Dobrze Ci radzę Amazon Nethansa

Spis treści

Wielkość Amazon, jego zasięgi oraz potencjał sprzedażowy jest czymś niepodlegającym dyskusji. Wizja wielkich zysków i wzrostu wyników sprzedaży osiąganych na platformie Jeffa Bezosa kusi niejednego. Jednak czy naprawdę jest tak kolorowo? Czy każdy sprzedawca może skutecznie działać za pośrednictwem Amazon? Jak zacząć sprzedaż na największym marketplace na świecie?

Przed wprowadzeniem swoich produktów na ten marketplace musisz sobie odpowiedzieć na kilka pytań. A jeśli już zdecydujesz, że Amazon jest właściwym kanałem sprzedaży – zacznij działać zgodnie z planem!

Amazon w liczbach

Amazon w liczbach - Nethansa

Czy Amazon to dobry kanał sprzedaży?

Mimo że Amazon jest marką globalną, to nie dla każdej firmy odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca. Warto dokładnie przeanalizować swoje zasoby logistyczne i kadrowe, by realnie ocenić stosunek potencjalnych korzyści do zagrożeń związanych z wejściem na ten marketplace. Niewątpliwie jednak, jeśli mamy odpowiednie kompetencje, możemy zyskać naprawdę wiele.

Szanse związane ze sprzedażą na Amazon:

1. Wzrost sprzedaży dzięki dotarciu do milionów europejskich klientów

Chęć uzyskania większej sprzedaży jest jednym z głównych czynników powodujących u sprzedawców chęć wejścia na Amazon. Możliwość dotarcia do 340 milionów klientów, którzy mają pełne zaufanie do marki i bezpieczeństwa transakcji jest naprawdę kusząca. Co więcej, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Forbes, 89% klientów chętniej dokona zakupu na Amazon niż w jakiejkolwiek innej platformie sprzedażowej. Bądźmy szczerzy – to idealne warunki, by słupki sprzedaży poszybowały w górę.

2. Międzynarodowa ekspansja

Operowanie na Amazon wiąże się z wykorzystywaniem gotowej, dobrze funkcjonującej infrastruktury. Co za tym idzie, wejście na europejskie rynki jest zdecydowanie łatwiejsze niż w przypadku tworzenia własnego sklepu. Ponadto, prowadząc sprzedaż na Amazon, sprzedawca nie musi decydować się na obecność wyłącznie na jednym rynku. W samej Europie Amazon obsługuje 8 krajów, w tym Polskę.

Dodatkowo, bliskość i łatwość wysyłki towaru do Niemiec może dla rodzimych sprzedawców być kolejnym atutem. Nasi zachodni sąsiedzi zbudowali najlepiej prosperujący rynek Amazon w Europie. Ze względu na obecność w Unii Europejskiej, wysyłka towarów za granicę stała się dziecinnie prosta. Wyjątek stanowi Wielka Brytania, jednak jest to duży i dojrzały rynek, więc warto poznać i spełnić wymogi związane z handlem w państwie królowej Elżbiety.

3. Centra logistyczne Amazon

Działalność za pośrednictwem Amazon może być prowadzona w dwóch modelach realizacji zamówień – FBM oraz FBA. Decydując się na Fulfillment by Merchant (FBM), bierzemy na siebie całą odpowiedzialność związaną z zabezpieczeniem kwestii logistycznych. We własnym zakresie magazynujemy towar, pakujemy go i wysyłamy do zamawiającego.

Przeciwieństwem tego jest Fulfillment by Amazon (FBA), w którym to Amazon jest odpowiedzialny za powyższe aspekty sprzedaży, a cały proces odbywa się w jednym z ponad 175 centrów logistycznych Amazon na świecie. Nie musimy zatem zaprzątać sobie głowy logistyką. Więcej przydatnych informacji o różnicach między FBA i FBM znajdziesz na blogu Nethansy.

Wyzwania związane ze sprzedażą na Amazon:

1. Duża konkurencja

Wspomniane wyżej szanse powodują, że na rynku jest całe grono sprzedawców, chętnych, by z nich skorzystać. W związku z tym, wchodząc na Amazon musimy liczyć się z wszechobecną  konkurencją. Właśnie dlatego planowanie i działanie strategiczne jest niezwykle istotne dla osiągnięcia długofalowego sukcesu. W przeciwnym razie nasze działania będą ekonomicznie nieuzasadnione. Równie ważne jest monitorowanie działań i ofert konkurencji. Taka wiedza pozwala na określenie elementów własnej oferty, które wymagają zmian.

2. Zarządzanie cenami i zamówieniami

Cena jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces w sprzedaży on-line. Nie inaczej jest na Amazon. Bardzo często cena ma największy wpływ na szanse zdobycia Buy Box. Jest to specjalne pole z wyróżnioną ofertą. To właśnie w nim odbywa się ponad 80% sprzedaży na platformie. 

Rzeczywistość nie pozostawia wątpliwości – szczególnie przy rozbudowanym portfolio nie jesteśmy w stanie ręcznie efektywnie zarządzać cenami wszystkich ofert. To dlatego coraz więcej firm decyduje się skorzystać ze wsparcia, jakie dają specjalne systemy sprzedażowe, pozwalające na automatyzowanie zarządzania cenami, ofertami i zamówieniami na wielu rynkach jednocześnie.

Dzięki temu możliwe jest wyprzedzanie, a w najgorszym wypadku nadążanie za działaniami konkurencji. Zachęcamy do zapoznania się z możliwościami jednego z takich systemów – Platformy Nethansy.

3. Wymagania względem sprzedawców

Zasady gry na Amazon są jasno określone i należy ich przestrzegać, jeśli myślimy o długoterminowym sukcesie sprzedażowym. Przed rozpoczęciem sprzedaży koniecznie zapoznaj się z regulaminem tego marketplace’u.

Amazon słynie ze swojego proklienckiego podejścia i ma to swoje odzwierciedlenie w statystykach kont sprzedażowych (Account Health Metrics). Wśród nich są między innymi wskaźniki sprawdzające czas i jakość dostaw, szybkość i jakość obsługi klienta czy realizacji zwrotów. Należy je stale monitorować i utrzymywać na odpowiednim poziomie, aby móc marzyć o osiągnięciu sukcesu na Amazon.

3 najważniejsze czynniki rozwoju z perspektywy resellera/dystrybutora:

  • Twoim celem jest zdobycie Buy Box,
  • utrzymuj Account Health Metrics na odpowiednim poziomie,
  • zadbaj o najwyższy poziom obsługi klienta.

3 najważniejsze czynniki rozwoju z perspektywy właściciela marki:

  • twórz znakomite listingi,
  • poszerzaj swoją ofertę,
  • korzystaj z kampanii PPC i SEO.

Rejestracja na Amazon

Proces zakładania konta sprzedawcy na Amazon nie jest niczym skomplikowanym. Warto jednak wygospodarować trochę czasu, by spokojnie i skrupulatnie wpisać wszystkie wymagane dane.

Podczas rejestracji zostaniemy poproszeni o podanie różnych informacji. Zatem dobrze mieć pod ręką dokumenty i dane, tj. karta kredytowa, skan dowodu osobistego lub paszportu, potwierdzenie adresu zamieszkania osoby zarządzającej kontem, numer telefonu, numer NIP firmy, numer konta bankowego, a także odpis z KRS lub GUS. Następnie, kolejno przechodzimy przez poszczególne etapy procesu rejestracyjnego:

  1. Wybór rynku sprzedaży
  2. Wypełnienie formularza
  3. Uzupełnienie głównego kontaktu i właścicieli konta
  4. Wybór metody płatności oraz planu
  5. Uzupełnienie dodatkowych informacji
  6. Podanie nazwy sklepu
  7. Uzupełnienie brakujących elementów

Po przejściu wspomnianych kroków możemy cieszyć się możliwością wystawiania swoich produktów za pośrednictwem Amazon!

Twój pierwszy listing na Amazon

Na Amazon sprzedaż odbywa się na listingach. Są to karty produktowe zawierające zdjęcia oraz szczegółowy opis produktu i jego specyfikację techniczną. Tworzenie listingów zgodnych z ogólnymi wytycznymi marketplace’u jest niezwykle istotne. Należy również pamiętać, że treść listingu musi być utworzona w języku właściwym dla rynku, na którym operujemy.

Opracowując swoją pierwszą kartę produktową, zwróć szczególną uwagę na tytuły, kluczowe cechy produktu (przedstawione w formie bullet points) oraz ich opisy i zdjęcia. Dla przykładu, główne zdjęcie produktu musi być wykonane na białym tle. Są to detale, na których poprawność warto zwracać uwagę, ponieważ zwiększają skuteczność listingów.

Opcja dodawania kart produktowych jest dostępna z poziomu konta sprzedażowego Seller Central poprzez narzędzie Dodaj produkt.

Agencje marketplace

Chcesz wejść na Amazon, ale obawiasz się, że bez odpowiednich zasobów nie zajmiesz miejsca na podium w tym wymagającym wyścigu? Skorzystaj z rozwiązań Nethansy, które wspierają początkujących oraz zaawansowanych sprzedawców w rozwoju sprzedaży na Amazon oraz Kaufland.de