Wywiad 10 Pytań do Kazmierza Znojka z NOC w SMSAPI

Powstały we wrześniu 2019 Network Operations Center, w skrócie NOC, zajmuje się całodobowym monitorowaniem poprawnego działania usług SMSAPI i innych platform Grupy LINK Mobility. Nasz najnowszy dział prowadzi Kazimierz Znojek, którego zapytaliśmy, jak wygląda praca na nocnej zmianie, z jakimi wyzwaniami mierzy się jego zespół i… jaki jest najlepszy sposób na bezsenność.

1. Jak wygląda dzień pracy Leada Network Operations Center?

Standardowo, każdy dzień zaczynam od przeglądu co działo się na ostatnich zmianach poza godzinami biznesowymi. NOC nigdy nie śpi i widzi wszystko 24/7/365. Jeśli wydarzyły się jakieś incydenty, zaplanowane prace serwisowe etc., sprawdzam czy wszystko zostało wykonane zgodnie z procedurami. W przypadku incydentów oczywiście dochodzi nam analiza postmortem z naszymi OPS-ami i DEV-ami co się wydarzyło i jak na przyszłość zapobiec podobnym incydentom.

Reszta dnia to oczywiście walka na Teams-ach i telekonferencje z naszymi oddziałami i kolegami rozrzuconymi po całej Europie. Regularnie konferencje z Norwegią, Finlandią, Szwecją, Niemcami, Wielką Brytanią, Danią, Francją … Czyli podsumowanie bieżących i prowadzonych tematów, prace nad nowymi projektami, bieżąca współpraca NOC i innych zespołów. 

Oczywiście, jako lider zespołu NOC, odpowiadam przed swoim szefem w Norwegii i razem pracujemy z liderami zespołów działów Operations w LINK Mobility Group nad przygotowywaniem i ulepszaniem procesów w grupie, budowaniem strategii i realizacją projektów. W role wpisane są różnego typu raporty odnośnie najważniejszych platform LINK Mobility (czyli również SMSAPI).

Poza tematami na poziomie menadżerki, są również sprawy bardziej przyziemno-administracyjne: grafiki zespołu, rekrutacją (bo ciągle się rozrastamy), ewaluacją indywidualnych postępów każdego członka zespołu itd. Grafik jest pełen zadań i wyzwań. Ale to jest właśnie smaczek tej pracy: różnorodność zadań i wyzwań.

2. Czym zajmuje się dział NOC?

Do głównych obowiązków należy:
– monitoring infrastruktury i ruchu sieciowego SMS, systemów do wysyłki SMS;
– troubleshooting i support na poziomie L2;
– prowadzenie wewnętrznych projektów na potrzeby grupy: wdrażanie nowych rozwiązań, rozwój narzędzi, procedur, przejmowania kolejnych serwisów;
– prowadzenie incident managementu dla utrzymywanych serwisów,
– administracja i utrzymanie narzędzi monitoringu;
– utrzymanie i prowadzenie dokumentacji technicznej, budowa i wdrażanie wewnętrznych procedur;
– raportowanie do zarządu centrali GLT;
– wsparcie najważniejszych klientów europejskich poza godzinami biznesowymi;
– kontakt i współpraca z naszymi operatorami.

3. Ile platform i z jakich państw monitorujecie?

Przede wszystkim monitorujemy najbardziej strategiczne platformy LINK Mobility:
– 3 platformy LINK Suite;
– SMSAPI;
– Netsize z Francji.

A także 6 innych, co daje razem 11 platform w krajach takich jak Norwegia, Szwecja, Dania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, no i oczywiście Polska.

4. Ile osób liczy Wasz dział?

Zaczynaliśmy swój cykl życia jako NOC w 2019 roku z 4 osobami na pokładzie. Na chwile obecną liczymy już 13 osób, z czego 12 pracuje w trybie zmianowym 24/7/356. Średnio są 2–4 osoby na posterunku. W weekendy i w NOC-y jest nas przeważnie 1-2 osoby.

Jest spore zapotrzebowanie na tego typu wewnętrzną usługę. Więc plany na dalszy rozrost mamy ambitne i cały czas rośniemy i szukamy kolejnych NOC-nych rycerzy do naszego teamu.

5. Czym, poza godzinami pracy, różni się praca w NOC od zwykłego supportu?

Poza pracą w trybie 24/7, jesteśmy zespołem multi-dyscyplinarnym o szerokim zakresie działania. Zespół nie tylko patrzy w monitory i śledzi każdy serwis w LINK-ach. Rozwijamy swoje narzędzia, procesy, dokumentacje. Uczestniczymy w wielu projektach i sami je prowadzimy z naszymi kolegami z innych teamów. Każdy z członków zespołu ma swoją specjalizację i umiejętności, które staramy się wykorzystać wewnątrz i poza działem NOC. Siła NOC jest więc w jego zespole, który staramy się budować i doskonalić.

6. Co jest najważniejszą cechą niezbędną dla pracownika nocnej zmiany?

Nastawienie na proaktywne działanie, szukanie nieszablonowych rozwiązań, analityczne myślenie, parcie na rozwój, otwartość na zmiany, oraz pracę zespołową. To główne cechy jakie powinien mieć idealny kandydat.

Resztę umiejętności da się wypracować, nauczyć, doszkolić. Najważniejsze by budować pozytywne relacje z zespołem i pozostałymi OPS-ami. Wtedy jesteśmy nie do pokonania i żaden problem nie jest nam straszny.

7. Jakie było najbardziej nietypowe zgłoszenie, z jakim miałeś do czynienia?

Mieliśmy zaplanowane prace serwisowe na głównym łączu naszego operatora i przypadkową usterkę (zerwanie kabla światłowodowego przez koparkę) na łączu zapasowym do tego samego datacenter.

Cały zespół postawiony na nogi, testy czy backup zadziała na czas usterki, poinformowani klienci o przerwie w działaniu usług, czas usterki ustawiony na jak najmniejszy wpływ na klientów, czasy przestoju wykręcone do minimum, wszyscy stoją w boksach startowych.

Niby wszystko idealnie przygotowane do walki … Nagle łącze backupowe szlag trafia przez koparkę, która uszkadza nam zapasowy dostęp do sieci i odcina nam całą usługę. Cały plan legł w gruzach i zaczyna się walka z czasem i podwójną awarią.

8. Czym zajmowałeś się przed objęciem stanowiska w NOC?

Swoją karierę zaczynałem jako IT support, admin, kierownik działu IT. Najwięcej doświadczenia zdobyłem w międzynarodowych projektach, gdzie byłem odpowiedzialny za wdrożenia nowego oprogramowania, budowy serwerowni, wdrożenia nowych spółek do grupy od strony IT.

Nauczyło mnie to zarządzania ludźmi i projektami. Te doświadczenia pokazały mi, że każdy problem da się rozwiązać z odpowiednim zespołem na pokładzie oraz że największą wartością w naszej pracy są ludzie, a nie sprzęt czy software.

9. Jaką radę dałabyś osobie ubiegającej się o stanowisko w NOC?

Praca w NOC to praca w nowym, ciągle rozwijającym się zespole o szerokiej wiedzy i wąskiej specjalizacji z danej dziedziny IT. Ma to ogromne znaczenie, bo dzięki temu jesteśmy w stanie stanąć do walki z każdym problemem: od sieciowego, przez programistyczny aż do bazodanowego.

Współpracujemy z zagranicznymi firmami, a nasze zadania są bardzo zróżnicowane – z pewnością nie ma czasu na nudę! U kandydatów bardzo doceniamy proaktywny charakter, otwartość na nowe zadania, nowe technologie i zainteresowanie tematem.

Oczywiście praca w NOC to często nie przelewki. Grafik 24/7 zobowiązuje. Trzeba być czujnym i gotowym na wszystko. NOC nie śpi – NOC czuwa!

10. Najważniejsze pytanie: kawa, zielona herbata czy yerba mate?

Przede wszystkim zdrowy styl życia, live balance i pozytywne nastawienie do życia. Jak padają nam baterie i pozytywna muzyka lub śpiew kolegi w biurze nie pobudza do działania, zostaje wyśmienita kawa z ekspresu lub yerba.

Przeczytaj więcej wywiadów z pracownikami SMSAPI!