SMS marketing od podstaw

Poznaj SMS marketing nastawiony na wzrost sprzedaży i generowanie konwersji online:

  • Jak budować bazę odbiorców zgodnie z RODO?
  • Co zyskasz dzięki masowej wysyłce SMS do klientów?
  • Jak mierzyć skuteczność marketingu mobilnego?
  • Jak wysłać pierwszą kampanię SMS?

Przetestuj SMSAPI za darmo, 50 SMS-ów na start, narzędzia i pełne wsparcie. Sprawdź nasz cennik SMS.

Budowanie bazy do SMS marketingu

Jak zachęcić potencjalnego klienta do subskrypcji wiadomości tekstowych? Masowa wysyłka SMS przynosi spektakularne efekty, jeśli tylko opiera się na poszanowaniu prywatności odbiorcy i kilku innych zasadach, o których przeczytasz poniżej. Niezwykle istotne jest zatem uzyskanie świadomej zgody na marketing SMS. Poznaj narzędzia i metody budowania baz danych numerów telefonów.

Kiedy i gdzie zachęcić nowych klientów do zapisu?

  • podczas płatności w sklepie stacjonarnym,
  • na ekranie podsumowania zamówienia w sklepie internetowym,
  • na specjalnie przygotowanych stronach internetowych (landing page),
  • za sprawą klubu lojalnościowego,
  • przy rejestracji konta użytkownika,
  • za pomocą krótkiego numeru odbiorczego SMS.
  • Przegląd 5 sposobów budowania własnych baz odbiorców

  • 1. Zapis podczas rejestracji
    w e-commerce

    Wykorzystaj SMS w e-commerce! Udane zakupy w sklepie internetowym to doskonała okazja, żeby klient zostawił numer telefonu wraz ze zgodą na wysyłki kampanii SMS. Przy okazji, zaproponuj dodatkowe korzyści w zamian za dane, np. rabat na kolejne zamówienie, darmowa wysyłka.

  • 2. Podczas zakupów w sklepie czy galerii handlowej

    Tablet z prostym formularzem zapisu na kampanie SMS czy nawet plakaty ustawione przy kasie są doskonałymi pomysłami, które pomogą w zwiększeniu liczby odbiorców. Krótki numer odbiorczy SMS (4321) przyciągnie uwagę i zachęci do dołączenia do grona odbiorców.

  • 3. Kampanie marketingowe oparte na numerach odbiorczych

    Kolejną metodą pozyskania danych jest numer odbiorczy, za pomocą którego do bazy mogą zapisać się potencjalni klienci. Wystarczy, że krótki numer Short code lub standardowy 9-cyfrowy (Long code) umieścisz na stronie internetowej, ulotkach, billboardzie, plakacie lub grafikach w mediach społecznościowych.

  • 4. Newsletter SMS

    Poznaj narzędzie, które umożliwia zapisy do bazy odbiorców za pomocą kilku kliknięć. Widget umieścisz na stronie internetowej. Każdy jego element możesz spersonalizować, a instalacja polega na skopiowaniu i wklejeniu kodu źródłowego. Przeczytaj więcej w sekcji case studies.

  • 5. Program lojalnościowy

    Tworzenie klubów i programów jest efektywnym sposobem pozyskiwania danych, promocji, ale przede wszystkim pomaga w budowaniu grupy lojalnych konsumentów. Lojalizacja klientów jest długotrwałym procesem, ale poprawnie przeprowadzona znacząco wpływa na skuteczność kampanii marketingowych.

Komunikacja SMS dla firm - podział według zastosowań

Komunikacja mobilna oparta na wiadomościach SMS dzieli się na trzy główne kategorie w zależności od spełnianych funkcji.

  • SMS marketing, czyli wiadomości tekstowe z reklamą i ofertą

    Konwersja: SMS marketing

    Marketing SMS to wszystkie działania marketingowe wykorzystujące potencjał wiadomości SMS. Celem takich akcji promocyjnych jest zawsze zwiększenie sprzedaży, wzrost zaangażowania oraz przypomnienie o produktach, usługach firmy. Ta metoda komunikacji jest bardzo często wykorzystywana do informowania o nowej ofercie.

    Wysyłanie klientom SMSa może okazać się kluczem do wyższych wyników podczas świąt i specjalnych okazji, takich jak walentynki, Black Friday czy Boże Narodzenie. Wykorzystaj wtedy komunikat tekstowy zawierający kupon, zaproszenie na wydarzenie, promujący wyprzedaż, prezentujący nowe produkty wraz z informacją o wysokości ekskluzywnej zniżki czy pakiet usług dodatkowych.

    Wedle RODO, aby wysyłać wiadomości tekstowe i email zawierające treści dotyczące oferty, należy wcześniej uzyskać zgodę od każdego z adresatów.

  • Automatyczne wysyłki wiadomości systemowych

    Obsługa klienta: powiadomienia SMS

    Powiadomienia SMS to krótkie wiadomości tekstowe, które informują, przypominają o ważnych sprawach. Automatyczna komunikacja SMS to np. status zamówienia, przesyłki czy potwierdzenie wniosku złożonego w urzędzie, przypomnienia o wizycie, terminie oraz alerty kryzysowe. Powiadomienia SMS trudniej zignorować, dlatego rośnie prawdopodobieństwo, że odbiorcy przeczytają ważną wiadomość.

    Notyfikacje są też standardowym elementem sprawnie działającego sklepu internetowego, który w prosty sposób zautomatyzujesz dzięki gotowym integracjom. Naturalnym rozwinięciem powiadomień są SMS-y z sondami i ankietami badającymi satysfakcję klientów.

  • Wysyłka SMS z kodem potwierdzającym

    Bezpieczeństwo: autoryzacja dwuskładnikowa (2FA SMS)

    SMS-y autoryzacyjne są bezpieczną i popularną formą uwierzytelniania danych oraz tożsamości. Często stanowią też część systemu potwierdzania transakcji czy decyzji w urzędach i bankach. SMSy z kodem dochodzą w krótkim czasie, niezależnie od dostępu do internetu.

  • Anatomia marketingu SMS

    Marketing SMS dla firm to nie tylko 160 znaków wyświetlanych na ekranie telefonu odbiorcy, ale również zestaw dodatkowych narzędzi, które rozszerzają standard tego kanału komunikacji. Poznaj SMS z nazwą zamiast numeru telefonu czy skrócone linki z UTM oraz inne funkcje profesjonalnej bramki do SMS marketingu. Istotne dla skuteczności kampanii jest również targetowanie i personalizacja treści za pomocą danych ze zintegrowanych systemów.

    • Pole nadawcy (SMS branding)

      Jak zastąpić telefon nazwą firmy, marką? Odpowiedzią jest kampania z własnym sender ID. SMSy z nazwą zamiast numeru to szybki i jednoznaczny sposób, żeby zwiększyć zaangażowanie, podnieść wiarygodność informacji oraz powiedzieć, kto wysyła kampanię SMS. Własne pole nadawcy może mieć do 11 alfanumerycznych znaków. Niestety, na obrandowaną wiadomość nie można odpowiedzieć.

      Przykład kampanii SMS z własnym polem nadawcy
    • Odbiór SMS-ów

      Kampanie SMS oparte na odbiorze wiadomości przy pomocy numerów Short code i Long code pozwalają na nawiązanie interakcji z konsumentami. Dwukierunkowa komunikacja SMS przyda się w kampaniach outdoorowych, telewizji, radiu, prasie i mediach społecznościowych. Long code to dziewięciocyfrowe numery odbiorcze, na które można odpowiedzieć. Za ich pomocą zbadasz satysfakcję (SMS-owe badanie NPS), uzyskasz potwierdzenie, wejdziesz w interakcję z uczestnikami eventu czy poznasz opinie odbiorców. Pamiętaj o dodaniu podpisu czy innego identyfikatora, który pomoże klientowi rozpoznać markę.

      Wiadomość wysłana z czterocyfrowego numeru Short code - badanie satysfakcji po kontakcie
    • Bezpośredni zwrot do adresata w wiadomości SMS

      Zwrot w wołaczu na początku treści SMS-a przyciąga uwagę. Pokazuje także indywidualny stosunek do komunikacji. Do takiej wysyłki SMS wystarczy baza zawierająca imię skorelowane z numerem telefonu. Nasz system SMS samodzielnie zastąpi parametr właściwą wartością odmienioną przez przypadek.

      Personalizowana kampania SMS dla serwisu samochodowego
    • Skrócony link w kampanii SMS

      Ze względu na ograniczenie długości SMS-ów, skracanie linków jest powszechnie stosowaną metodą oszczędzania znaków. Co więcej, pozwala uniknąć nieelegancko wyglądających linijek długiego linku.

      Dzięki wykorzystaniu narzędzi takich jak skracacz linków idz.do, możesz śledzić wejścia na stronę. Podpięcie kodów śledzących UTM pod kampanię SMS otwiera możliwość wykorzystania analizy ruchu w Google Analytics.

      Wiadomość z kodem do śledzenia dostawy zamówienia
    • Masowa wysyłka SMS z kodami

      Indywidualne kody rabatowe wysłane do osób, które wyraziły zgodę na marketing SMS są elementem cyklicznej kampanii SMS lub klubu lojalnościowego.

      Wykorzystanie kodów pozwala sprawdzić, jak skuteczna jest masowa wysyłka. Wystarczy, że odbiorca wiadomości poda kod podczas zakupów w sklepie stacjonarnym lub internetowym czy lokalach usługowych.

      Newsletter SMS ze skróconym linkiem idz.do i kodem rabatowym
    • Call to action (CTA)

      Call to action to zwrot, który ma za zadanie wywołać reakcję odbiorcy, konwersję. Jest to z reguły czasownik w trybie rozkazującym (np. kup, sprawdź, wejdź), dlatego dobrze uzupełnić go linkiem lub numerem odbiorczym, dzięki któremu od razu przekierujesz klientów do kolejnego etapu kampanii.

      Marketing SMS wsparty poprzez treści z call to action oraz krótki link
    • Ograniczenie czasowe w wiadomościach tekstowych

      Zawężenie czasu to jedna z podstawowych zasad wywierania wpływu na odbiorcę zwana według R. Cialdiniego “regułą niedostępności”. Dowodzi on, że wszelkie ograniczenia (np. dostępność tylko do północy) skłaniają odbiorców do szybszych reakcji np. zakupu lub skorzystania z oferty. Komunikację zbuduj wokół korzyści, których nie sposób przegapić.

      W przypadku SMS-ów lepiej sprawdzi się krótszy czas (np. dzień lub dwa zamiast tygodnia), ponieważ większość wiadomości odczytywana jest szybko, w ciągu kilku sekund do 5 minut od dostarczenia informacji. Potwierdzają to nasze ankiety i raporty z badań rynku.

      Masowa wysyłka SMS z ograniczeniem czasowym w treści
    • Targetowanie marketingu SMS

      Targetowanie oznacza marketing SMS wysyłany do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Zawężenie grupy odbiorczej według przyjętego klucza czyni kampanie SMS skuteczniejszymi. Warto zwrócić uwagę, jak klienci reagują na wysyłane komunikaty. Ważne są nie tylko temat, treść, ale również, kiedy reklama SMS trafia na telefony.

      Treści tworzone pod konkretną grupę wykazują wyższe współczynniki klikalności i konwersji. Przykłady danych, za pomocą których przygotujesz lepszą kampanię: ulubiony produkt i inne preferencje zakupowe, przynależność do programu lojalnościowego czy newslettera. Wiele firm dostosowuje komunikaty w zależności od płci czy miejsca zamieszkania.

      Poznaj system SMS do wysyłania spersonalizowanych kampanii targetowanych
    • Ankieta SMS

      Funkcja ankiety i głosowania służy do wysyłania SMS, dzięki którym przeprowadzisz badania potrzeb lub satysfakcji. Wystarczy, że odbiorca wyśle odpowiedź na pytanie. Po takiej kampanii dostępne są pełne raporty i statystyki.

      Ankieta SMS oparta na numerze odbiorczym 4321
    • System SMS opt-out

      Marketing SMS najlepiej prowadzić w duchu permission marketingu. Wypisanie się powinno być równie proste co dołączenie, dlatego np. podczas pierwszej wysyłki wiadomości warto dodać link wyp.is.

      Dzięki temu prostemu systemowi uczynisz kampanie SMS skuteczniejszymi oraz obniżysz koszty wysyłania SMS do klientów. Zaoszczędzisz pracę działu obsługi klienta, który nie będzie musiał ręcznie usuwać numeru z bazy odbiorców wiadomości tekstowych, ale także wpłyniesz pozytywnie na wizerunek firmy.

      Wiadomość z linkiem SMS opt-out

    Badanie efektywności kampanii SMS

    Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, aby stwierdzić, czy kampania SMS była udana? Poznaj kluczowe wskaźniki efektywności (KPI SMS) określające efektywność wiadomości wysyłanych do klientów.

    • Dostarczalność - szukając dostawcy masowej wysyłki SMS sprawdź możliwości techniczne i zasięg. Zapytaj o przepustowość wiadomości na godzinę oraz dostarczalność. Jakość połączeń z operatorami GSM ma ogromne znaczenie.
    • Jakość danych w bazie kontaktów - przed pierwszą wysyłką oraz regularnie co jakiś czas sprawdzaj bazę kontaktów pod kątem ważności numerów za pomocą usługi HLR (Home Location Register), która umożliwia wykluczenie błędnych lub nieaktywnych kontaktów.
    • Open Rate - współczynnik otwieralności wiadomości SMS, według naszych statystyk wynosi on nawet do 98%. Większość osób odczyta wiadomości do 5 minut od otrzymania promocji.
    • CTR linków w wiadomości - CTR (Click-through rate) to wskaźnik obrazujący procent osób, które kliknęły link w wiadomości SMS.
    • Wskaźnik Opt-Out - wskazuje procent osób, które kliknęły w link wyp.is podzielony przez liczbę wszystkich kontaktów. Wysoki wskaźnik opt-out informuje o tym, że treści nie są dopasowane do grupy odbiorczej.
    • Kody rabatowe - spersonalizowane kody rabatowe w wiadomości SMS mogą zostać zrealizowane przez klienta w sklepie stacjonarnym, internetowym czy salonie. Przy okazji, za ich pomocą sprawdzisz wpływ wiadomości SMS na sprzedaż.
    • Średni wzrost przychodów - dzięki wyselekcjonowaniu transakcji, w których zrealizowano kod rabatowy przesłany SMS-em, możesz z łatwością prześledzić skuteczność kampanii. Sklepy mogą także wykorzystać informacje z systemu e-commerce, aby połączyć sprzedaż ze źródłem pozyskania.
    • Wzrost ruchu w witrynie - linki kierujące osoby zainteresowane ofertą na specjalny landing page pozwolą zmierzyć wzrost wejść zaraz po wysyłce wiadomości SMS. Innym sposobem jest wykorzystanie parametrów UTM zawierających rodzaj medium i nazwę kampanii.

    SMS marketing - opinie ekspertów

    Dzisiaj większość kursów realizujemy z polecenia znających i ufających nam klientów. Dzięki współpracy z SMS API docieramy do odbiorców szybko i bezpośrednio. Rzadziej niż częściej dajemy rabaty, a zarazem „tropimy” sytuacje, w których możemy dodać coś od siebie. Zdecydowanie taniej i łatwiej jest utrzymywać obecnych klientów, niż ciągle pozyskiwać nowych. To bardzo proste – jeśli raz pozyskasz klienta, z którym uda ci się zbudować pozytywne relacje – zyskasz więcej.
    Łukasz Gapa
    Auto awa
    Łukasz Gapa
    Wiadomości SMS są niezwykle istotnym narzędziem w działaniach marketingowych Gino Rossi. Stały kontakt z naszymi klientami realnie wpływa na wolumen sprzedaży. Słupki potwierdzają, że SMS to jeden z najlepiej działających kanałów komunikacji marketingowej. Warto jednak pamiętać, że dla zapewnienia maksymalnych efektów należy łączyć kanały, np. SMS-y z e-mail. Takie kampanie przynoszą najlepsze rezultaty.
    Wojciech Chochołowicz
    Gino Rossi
    Wojciech Chochołowicz
    Wybraliśmy kanał SMS-owy ze względu na personalną relację, którą tworzy z odbiorcą. Z wiadomości korzystamy przy okazji większych kampanii kilka razy w roku, aby zwiększyć skuteczność akcji łączymy kilka kanałów jednocześnie, co zdecydowanie wpływa na konwersję. Nasze doświadczenie wskazuje, że kampanie łączące e-mail i SMS mogą osiągać nawet 30% większe wyniki.
    Wojciech Tomaszewski
    Answear.com
    Wojciech Tomaszewski

    Jak wysłać pierwszą kampanię SMS?

    Wysyłki SMS możesz zacząć w dowolnej chwili! Skorzystaj z darmowych testów systemu SMS API dla firm. Wypróbuj prosty sposób na docieranie do klientów w Polsce i na świecie.

      Własne kampanie SMS - krok po kroku:

    • Stwórz darmowe konto w SMSAPI
    • Wypełnij dane firmy w zakładce Dane do faktury
    • Na stronie głównej panelu klienta kliknij przycisk Wyślij SMS
    • Wpisz numery telefonów odbiorców lub wgraj bazę danych
    • Wpisz treść wiadomości
    • Kliknij przycisk Wyślij, aby rozpocząć wysyłkę swojej pierwszej kampanii

    Zarejestruj się za darmo

    Błyskawiczna rejestracja w 15 sekund. 50 SMS‑ów na start!

    Utwórz konto