Spis treści

Jak wykorzystać komunikację SMS w HR? Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą w efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz skutecznej rekrutacji pracowników.

Nowoczesna komunikacja SMS w HR

Komunikacja SMS jest pożytecznym narzędziem w branży HR, ponieważ umożliwia szybką i skuteczną wymianę informacji między pracodawcami a pracownikami. Sprawdź, jak wykorzystać personalizowane powiadomienia SMS oraz automatyzację komunikacji w procesie rekrutacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Rekrutacyjna wiadomość SMS przesłana przez Amazon
Rekrutacyjna wiadomość SMS przesłana przez Amazon

Najlepsze praktyki w treściach reklamowych SMS dla HR

W odróżnieniu od wiadomości email i komunikatorów, użytkownik nie musi być w podłączony do internetu, aby pozostać w zasięgu. Poza tym, każdy z nas odruchowo odbiera wiadomości SMS już w chwilę po otrzymaniu. Potwierdza to nasze badanie konsumenckie Komunikacja Marki – Oczekiwania Konsumenta. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy zależy nam na jak najszybszym kontakcie z potencjalnym pracownikiem.

Wiadomości SMS mają ograniczoną długość, dlatego warto dbać o ich zwięzłość. Treść SMS powinna być klarowna, jasna i przekazywać najważniejsze informacje w prosty sposób. Unikaj zbędnych słów i skup się na esencji komunikatu. Niezwykle pomocne okaże się zatem określenie celu komunikacji np. zaproszenie na rozmowę powinno zawierać najważniejsze informacje: datę, miejsce, wymagane dokumenty, materiały czy wskazówki dojazdu.

Każdy SMS do kandydata czy pracownika powinien zawierać klarowne wezwanie do działania. Bez względu na to, czy chodzi o odpowiedź na wiadomość, kliknięcie w link czy zapisanie się na spotkanie, CTA (call to action) powinno być wyraźne i zachęcające. Proste instrukcje w formie czasownika (potwierdź, przyjdź, weź ze sobą, kliknij itd.) porządkują komunikację oraz zmniejszą ryzyko nieporozumienia.

SMS z nazwą firmy zamiast numeru

Profesjonalna bramka SMS pozwala na wysyłanie wiadomości opatrzonych nazwą. Zastępuje ona numer telefonu, co znacząco wpływa na skuteczność komunikacji.

SMS z nazwą jest darmowy dla wszystkich klientów SMSAPI. Załóż konto testowe i sprawdź inne możliwości bramki SMS dla firm.

Rekrutacja przez SMS – jak to zrobić?

Doskonałym przykładem jest rozwiązanie zastosowane przez jedną z gliwickich agencji pracy. Posiada ona w swojej bazie kilkaset kontaktów do osób, które zadeklarowały chęć otrzymywania ofert dotyczących pracy tymczasowej. W momencie pojawienia się interesującej propozycji zostaje do nich wysłana specjalna wiadomość.

SMS w rekrutacji
Wykorzystanie SMS-ów w rekrutacji

Zainteresowane osoby zgłaszając chęć do pracy odpisując na wiadomość od rekrutera. Dzięki temu już po kilkunastu minutach można znaleźć kandydatkę lub kandydata. Jest to niezwykle szybka i sprawna metoda. Dla porównania zastanów się, ile czasu zajmuje telefoniczny kontakt z grupą 200 osób.

Zaletą komunikacji opartej na numerach odbiorczych jest możliwość szybkiej wymiany informacji z każdym posiadającym telefon komórkowy.

SMSAPI oferuje dwa typy numerów do odbierania wiadomości:

  • krótkie (Short code, 4 lub 5 cyfr),
  • długie (Long code, 9 cyfr).

Pozwalają one wykorzystać wiadomości tekstowe w procesie rekrutacyjnym, angażować pracowników, badać zadowolenie czy prowadzić szybkie ankiety pracownicze.

Odbiór SMS-ów od kandydatów

Prowadź dialog z kandydatami i pracownikami za pomocą wiadomości SMS. Poznaj dwukierunkową komunikację SMS i inne możliwości numerów odbiorczych.

Pamiętaj, że odbiorca nie płaci ekstra za napisanie wiadomości na firmowy numer. Obowiązują standardowe stawki operatorów GSM.

Z perspektywy ekspertów: wiadomości SMS w procesach rekrutacyjnych

Jakub Dobroch HRappka

Wiemy, że nasi klienci w systemie kadrowo-płacowym HRappka chętnie korzystają z możliwości masowej wysyłki SMS-ów do kandydatów, pracowników i swoich klientów.

Już na etapie rekrutacji rozwiązanie to znacząco poprawia doświadczenia kandydatów umożliwiając płynną, automatyczną komunikację.

Prowadzenie przejrzystej bazy danych pracowników i kandydatów w systemie pozwala na bieżąco wysyłać wybranym osobom SMSy informujące o zmianie statusu ich aplikacji, terminie i miejscu spotkania lub propozycji nowej, dostępnej rekrutacji.

Integracja systemu ATS z SMSAPI umożliwia naszym klientom sprawną i dobrze zorganizowaną komunikację wewnątrz firmy. Wystarczy wybrać konkretną grupę pracowników z bazy, a system sam wyśle im wybraną wiadomość – na przykład o zmianie grafiku pracy lub danych na fakturze, zaległych płatnościach czy otwartych zapisach na szkolenie. Co więcej – system przechowuje historię kontaktu ze wszystkimi użytkownikami w jednym miejscu!

Jakub Dobroch, HRappka

Komunikowanie się w branży HR za pomocą telefonu komórkowego jest bardzo istotne, szczególnie jeśli chodzi o wysyłanie informacji w postaci wiadomości SMS. Taką formą komunikacji posługujemy się w momencie, gdy dany kandydat nie jest w stanie porozmawiać z nami telefonicznie. Wtedy wysyłamy wiadomość z prośbą o kontakt.

Ponadto wysyłamy je również w celu przekazania następujących informacji: adresu biura, w którym odbędzie się rozmowa rekrutacyjna, adresu miejsca zakwaterowania, w wypadku osób wyjeżdżających do pracy za granicę, adresu wiadomości email opiekuna danego projektu rekrutacyjnego, czy numeru telefonu opiekuna danego parku, do którego jest kierowany przyszły pracownik.

Oczywiście, SMS-y są również wykorzystywane w celach reklamowania danych ofert pracy. Osoby pracujące przez pośrednictwo, sezonowo mogą spodziewać się informacji odnośnie ponownego uruchomienia projektu i możliwości zatrudnienia. Bywa też, iż kandydaci otrzymują informacje zwrotne z podziękowaniem za udział w danym procesie rekrutacyjnym.

Warto również wspomnieć o komunikacji wewnątrz firmy. Pracownicy biura często używają SMS w celu przekazania istotnych informacji. Dlatego SMS-y są przydatnym i często wykorzystywanym środkiem komunikacji w branży HR.

Katarzyna Kulisz

W obu naszych platformach wykorzystujemy kanały mobilne. Rozumiemy istotę nawiązywania kontaktu i szybkiego przekazywania komunikatów.

W czasach gdzie większość Polaków posiada telefon komórkowy, który pozwala nam kontaktować się z kim tylko chcemy i stanowi on przedłużenie naszej ręki.

SMS-y umożliwiają szybki i wygodny przekaz informacji, a także stały kontakt z kandydatami, którzy biorą udział w procesie rekrutacyjnym. Sprawne przekazanie im komunikatu jest dla nas najważniejsze dlatego też powiadomienia SMS są dla nas doskonałym rozwiązaniem. Szczególnie, że obsługa platformy wysyłkowej jest bardzo intuicyjna.

Natalia Szymkowiak

Automatyczny SMS w rekrutacji pracowników

Automatyzacja procesów komunikacji przyspiesza i usprawnia działania HR. Zapewnia ona szybką odpowiedź na zapytania kandydatów, przypomina o terminach spotkań rekrutacyjnych i wysyła automatyczne powiadomienia pracownikom. Dowiedz się, jak zautomatyzowana komunikacja SMS może usprawnić Twój dział HR.

Integracja SMS z systemem HR

Integracja SMS z systemem HR to klucz do szybszej i bardziej efektywnej komunikacji. Pozwala ona na automatyczne przesyłanie ważnych informacji, jak wypłaty, szkolenia czy zmiany w grafiku pracy. Odkryj, jakie korzyści przynosi integracja SMS z systemem zarządzania zasobami ludzkimi.

SMSy dla rekruterów i pracowników działu HR

  • Zaproszenia na rozmowę
  • SMS-owe przypomnienia o ważnych sprawach, dokumentach
  • System powiadomień o terminach, spotkaniach
  • Automatyczne SMSy dla nowych pracowników
  • Szybkie wiadomości z instrukcjami dla kandydatów
  • Potwierdzenia aplikacji
  • Podziękowania za udział w rekrutacji
  • Badanie doświadczeń, satysfakcji (NPS) i ankiety pracownicze

System powiadomień SMS w HR – krok po kroku

  1. Stwórz własną bazę potencjalnych kandydatów. Numery telefonów zdobędziesz podczas procesów rekrutacyjnych, ale również za pomocą ogłoszeń czy przesyłanych CV. Pamiętaj, że każda z osób musi zezwolić na przetwarzanie swoich danych osobowych. Więcej na temat RODO w komunikacji mobilnej.
  2. Podziel bazę na podstawie danych takich jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, predyspozycje i na ich podstawie przygotuj SMSy. Pozwoli Ci to oszczędzić koszty dotarcia oraz zwiększy sprawność procesu rekrutacji. Dzięki temu będziesz mógł wysyłać konkretne oferty do ściśle zainteresowanych grup ludzi.
  3. Przygotuj szablony SMS, dzięki którym usprawnisz pracę i przyspieszysz komunikację SMS z kandydatami.
  4. Wysyłaj wiadomości SMS jedynie z konkretnymi ofertami tylko do zainteresowanych nimi osób. Nie pozwól, aby twoje informacje zaczęły być traktowane jak spam.
  5. Skorzystaj z numeru odbiorczego Short code, dzięki niemu potencjalny pracownik będzie z Tobą w stałym kontakcie, czyli np. od razu będzie mógł przyjąć lub odrzucić propozycję pracy, potwierdzić godzinę lub dotarcie na miejsce.
  6. Ustaw pole nadawcy wiadomości. Podniesiesz w ten sposób skuteczność i wiarygodność komunikacji rekrutacyjnej.
  7. Wykorzystaj skrócone linki, aby rozszerzyć treści wiadomości o dodatkowe materiały, a także mierzyć skuteczność komunikacji.

Przykłady wiadomości SMS w HR