RCS raport 2025

Spis treści

Poznaj wyniki badania konsumenckiego RCS w Polsce. Przeczytaj najnowszy raport RCS w 2025.

O RCS słyszało 39 proc. badanych, a prawie 60 proc. deklaruje, że chciałoby korzystać z funkcji, jakie ta technologia oferuje – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie SMSAPI. Widać więc, że kierunek w jakim rozwija się standard RCS odpowiada oczekiwaniom konsumentów, natomiast w wielu wypadkach brakuje jeszcze świadomości istnienia i dostępności tego rozwiązania.

RCS to nowy kanał komunikacji P2P i B2B

Rich Communication Services, w skrócie RCS, to rozwijany od 2007 r. standard komunikacji mobilnej, znacząco wykraczający poza możliwości tradycyjnych SMS-ów i MMS-ów, które docelowo ma zastąpić (dlatego też nazywany bywa SMS 2.0). Technologia ta umożliwia przesyłanie nie tylko tekstu, ale również multimediów (obrazy, filmy, dźwięki czy dokumenty) i dzielenie się lokalizacją. Z punktu widzenia zastosowań biznesowych ważne jest też, że RCS pozwala na dodanie interaktywnych elementów np. przycisków akcji czy sugerowanych odpowiedzi.

Znacznie szersza paleta możliwości, jakie w porównaniu z SMS-ami oferuje RCS, powoduje, że jest to niezwykle atrakcyjny kanał komunikacji biznesowej, szczególnie marketingowej – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS, MMS, RCS. – Widać to wyraźnie w danych, o których informował niedawno serwis MarTech.org. Globalnie w ciągu ubiegłego roku liczba RCS-ów wysłanych przez firmy do klientów wzrosła o 550 proc., a w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie ich liczba była aż czternastokrotnie większa, niż w 2023 r.  – podkreśla Maja Wiśniewska-Hardek.

Polacy nie znają, ale chcieliby korzystać

Badanie o komunikacji RCS przeprowadzone pod koniec kwietnia 2025 na zlecenie SMSAPI na grupie 1000 dorosłych mieszkańców Polski pokazuje, że świadomość dostępu do nowego typu wiadomości w smartfonach nie jest jeszcze powszechna. O technologii tej słyszało dotychczas 39 proc. respondentów. 

SMSAPI RCS raport 2025 funkcje

Ciekawe, że respondenci pytani o źródło informacji, z którego dowiedzieli się o RSC, najczęściej (ponad 42 proc. wskazań) odpowiadali, że odkryli je we własnych smartfonach – zauważa Maja Wiśniewska-Hardek. – Jednocześnie jedynie niecałe 14 proc. ankietowanych informacje takie uzyskało od swojego operatora komórkowego – dodaje ekspertka SMSAPI.

Wydaje się jednak, że nowy typ wiadomości będzie przyjmował się wśród konsumentów dość szybko. Świadczyć o tym może choćby to, że aż blisko 59 proc. ankietowanych odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy korzystaliby z funkcji jakie oferuje RCS, gdyby pojawiły się w ich aplikacji obsługującej SMS-y. Wystarczy więc, że dotrze do nich informacja o tym, że mają do nich dostęp. Co może zdarzyć się choćby w momencie aktualizacji aplikacji lub wymiany smartfona, kiedy to obsługa RCS staje się domyślnym ustawieniem. Jednocześnie wśród tych, którzy już są świadomi istnienia i możliwości, jakie daje nowy standard wiadomości, jedynie 8 proc. deklaruje, że nie ma zamiaru z niego korzystać.

SMSAPI RCS raport 2025 oczekiwania

Każdy może też w prosty sposób sprawdzić, czy jego smartfon obsługuje  wiadomości nowego typu. Wystarczy pobrać aplikację Wiadomości Google (Messages) i w ustawieniach wyszukać opcji czatu RCS. Jeśli na danym urządzeniu możliwe jest skorzystanie z nowego standardu komunikacji, to w tym miejscu będzie można uruchomić tę funkcję.

SMS 2.0 i wiele więcej

Określenie SMS 2.0, którego używa się często zamiennie ze skrótem RCS wydaje się dobrze oddawać to, jak ten nowy typ wiadomości postrzegany jest przez użytkowników. Aż 73 proc. z nich RCS kojarzy się z podstawową funkcją SMS-ów – wysyłaniem wiadomości tekstowych. Z bardziej zaawansowanymi funkcjami – wysyłaniem multimediów, czatami grupowymi czy rozbudowanymi możliwościami interakcji – RCS wiąże znacznie mniejsza część badanych.

SMSAPI RCS raport 2025 operator

Wiadomości tekstowe to podstawa komunikacji. Jednak przyzwyczajenia, których nabyliśmy przy używaniu komunikatorów internetowych, jak choćby przesyłanie wiadomości głosowych, zdjęć czy GIF-ów powodują, że tradycyjny SMS dla wielu użytkowników jest niewystarczający. RCS nadrabia te braki i umożliwia znacznie bogatszą, odpowiadającą współczesnym standardom komunikację – zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej – uważa Maja Wiśniewska-Hardek, odpowiedzialna za marketing w SMSAPI. – Ponadto RCS jest odpowiedzią na najważniejsze oczekiwanie, jakie konsumenci mają w związku z komunikacją z firmami i instytucjami – większy poziom bezpieczeństwa. Dzięki zweryfikowanym profilom nadawców (brand agent RCS), użytkownicy są chronieni przed potencjalnie niebezpiecznymi wiadomościami oraz spamem – dodaje Maja Wiśniewska-Hardek.


Raport RCS w 2025 – materiały

Badanie RCS w 2025 przeprowadzono na grupie 1000 pełnoletnich mieszkańców Polski 25 kwietnia 2025 metodą CAWI (panel SurvGo od Biostat).

Pobierz raport RCS w 2025: https://www.smsapi.pl/raport2025-rcs

Zapisz się newslettera RCS

Chcesz wiedzieć, kiedy RCS będzie dostępny w SMSAPI? Zapisz się na listę oczekujących, aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat usługi RCS w SMSAPI.

Więcej o RCS (Rich Communication Services)

  1. https://www.smsapi.pl/blog/aktualnosci/czat-rcs-co-to-jest/
  2. https://www.smsapi.pl/blog/wiedza/brand-agent-rcs-weryfikacja/
  3. https://www.smsapi.pl/blog/wiedza/porownanie-sms-rcs-dla-biznesu/
  4. https://www.smsapi.pl/blog/press-release/rcs-nowy-sms/

Materiały do pobrania

  1. Informacja prasowa: https://docs.google.com/document/d/14533ckVzIXLYxSH60653mIoAdYeEx0Dp8BN9vW7Timo/edit?usp=sharing
  2. Zdjęcie Mai Wiśniewskiej-Hardek: https://drive.google.com/file/d/1wVV6CoVxkaCxhah_Xk-k6ZuyrRpoRd-u/view?usp=sharing

O SMSAPI

SMSAPI to platforma do masowej wysyłki wiadomości SMS i RCS. Z serwisu korzystają zarówno największe koncerny o zasięgu globalnym, jak i mniejsze, lokalne biznesy, instytucje publiczne i urzędy. Najczęstszymi zastosowaniami platformy są automatyczne powiadomienia SMS, wysyłki kodów autoryzacyjnych 2FA oraz personalizowany SMS marketing. SMSAPI jest częścią międzynarodowej grupy LINK Mobility.

Logo SMSAPI
SMSAPI logo
Osoba kontaktowa

Michał Kuliś – Senior content marketer w SMSAPI
michal.kulis[at]linkmobility.com