Spis treści

Nieokreślony termin wejścia RCS w Polsce studzi entuzjazm rynku i każe rozglądać się za innymi technologiami, które wzbogacą kontakt marek z klientami. Na uwagę zasługuje conversational messaging, który łączy kanały rich media – Messengera, RCS oraz czat w przeglądarce internetowej. Czy rozwiązania tego typu pomogą w szybszym wdrożeniu RCS-a na świecie?

Powszechnie dostępny RCS to wciąż melodia przyszłości. Format udoskonalany przez organizację GSMA już od 11 lat i propagowany przez Google zainteresował wprawdzie większość producentów smartfonów, jednak wciąż tylko 45 z kilkuset operatorów z całego świata postanowiło udostępnić użytkownikom “następcę SMS-a”. Rozwiązaniem, które może przekonać operatorów do wdrożenia RCS-a, może być conversational messaging.

Czym jest conversational messaging

Conversational messaging to wykorzystanie wielu kanałów komunikacyjnych w jednym systemie. Na przykład udostępniony przez SMSAPI interfejs LINK Conversations łączy w ten sposób kilka kanałów – Messengera, wspomnianego RCS-a oraz czat w oknie przeglądarki.

Po dołączeniu SMSAPI do grupy LINK Mobility, otrzymaliśmy bezpośredni dostęp do wielu rozwijanych tam technologii – w tym RCS. Rozumiemy jednak, jak trudne jest międzynarodowe wdrożenie tak nowoczesnego rozwiązania. Postanowiliśmy więc w praktyczny sposób przygotować klientów na pojawienie się RCS i wraz z naszym norweskim partnerem udostępniamy im LINK Conversations.

Andrzej Ogonowski

W LINK Conversations smartfon wykorzystywany jest do nawiązania pierwszego kontaktu z klientem. Interfejs pozwala komunikować się np. poprzez przesłanie SMS-a z linkiem, który przenosi klienta na stronę czatu. Komunikując się tam z chatbotem użytkownik może załatwić swoje sprawy – np. w przypadku restauracji, klient dowie się czy może zarezerwować stolik na obiad, jakie jest aktualne menu lub jak zmienić czas rezerwacji.

Interfejs pozwala także wykorzystać w ten sposób aplikację Facebook Messenger oraz RCS po jego wprowadzeniu na polskim rynku. Testy rozwiązania w Polsce, w ramach programu wczesnego dostępu, wraz z wybranymi klientami SMSAPI rozpoczną się w najbliższym czasie.

Jak wygląda RCS?

Kiedy więc RCS pojawi się w Polsce?

RCS to duża rewolucja w komunikacji tekstowej, która da SMS-om możliwości znane z Messengera. I chociaż technologia jest już gotowa to od telekomów zależy termin jej wprowadzenia. W niektórych krajach operatorzy częściowo ją udostępnili (np. w USA, Francji, czy Szwajcarii). Wciąż trwają prace nad jej udoskonaleniem, nad czym współpracują z Google partnerzy technologiczni z całego świata.

RCS na Świecie
Źródło: jibe.google.com/business-messaging

Co na to Apple?

Wyzwaniem dla powszechnego wprowadzenia RCS jest jeszcze strategia ważnego gracza – Apple. Gigant z Kalifornii tworzy rozwiązania zamknięte, dostępne tylko dla użytkowników iOs, w tym przypadku iMessage.

Niepewna data wprowadzenia RCS w Polsce studzi entuzjazm rynku. Jednak technologie conversational messaging takie jak np. LINK Conversations mogą już przybliżyć użytkownikom działanie i przygotować na wejście “następcy SMS-a”. Oprócz zadowolenia klientów z wartościowej komunikacji, może to także pokazać telekomom, że RCS jest godną uwagi, wartościową technologią, co przyspieszyłoby wprowadzenie go na polski rynek.