Lead generation i webinary ClickMeeting

Informacje są najważniejszym elementem współczesnego biznesu. Z perspektywy marketingowców i sprzedawców szczególnego znaczenia nabierają dane pozwalające na dotarcie do potencjalnych klientów. Generowanie leadów wymaga sporej dozy kreatywności. Znakomitym wsparciem w tym zakresie są webinary. Tworzenie własnych spotkań online jest coraz prostsze i pozwala na skuteczne kształtowanie strategii marketingowej i komunikacyjnej.

Internet z każdym dniem ma nam coraz więcej do zaoferowania. Doskonale zdają sobie z tego sprawę nie tylko specjaliści zajmujący się chociażby digital marketingiem, ale również konsumenci. W zasobach sieci znajdują zróżnicowane materiały dostosowane do ich aktualnych (lub jeszcze nieuświadomionych) potrzeb, co więcej: często nie muszą za to płacić.

Wśród nich uprzywilejowane miejsce zajmują webinary. Dzięki nim dzielenie się wiedzą jest zdecydowanie prostsze, żadnym ograniczeniem nie są przy tym kwestie logistyczne, a nawet czasowe (dzięki webinarom na żądanie). Na wykorzystaniu pełni ich potencjału powinno zależeć nie tylko szkoleniowcom i edukatorom, ale również marketerom. Generowanie leadów poprzez webinary to bardzo skuteczny sposób na pozyskiwanie cennych danych. Warto zobaczyć, jak prezentuje się ten proces na przykładzie ClickMeeting.

Content wciąż jest królem

Powiedzenie „content is king” to z pewnością jeden z najczęściej powtarzanych marketingowych sloganów ostatnich lat. Sam w sobie nie jest natomiast żadną nowinką: pochodzi z eseju Billa Gatesa z 1996 roku. Współzałożyciel Microsoftu już wtedy przewidział, że to właśnie Internet przejmie marketingowy potencjał telewizji (a nawet go zwielokrotni). I siłą rzeczy będzie również odpowiadał za generowanie zysków. Aby było to możliwe, musi jednak powstawać wartościowa treść, która przekona do siebie odbiorców.

Kolejne lata jedynie udowadniają prawdziwość postawionych wtedy tez. Rozwijająca się technologia sprawia przy tym, że w nasze ręce trafiają coraz bardziej zaawansowane narzędzia pozwalające na tworzenie angażującego i wartościowego contentu. Formy, które dominowały przez lata, stają się coraz mniej atrakcyjne, a więc również mniej skuteczne. Nie bez przyczyny jednym z najpopularniejszych (i najbardziej dochodowych) sposobów na osiągnięcie celów stają się webinary.

Jaką przewagę zyskujesz dzięki webinarom?

W czasach, w których dostęp do treści jest niemal nieograniczony, coraz większą wagę odgrywa jakość. Użytkownicy inwestują swój czas (nie mówiąc już o pieniądzach) tylko w content, który jest w ich przekonaniu najlepiej dostosowany do ich zainteresowań, potrzeb i celów. Im bardziej jest interaktywny i im silniejsza pozycja eksperta odpowiedzialnego za jego przygotowanie, tym większa szansa na przykucie uwagi.

ClickMeeting w liczbach

Tylko w 2020 roku na platformie ClickMeeting odbyło się 2 316 074 wydarzeń online (co daje 44 540 wydarzeń tygodniowo). Uczestniczyło w nich 30 779 244 użytkowników. Nasi klienci tylko na płatnych webinarach zarobili w tym czasie 1 721 001 EUR.

Webinary mają pod tym względem wiele do zaoferowania:

  • Łatwe dzielenie się wiedzą: webinary są w stanie nie tylko zastąpić tradycyjne seminaria, odbywające się np. w sali wykładowej. Oferują więcej możliwości – przede wszystkim umożliwiają uczestnictwo każdej zainteresowanej osobie, bez względu na miejsce, w którym się znajduje.
  • Interaktywna formuła: webinar daje zdecydowanie większe możliwości od spotkań offline. W łatwy sposób przygotujesz angażującą prezentację, uwzględniającą zróżnicowane materiały i filmy, podzielisz się istotnymi plikami, zachęcisz uczestników do interakcji np. w ramach czatu czy sesji Q&A.
  • Niezależność od miejsca i czasu: wybierając odpowiednią platformę do webinarów i spotkań online, możesz uniezależnić się nie tylko od miejsca, ale również czasu. Webinary na żądanie (on-demand) dają Twoim użytkownikom dostęp do treści wtedy, kiedy będą dysponowali wolną chwilą.
  • Angażowanie użytkowników przed wydarzeniem i po nim: z marketingowego punktu widzenia liczy się oczywiście nie tylko to, co ma miejsce w trakcie webinaru. Dzięki ClickMeeting będziesz w stanie zadbać o swoich uczestników zarówno przed nim (np. wysyłając zaproszenia i przypomnienia o evencie), jak i po nim – wyświetlenie podziękowań, przeniesienie bezpośrednio na Twoją stronę lub wysłanie maila z nagraniem webinaru pozwoli z jednej strony zadbać o relację, z drugiej natomiast osiągnąć wymierne marketingowe korzyści.
  • Analityka i integracje: nowoczesne platformy do webinarów pozwalają na łatwe pozyskiwanie informacji oraz ich analizę. Możesz więc jednocześnie doskonalić swój szkoleniowy warsztat oraz korzystać z rozbudowanych funkcji marketingowych, także poprzez integrację z najważniejszymi platformami np. masowej wysyłki SMS.

Czym różnią się poszczególne typy webinarów?

Webinar live – to standardowe wydarzenie na żywo, w którym zarówno prezenter, jak i uczestnicy łączą się ze sobą w czasie rzeczywistym.
Webinar na żądanie (on-demand) – pozwala uczestnikom na obejrzenie webinaru w dowolnym momencie. Podstawą wydarzenia może być np. nagrana prezentacja lub przeprowadzony wcześniej webinar live.
Webinar automatyczny – w tym przypadku również możliwe staje się wykorzystanie nagrania wcześniejszego webinaru lub innych materiałów. Wydarzenie będzie jednak dostępne w określonym przez organizatora czasie (może także odbywać się cyklicznie).

Lead generation dzięki webinarom

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych to rzecz jasna jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed marketingowcami i sprzedawcami. Dzięki webinarom dotarcie do wartościowych kontaktów jest zdecydowanie prostsze. Pozwala także na znaczne obniżenie kosztów, a przede wszystkim pomaga w budowaniu odpowiedniego eksperckiego wizerunku. W końcu, tworząc autorskie webinary, dzieląc się wiedzą i materiałami, dajesz swoim uczestnikom coś cennego. To natomiast jest przez nich doceniane i nie tylko chętnie przekazują dane marketingowe, ale również zaczynają interesować się samym produktem czy usługą.

Decyzja zakupowa to skomplikowany proces, który rozpoczyna się na długo przed ostatecznym wybraniem oferty. Im większa świadomość, im więcej wartościowych materiałów, tym bliżej do kliknięcia, które przyniesie Ci zyski.

Pozyskiwanie leadów w ClickMeeting: poznaj najważniejsze funkcje

ClickMeeting to platforma do webinarów i spotkań online, która oferuje zestaw narzędzi ułatwiających pozyskiwanie leadów. Umiejętne wykorzystanie dostępnych funkcji pozwoli na proste i skuteczne dotarcie do Twoich odbiorców, zaprezentowanie im różnorodnych materiałów, zbudowanie odpowiedniej relacji, a następnie bezpieczne wykorzystanie uzyskanych danych. Oto kilka rozwiązań, które zapewnią wysoką efektywność pozyskiwania leadów:

ClickMeeting – narzędzia lead generation:

  • Możliwość tworzenia zróżnicowanych webinarów: przy wsparciu ClickMeeting możesz nie tylko tworzyć webinary live – w lead generation znakomicie sprawdzają się webinary na żądanie (on-demand). Wystarczy, że umieścisz w nich nagranie (np. webinaru, który już się odbył), uzupełnisz o dodatkowe materiały, a następnie podzielisz się linkiem ze swoimi odbiorcami. Będą mogli zapoznać się z treścią wtedy, kiedy będzie to dla nich wygodne.
  • Zautomatyzuj wydarzenia: nie zawsze musisz być obecny w trakcie swoich eventów. Możesz w tym celu korzystać z webinarów automatycznych, które opierają się na nagraniu wyświetlanym w określonym przez Ciebie czasie (np. cyklicznie). Nadal możliwe będzie także np. odpowiadanie na pytania uczestników zadawane na czacie.
  • Facebook & YouTube Live Streaming: aby zwiększyć zasięgi, warto skorzystać z możliwości transmitowania webinaru na Facebooku albo YouTube.
  • Zarządzanie zgodami: tworząc stronę rejestracji na webinar, możesz uwzględnić w niej różnego typu zgody, które powinni zaakceptować Twoi uczestnicy, a także inne informacje, takie jak regulaminy uczestnictwa. Dzięki temu nie tylko w prosty sposób zyskasz wartościowe leady, ale możesz również upewnić się, że Twoje działania są zgodne z obowiązującymi przepisami.
  • Statystyki i informacje o użytkownikach: zyskujesz przy tym łatwy dostęp do rozbudowanych informacji o swoich uczestnikach, w tym danych kontaktowych oraz udzielonych przez nich zgód. Oprócz tego w swoim panelu klienta znajdziesz również wiele innych informacji, które pozwolą Ci udoskonalić realizowaną strategię.
  • Integracja z platformami CRM: proces przetwarzania danych będzie zdecydowanie prostszy dzięki integracji ClickMeeting z innymi narzędziami, takimi jak platforma CRM Pipedrive.
  • Call to Action: możesz także wzbogacać swoje webinary o przyciski CTA, co pozwoli na zdobycie jeszcze większej liczby leadów czy szybsze podjęcie przez odbiorcę decyzji zakupowej.
  • Płatne webinary: w ClickMeeting możesz wybierać spośród kilku wariantów udzielania dostępu do webinarów. Jednym z nich jest płatny webinar, który da Ci możliwość zarabiania. Twoi użytkownicy skorzystają natomiast z wygodnej, bezpiecznej i szybkiej opcji płatności.
Zgody marketingowe - webinar w ClickMeeting
W kreatorze wydarzenia w łatwy sposób zdefiniujesz listę zgód i umieścisz inne elementy

Zaangażuj swoich odbiorców

Oczywiście kluczową rolę odgrywa przede wszystkim to, co zaproponujesz swoim uczestnikom. Zadbaj więc o wartościową treść, która będzie nie tylko interesująca z ich perspektywy, ale również angażująca. Dobrym pomysłem będzie wzbogacenie webinaru o m.in. ankiety (które mogą podnieść jakość Twoich leadów!), sesje Q&A czy czat. Możesz również wygodnie dzielić się różnego typu materiałami, korzystać z interaktywnej tablicy, umieszczać prezentacje, materiały wideo czy udostępniać podgląd Twojego ekranu.

Zadbaj również o treść, która będzie poprzedzać webinar (np. e-mail z zaproszeniem czy powiadomienie SMS), oraz tę, którą użytkownicy otrzymają po jego zakończeniu. Dopracowana koncepcja pozwoli nie tylko na uzyskanie wartościowych leadów, ale również uformowanie długotrwałej relacji i zbudowanie wizerunku eksperta. Webinary są kluczowym narzędziem w procesie lead nurturing, który jest zdecydowanie bardziej wymagający i długotrwały, ale jednocześnie pozwala na osiągnięcie znakomitych rezultatów.

O autorze

Od 2016 roku zajmuje się digital marketingiem i działalnością szkoleniową w zakresie content marketingu. W ClickMeeting odpowiada za zarządzanie treścią. Współpracował z największymi polskimi portalami i agencjami marketingowymi. Pracował nad dziesiątkami kampanii marketingowych, wspierając je piórem i zdolnościami analitycznymi. Doktor nauk humanistycznych związany z Uniwersytetem Śląskim. Poza marketingiem zajmuje się również redakcją tekstu i tłumaczeniami.

Paweł Łaniewski – Content Expert w ClickMeeting

Photo by Austin Distel on Unsplash