Spis treści
Chociaż Black Friday nadal kojarzy się z polowaniem na promocje, to najwięcej osób w Polsce (65 proc.) kupi pod koniec listopada upatrzone już wcześniej produkty – wynika z badania SMSAPI. Wielu z nas ma przewidziane konkretne kwoty, które zamierza w tym czasie wydać i czeka na atrakcyjne oferty. Badanie podpowiada też, gdzie konsumenci będą ich szukać.
SMSAPI, platforma do masowej dystrybucji wiadomości SMS i RCS, z której chętnie korzystają m.in. sklepy internetowe działających w rozmaitych branżach, co roku notuje wyraźny skok zainteresowania w dniach poprzedzającym Black Friday, czyli ostatni piątek listopada. Dlatego bacznie przygląda się temu zjawisku i regularnie przeprowadza badania opinii na jego temat.
Tegoroczna edycja badania pokazuje, że choć jesteśmy gotowi już za parę tygodni rzucić się w wir zakupów, to jednocześnie wolimy uniknąć zasypania setkami promocji. Wśród sposobów, jakimi chcielibyśmy dowiedzieć się o ofertach na Black Friday, najpopularniejsze są spersonalizowane kanały: e-mail i media społecznościowe – oba wybiera ponad 40 proc. badanych. Nieco niżej na liście znajdziemy też wyszukiwarkę Google (33 proc.) i SMS (25 proc.)
– Black Friday, jako nowemu trendowi z Ameryki, ulegli już kilka lat temu polscy millenialsi, by potem już naturalnie dołączyły do zakupowej mobilizacji Zetki. A są to pokolenia, na które nie działa już “stara” reklama, z takim samym, ogólnym przekazem dla każdego. Młodzi chętnie zaobserwują markę w mediach społecznościowych, podzielą się z nią swoim e-mailem, czy nawet numerem telefonu, ale w zamian oczekują oferty w sam raz dla nich i dopasowanego do nich języka komunikacji – zauważa Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI. – Taki klient doceni email ze zniżką na produkt, który oglądali kilka dni wcześniej, albo wiadomość na telefon, z którą można wejść w interakcję, bo działa w nowym standardzie RCS – dodaje ekspertka.
Już wiemy, co sobie kupimy
Respondenci zapytani przez SMSAPI o plany związane z Black Friday, odpowiedzieli, że:
- Faktycznie je mają – ponad połowa (51 proc.) jest pewna, że coś sobie pod koniec listopada kupi, zaś 37 proc. uzależnia swoja decyzję od atrakcyjności ofert
- 65 proc. badanych podczas Black Friday i Cyber Monday kupuje upatrzone wcześniej produkty, a
- 61 proc. odkłada moment zakupów do Black Week, licząc, że w końcówce listopada ceny będą niższe
Już wiemy, ile wydamy
Jak pokazują dane SMSAPI, mamy też dość sprecyzowane wyobrażenie, co do kwoty, w której zamkną się nasze tegoroczne czarno-piątkowe zakupy. Najczęściej wskazywane są wydatki mieszczące się w przedziale od 100 do 500 zł – to opcja, którą wybrało 28 proc. respondentów. W wyższy przedział 500-1000 zł celuje co piąty ankietowany (20 proc.), zaś niemal co dziesiąty (9 proc.) spodziewa się, że wyda więcej niż 1000 zł.
Wśród popularnych kategorii produktów nie ma zaskoczeń. Czarny piątek podobnie jak w minionych latach, najczęściej będzie czasem polowania na przecenioną odzież i obuwie (dla 66 proc. badanych), artykuły RTV i małą elektronikę (54 proc) oraz kosmetyki (42 proc).
– Widać, że czarno-piątkowa gorączka tak mocno osadzona jest już w zakupowym kalendarzu Polaków, że miliony osób są już dzisiaj praktycznie gotowe, by za kilka dni, zostawić nieco pieniędzy w sklepach. Sprzedawcom pozostaje dać klientom do tego pretekst, czyli zgodnie z regułami gry w Black Friday – zasugerować, że tego dnia to właściwie nie wydają, tylko oszczędzają. Ale musi się to odbyć w odpowiednim okienku czasowym i odpowiednim kanałem, który zagwarantuje pewne dotarcie – zauważa ekspertka SMSAPI.
Badanie ankietowe “Zainteresowanie promocjami na Black Friday 2025” zrealizowała metodą internetową dla SMSAPI firma BioStat na grupie 1000 respondentów. Raport z jego wynikami dostępny jest na stronie www.smsapi.pl.
Materiały do pobrania
- Informacja prasowa: https://docs.google.com/document/d/1dPMkl_X4vajGHuV3fP_ZEaoa3uHv506e/edit?usp=sharing&ouid=111398413971364462930&rtpof=true&sd=true
- Zdjęcie Mai Wiśniewskiej-Hardek: https://drive.google.com/file/d/1U8ggKvXzlVQgOt1_TCIO_YnDf5AHpsE1/view?usp=sharing
- AI znajdzie nam okazje na Black Friday – tak robi zakupy internetowe co czwarty Polak [BADANIE] https://www.smsapi.pl/blog/press-release/zakupy-z-ai-badanie-2025/
O SMSAPI
SMSAPI to platforma do masowej wysyłki wiadomości SMS i RCS. Z serwisu korzystają zarówno największe koncerny o zasięgu globalnym, jak i mniejsze, lokalne biznesy, instytucje publiczne i urzędy. Najczęstszymi zastosowaniami platformy są automatyczne powiadomienia SMS, wysyłki kodów autoryzacyjnych 2FA oraz personalizowany SMS marketing. SMSAPI jest częścią międzynarodowej grupy LINK Mobility.
Logo SMSAPI

Osoba kontaktowa
Michał Kuliś – Senior content marketer w SMSAPI
michal.kulis[at]linkmobility.com








