Dobrze Ci radzę Varico windykacja należności

Spis treści

Problemy z kontrahentami i terminami zapłaty? To dla przedsiębiorców dość powszechne i znane problemy. Czas to zmienić.

Skuteczność procesów sprzedaży oraz windykacji ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu finansowego firmy, bez względu na jej rozmiar. Sposobem jest automatyzacja, umożliwiająca szybszą komunikację z klientami i kontrahentami. W tym artykule zagłębię się w sposób, w jaki można wykorzystać ten rodzaj automatyzacji do poprawy zarówno procesów sprzedaży, jak i windykacji. 

Automatyzacja w procesach sprzedaży

Jednym ze sposobów umożliwiających firmom automatyzację komunikacji z klientami na różnych etapach procesu sprzedaży są wiadomości tekstowe. Ta forma automatyzacji pozwala dostosowywać wiadomości SMS do konkretnych grup odbiorców. Możesz skierować je do potencjalnych klientów, którzy zarejestrowali się na stronie internetowej lub dodali produkty do koszyka zakupowego, klientów lojalnych, którzy dokonali wcześniejszych zakupów, lub tych, którzy opuścili koszyk zakupowy.

Przykładem wykorzystania automatyzacji może być np. wysłanie potencjalnym klientom SMS-a z powitaniem i ofertą specjalną w momencie, gdy zostaną zarejestrowani na stronie. To rozwiązanie pozwala nie tylko dostarczać klientom odpowiednich informacji w odpowiednim czasie, ale również sprawia, że utrzymanie regularnej komunikacji z klientami stanie się szybsze, łatwiejsze i efektywniejsze, co też zwiększy szanse na finalizację transakcji. 

Szczególnie w programach do obsługi sprzedaży taka możliwość nie wymusza ponoszenia kosztów usług informatycznych czy też autorskich rozwiązań. Taki moduł jest warunkiem optymalnego ustawienia czynności tak, by odpowiadały specyfice przedsiębiorstwa. 

Automatyzacja w postaci komunikacji SMS

Wiele osób może zastanawiać się, czy krótkie wiadomości SMS mają jeszcze sens w dzisiejszych czasach? Moja odpowiedź brzmi: oczywiście, że mają. To wciąż doskonałe narzędzie do informowania klientów o aktualnych promocjach, nowych produktach, ofertach specjalnych, bądź innych ważnych tematach.

Główną zaletą wykorzystania tego sposobu automatyzacji jest przede wszystkim rozsyłanie nawet tysięcy wiadomości dziennie. Tak dużego zasięgu oddziaływań nie można porównać z wynikami osiąganymi nawet przez duże call center. Automatyzacja znacznie obniża koszty całego przedsięwzięcia.

Dodatkowo badania pokazują, że klienci lepiej reagują na krótkie wiadomości tekstowe niż na e-maile czy tradycyjne reklamy. Dlatego masowe wysyłanie SMS-ów może znacząco zwiększyć skuteczność działań marketingowych i sprzedażowych w każdej firmie.

Przykładowo, firma sprzedająca oprogramowanie może wysłać SMS-a z informacją o nowej ofercie „kup program do pełnej księgowości, a oprogramowanie antywirusowe otrzymasz w pakiecie” jako prosty sposób na zachęcenie klientów do zakupów. Taka wiadomość bezpośrednio dociera do osób zainteresowanych produktem bądź usługą. 

Usprawnij proces ściągania należności

W windykacji automatyzacja przy użyciu wiadomości tekstowych ma znaczące zastosowanie do przypominania klientom o zaległych płatnościach. Wysyłając krótkie, ale konkretne wiadomości SMS, firma może zminimalizować ryzyko opóźnień w płatnościach. To istotne, ponieważ jak pewnie wiesz, opóźnienia w płatnościach mogą wpłynąć negatywnie na płynność finansową firmy. 

Przypomnienia o płatnościach mogą być dostosowane do konkretnej sytuacji klienta, zawierać informacje o zadłużeniu, terminie płatności oraz dostępnych metodach spłaty. Dzięki temu firmy mogą zwiększać swoje szanse na odzyskanie należności bez żmudnej dodatkowej pracy w postaci kontaktów telefonicznych lub mailowych. 

Na przykład, firma z poziomu wiadomości SMS może poinformować swojego klienta o terminie płatności informacją „Dzień dobry, w dniu 13.09.2023 r. upływa termin płatności faktury, wynikający z naszej umowy. Prosimy o dokonanie płatności’’. Dodatkowo chcąc uzyskać konkretną informację zwrotną, może dopisać w treści ,,Jeżeli wykonano płatność odpisz TAK, jeżeli płatność dopiero zostanie wykonana odpisz NIE”.

Automatyczna windykacja daje możliwość dotarcia do całej grupy osób zadłużonych i to w stosunkowo krótkim czasie. 

Innym przykładem zastosowania automatycznych wiadomości jest ustalanie kontaktu z klientem. Na przykład ,,Dzień dobry. Prosimy o informację, w jakich godzinach możemy się z Tobą skontaktować’’. 

Odbiór wiadomości SMS od klientów

Czy wiesz, że wykorzystując dwukierunkowe wiadomości SMS możesz prowadzić dialog z klientami? Poznaj krótkie i długie numery odbiorcze.

Przykładów można wymieniać wiele, jednak nawet te dwa pokazują, jak w łatwy sposób można zautomatyzować proces komunikacji nawet w obszarze windykacji. Pamiętaj, że dużo łatwiej odczytać wiadomość SMS niż odebrać telefon, zwłaszcza jak jest się w trakcie innego zajęcia. 

Dodatkowo automatyczna windykacja sprawi, że zaoszczędzony czas możesz przeznaczyć na nowe działania czy nowe zlecenia. 

Personalizuj komunikaty

Musisz pamiętać, że kluczowym elementem skutecznej komunikacji jest personalizacja treści. Każdy klient lubi czuć się wyjątkowo. Nie należy mu przede wszystkim wysyłać informacji, które go po prostu nie dotyczą. 

System do wysyłki SMS umożliwia dostosowanie wiadomości do konkretnej sytuacji lub potrzeby klienta w oparciu o imiona, informacje o zamówieniach czy statusach płatności. Dzięki temu komunikacja staje się efektywniejsza. 

Przykładowo, firma telekomunikacyjna może wysłać SMS-a z indywidualną ofertą, która jest przygotowana w oparciu o dotychczasową historię korzystania z abonamentu przez danego klienta. Takie działanie zwiększa szanse na zatrzymanie obecnych oraz przyciągnięcie nowych abonentów.

Analizuj skuteczność 

Efektywność kampanii SMS możesz śledzić poprzez analizę danych takich jak liczba dostarczonych wiadomości, liczba odczytanych wiadomości i liczba kliknięć w linki zawarte w SMS-ach. Dzięki tym danym firma może ocenić skuteczność swoich działań. Analiza tych informacji pozwoli Ci zidentyfikować również, które kampanie były najefektywniejsze i w jaki sposób można je ulepszyć w przyszłości.

W przypadku windykacji możesz również sprawdzić, w jakim okresie uiszczono należność od momentu otrzymania SMS.

Automatyzacja przyszłością sprzedaży i windykacji?

Dzięki automatyzacji komunikacji, personalizacji wiadomości oraz możliwości śledzenia wyników, firmy mogą zwiększyć swoją efektywność, zaoszczędzić czas i finanse oraz poprawiać relacje z klientami. Myślę, że warto rozważyć implementację tego typu narzędzi w swojej strategii biznesowej, jeśli chce się osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe i finansowe. 

To dodatkowo da Ci konkurencyjną przewagę, poprzez skuteczniejsze i efektywniejsze zarządzanie komunikacją z klientami oraz procesami windykacji. W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym automatyzacja procesów w firmach staje się nieodzownym elementem strategii wzmacniania relacji z klientami i zwiększania zysków. 

Dobrze Ci radził

Andrzej Suszwedyk – CEO Andows IT,  współtwórca produktu e-Pracownicy

W 2018 roku przygotował innowacyjny produkt e-pracownicy, do wygodnej obsługi HR. Kluczem systemu jest automatyzacja dokumentacji, która przyspiesza procesy kadrowe i ułatwia zarządzanie firmą. W Varico Andrzej odpowiada za strategię i rozwój oprogramowania do obsługi sprzedaży i magazynu. Jest również Liderem działu CKB.