Blog

“Pełnię rolę firewalla dla mojego zespołu” – 10 pytań do Marty Wagner, Lead Network Operations Center

SMSAPI Marta Wagner 10 Pytań Network Operations Center

Powstały we wrześniu 2019 Network Operations Center, w skrócie NOC, zajmuje się całodobowym monitorowaniem poprawnego działania usług SMSAPI i innych platform Grupy LINK Mobility. Nasz najnowszy dział prowadzi Marta Wagner, którą zapytaliśmy, jak wygląda praca na nocnej zmianie, z jakimi wyzwaniami mierzy się jej zespół i… jaki jest najlepszy sposób na bezsenność.

1. Jak wygląda Twój dzień pracy?

Dzień przeważnie zaczynam od przejrzenia tego, co działo się poza godzinami biurowymi. Bo jak wiadomo, NOC nie śpi – nasze centrum działa 24/7. Jeżeli w ostatnim czasie zdarzyła się jakaś awaria to upewniam się, że akcja naprawcza i komunikacja odbywały się zgodnie z odpowiednimi procesami. Jeżeli tak nie było, to muszę dojść do tego dlaczego, i co zrobić, żeby sytuacja się nie powtórzyła.

W ciągu dnia czeka na mnie przeważnie kilka video calli z osobami z którymi współpracuję. Regularnie łączę się więc z Oslo, Sztokholmem, Bergen, a czasem też np. Hamburgiem, Madrytem czy Boullogne-Billancourt we Francji. Pełnię rolę swego rodzaju “firewalla” dla mojego zespołu. Dostaję od innych działów feedback odnośnie pracy wykonanej przez NOC, przekazuję uwagi i potrzeby jakie ma mój team.

Wspólnie z naszym szefem Espenem i liderami zespołów działu Operations w LINK Mobility Group pracuję nad przygotowywaniem i ulepszaniem procesów. Wyznaczam i śledzę cele roczne teamu. Jestem też odpowiedzialna za śledzenie wykonywania zarówno codziennych zadań w NOC, jak i postępów długoterminowych projektów.

Poza tym, przygotowuję cykliczne raporty dotyczące stanu najważniejszych platform LINK Mobility (w tym SMSAPI). Na co dzień zajmuję się też sprawami bardziej przyziemno-administracyjnymi zespołu: grafikiem, rekrutacją (bo ciągle się rozrastamy) i ewaluacją indywidualnych postępów każdego członka zespołu.

2. Ile osób liczy NOC?

W tej chwili jest nas 10, ale ciągle się rozrastamy. 9 osób pracuje w trybie zmianowym 24/7, dlatego w ciągu dnia w biurze można spotkać 2-4 osoby. W weekendy, czy nocą pracuje przeważnie jedna, czasem dwie osoby. Na szczęście, jak do tej pory te zmiany bywały raczej spokojne…

3. Czym zajmuje się Network Operations Center?

Do naszych głównych obowiązków należą:
– monitoring infrastruktury i systemów do wysyłki SMS;
– naprawa drobnych usterek w systemach do wysyłki SMS;
– incident management, czyli koordynacja komunikacji i akcji podczas awarii, tworzenie technicznych raportów z incydentów, raportowanie statusu platformy;
– administracja narzędzi monitoringu;
– dokumentacja techniczna procedur;
– przygotowywanie cyklicznych raportów na temat ruchu SMS;
– wsparcie najważniejszych klientów europejskich poza godzinami biznesowymi;
– kontakt z operatorami.

4. Ile platform i z jakich państw monitorujecie?

Przede wszystkim monitorujemy najbardziej strategiczne platformy LINK Mobility:
– 3 platformy LINK Suite;
– SMSAPI;
– Netsize z Francji.

A także 6 innych, co daje razem 11 platform w krajach takich jak Norwegia, Szwecja, Dania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, no i oczywiście Polska.

5. Czym zajmowałaś się przed objęciem stanowiska w NOC?

Moją karierę w IT zaczęłam od pracy jako specjalista monitoringu wspierając największych operatorów na rynku francuskim. Po kilku latach wyspecjalizowałam się w stronę administracji systemami z rodziny Linux, sieciowego wsparcia technicznego, analizy i optymalizacji ruchu internetowego większych firm i zarządzania zespołem.

6. Jakie umiejętności i narzędzia są Ci niezbędne?

Zorganizowanie! A poza tym, multitasking, umiejętność pracy w pewnym stresie, asertywność, ale też wyrozumiałość i empatia. Ogólna wiedza w pewnych obszarach IT (telco, systemy operacyjne, wirtualizacja, sieci, systemy monitoringowe). Niezbędna jest też wiedza na temat procesów supportowo-operacyjnych, no i na pewno bardzo dobry angielski. W kontaktach z zagranicznymi zespołami pomaga mi także znajomość francuskiego, hiszpańskiego i niemieckiego.

Co do narzędzi: Mail, Kalendarz, MS Teams – chat i video konferencje z zespołami z zagranicy to podstawa. Ponadto, Excel, Power Point, Word, Sharepoint, a także Confluence jako dokumentacja techniczna i procesowa oraz Jira do śledzenia zadań i projektów.

7. Czemu NOC działa akurat w Gliwicach?

Posiadanie scentralizowanego NOC dla wszystkich systemów LINK Mobility jest korzystne dla nas jako firmy, ale też dla naszych klientów. SMSAPI razem z Netsize, Terracom i oczywiście LINK Mobility jest jedną z najsilniejszych marek w portfolio norweskiej Grupy LINK. Budując nowy team, ważne było osadzić go w silnej i dobrze działającej strukturze. Wybór Gliwic okazał się wielkim sukcesem.

A poza tym Gliwice to bardzo ładne miasto, myślę, że musiało oczarować norweski zarząd! 😉

8. Co stanowi największe wyzwanie dla Ciebie i pracowników działu?

Fakt, że jesteśmy młodym działem, na którym spoczywa duża odpowiedzialność. W tej chwili jesteśmy jeszcze na etapie budowania zespołu, procedur, szkolenia się z nowych technologii i procesów. Codziennie uczymy się czegoś nowego! To jednocześnie wyzwanie jak i ogromny przywilej, dzięki temu możemy mieć realny wpływ na to jak wygląda Network Operations Center w LINK Mobility.

9. Jaką radę dałabyś osobie ubiegającej się o stanowisko w NOC?

Żeby nastawiła się na pracę w nowym, ciągle rozwijającym się zespole, a to ma swoje plusy. Współpracujemy z zagranicznymi firmami, a nasze zadania są bardzo zróżnicowane – z pewnością nie ma czasu na nudę! U kandydatów bardzo doceniamy proaktywny charakter, otwartość na nowe zadania, nowe technologie i zainteresowanie tematem.

Z drugiej strony, należy pamiętać, że praca w NOC to często nie przelewki, trzeba być czujnym non stop. Incydenty zdarzają się o każdej porze, więc nie ma mowy o nocnych drzemkach. Nie śpimy, monitorujemy! 😉

10. Najlepszy sposób na bezsenność?

Wyspać się. 😀 A tak, na poważnie, to zapraszamy do nas na NOC!

Seria 10 pytań do SMSAPI