inbound marketing sms

Inbound marketing to obok outbound marketingu, jedna z najpopularnieszych form reklamy. Od pozostałych odróżnia go bardziej pasywny charakter – to klient ma przyjść i zapytać o ofertę. Poznaj marketing oparty na budowaniu zaangażowania i zbieraniu wartościowych leadów sprzedażowych.

Co to jest inbound marketing?

Inbound marketing jest tłumaczony na język polski jako marketing przychodzący. Nie brzmi to może najzgrabniej, ale dość dobrze oddaje istotę zjawiska. Jego idea polega na tym, aby nienachalnie zaprosić potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą i zrobić to w momencie, gdy ci rzeczywiście tego potrzebują. W odróżnieniu od outbound marketingu, czyli takiego, w którym to firma inicjuje kontakt, chodzi o to, aby de facto klient sam zrobił pierwszy krok lub przynajmniej miał takie przeświadczenie.

Narzędzia inbound marketingu

Narzędzi inbound marketingu jest wiele, część z nich jest tak popularna, że łatwo je przeoczyć:

  • Search Engine Marketing (SEM) – marketing w wyszukiwarkach;
  • Search Engine Optimization (SEO) – potocznie zwane pozycjonowaniem, optymalizacja stron tak by zajmowały możliwe najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki;
  • Pay Per Click (PPC) – płatne reklamy.

Powyższe formy ekspozycji marki działają w odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika wyszukiwarki. Nie atakują go, lecz odpowiadają na zgłoszone przez niego potrzeby.

Kolejnym narzędziem, a w zasadzie zestawem narzędzi, czy też podejściem, które wpisuje się w inbound marketing, jest content marketing. Polega na tworzeniu angażujących, merytorycznych treści prezentujących wartość dodaną dla użytkownika. Może to być poradnik, raport, whitepaper, fotorelacja, infografika, wideoklip… form jest wiele.

Ważne, aby tworzone materiały miały związek z marką lub produktami firmy i dawały korzyść użytkownikowi – wiedzę lub rozrywkę. Dzięki temu, że użytkownik sam sięga po atrakcyjne treści, które spełniają jego intencję np. uzyskanie informacji, poszerzenie wiedzy czy rozwiązanie problemu. Marka może zyskać w ten sposób sympatię i zainteresowanie użytkownika, co sprawi, że sam zacznie szukać oferty i produktów z nią związanych.

Blog firmowy jako źródło ruchu

Skutecznym nośnikiem treści związanych z każdym brandem jest blog firmowy, taki jak na przykład, ten który teraz czytasz. Do niedawna blogi mogły stanowić dla wielu firm jeden z najważniejszych kanałów przyciągania ruchu internetowego. Treści na blogu są share’owalne (czyli są łatwo i chętnie udostępniane przez użytkowników), dzięki czemu mogą zdobywać popularność w mediach społecznościowych.

Ponadto, jeśli blog jest odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki internetowej, przyciągają ruch organiczny. Zwłaszcza z tzw. długiego ogona (long tail), czyli wielu fraz, które nie stanowią podstawowych słów kluczowych dla danej strony, lecz są związane z jej tematyką.

Ciężkie czasy dla pozyskiwania ruchu z sieci

Niestety, ostatnio obserwujemy wiele zmian wpływających na ograniczenie zasięgu blogów, a co za tym idzie – atrakcyjnych dla potencjalnego klienta treści, którymi można zdobyć jego zainteresowanie.

Pozyskiwanie ruchu na blog za pomocą reklamy w wyszukiwarkach na ogół nie jest dobrym rozwiązaniem. Trzeba poświęcić dużo czasu na optymalizację tego typu kampanii, a same wejścia są stosunkowo drogie. Tego typu działania lepiej zostawić do pozyskiwania ruchu dla konkretnych stron produktowych czy specjalnie przygotowanych landing page, czyli stron, które są wizytówkami, a zarazem spełniają określony cel.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, to również w tym przypadku sytuacja jest utrudniona. Wiele metod pozycjonowania znalazło się na celowniku googlowskiego zespołu do walki ze spamem. Równocześnie Facebook zaczął ograniczać zasięgi postów na fanpage’ach, a w szczególności postów z linkami prowadzącymi poza serwis. Jedyną skuteczną metodą przeciwdziałania temu trendowi jest odpłatna promocja.

Parę słów o permission marketingu

Najwyższy czas wspomnieć o pojęciu permission marketing (marketing permisywny – działanie za przyzwoleniem odbiorcy), który z tematem inbound marketingu ma wiele wspólnego. Użytkownicy chętniej zapoznają się ze wszelkimi treściami marketingowymi, na które się zgodzili lub które wręcz zamówili. Proste porównanie – czy chętniej otworzysz promocyjne e-mail od nieznanego nadawcy, czy może wiadomość otrzymaną w ramach newslettera ze strony, którą chętnie odwiedzasz?

Warto tu wspomnieć, że inbound marketing to nie pasywność i czekanie na konsumentów, którzy przyjdą nie wiadomo skąd. W ramach podejścia inbound również stosuje się narzędzia skierowane w stronę potencjalnego klienta, podejmuje się działania wychodzące, lecz całość komunikacji ma miejsce za jego zgodą, a początek relacji wynika ze zgłoszonego przezeń zainteresowania danym tematem!

SMS jako narzędzie i uzupełnienie inbound marketingu

Marketing SMS to zestaw narzędzi o ogromnej ilości zastosowań. Chciałoby się powtórzyć stary frazes: Ogranicza nas tylko nasza własna wyobraźnia… Nie jest tak do końca, ponieważ istnieje jeszcze coś takiego jak limit znaków. 😉

Nie zmienia to faktu, że masowa wysyłka SMS, MMS, czy wiadomości głosowe (VMS) można wykorzystywać w wielu różnych celach. Między innymi mogą one stanowić uzupełnienie strategii inbound marketingowej.

Newsletter SMS – metoda na spadające zasięgi bloga

Newsletter zazwyczaj kojarzy się wszystkim z wiadomościami e-mail, ale to nie jedyna forma, jaką może przyjąć! Nie ma jednak większego sensu bezpośrednie porównywanie maili i SMS-ów. Każde z tych narzędzi ma swoje unikalne zalety. Jednocześnie, trzeba być świadomym, że współczynnik otwieralności, czyli open rate, w przypadku maili jest kilkukrotnie niższy od wiadomości SMS. Wiadomości tekstowe cechują się w wielu przypadkach krótszym czasem reakcji.

W dobie postępującej smartfonizacji i dostępu do internetu mobilnego pomysłem na docieranie do odbiorców jest wysyłanie Newslettera SMS, czyli wiadomości z linkiem np. do bloga, strony promocji i kategorii produktów w sklepie.

Oczywiście należy pamiętać, aby taką wysyłkę realizować za zgodą subskrybentów, nie robić tego za często i wysyłać jedynie najbardziej atrakcyjne dla nich treści. W ten sposób za kilka groszy za użytkownika jesteśmy w stanie dotrzeć do grupy kluczowych klientów. Jeśli akurat stworzyliśmy wartościowy kontent, który warto zaprezentować osobom przywiązanym do marki, to jest to niekonwencjonalna, ale potencjalnie skuteczna metoda.

Masowa wysyłka SMS do własnych, jakościowych baz

Masowa wysyłka wiadomości SMS polega na wysłaniu określonej wiadomości (także w wersjach spersonalizowanych za pomocą zmiennych w postaci odmienionych imion itp.) do dużej grupy odbiorców. Aby było to zgodne z duchem permission marketingu i podejścia inbound, należy koniecznie pamiętać o dobrze dobranej bazie adresatów, którzy świadomie i dobrowolnie zapisali się do danej listy.

Szanuj swoich odbiorców i wysyłaj im tylko treści, po które się zgłosili, a skuteczność wysyłek Cię zaskoczy! Realizując wysyłki wiadomości SMS dobrze dobranych do zapotrzebowania zgłoszonego przez odbiorców można osiągnąć wyniki na poziomie 90% open rate i nawet do 70% współczynnika reakcji.

Sposób na wypis z bazy kontaktów

W celu podniesienia skuteczności wysyłek SMS, a zarazem jako sposób na zarządzanie subskrypcją, stworzyliśmy system Wyp.is. Te proste narzędzie pozwoli Twoim klientom szybko i bezproblemowo zrezygnować z otrzymywania wiadomości SMS, a Tobie oszczędzić na kolejnych wysyłkach.

Powiadomienia SMS – podnieś poziom obsługi klienta

Przypomnienia i powiadomienia SMS to narzędzia, które świetnie pasują do tematu. Zazwyczaj znajdują zastosowanie w sklepach internetowych, gdzie mogą być wysyłane do nabywców z informacją o wysyłce towaru. Wpływa to na budowanie relacji z klientem i podniesienie poziomu obsługi.

Jest to działanie w odpowiedzi na potrzeby klienta, na dokonany już przez niego zakup. Warto pamiętać, aby nie skupiać się na kliencie jako osobie dokonującej jednorazowej transakcji. Warto popatrzeć na jego potencjał w przyszłości (tzw. customer lifetime value) i dbać, aby nawet po dokonaniu płatności miał zapewnioną wysoką jakość obsługi.

Powiadomienia SMS mogą być stosowane także w różnego rodzaju systemach informacyjnych. Za przykład może posłużyć system KISS (Katowicki Informacyjny Serwis SMS), na który można się zapisać online lub w urzędzie. Można zaznaczyć opcję powiadamiania SMS-ami o wydarzeniach kulturalnych w mieście, utrudnieniach w ruchu drogowym, inwestycjach lub ważnych dla mieszkańców kwestiach wymagających konsultacji społecznych.

Inbound SMS

Wśród narzędzi marketingu SMS można znaleźć także tzw. inbound SMS, czyli SMS-y przychodzące. Z inbound marketingiem wiąże je nie tylko nazwa. Odbieranie SMS-ów za pomocą krótkich numerów (ang. short code) pozwala zbierać informacje i opinie od użytkowników (badania i ankiety SMS), a także budować relację z marką i dostarczać rozrywki.

Kampania Coca-Cola wykorzystująca krótki numer odbiorczy SMS

Za przykład może posłużyć kampania SMS marki Coca-Cola „Podziel się radością”. Akcja polegała na stworzeniu billboardu zachęcającego do wysłania wiadomości tekstowej za pomocą short code z imionami przyjaciół. W efekcie po chwili na cyfrowym billboardzie, na etykietach butelek z Coca-Colą pojawiały się przesłane imiona.

Kampania miała na celu zaangażowanie konsumentów do zabawy z reklamowanym napojem w tle, a wiadomości SMS stały się jednym z narzędziem jej realizacji.

Wiadomości głosowe

Świetnym przykładem wykorzystania telefonii komórkowej w budowaniu relacji z odbiorcami jest kampania klubu Śląsk Wrocław z wykorzystaniem wiadomości głosowej. Umożliwiono fanom zespołu zapisanie się do bazy numerów klubu, dzięki czemu mogli otrzymywać wiadomości dotyczące meczów, wydarzeń związanych z drużyną.

Pewnego razu, przed ważnym meczem fani otrzymali wiadomość VMS (inaczej voicemail, wcześniej nagrana wiadomość głosowa wysłana w ten sposób, że adresat ma wrażenie, że ktoś do niego dzwoni), w której piłkarze Śląska zapraszają ich na mecz. Akcja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony kibiców oraz znaczną reakcją w lokalnych mediach i internecie. Dzięki nietypowej, unikalnej treści i dostarczeniu pozytywnych emocji, marka odniosła dużą korzyść wizerunkową, a kibice jeszcze chętniej wybrali się na wspomniany mecz.

Krótka wiadomość SMS, długa lista możliwości

Jak już wspominałem, narzędzia marketingu SMS dają bardzo wiele możliwości. Odpowiednio używane mogą stać się elementem szerszych strategii zaplanowanych zgodnie z ideą inbound, content i permission marketingu. Mogą posłużyć jako narzędzie:

  • przesyłania informacji, na które zgłosili zapotrzebowanie adresaci;
  • aktywowania konsumentów do podejmowania samodzielnych działań promocyjnych;
  • podnoszące jakość obsługi klienta;
  • poprawiające wizerunek marki i przywiązanie do niej.

Jak widać, pomimo że SMS-y kojarzą się tylko z krótkimi wiadomościami, w których ciężko zamieścić obszerny komunikat, to mogą stanowić punkt wyjścia do realizacji wielu celów marketingowych. Przy tym jak najbardziej mogą wpisywać się w strategię inbound marketingową – stanowiąc narzędzie wciągania odbiorców do interakcji i bardziej angażujących kampanii.