Kampanie VMS SMS Piast Gliwice

Jak Piast Gliwice wykorzystuje kampanie VMS i SMS, aby budować relacje z kibicami, napędzać sprzedaż biletów i promować wydarzenia sportowe?

Przeczytaj wywiad z Kamilem Przybylskim – Managerem ds. sprzedazy i biznesu w Piast Gliwice. Rozmawiamy o roli, jaką spełniają kampanie VMS i SMS w komunikacji z kibicami i fanami klubu sportowego.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

Piast Gliwice wysłał skuteczną kampanię VMS promującą mecz z Legią

Kamilu, jak oceniasz kampanię VMS zapraszającą na mecz z Legią, który odbył się ósmego lutego 2025?

Kamil Przybylski, Manager ds. sprzedazy i biznesu w Piast Gliwice
Kamil Przybylski, Manager ds. sprzedazy i biznesu, Piast Gliwice

Kampania VMS wzbudziła bardzo silne emocje. I na tym właśnie nam zależało, ponieważ był to niezwykle prestiżowy mecz. Nieprzypadkowo wybraliśmy piłkarza, który dzwonił do kibiców, był to wychowanek klubu Piast Gliwice. Docenili to zarówno nasi najwierniejsi fani jaki i lokalne media. Podsumowując, za pomocą wiadomości głosowej wysłaliśmy jasny przekaz, który zaowocował wspaniałym wsparciem podczas spotkania z Legią.

Rozwiń proszę, jak dowiedzieliście się, że odzew po kampanii był pozytywny?

Nie był to pierwszy raz, gdy korzystamy z VMS-ów. Często po takich akcjach zaczepiamy obserwujących nasze profile: „Czy dzwonił do was któryś z naszych zawodników?”. Kibice oczywiście komentują, chwalą się, wrzucają screeny z historii połączeń. Poza tym dwa duże gliwickie portale: Dzisiaj w Gliwicach i info Gliwice też zamieściły na ten temat informacje, które mieszkańcy komentowali i nagradzali pozytywnymi reakcjami.

Posłuchaj nagrania kampanii VMS: Andrzej Sługocki (Piast Gliwice)

Gratuluję! To zawsze buduje, gdy nasze działania spotykają się z entuzjastyczną reakcją. Przejdźmy do kwestii warsztatowych.

Baza kontaktów do wysyłek kampanii głosowych VMS

Powiedz mi, w jaki sposób zbieracie bazę kontaktów na potrzeby wysyłek VMS?

Zamawiając bilety na stronie Piast Gliwice kibice mogą wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Podczas zakupów stacjonarnych nasi pracownicy po prostu pytają, czy chciałby pan, pani dołączyć do bazy odbiorców.

A jakie dane pozyskujecie poza numerem?

Mecze piłkarskie to impreza masowa, dlatego mamy obowiązek zbierania numerów PESEL od każdego uczestnika. Poza tym zbieramy imię, nazwisko i adres mailowy, ponieważ stosujemy też kampanie e-mail.

Kampanie VMS SMS Piast Gliwice
Źródło: materiały Piast Gliwice

Czy w jakiś sposób zawęziliście grupę odbiorczą podczas tej kampanii VMS?

Nie, komunikaty głosowe poszły do wszystkich 11 000 zapisanych ze zgodami, którzy są w naszej bazie kontaktów. Czyli nawet osoby, które posiadają karnet całoroczny otrzymały wiadomość od naszego klubu. Miało to być przypomnienie i zachęta do przyjścia. A tych, którzy jeszcze nie mieli biletów, chcieliśmy w ten sposób zmobilizować do zakupu i obecności na stadionie. W treści znalazła się oczywiście dokładna data i godzina.

Aha, czyli dwie pieczenie na jednym rożnie!

Dokładnie tak, dlatego akurat w tym przypadku nie zawężaliśmy i zdecydowaliśmy się na wysyłkę do wszystkich.

Klienci SMSAPI często zadają pytania o timing kampanii głosowych. Kiedy wysłaliście kampanię VMS, na ile przed samym meczem?

Wysyłka VMS poszła we wtorek i środę a mecz odbył się w sobotę.

Jak często prowadzicie wysyłki VMS?

VMS-y wysyłamy średnio co dwa miesiące z okazji ważniejszych meczów, większych wydarzeń czy świąt.

Wysyłki wiadomości VMS do kibiców

Czy możesz wskazać faktyczny wpływ kampanii VMS?

To będzie jednoznacznie ciężkie do wskazania, ponieważ kibice przy zakupie biletów nie podają, z jakiego źródła się dowiedzieli o meczu i co ich skłoniło do przyjścia. Na pewno wiemy, że we wtorek zanim wysłaliśmy VMS-y sprzedaliśmy około 4000 biletów a na meczu pojawiło się ponad 8000 kibiców. Jednak nie wszyscy przyszli przecież dzięki tym wiadomościom.

A jakimi jeszcze kanałami jednocześnie promowaliście spotkanie Piasta z Legią?

Standardowo: Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok i YouTubie. Zadbaliśmy, aby o tym spotkaniu było też głośno w Gliwicach i na całym Śląsku. Na przykład tydzień przed meczem kilku naszych piłkarzy przystroiło w szaliki najważniejsze miejsca w Gliwicach: diabełki, które są przed urzędem miasta czy Neptuna na rynku. O tym również pisały lokalne portale.

Kampanie VMS SMS Piast Gliwice
Źródło: materiały Piast Gliwice

Swoje kampanie prowadziły też kluby partnerskie z całego województwa. Nasi piłkarze codziennie jeździli do szkół i spotykali się z młodzieżą, gdzie promowali mecz. Kanałów i form promocji było wiele zarówno w digitalu jaki i w mediach, nośnikach tradycyjnych.

Kampanie VMS są zatem częścią waszego miksu marketingowego.

Dokładnie tak.

Wiadomości głosowe VMS promują wydarzenia i aplikację Piasta Gliwice

Skąd pomysł na zaproszenie VMS?

Chciałem, żeby to było coś innego niż to, co widzimy, przewijamy na Facebooku czy Tik Toku. A format wiadomości głosowej jest jednak bardzo bezpośredni i angażujący. Gdy ktoś odbiera telefon i słyszy głos piłkarza: „Cześć kibicu, z tej strony Patryk Dziczek!”, to jest spora szansa, nawet gdy jest tylko kibicem, który rzadko wpada na mecze, że wysłucha takiej wiadomości do końca. Nie mamy takiej pewności w przypadku dokładnie takiego samego przekazu, który pojawiłby się jako rolka czy YouTube Shorts.

Posłuchaj nagrania kampanii VMS: Patryk Dziczek (Piast Gliwice)

Powiedziałeś „chciałem”, czy to ty jesteś pomysłodawcą tych kampanii głosowych?

Tak, ode mnie się to zaczęło. Pierwszą kampanię VMS wysłaliśmy w styczniu 2022. Uruchomiliśmy wtedy nową aplikację mobilną dla naszych kibiców, tego dnia dołączył do nas też nowy zawodnik Kamil Wilczek. Wpadłem na pomysł, żeby te wydarzenia połączyć i wykorzystać podczas dwukanałowej kampanii SMS i VMS.

Treść wiadomości głosowej była następująca: „Cześć z tej strony nowy zawodnik Piasta, jeżeli chcesz dowiedzieć się, kim jestem, to pobierz naszą aplikację mobilną, do której za chwilę dostaniesz link w SMS-ie”. Kibice rzeczywiście klikali link, pobierali aplikację! Tego dnia zanotowaliśmy znaczący wzrost instalacji. Najwyraźniej wszyscy chcieli zobaczyć, kim jest nowy zawodnik Piasta Gliwice. No i tak to się zaczęło. Od tamtego czasu cyklicznie wysyłamy VMS-y: czy to informujące o meczach, nowościach, czy też takie zawierające zwykłe ciepłe Wesołych Świąt.

Posłuchaj nagrania kampanii VMS: Michał Chrapek i Karol Szymański (Piast Gliwice)

Nowy zawodnik promuje nową aplikację – sprytne. W jaki sposób wybieracie dzwoniące osoby?

Przykładowo Patryk Dziczek wziął udział w ostatniej kampanii VMS, ponieważ jest wychowankiem klubu Piast Gliwice. Jest mocno związany z miastem, doskonale znał specyfikę meczu i wiedział, jak ważny będzie dla fanów. Wybór bohatera zależy zatem od samej kampanii. Gdy wysyłaliśmy VMS z życzeniami świątecznymi, zaprosiliśmy samego trenera.

Kampania VMS w marketingu sportowym

W ramach serwisu SMSAPI możesz zaplanować i przeprowadzić kampanię VMS, czyli kampanię z wiadomościami głosowymi. Stwórz własne nagranie lub wykorzystaj wbudowany syntezator mowy, aby wysłać VMS do twoich odbiorców.

Wysyłki VMS i SMS rozwiązują problemy grupy docelowej i budują relacje z kibicami

A gdybyś miał odpowiedzieć jednym zdaniem: jaki problem rozwiązują kampanie VMS?

Moim zdaniem kampanie VMS i SMS tego typu rozwiązują problem docieralności. VMS to forma bezpośredniego kontaktu. Kto, gdy usłyszy głos piłkarza twojego klubu, nie wysłucha wiadomości do końca? Treści, które pojawiają się w internecie nie dają takiej pewności i często są po prostu pomijane. VMS poprawia tę szansę dotarcia do kibica czy potencjalnego klienta.

Kampanie VMS SMS Piast Gliwice
Źródło: materiały Piast Gliwice

Prawda, SMS i VMS ułatwiają przebicie się przez szum informacyjny. Poszerzmy zatem temat: jaka jest rola wiadomości tekstowych w komunikacji z kibicami klubu? Wspominałeś, że porządkują przepływ ważnych, pilnych informacji o zbliżających się spotkaniach. Co jeszcze?

Po pierwsze SMS-y wspierają sprzedaż biletów. Za pomocą SMS marketingu wysyłamy kody rabatowe w dniu urodzin każdego kibica. Może to być zniżka na bilety czy do sklepu kibica. Wiadomości tekstowe zawierają również komunikaty od naszych sponsorów. Prowadzimy masowe wysyłki SMS o konkursach np. „Hej kibicu! Podczas meczu odbywa się konkurs, kliknij aby poznać szczegóły”.

Za pomocą SMS-ów zapowiadamy i zachęcamy do uczestnictwa w wydarzeniach towarzyszących. I to właśnie druga rola SMS-ów, czyli budowanie relacji. Chcemy edukować kibiców, aby na mecze przychodzili wcześniej, nie mam na myśli 20 minut, ale nawet godzinę wcześniej. Gdy robi się cieplej organizujemy dodatkowe atrakcje: przed stadionem staje grill, stoiska z napojami, dmuchańce, są animacje dla najmłodszych. Chcemy, żeby kibic mógł przyjść i spędzić czas z rodziną, przyjaciółmi. SMS-y nam w tym pomagają.

Kampanie VMS SMS Piast Gliwice
Źródło: materiały Piast Gliwice

Wiadomości tekstowe wykorzystujemy też w trakcie samych meczów. Robimy coś ekstra dla fanów, którzy akurat mają urodziny a znamy przecież ich daty urodzin za sprawą numerów PESEL. W trakcie meczu dostają od nas wiadomość: „Z okazji urodzin zapraszamy cię po odbiór prezentu”. Ochrona wie, że ma takie osoby przepuścić po okazaniu wiadomości. W przerwie meczu wpuszczamy ich na murawę i któryś z piłkarzy wręcza im prezent. Wiemy, że takie działania mają ogromne znaczenie dla fanów.

TTrzecia funkcja to przekazywanie istotnych informacji organizacyjnych, czyli komunikaty wysyłane podczas spotkań. Przykład: wysyłamy szybkie SMS-y do kibiców, którzy wykupili parking o tym, że policja zablokowała drogi wokół stadionu. Ostatnio zorganizowaliśmy trening z piłkarzami na PreZero Arenie w Gliwicach. Wzięło w nim udział 200 dzieci. Rodzice dostali powiadomienia SMS, o której mają przyjść, gdzie będzie szatnia, co mają ze sobą zabrać.

Czyli SMS jest ważnym narzędziem, dzięki któremu budujecie i podtrzymujecie relacje. Za jego pomocą wychodzicie pomocą naprzeciw potrzebom. Zablokowane drogi? Od razu wysyłacie wiadomość do kibiców.

Tak, chcemy jak najbardziej ułatwiać życie. Chcemy też, żeby fani Piasta Gliwice mieli świadomość, że my o nich cały czas myślimy i że chcemy jak o nich najbardziej zadbać. Jeżeli coś takiego się dzieje, jak utrudnienia w dojeździe, to od razu informujemy wszystkich za pomocą wiadomości tekstowych, bo nic nie dochodzi szybciej.

Przykłady wiadomości SMS do kibiców

SMS urodzinowy

[%imie_w%], wszystkiego najlepszego! Mamy dla Ciebie prezent! Wykorzystaj kod rabatowy, aby otrzymać 50% zniżki na zakup biletu na najbliższy mecz! bilety.piast-gliwice.eu

Czesc! Z okazji urodzin zapraszamy po odbior prezentu. Prezent zostanie wreczony w przerwie meczu na murawie. Spotykamy sie w 40min za lawkami rezerwowych. Ochrona was przepusci, poniewaz jestescie na specjalnej liscie.

Przypomnienie SMS o meczu

Juz dzisiaj o 18:00 mecz Piast Gliwice- Widzew Lodz! Widzimy sie na stadionie? Bilety: bilety.piast-gliwice.eu - do zobaczenia!

SMS podczas meczu

Dziekujemy, ze jestes dzisiaj z nami! W aplikacji odbierz kod rabatowy na zakupy online! Do zobaczenia w srode na meczu Piast-Gornik! #JESTEM PIASTEM

Zaproszenie SMS na wydarzenia

Stowarzyszenie Kibicow zaprasza wszystkich na otwarte spotkanie, ktore odbedzie sie 13.03 o 19:00 na stadionie w strefie VIP. wiecej: [%idzdo:https://www.facebook.com/piastgliwice/]

Event dla kobiet 4.04! Bezplatne konsultacje beauty, makijaz, fryzjerstwo i wiecej. Zapisz sie na bilety.piast-gliwice.eu!

SMSAPI dotarcza wiadomości VMS i SMS

Ostatnie pytanie: dlaczego wybraliście SMSAPI jako dostawcę SMS i VMS?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Szukaliśmy sprawdzonej firmy. Poczytaliśmy opinie i wyszło, że SMSAPI to rzetelny partner. I tak nam leci trzeci rok razem.

Miło mi to słyszeć. Dziękuję ci bardzo za rozmowę.

Dziękuję i do zobaczenia na stadionie!

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.