostaną plakaty i rozdawane będą ulotki. W ten sposób reszta kibiców zainteresowanych wydarzeniami związanymi z drużyną zostanie zachęcona do interakcji.

Komunikacja z kibicami – o czym warto informować?

Mniejsze kluby sportowe nie prowadzą najczęściej typowych działań wspierających sprzedaż takich jak targetowane wysyłki SMS z m-kuponami uprawniającymi do tańszy zakupów w sklepach firmowych. Nie oznacza to jednak, że komunikacja z kibicami jest im niepotrzebna.  Tomasz Zawada już teraz wysyła wiadomości do wszystkich osób zarejestrowanych w bazie kibiców Stal Pleszew z informacją o wynikach meczów:

Nasi kibice są powiadamiani o wynikach meczu zanim zawodnicy zdążą opuścić szatnię. Dzięki funkcji Forward SMS, która umożliwia prostą wysyłkę wiadomości bezpośrednio z telefonu do wszystkich odbiorców jednocześnie, taka komunikacja jest prostsza niż można się tego spodziewać.  Co bardzo istotne, nawet gdy nasza baza będzie się rozrastać, w kwestii technicznej wysyłek nic się nie zmieni.

SMS-y informujące o wynikach meczu to jeden z najczęstszych przykładów wysyłek klubów sportowych. Dodatkowo, od wiosny kibice mają otrzymywać także SMS-y z zaproszeniem na mecz. Być może wśród nich znajdą się także m-kupony z 50% zniżkami uprawniających do zakupu biletów na wybrane mecze. A jeśli zbudowana zostanie duża baza kibiców nie prezes klubu nie wyklucza wdrażania kolejnych pomysłów we współpracy z partnerami i sponsorami.