Blog

Marketing SMS w Twojej branży – kredyty, pożyczki, windykacja (część IV)

W kolejnej części poradnika przedstawiamy SMS-y jako narzędzie komunikacji w finansach. Artykuł dotyczy więc firm oferujących kredyty, pożyczki oraz działających w windykacji. Ponieważ jest to branża wymagająca dużego zaufania i bezpieczeństwa, komunikacja przeprowadzana za pomocą wiadomości SMS sprawdza się w nich znakomicie.

Po pierwsze, telefon mamy zawsze przy sobie, co sprzyja szybkiemu odbieraniu i wysyłaniu ważnych komunikatów, np o przerwach w funkcjonowaniu usługi. Po drugie, jest on najczęściej bardzo osobistym narzędziem, którego prywatności chronimy z niezwykłą ostrożnością.

To wszystko sprawia, że informacje otrzymane za pomocą SMS-a, mają poufny charakter i czytane są jedynie przez właściciela telefonu. Cechy te czynią komunikację mobilną kanałem preferowanym przez sektor finansowy.

Aktualności zawsze pod ręką

Jak wspomnieliśmy wyżej, powiadomienia SMS świetnie sprawdzają się w finansach. Mogą to być automatyczne informacje o aktualnym stanie konta, przychodzących przelewach lub stałych płatnościach.

SMS jest także wygodnym kanałem komunikacji z działem obsługi klienta. Proste sprawy, jak badanie satysfakcji czy opinii, z powodzeniem można przenieść na właśnie ten kanał. Automatyzacja procesu wysyłki i zbierania danych to oszczędność czasu i pieniędzy firmy.

Kredyty i pożyczki

W przypadku firm oferujących kredyty i pożyczki, komunikaty SMS możemy podzielić na dwie podstawowe grupy. Pierwsza to informacje marketingowe, będące najczęściej zachętą do skorzystania z konkretnej oferty.

Główną przewagą wiadomości SMS jest w takim wypadku możliwość natychmiastowej odpowiedzi. Liczba odpowiedzi klientów świadczy o zainteresowaniu propozycją. Dodatkową zaletą jest personalizacja przekazu, czyli np. zwracanie się „po imieniu” lub wysyłanie wiadomości w ściśle określonym czasie.

Efektywność wysyłki można także mierzyć dzięki skróconym linkom przekierowującym do witryny z ofertą, taka funkcja umożliwia sprawdzenie liczby kliknięć. Można także pójść krok dalej podpinając pod skrócony link parametr UTM, który pozwoli jeszcze lepiej śledzić skuteczność kampanii.

Drugim sposobem wykorzystania SMS w komunikacji jest oczywiście wysyłanie powiadomień i przypomnień, np. o zbliżającej się racie pożyczki, o przekazaniu pieniędzy na konto, o liczbie rat pozostałych do końca spłaty. Wysyłki SMS do większej ilości numerów można w prosty zautomatyzować w panelu klienta SMSAPI lub nawet spiąć z systemem CRM firmy.

Windykacja

Odzyskiwanie należności to delikatny temat, wiążący się jednak z ciągłym przepływem informacji. Dzięki wykorzystaniu wiadomości SMS nie w każdej rozmowie muszą uczestniczyć konsultanci, co znacząco obniży koszty prowadzenia działalności.

Dla przykładu, informacje o wysokości długu, zbliżającym się terminie spłaty zadłużenia można przekazać SMS-em. Podobnie jest z wysyłaniem przypomnień i informacji o niedotrzymaniu harmonogramu wpłat.

Skutecznym rozwiązaniem jest także dwukierunkowa komunikacja SMS. Dzięki niej w łatwy sposób można zbierać informacje od osób, które powinny porozmawiać z konsultantem, a wszystko za pomocą krótkiego numeru telefonu umieszczonego na końcu wiadomości. Takie rozwiązanie wprowadza automatyzację części procesów i oszczędza sporo czasu.

Jak prowadzić komunikację mobilną zgodną z RODO?

Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie RODO.

Weź jednak pod uwagę, że w świetle regulacji RODO, każdy klient znajdujący się w bazie danych firmy ma prawo się z niej wypisać. Dlatego do SMS-a warto dołączyć link Opt-out, który pozwola zrezygnować z otrzymywania komunikacji.

Funkcja, poza oczywistą zaletą samodzielnej obsługi przez klienta, ma także pozytywny wpływ na budżet. Mniejsza baza oznacza niższe koszty i mniej potencjalnie sfrustrowanych klientów.