Spis treści
Powszechność diet pudełkowych, a za razem duża konkurencja na tym rynku sprawia, że walka o klientów staje się coraz trudniejsza. Ale większe niż konkurencja wyzwania stawiają przed firmami cateringowymi ich klienci. I nie dotyczą one tylko kwestii stricte żywieniowych, ale wszystkich elementów działalności, które wpływają na doświadczenia klientów w kontakcie z marką.
Branża cateringowa w ostatnich latach przechodzi dynamiczne zmiany, napędzane przez rosnące oczekiwania konsumentów oraz postęp technologiczny. Wzrost popularności diet pudełkowych i usług dostarczania gotowych posiłków do domu zmienia sposób, w jaki ludzie myślą o codziennym odżywianiu.
Nie może być nudno
Klienci oczekują, że ich codzienne posiłki będą nie tylko zdrowe, ale również różnorodne pod względem smaku i estetyki. Unikanie monotonii na talerzu staje się priorytetem, a firmy muszą oferować diety, które nie są monotonne. Robią to między innymi opierając się na lokalnych, sezonowych składnikach oraz kuchni fusion, łącząc różne smaki i tradycje kulinarne.
Zdrowo to za mało
Jednocześnie, konsumenci coraz częściej poszukują „ultrazdrowych” posiłków, które nie tylko dbają o ciało, ale również wspierają zdrowie psychiczne. Posiłki wzbogacone o tzw. superfoods, probiotyki czy adaptogeny stają się coraz bardziej popularne, ponieważ wpływają pozytywnie na samopoczucie i redukcję stresu. To wyzwanie wymaga od firm cateringowych ciągłej innowacyjności i elastyczności w tworzeniu menu.
Dieta pudełkowa po swojemu
Równie istotna jest personalizacja oferty. Klienci oczekują, że dieta pudełkowa będzie idealnie dopasowana do ich indywidualnych potrzeb – zarówno zdrowotnych, jak i smakowych. Współczesny konsument wymaga spersonalizowanych planów żywieniowych, które uwzględniają alergie, preferencje dietetyczne czy specyficzne cele zdrowotne, takie jak poprawa kondycji fizycznej, redukcja wagi czy wsparcie zdrowia jelit.
Dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb, możliwość modyfikacji zamówienia i dostęp do profesjonalnych konsultacji dietetycznych to cechy, które stają się standardem w nowoczesnym cateringu.
Komunikacja jak po maśle
Technologia i ekologia to kolejne obszary, w których firmy cateringowe muszą się rozwijać, aby sprostać oczekiwaniom rynku. Klienci chcą zamawiać posiłki w sposób prosty i elastyczny.
Wykorzystywanie do tego celu aplikacji mobilnych jest standardem. Ale coraz częściej do składania zamówień używa się komunikatorów takich jak WhatsApp, a nawet SMS-ów. To wymaga inwestycji w zaawansowane systemy zarządzania zamówieniami, które są w stanie obsłużyć wszystkie kanały komunikacji.
– Szybka i bezproblemowa komunikacja jest w tej branży kluczowa – podkreśla Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS, MMS, RCS. – Obecnie klienci oczekują niemal natychmiastowej odpowiedzi na pytania dotyczące zamówień, statusu dostaw czy możliwości wprowadzenia zmian do menu. Bez względu na to, czy kontaktują się drogą mailową, SMS-em czy za pośrednictwem komunikatora – dodaje ekspertka SMSAPI.
Tak duża skala potrzeb komunikacyjnych firm cateringowych sprawia, że aby je zaspokoić, niezbędna jest automatyzacja przynajmniej części tych procesów. Chodzi przede wszystkim o kwestie takie, jak powiadomienia o dostawach czy przypomnienia o kończącej się subskrypcji. To ostatnie jest szczególnie istotne z punktu widzenia walki o utrzymanie klientów, które wobec bardzo dużej konkurencji oraz zyskujących popularność marketplace’ów z dietami, staje się coraz trudniejsze.
Pudełka zdrowe dla planety
Jednocześnie, rośnie nacisk na zrównoważony rozwój – konsumenci coraz częściej wybierają firmy, które minimalizują swój wpływ na środowisko. Stosowanie lokalnych, sezonowych produktów, redukcja odpadów oraz opakowania biodegradowalne to nie tylko moda, ale realna potrzeba. Klienci zwracają coraz większą uwagę na ekologiczne opakowania oraz sposób, w jaki firmy radzą sobie z odpadami.
Firmy cateringowe, które potrafią skutecznie komunikować swoje proekologiczne inicjatywy i transparentnie pokazywać, jakie kroki podejmują w kierunku zrównoważonego rozwoju, budują zaufanie i lojalność klientów.
– Zacieśnianie relacji z klientami, a więc zwiększanie szansy na ich utrzymanie na dłużej, wydaje się obecnie bardzo rozsądną strategią. Zwłaszcza, że jest do kilkukrotnie (niektórzy uważają, że nawet dwudziestopięciokrotnie) tańsze, niż pozyskiwanie nowych – mówi Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI. – Dlatego też marki, które chcą się rozwijać, muszą wychodzić naprzeciw wyzwaniom stawianym przez klientów i w ten sposób osiągać przewagę nad konkurencją – konkluduje.